Gå til innhold

Uføre tradwives


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Debatten om tradwives har rast en stund nå. Skal familiene selv få bestemme? Er dette et tilbakeslag for likestilling at konemor stuller og steller og går til hånde for alle sammen i familien, at alle kan gå til dekket buffet og kaste fra seg skittentøy der de vil fordi Husets Mor tusler bak og rydder opp? Deilig og avslappende for familien, helt sikkert mye gnisninger å slippe unna, om «det tredje skiftet». Økonomisk kan det være tøft, for de som skal klare seg på kun en inntekt. Men i gårsdagens Adressa står det en artikkel om Tradwives-temaet om en kvinne som «ikke fant seg til rette i arbeidslivet» og nå er ufør, godt voksen og med de små barna hjemme på fulltid. Med «fullt kjør fra morgen til kveld». Greit nok å proklamere at «hamsterhjul-livet strider mot ens verdier», når det i realiteten er velferdsstaten som sponser at man kan få være god mor, lage middag av selvdyrkede neper og grønnkål og ligge i gresset og la humla suse med ungene. Mens andre ikke har så forbanna mye valg og må kaste ungene inn i barnehagen før de ruser ivei på jobb og hjem igjen til fullt kjør. Strebere med vanlige lønninger uten så mye mulighet til en barbeint hjemmemamma med nybakte brød og rene vinduer, som ikke fant seg til rette i arbeidslivet. 
Obs; ikke kritikk mot uføre, men en vil kanskje tenke at uføre småbarnsmødre har et bevisst behov for å ha barna i barnehage grunnet egen helseproblematikk. 
Synspunkter? Greit at det som sikkert er personens restarbeidsevne brukes på å være hjemme med barna, sponset av staten? Kanskje dette er bra og, disse konkrete barna her får en oppvekst uten stress. Hva når de blir tenåringer, kan det da være sunt for barna å se at livet også består av stress og innsats for fellesskapet og? Eller er det irrelevant? 

Anonymkode: 7db51...3e3

  • Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer til å bli økning av hjemmeværende husmødrer. KI tar over mange jobber som er utført av kvinner. Vi trodde først å KI ville først ta over mer jobber i i tung industri og liknende men det ser ut som utviklingen går mot HR, kundeservice, planlegging, og eller kontor jobber over hele linjen. Omsorgsjobber, feks, hjelpepleiere kommer dog sikkert til å fortsette. Men leger og slikt vil bli erstattet.

Så bare vent. Vi er på vei til patriarket igjen. 

Anonymkode: c5dac...3f1

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kvinner ønsker å være hjemme og stelle i hus og passe unger, så kjør på. Men ikke bruk velferdsstaten til å forsørge seg for det. Da må dem ordne økonomien seg i mellom. 

Jeg er ufør selv. Men blir ikke så krenket over denne uføre debatten som går i gang titt og ofte. 

Jeg ser hvor "lett" det er å få ufør. Ja det tar tid og en går ned i lønn. Men den sykdommen som herjer mest i min kropp er en usynlig sykdom som legen ikke kan se på noen undersøkelser. Så egentlig kan hvem som helst snakke og sutre på seg lagtidssykdom, aap og ufør. 

 

Anonymkode: 5a5cd...c21

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er likestilling når vi kvinner kan gjøre det vi ønsker. De som ønsker å være husmor, må få lov til deg og de som ønsker å jobbe, må få lov til det.

  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge 2024, hvor det er mer skamfullt å bli forsørget av et annet voksent menneske enn å bli forsørget av staten…

Anonymkode: ffc56...436

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (6 minutter siden):

Det er likestilling når vi kvinner kan gjøre det vi ønsker. De som ønsker å være husmor, må få lov til deg og de som ønsker å jobbe, må få lov til det.

Men det er jo det, kvinner kan være husmødre nå og stelle hjem, og de har fult mulighet til å jobbe.
Så hva mangler mener du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mest forundret over at de ikke leser seg opp på begrepet tradwifes før de setter den merkelappen på seg selv.  Begrepet oppstod i høyreekstreme antifeministiske miljøer.

Anonymkode: 93666...cd7

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (15 minutter siden):

Det er likestilling når vi kvinner kan gjøre det vi ønsker. De som ønsker å være husmor, må få lov til deg og de som ønsker å jobbe, må få lov til det.

Enig!

Likestilling betyr bare like muligheter, ikke at alle må gjøre alt likt.

.

Jeg må si jeg hadde klart meg helt fint hjemme som tradwife. Jeg har ikke en spennende karriere men en helt a4-jobb som gir meg inntekt, slik de fleste andre har. Jobb er jobb og gir ikke livet mening. Jeg snakker ikke så mye om jobben med mannen uansett og folk ser man jo ellers hvis man har venner og bekjente. Å kunne lese en bok, fordype seg i ting og søke opplevelser er det som gir livet mitt innhold. De færreste har en veldig spennende jobb uansett (synes jeg), så det er ikke det som gjør at mannen og jeg har noe å snakke om. Mange tenker at hjemmeværende husmødre er kjedelige, men det spørs vel helst på personlighet og interesser. Klart man blir kjedelig hvis man baker brød, lager middag og ellers bare stirrer i veggen mens man venter på at mannen skal komme hjem fra jobb slik at man har litt selskap resten av kvelden. Dét høres ensomt og monotont ut.

Endret av Blåttvann
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm1 skrev (6 minutter siden):

Men det er jo det, kvinner kan være husmødre nå og stelle hjem, og de har fult mulighet til å jobbe.
Så hva mangler mener du?

Dere hakker jo på de som velger det førstnevnte,

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (18 minutter siden):

Det er likestilling når vi kvinner kan gjøre det vi ønsker. De som ønsker å være husmor, må få lov til deg og de som ønsker å jobbe, må få lov til det.

Handler det egentlig om likestilling eller handler det om økonomi? Mange har ikke RÅD til å være tradwife. Jeg skulle gjerne vært det, men det blir for dyrt/mannen har ikke høy nok lønn.

Anonymkode: 1a76c...89d

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Handler det egentlig om likestilling eller handler det om økonomi? Mange har ikke RÅD til å være tradwife. Jeg skulle gjerne vært det, men det blir for dyrt/mannen har ikke høy nok lønn.

Anonymkode: 1a76c...89d

👆👆 

Anonymkode: bb0a4...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum

Trad wives er jo nazier da. 

Hjemmeværende (kvinner og menn) er det riktige begrepet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandrine
Blåttvann skrev (12 minutter siden):

Enig!

Likestilling betyr bare like muligheter, ikke at alle må gjøre alt likt.

.

Jeg må si jeg hadde klart meg helt fint hjemme som tradwife. Jeg har ikke en spennende karriere men en helt a4-jobb som gir meg inntekt, slik de fleste andre har. Jobb er jobb og gir ikke livet mening. Jeg snakker ikke så mye om jobben med mannen uansett og folk ser man jo ellers hvis man har venner og bekjente. Å kunne lese en bok, fordype seg i ting og søke opplevelser er det som gir livet mitt innhold. De færreste har en veldig spennende jobb uansett (synes jeg), så det er ikke det som gjør at mannen og jeg har noe å snakke om. Mange tenker at hjemmeværende husmødre er kjedelige, men det spørs vel helst på personlighet og interesser. Klart man blir kjedelig hvis man baker brød, lager middag og ellers bare stirrer i veggen mens man venter på at mannen skal komme hjem fra jobb slik at man har litt selskap resten av kvelden. Dét høres ensomt og monotont ut.

Men tenker du over at du da blir minstepensjonist? Har du utført regnestykket og sett hvor lite du vil få i pensjon?

Det finnes ingen garantier for at ekteskapet holder. Klarer du å sitte alene med bolig og utgifter? Mye å tenke over. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alexandrine skrev (1 minutt siden):

Men tenker du over at du da blir minstepensjonist? Har du utført regnestykket og sett hvor lite du vil få i pensjon?

Det finnes ingen garantier for at ekteskapet holder. Klarer du å sitte alene med bolig og utgifter? Mye å tenke over. 

 

Det må man jo bare finne ut av, det vanlige er vel at mannen kompenserer for dette.

Å spare til pensjon er helt idiotisk hvis man setter av penger på en konto, selv pensjonskonto. Inflasjonen nå bidrar forhåpentligvis til at flere investerer pengene sine på helt andre måter når de innser at de dyrebare pengene de klarer å spare blir mindre og mindre verdt for hvert år. Å ha penger i banken er DYRT.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med tradwife er at de bare skal stelle hjemme. Det går rett og slett ikke opp med samfunnskabalen. Skal det fungere, må de også stelle familiens eldre. Og dement svigerfar er ikke like kult på Instagram som å ominnrede huset.

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er ufør har man vel ikke valgt å være tradwife.. Høres ut som om de prøver å pynte på tilværelsen sin. De kan jo ikke jobbe. 

Anonymkode: 47c73...b19

  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Honey Dew skrev (21 minutter siden):

Dere hakker jo på de som velger det førstnevnte,

Jeg hakker ikke på noen,
Og likestilling handler ikke om hva som er hvor mye tyn du får for valgte ditt eller ikke, det handler om rettigheter. og sist jeg sjekker har kvinner og menn like rettigheter her i landet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke tenke  meg prosenten av kvinner som går gjennom prosessen med å bli ufør bare for å bli husmor er særlig høy. Forøvrig synes jeg det ulønnete arbeidet hjemmeværende foreldre/omsorgspersoner gjør i hjemmet er like mye verdt som et betalt arbeid. Å være hjemmeværende mor er vell ikke synonymt med å la resten av familien slenge rundt seg med ting og vise null respekt? Virker som ts lar seg provosere av husmødre. 

  • Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå at det er veldig positivt at en ufør mor kan ta jobben det er å passe sine egne barn og sitt hjem. Det er en jobb som uansett må gjøres av noen.

Anonymkode: 7deeb...fb0

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg er mest forundret over at de ikke leser seg opp på begrepet tradwifes før de setter den merkelappen på seg selv.  Begrepet oppstod i høyreekstreme antifeministiske miljøer.

Anonymkode: 93666...cd7

Nettopp. Tradwife handler overhodet ikke om slitne småbarnsmødre som vil ut av hamsterhjulet.

Anonymkode: 6c0d6...1f7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...