Gå til innhold

Hvilken form for gudsdyrkelse gir en det beste livet?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å bli religiøs. Årsaken er at jeg tror det vil gi meg et bedre liv å ha Gud i livet mitt. 

Det er mange religioner. De fleste tror på en Gud/skaper. 

Jeg vil gjerne finne ut hvilken av religionene det er som gir en det beste livet før jeg bestemmer meg. 

Jeg er kvinne, rundt 50år, skilt, flere voksne barn, ganske tradisjonell av meg litt konservativ på kvinnerollen men etter skandinavisk modell. Jeg er litt hippie av meg kreativ...

Jeg tenker tradisjonelt sett vil det passe best med en form for kristendom. Kanskje?

Hvordan kan jeg leve det beste livet? 

Anonymkode: 9f0d9...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et stort spørsmål som det vel ikke er en fasit til?

Det som kan være riktig for deg er ikke riktig for en annen en.

For meg, som ikke er religiøs, er setningen: « Jeg vil bli religiøs» merkelig.
Kan man velge å bli religiøs, eller er det noe man bare er/blir? 🤷🏽‍♀️

Kanskje du må lese deg opp på de ulike religionene, besøke de ulike religiøse «husene», møte ulike religiøse samfunn og prøve deg fram - hvor trives du best? Hva tiltaler deg mest?

Lykke til i leten på det religiøse. 😀👍 

Endret av Thomasine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli heller åndelig. Da forholder du deg til Gud gjennom din egen sjel. Ikke via ei bok, en prest, eller ei kirke.

 

Anonymkode: 39d50...b03

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du at du skal praktisere en religion uten at du faktisk tror den er sann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, linsejesus said:

Tenker du at du skal praktisere en religion uten at du faktisk tror den er sann?

Går alltids ann å overbevise seg selv om at noe er sant, det hele ligger jo i fantasien og hva en tillater seg selv å tro. 

Anonymkode: 9f0d9...ee2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være fint å praktisere åndelige ting.

Men advarer sterkt på å komme i klørne på andre mennesker som krever å bli din mellommann til Gud.

Verste folka ever!

Anonymkode: 14197...35b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tror jeg er et godt valg, mange undersøkelser viser at kristne lever lenger og har færre psykiske problemer. Jeg vil anbefale kristendommen, fordi det er den eneste religionen (som jeg kjenner til i hvert fall) hvor man er frelst ved tro og nåde, og ikke ved gjerninger. Med andre ord, du kan hvile i nåden uten å bekymre deg for om de gjerningene du gjør er bra nok for å bli frelst. Også vil jeg anbefale kristendommen fordi jeg personlig er overbevist om at den er sann.

Når det er sagt så er det masser av forskjellige menigheter og trospraksiser å velge mellom. Foretrekker du sakralt og høytidelig? Høy musikk, band og religiøs popmusikk med allsang? Stillhet? Kirkeorgel? Retreat? Stevne?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tenker på å bli religiøs. Årsaken er at jeg tror det vil gi meg et bedre liv å ha Gud i livet mitt. 

Det er mange religioner. De fleste tror på en Gud/skaper. 

Jeg vil gjerne finne ut hvilken av religionene det er som gir en det beste livet før jeg bestemmer meg. 

Jeg er kvinne, rundt 50år, skilt, flere voksne barn, ganske tradisjonell av meg litt konservativ på kvinnerollen men etter skandinavisk modell. Jeg er litt hippie av meg kreativ...

Jeg tenker tradisjonelt sett vil det passe best med en form for kristendom. Kanskje?

Hvordan kan jeg leve det beste livet? 

Anonymkode: 9f0d9...ee2

Studer Bibelen med Jehovas vitner. Da vil du finne den sanne Gud. 

Anonymkode: 3053b...f83

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Går alltids ann å overbevise seg selv om at noe er sant, det hele ligger jo i fantasien og hva en tillater seg selv å tro. 

Anonymkode: 9f0d9...ee2

Nja. For min egen del vet jeg at jeg aldri ville være i stand til å få meg selv til å oppriktig tro f.eks at islam er sant, bare fordi jeg skulle ha lyst til å praktisere islam. 

Men åndelighet trenger ikke å innebære noen form for religiøs overbevisning eller tro på ting som ikke kan bevises. Du kan sjekke ut buddhisme, som selv om den praktiseres av mange som også har religiøse ideer om gjenfødelse osv, i bunn og grunn er helt uten overnaturlige innslag. Det handler om å finne fred her og nå, og har en rekke praktiske handlinger du kan gjøre for å oppnå det. Uten fordømmelse, hierarki, ideer om synd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrkelse av de Mesopotamisk Gudene gir det beste livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Sidsel said:

Det tror jeg er et godt valg, mange undersøkelser viser at kristne lever lenger og har færre psykiske problemer. Jeg vil anbefale kristendommen, fordi det er den eneste religionen (som jeg kjenner til i hvert fall) hvor man er frelst ved tro og nåde, og ikke ved gjerninger. Med andre ord, du kan hvile i nåden uten å bekymre deg for om de gjerningene du gjør er bra nok for å bli frelst. Også vil jeg anbefale kristendommen fordi jeg personlig er overbevist om at den er sann.

Når det er sagt så er det masser av forskjellige menigheter og trospraksiser å velge mellom. Foretrekker du sakralt og høytidelig? Høy musikk, band og religiøs popmusikk med allsang? Stillhet? Kirkeorgel? Retreat? Stevne?

Takk dette var jo nyttig svar 😊

Jeg syns dog gode gjerninger er viktige. Jeg er ikke glad i kor og orgel musikk, men kan høre på det det er ok. Er opptatt av å drive positiv arbeid for alle mennesker uansett tro. Jeg elsker soul og syns musikkstil i pentacostal kirker er så bra, men syns tungetale og frelsing blir for sært. 

Anonymkode: 9f0d9...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok alle kirker driver diakonalt arbeid, altså positivt arbeid for alle mennesker, uansett tro, så det tror jeg nok du kan stole på at du får med deg uansett hvilken kirke du velger.

De fleste pinsemenigheter (pentacostale menigheter) driver ikke med tungetale i gudstjenestene, Paulus er ganske tydelig på at tungetale hører til «på lønnkammeret», men det er jo de som er veldig karismatiske av seg som holder på med sånt. Jeg er litt usikker på hva du mener med frelsing, du tenker kanskje på evangelisering? De fleste kirker driver jo med en viss grad av evangelisering, men nesten aldri oppsøkende evangelisering, og de har gjerne egne grupper for de som ønsker å drive med det. Indremisjonen har gjerne mer fokus på evangelisering, så det er kanskje ikke noe for deg da.

Jeg tror nok du vil kunne trives i en pinsemenighet, bare du finner en som ikke er alt for «crazy». Ellers er metodistkirken og frikirken mulige alternativer. Metodistkirken er mer høytidelig igjen, men de har ofte fin musikk. Metodistkirken vier også likekjønnede nå, om det gjør en forskjell for deg. 

Mange kirker har gudstjenester liggende ute på podcast og youtube, så det er gode muligheter til å sjekke de ut uten å dra dit. 

Her er eksempel på en pinsegudstjeneste fra Filadelfiakirken i Oslo, her er et eksempel på en frikirkegudstjeneste fra Kraftverket menighet, eksempel på metodistgudstjeneste fra Metodistkirken på Bjølsen.  

Edit: Filadelfiakirken i Oslo er kanskje litt atypisk siden den er veldig stor, så her er en pinsegudstjeneste til.

Endret av Sidsel
En pinsegudstjeneste til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Flygende Spaghettimonsteret, kjernen i pastafarianismen, tilbyr en munter og uformell atmosfære, noe som kan bidra til en følelse av lykke fordi den ikke tar seg selv for alvorlig og oppmuntrer til latter og glede. Videre tillater pastafarianismens lemfeldige dogmer og ritualer individer å nyte religiøs praksis uten de strenge forpliktelsene og skyldfølelsene som ofte følger mer tradisjonelle trosretninger. Dette kan skape en følelse av frihet og personlig velvære.

Anonymkode: 90ba2...161

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendom fordi du er fri til å leve som du vil.

Ligg langt unna Smiths venner og Jehovas vitner.

Kort sagt enig med @Sidsel

Jeg var litt inne i pinsevennbevegelsen. Jeg tror ikke på Gud lenger, men de tilbyr åndelige opplevelser og bedre musikk enn andre religioner.

Høres rart ut, men sant. Man blir trukket inn i det med sangen og stemningen.

Anonymkode: 91160...82e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kristendom fordi du er fri til å leve som du vil.

Ligg langt unna Smiths venner og Jehovas vitner.

Kort sagt enig med @Sidsel

Jeg var litt inne i pinsevennbevegelsen. Jeg tror ikke på Gud lenger, men de tilbyr åndelige opplevelser og bedre musikk enn andre religioner.

Høres rart ut, men sant. Man blir trukket inn i det med sangen og stemningen.

Anonymkode: 91160...82e

Dette er jo reinspikka tøv.

Anonymkode: 8db66...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 9.48):

Bli heller åndelig. Da forholder du deg til Gud gjennom din egen sjel. Ikke via ei bok, en prest, eller ei kirke.

 

Anonymkode: 39d50...b03

Støtter denne. Bli spirituell. Begynne å lese bøkene til Dolores Cannon. Veldig interessant. 😃

Anonymkode: 82934...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 12.30):

Kan være fint å praktisere åndelige ting.

Men advarer sterkt på å komme i klørne på andre mennesker som krever å bli din mellommann til Gud.

Verste folka ever!

Anonymkode: 14197...35b

Farlige for hvermannsen er også religioner hvor pengene er minst like viktige som gode gjerninger.
Naturen er min «religion» hvor jeg aldri slutter å undre meg over evolusjon, mangfold og tilpasningsevne.
Utendørsaktiviteter er min «kirke» hvor jeg henter energi og ettertenksomhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 9.48):

Bli heller åndelig. Da forholder du deg til Gud gjennom din egen sjel. Ikke via ei bok, en prest, eller ei kirke.

 

Anonymkode: 39d50...b03

Som protestant, og spesielt som pinsevenn, forholder man seg til Gud gjennom sin egen ånd, så det er ikke så forskjellig. Bibel, prest og kirke er supplementer, så man kan vokse i tro og åndelig modenhet sammen, og utvikle gode relasjoner til andre troende. De blir jo litt ensidig om man bare skal sitte der alene og ha en relasjon til Gud i sin egen ånd. For kristne er det jo også viktig å gjøre gode gjerninger mot andre, og da er det jo fint å ha en menighet som kommer sammen og samarbeider om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...