Gå til innhold

Hva gjør dere når 3åringen bare står opp før kl 4?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Legger i vår seng frem til kl 6. Gir aldri opp, tvinger til å bli liggende.

Anonymkode: d720e...e6b

Holder dere fast fysisk, altså? Min er så sta og sterk at det nytter ikke.

Ts

Anonymkode: ea108...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom barnefar også er med på denne turen kan du bruke dagen i dag på å forberede han på at i morgen tidlig er det hans tur. Hver sin gang. 

Anonymkode: 935d7...d47

Er alene med barnet

Ts

Anonymkode: ea108...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den av våre som alltid har våknet tidlig, blir vekket av lys. Så det hjelper å få det helt mørkt på soverommet. Vi har med oss en mørkleggingsgardin med sugekopper på på ferietur for å slippe å stå opp 04. Det hjelper også at hun kommer opp i sengen til oss når hun våkner. Hun blir ofte utrygg på nye steder, og sover bedre sammen med oss. Videre har vi avtalt at jeg står opp med henne. Det er typisk en gang mellom 05.30 og 06.30. Og så er det mannen som legger den eldste etter at jeg har lest for henne, for hun har en helt annen døgnrytme, sover til 09 om hun ikke blir vekket, og er våken til 22 om hun sov til 09. Det funker for oss fordi det nok er en sjanse for at morgenfulglen har arvet det av meg mens natteravnen er mer lik faren sin når det kommer til døgnrytme. Men 04 orker jeg ikke å stå opp i ferien jeg heller, altså. 

Anonymkode: 5af37...75a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør rommet bekmørt. Pitch black. Er et mareritt i nord for folk som sover lett med soverom uten ordentlig lysdemping utenfra. Teip opp aliminumsfolie rett på vindusglasset slik at vinduet er helt dekket. Ikke lukk opp vinduet (da kommer det lys inn), la heller døra stå åpen ut ut i gangen dersom det er behov for luft og det er mørkere i gangen (dekk til vinduer i gangen). 

Anonymkode: 935d7...d47

Bra tips

Ts

Anonymkode: ea108...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jomfrufødsel?

Anonymkode: c1fc3...3d2

Nei, mannen befrukter jo med sperm. Men er jo kvinnen selv som velger å la det bli til et barn, kan ta abort ganske tidlig.

Mitt poenger er at det er kvinnen som tar valget om å bli gravid, samtidig å la barnet gro helt ut. Som kvinne kan du sterilisere deg, abort er også en mulighet.

Anonymkode: bdff7...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sover ikke på dagen, og hen sover ikke lengre av å legge seg senere...

Anonymkode: ea108...570

Trygghetsbehovet/separasjonsangsten er individuell, men å endre leggetid fra feks kl 19 til kl 21 pleier å gi resultater.
Trenger barnet mer aktivitet/ stimulering for å «svi av mer krutt» på dagtid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør rommet bekmørt. Pitch black. Er et mareritt i nord for folk som sover lett med soverom uten ordentlig lysdemping utenfra. Teip opp aliminumsfolie rett på vindusglasset slik at vinduet er helt dekket. Ikke lukk opp vinduet (da kommer det lys inn), la heller døra stå åpen ut ut i gangen dersom det er behov for luft og det er mørkere i gangen (dekk til vinduer i gangen). 

Anonymkode: 935d7...d47

Ja, tenkte å foreslå det. Når det er så lyst ute er det ikke rart at de små sin klokke kan bli litt forvirret. 

Anonymkode: 55bef...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fornuftige folk i nord har rullegardin og lystette gardiner. Pluss myggnetting 😄

Begge mine barn har surret med leggetid i ferier mens de var små, og vi reiste sørover.. Det går seg til. Men gjør det mørkt ja 

Anonymkode: ae8c1...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lys setter igang oppvåkning og reduserer nivået av melatonin i kroppen. Lys øker produksjonen av kortisol (stresshormonet) og bidrar til økt våkenhet. Viktig å ha det helt mørkt. Det er ikke så mye å få gjort når "skaden" allerede har skjedd. Men hvis det er mørkt og barne våkner så bør man prøve å være konsekvent og geleide barnet tilbake i seng. Man kan stålsette seg for det kan være en fase over noen dager hvor man må geleide i seng ørten ganger fra 04-06 før det går inn 😅

Anonymkode: 36e9a...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er A-menneske selv, så står bare opp om barnet er like våkent etter 2-3 runder med forsøk på å legge seg igjen. 

Barnet sover jo ikke på dagen om jeg leste rett tidligere i tråden, så jeg ser ikke helt problemet? 

Anonymkode: 01d13...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Holder dere fast fysisk, altså? Min er så sta og sterk at det nytter ikke.

Ts

Anonymkode: ea108...570

Jeg ga klar beskjed at for hver gang han prøver å stå opp så kommer jeg til å legge han ned igjen. Så gjennomførte jeg det. Ja, jeg ble irritert, trøtt og sliten, men det hjalp. Merker at så fort jeg én gang lar han stå opp før 6, så følger han dette i flere dager I ettertid. 

Anonymkode: d720e...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sover ikke på dagen, og hen sover ikke lengre av å legge seg senere...

Anonymkode: ea108...570

Om i gjør det lenge nok, så gjør han jo det.

Hvordan tror du folk gjør det når de reiser på ferie med andre tidssoner. De klarer jo å forskyve rytmen etterhvert.

 

Anonymkode: 3dc00...e1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...