Gå til innhold

Smertestillende til hund eller avlivning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden har diverse plager og jeg merker det ikke blir bedre. Han er 11år. Får smertestillende, men de er ikke så sterk. Vår datter kommer hjem tidlig høst (bor i utlandet) og har et sterkt bånd til hunden. Hun vil gjerne få noen dager med han og være tilstede ved avlivning. 

Men jeg er litt i stuss. Jeg tror ikke han lider såpass at han bør bli avlivet snarest mulig. Samtidig tenker jeg om det er ok å gi sterkere smertestillende for at datter skal få hilse på før avlivning? Noen som har erfaring/opplevd det samme? Evt at vi får resept, prøver, men fremskynder time for avlivning dersom vi ikke ser endring?

Anonymkode: 77ea3...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener veterinæren? Vi har en erfaren dyrlege her som sier det han mener på en god måte🥰 ekte dyrevelferd❤️

Anonymkode: 5d1a5...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du og veterinæren ser at hunden din har livskvalitet, så bør du ikke avlive syntes jeg. Hvis det går å gi mer medisiner uten at han plages så la han leve. Tenk om vi også skulle blitt avlivet fordi at vi ble gamle.

Hunden min er 10 år og går på spesialfor pga nyrene sine, piller pga nyrene sine, smertestillende piller pga vond rygg, smertestillende sprøyte 1 gang pr mnd pga artrose i alle ledd, øyedråper pga stær, øreskylling pga kronisk allergi og bleie inne pga at han har begynt å lekke... jeg syntes dette er litt voldsomt men, veterinæren påstår at han har livsgnist og at det som feiler han bare er "gammelmanns" plager, derfor lar jeg han få leve helt til veterinæren sier at det er stopp.

Anonymkode: dc358...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt smertestillende til datter fikk sagt farvel. Hvis veterinæren hadde ment at hunden bør få slippe nå, så hadde de sagt at dere ikke bør vente...


Noen måneder med smertestillende er ikke så ille, og iallefall ikke når dere allerede er klar over at dette ikke er en varig løsning og dere er beredt på hva dere må gjøre om voffsen blir verre.

 

Anonymkode: 69508...1af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så lenge du og veterinæren ser at hunden din har livskvalitet, så bør du ikke avlive syntes jeg. Hvis det går å gi mer medisiner uten at han plages så la han leve. Tenk om vi også skulle blitt avlivet fordi at vi ble gamle.

Hunden min er 10 år og går på spesialfor pga nyrene sine, piller pga nyrene sine, smertestillende piller pga vond rygg, smertestillende sprøyte 1 gang pr mnd pga artrose i alle ledd, øyedråper pga stær, øreskylling pga kronisk allergi og bleie inne pga at han har begynt å lekke... jeg syntes dette er litt voldsomt men, veterinæren påstår at han har livsgnist og at det som feiler han bare er "gammelmanns" plager, derfor lar jeg han få leve helt til veterinæren sier at det er stopp.

Anonymkode: dc358...946

Husk at mange dyrleger har sin egen agenda og gjerne vil tjene penger.
Hunder har en levealder og er avhengig av god helse for å fungere optimalt og trygt for omgivelsene.
Mange beholder hundene sine altfor lenge.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hunden har diverse plager og jeg merker det ikke blir bedre. Han er 11år. Får smertestillende, men de er ikke så sterk. Vår datter kommer hjem tidlig høst (bor i utlandet) og har et sterkt bånd til hunden. Hun vil gjerne få noen dager med han og være tilstede ved avlivning. 

Men jeg er litt i stuss. Jeg tror ikke han lider såpass at han bør bli avlivet snarest mulig. Samtidig tenker jeg om det er ok å gi sterkere smertestillende for at datter skal få hilse på før avlivning? Noen som har erfaring/opplevd det samme? Evt at vi får resept, prøver, men fremskynder time for avlivning dersom vi ikke ser endring?

Anonymkode: 77ea3...ce4

Vi gikk til en annan dyrlege, etter å ha fått beskjed om at hunden ville gå på smertestillende resten av livet. Hunden fikk der laserbehandling og fysioterapi. Har nå vært uten smertestillende siden starten på mai, og lever helt fint.

Anonymkode: 31061...96a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så lenge du og veterinæren ser at hunden din har livskvalitet, så bør du ikke avlive syntes jeg. Hvis det går å gi mer medisiner uten at han plages så la han leve. Tenk om vi også skulle blitt avlivet fordi at vi ble gamle.

Hunden min er 10 år og går på spesialfor pga nyrene sine, piller pga nyrene sine, smertestillende piller pga vond rygg, smertestillende sprøyte 1 gang pr mnd pga artrose i alle ledd, øyedråper pga stær, øreskylling pga kronisk allergi og bleie inne pga at han har begynt å lekke... jeg syntes dette er litt voldsomt men, veterinæren påstår at han har livsgnist og at det som feiler han bare er "gammelmanns" plager, derfor lar jeg han få leve helt til veterinæren sier at det er stopp.

Anonymkode: dc358...946

Huff, det var da veldig! Ser du livsgnisten sjøl? Høres ut som du ikke gjør det, og i såfall skjønner jeg ikke at dere fortsetter..

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått for denne.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

? Evt at vi får resept, prøver, men fremskynder time for avlivning dersom vi ikke ser endring?

Hadde selv gammelhund som gikk på smertestillende, og han fikk tre gode år før det ble for mye for han. Har heldigvis en god dyrlege her som kjenner hundene våre, og vi fikk komme til han innen to timer fra vi hadde bestemt oss. 

Har også ei datter som er svært knyttet til hundene våre, men som ikke bor hjemme. Avlivet en hund for noen år siden som hun ikke rakk å se før avliving. Løsninga da ble at hun kom senere og var med da hunden ble begravd hjemme. Den siste rakk hun å komme til, og var med både på avliving og begravelse. 

Anonymkode: 5f58e...5f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, svartkatt said:

Huff, det var da veldig! Ser du livsgnisten sjøl? Høres ut som du ikke gjør det, og i såfall skjønner jeg ikke at dere fortsetter..

Enig, Ser du livsgnist og livskvalitet hos hunden din? Det bør ikke være opp til Vetrinæren å avgjøre det. De kjenner ikke hunden, de ser den noen minutter på behandlingsrommet og ikke i hverdagen... 

Jeg har hund selv, men jeg håper at den dagen hunden min bør slippe at jeg klarer å se det selv. Nå har jeg noen naboer med en 13 år gammel goden som bare sleper bakbeina etter seg og knapt kann gå, men neida "hunden får smertestillende og har det bra"... 

Anonymkode: fd904...026

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Så lenge du og veterinæren ser at hunden din har livskvalitet, så bør du ikke avlive syntes jeg. Hvis det går å gi mer medisiner uten at han plages så la han leve. Tenk om vi også skulle blitt avlivet fordi at vi ble gamle.

Hunden min er 10 år og går på spesialfor pga nyrene sine, piller pga nyrene sine, smertestillende piller pga vond rygg, smertestillende sprøyte 1 gang pr mnd pga artrose i alle ledd, øyedråper pga stær, øreskylling pga kronisk allergi og bleie inne pga at han har begynt å lekke... jeg syntes dette er litt voldsomt men, veterinæren påstår at han har livsgnist og at det som feiler han bare er "gammelmanns" plager, derfor lar jeg han få leve helt til veterinæren sier at det er stopp.

Anonymkode: dc358...946

Enig i at stær og lekking er «små problemer», men hunden din må åpenbart ha store smerter og det virker ikke som den har noe livsglede. Dette høres ut som en veterinær med dollartegn i øyene.

Anonymkode: 516ef...664

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste for noen år siden at veterinærer klaget på dårlig inntjening. Det har de tydeligvis gjort noe med.
Årevis med smertelindring, dyre operasjoner som ligger mistenkelig nær forsikringens betingelser etterfulgt av høytidelig kremasjon med egen urne for plassering på peishyllen, blir bare grådig.
Særlig når det fortsatt er lovlig å avlive hunder på en human måte bak låven.

Hunder er svært flinke til å skjule smerter og sykdom, hierarkiske flokkdyr som de er.
Hadde en gang en hund som ble farlig for omgivelsene hvis man forsøkte å hjelpe den inn i bilen e.l.
Den hadde fått leve altfor lenge på smertestillende og naiv godhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du selv som kjenner hunden din best, og må avgjøre hva som er riktig for den.

Du sier ikke noe om hvorfor den får smertestillende, og jeg vil bare påpeke at det ofte (avhengig av hva som feiler dyret) også er andre ting man kan gjøre for å håndtere plagene, som f.eks. fôrbytte, fysioterapi, massasje, m.m. Ofte kan det også hjelpe mye å besøke en spesialist innen feltet. Min erfaring er at veterinærer på smådyr ofte har så stor tro på sine egne evner, at de sjeldent henviser videre til folk som har bedre peiling. De har også ofte svært veldig dårlige til å opplyse om ting man kan gjøre i hverdagen for å lindre/fikse plagene.

Men ellers, som andre har nevnt, så er det livsgnisten du må se på. Om hunden fortsatt har glede i hverdagen, har lyst til å gå på turer, blir ivrig når den treffer andre mennesker eller dyr den er glad i, vil leke, har matlyst, m.m., så har man ingen grunn til å avslutte livet dens helt enda. Dyr blir også gamle, med alt det medfører, men det betyr ikke nødvendigvis at det er over og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommodevaran skrev (20 minutter siden):

Det er du selv som kjenner hunden din best, og må avgjøre hva som er riktig for den.

Du sier ikke noe om hvorfor den får smertestillende, og jeg vil bare påpeke at det ofte (avhengig av hva som feiler dyret) også er andre ting man kan gjøre for å håndtere plagene, som f.eks. fôrbytte, fysioterapi, massasje, m.m. Ofte kan det også hjelpe mye å besøke en spesialist innen feltet. Min erfaring er at veterinærer på smådyr ofte har så stor tro på sine egne evner, at de sjeldent henviser videre til folk som har bedre peiling. De har også ofte svært veldig dårlige til å opplyse om ting man kan gjøre i hverdagen for å lindre/fikse plagene.

Men ellers, som andre har nevnt, så er det livsgnisten du må se på. Om hunden fortsatt har glede i hverdagen, har lyst til å gå på turer, blir ivrig når den treffer andre mennesker eller dyr den er glad i, vil leke, har matlyst, m.m., så har man ingen grunn til å avslutte livet dens helt enda. Dyr blir også gamle, med alt det medfører, men det betyr ikke nødvendigvis at det er over og ut.

Hunden har slitasjegikt. Hofter, spesielt ene labben (hatt skade der tidligere så har feilbelastet over tid). Går saktere, men går tur. Stopper ikke eller viser tegn til å vegre seg for tur. Men jeg merker at jeg må tilpasse turene. Unngår asfalt, for lange turer og mye bratte opp/nedoverbakker. Er mindre leken enn før, sover/hviler mer. Men har ofte en "lekestund" på kvelden. Sikkert fordi han da har hvilt noen timer etter tur.

Får veterinærfor. Har vurdert svømming, men dessverre sp er han redd alt som kan minne om et veterinærkontor. Helt hysterisk, så det blir nok for mye stress for han.

Anonymkode: 77ea3...ce4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hunden har slitasjegikt. Hofter, spesielt ene labben (hatt skade der tidligere så har feilbelastet over tid). Går saktere, men går tur. Stopper ikke eller viser tegn til å vegre seg for tur. Men jeg merker at jeg må tilpasse turene. Unngår asfalt, for lange turer og mye bratte opp/nedoverbakker. Er mindre leken enn før, sover/hviler mer. Men har ofte en "lekestund" på kvelden. Sikkert fordi han da har hvilt noen timer etter tur.

Får veterinærfor. Har vurdert svømming, men dessverre sp er han redd alt som kan minne om et veterinærkontor. Helt hysterisk, så det blir nok for mye stress for han.

Anonymkode: 77ea3...ce4

Hva med innsjøer e.l. i nærområdet nå som det er sommer og varmt? Setter du på en flytevest og eventuelt blir med uti, så kan det tenkes at den er interessert i å svømme rundt en stund :)

Jeg har ikke erfaring med problemer i dette området, men anbefaler på det sterkeste å høre med en fysioterapeut for hunder. Min egen hund fikk forkalkninger i ryggen, fikk noen tips til øvelser av fysioterapeut for å styrke og stabilisere områdene rundt forkalkningene, og det var utrolig hvor mye bare ti minutter daglig hjalp ham, han ble en helt annen hund. Mange fysioterapeuter kommer gjerne også hjem til deg, så det er god sjanse for å slippe klinikkomgivelser.

Virker jo som om hunden din fortsatt har mye glede av livet, og at du er veldig flink til å tilrettelegge. Min erfaring er at dyr gjerne mister interesse for alt de pleide å elske den dagen de har fått nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/23/2024 at 9:45 AM, Surpomp said:

Husk at mange dyrleger har sin egen agenda og gjerne vil tjene penger.
Hunder har en levealder og er avhengig av god helse for å fungere optimalt og trygt for omgivelsene.
Mange beholder hundene sine altfor lenge.

Denne påstanden er drøy. 
du sier altså at veterinærer holder dyr i live for å tjene penger, selv om det ikke representerer god dyrevelferd. 
Hvis dette er noe du kan underbygge spesifikt håper jeg du melder vedkommende og ikke bare generaliserer om en hel yrkesgruppe. 
som veterinær har jeg aldri møtt en kollega med slike holdninger; tvert imot. 
 

mvh dyrlege

Anonymkode: f2346...c9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hunden har slitasjegikt. Hofter, spesielt ene labben (hatt skade der tidligere så har feilbelastet over tid). Går saktere, men går tur. Stopper ikke eller viser tegn til å vegre seg for tur. Men jeg merker at jeg må tilpasse turene. Unngår asfalt, for lange turer og mye bratte opp/nedoverbakker. Er mindre leken enn før, sover/hviler mer. Men har ofte en "lekestund" på kvelden. Sikkert fordi han da har hvilt noen timer etter tur.

Får veterinærfor. Har vurdert svømming, men dessverre sp er han redd alt som kan minne om et veterinærkontor. Helt hysterisk, så det blir nok for mye stress for han.

Anonymkode: 77ea3...ce4

Når endepunktet er avlivning skal hunden få alle de smertestillende den har behov for. Så snakk med dyrlegen din. Ikke KG 😉

Anonymkode: f2346...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når endepunktet er avlivning skal hunden få alle de smertestillende den har behov for. Så snakk med dyrlegen din. Ikke KG 😉

Anonymkode: f2346...c9c

Langvarig medisinering har bivirkninger.
Hundens alder, muligheter for å bli frisk/ ha noen gode år, generelle helse osv må derfor vektlegges.

Tung smertelindring over lang tid er ikke god dyrevelferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...