Gå til innhold

Arv fra far jeg ikke har møtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Eller så kan hiv drite i å ta i mot penger fra en mann som ikke ville ha noe med henne å gjøre, og som moren ikke gadd informere om hvem var. Man MÅ ikke grabbe til seg alt man kommer over av penger, i sær ikke fra folk som ikke ville ha en i livet sitt fra starten av.

Anonymkode: 6e0e7...830

Det er spesielt i de tilfelle en forelder, som har hatt frivillig sex og laget et unge uten å ta ansvaret for den, at ungen virkelig fortjener arv.

Anonymkode: 1191b...1db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er spesielt i de tilfelle en forelder, som har hatt frivillig sex og laget et unge uten å ta ansvaret for den, at ungen virkelig fortjener arv.

Anonymkode: 1191b...1db

Vel, kanskje ble far fortalt at mor brukte prevensjon og kom til å ta abort? Kanskje burde ts heller be om erstatning fra mor som aldri har fortalt ts om far? 

Anonymkode: 6e0e7...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel, kanskje ble far fortalt at mor brukte prevensjon og kom til å ta abort? Kanskje burde ts heller be om erstatning fra mor som aldri har fortalt ts om far? 

Anonymkode: 6e0e7...830

Hvis man ikke vil ha barn sørger man selv for prevensjon eller lar være å ha sex. Patetisk å skylde på andre.

Anonymkode: 1191b...1db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du har full arverett. Problemet her er vel hva faren din ønsker at du skal arve, eller om han har noe av formue når den tid skjer - det vet vi jo ingenting om. Han har jo mulighet til å dele ut/bruke opp sine verdier, så det er jo ikke nødvendig slik at du arver så mye.

Anonymkode: f8ec9...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 11.12):

Litt usikker. Jeg trenger penger da jeg er ufør pga en sykdom og har det trangt økomisk. Men så blir jeg usikker også. Hvorfor ta noe fra han etter han er død, når han ikke ga meg noe da han levde. Regner med at de andre barna har gått mye. Blir veldig usikker 

Anonymkode: 1fd98...655

Ta imot arven - den er din🩷

Anonymkode: 3d2c2...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis man ikke vil ha barn sørger man selv for prevensjon eller lar være å ha sex. Patetisk å skylde på andre.

Anonymkode: 1191b...1db

Jada, alltid mannens skyld. De skal ikke bare beskytte seg mot å få barn, men også mot syke kvinner som lyger, eller kvinner som tvinger fram barn uansett for sin egen skyld…. Idioter og syke kvinner skal alltid beskyttes…. Vet om mange kvinner som ikke forstår hvordan de ble gravide, men så viste det seg at de hadde «glemt» pillen en ule eller to….. Tenk hvor mange barn som hadde sluppet en oppvekst hvor de savner en far, føler et savn, føler ar de ikke er ønsket ene alene fordi mor lurte barnefar???? Slutt å legge all skuld på far. Det finnes faen så jævlig mange idiotiske kvinner som gjør alt for å lure mannen. Jeg er kvinne selv, så dette vet jeg! 

Anonymkode: f8ec9...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (På 23.6.2024 den 1.27):


Dersom han har ny familie, har han garantert tilpasset seg situasjonen. I alle fall om han har verdier.

Det skal en del aktive grep til for å «tilpasse seg» bort fra arvingers pliktdelsarv. I praksis må han ha gitt bort for alt han eier i form av livsdisposisjoner.

Anonymkode: 9dbaf...123

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jada, alltid mannens skyld. De skal ikke bare beskytte seg mot å få barn, men også mot syke kvinner som lyger, eller kvinner som tvinger fram barn uansett for sin egen skyld…. Idioter og syke kvinner skal alltid beskyttes…. Vet om mange kvinner som ikke forstår hvordan de ble gravide, men så viste det seg at de hadde «glemt» pillen en ule eller to….. Tenk hvor mange barn som hadde sluppet en oppvekst hvor de savner en far, føler et savn, føler ar de ikke er ønsket ene alene fordi mor lurte barnefar???? Slutt å legge all skuld på far. Det finnes faen så jævlig mange idiotiske kvinner som gjør alt for å lure mannen. Jeg er kvinne selv, så dette vet jeg! 

Anonymkode: f8ec9...58d

Det er veldig enkelt å la være å ha sex hvis man ikke ønsker barn. Det gjelder både menn og damer.

Men du mener altså at menn er noe lettlurte fjols som ikke skal ta ansvar for egne handlinger?

Anonymkode: 1191b...1db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 8.49):

Mange overfører verdier til partner for å slippe pliktdelsarven. 

Anonymkode: 9d209...3ae

Så enkelt er det ikke. Les om forskjellen på livs- og dødsdisposisjoner.

 

AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 9.28):

Slik jeg har forstått det, så skal arvingene skrive under på et skjema før det utstedes skifteattest. Dersom avdøde var gift og ektefelle har rett til å sitte i uskiftet bo, så er det ikke nødvendig at flere enn ektefellen skriver under. I dette tillfellet tror jeg derfor at ts skal ha beskjed.

Ektefelle har kun rett til å sitte i uskifte med felles barn. Skal ektefelle sitte i uskifte en særkullsbarn, så må særkullsbarnet samtykke til dette. Samtykker han ikke, kan han kreve sin del av arven oppgjort med en gang. 

AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 9.28):

Faren kan også ha skrevet testamente der ts får pilktdelsarven. Avhengig av boets størrelse vil den kunne være lavere enn 15G. Er det ikke slik at man kan fritt testamentere 1/3 del, deretter har ektefelle rett på 4G om ikke h*n allerede har fått 1/3 del som overstiger det? Så er resten til livsarvingene, og om resten er mye nok så kan ts sin del begrenses til 15G?

(…)

Anonymkode: a0982...205

Man kan ikke testamentere seg bort fra pliktselsarven. Ved ekteskap er den alminnelige fordelingsnøkkelen 1/4 til gjenlevende ektefelle (min 4G), og 3/4 til livsarvingene (maks 15G pr arving). Ektefelles arverett går foran livsarvingenes. Dersom boet er av omfattende verdier eller det er få arvinger, så vil arvelater kunne disponere det overskytende som han ønsker, etter at ektefelle og livsarvinger har fått sin del. Men dette må foreligge i testaments form.

AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 11.20):

Jeg arvet akkurat NULL kroner. 
Min far overførte alt han Eide til til kone før han døde.

Fikk bare et brev om at det ikke var noen verdier i boet.

Anonymkode: f832b...527

Dette høres ut som skoleeksempelet på en dødsdisposisjon, og kunne vært motsagt.

AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 11.29):

Min far og kone har også alle verdier registrert på henne. Det eneste som står 50/50 er boligen de bor i.

Anonymkode: 600fc...3ba

Det er ikke så enkelt at bare fordi en verdi er overført til den annen ektefelle, så mister arvingene retten sin. Dette vurderes bl.a ut i fra om verdien både formelt og reellt har hatt den virkningen at den faktisk er overført mellom partene. For eksempel hjelper det ikke at jeg gir deg min del av hytta mens jeg lever, dersom jeg fortsetter å bruke og eventuelt betaler på den som før. Altså at disposisjonen ikke får noen virkning før etter min død.

 

Loff77 skrev (På 23.6.2024 den 22.12):

Særkullsbarn vil få beskjed ved dødsfall og arv, så kan de kreve skifte og vil jo da få minimum 15g hvis det er såpass med verdier, nei er ingen begrensing opp eller ned, det kommer ann på om det er testamente eller ingen verdier feks.

Hvem har sagt noe om begrensing? Du virker ikke å forstå hva som blir sagt

 

Jeg forstår ikke hva du mener med at særkullsbarn har rett til «minimum 15G». Det er ikke noe minimum eller maksimumsregler. Foreligger det ikke testamente deler arvingene 3/4 av arvelaters verdier. 1/4 eller 4G tilfaller ektefellen, som har arverett foran livsarvingene. Er bort mindre enn 4G for livsarvingene ingenting. Foreligger det gyldig testamente kan livsarvingenes arv begrenses til 15G pr arving dersom boet er stort, og det overskytende disponeres fritt.

Anonymkode: 9dbaf...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så enkelt er det ikke. Les om forskjellen på livs- og dødsdisposisjoner.

 

Ektefelle har kun rett til å sitte i uskifte med felles barn. Skal ektefelle sitte i uskifte en særkullsbarn, så må særkullsbarnet samtykke til dette. Samtykker han ikke, kan han kreve sin del av arven oppgjort med en gang. 

Man kan ikke testamentere seg bort fra pliktselsarven. Ved ekteskap er den alminnelige fordelingsnøkkelen 1/4 til gjenlevende ektefelle (min 4G), og 3/4 til livsarvingene (maks 15G pr arving). Ektefelles arverett går foran livsarvingenes. Dersom boet er av omfattende verdier eller det er få arvinger, så vil arvelater kunne disponere det overskytende som han ønsker, etter at ektefelle og livsarvinger har fått sin del. Men dette må foreligge i testaments form.

Dette høres ut som skoleeksempelet på en dødsdisposisjon, og kunne vært motsagt.

Det er ikke så enkelt at bare fordi en verdi er overført til den annen ektefelle, så mister arvingene retten sin. Dette vurderes bl.a ut i fra om verdien både formelt og reellt har hatt den virkningen at den faktisk er overført mellom partene. For eksempel hjelper det ikke at jeg gir deg min del av hytta mens jeg lever, dersom jeg fortsetter å bruke og eventuelt betaler på den som før. Altså at disposisjonen ikke får noen virkning før etter min død.

 

Jeg forstår ikke hva du mener med at særkullsbarn har rett til «minimum 15G». Det er ikke noe minimum eller maksimumsregler. Foreligger det ikke testamente deler arvingene 3/4 av arvelaters verdier. 1/4 eller 4G tilfaller ektefellen, som har arverett foran livsarvingene. Er bort mindre enn 4G for livsarvingene ingenting. Foreligger det gyldig testamente kan livsarvingenes arv begrenses til 15G pr arving dersom boet er stort, og det overskytende disponeres fritt.

Anonymkode: 9dbaf...123

Forstår du ikke at jeg mener at barnet vil få minimum 15 g hvis det er midler da det ikke er mulig å testamentere bort pliktaeven? Under 15g er altså ikke lov, selvfølgelig kan man arve mer eller mindre, men man kan ikke testamentere bort de 15 g

Som sagt hvis det er nok midler til dette

Endret av Loff77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (3 minutter siden):

Forstår du ikke at jeg mener at barnet vil få minimum 15 g hvis det er midler da det ikke er mulig å testamentere bort pliktaeven?

Du har en helt bakvendt måte å forklare ting på. Det korrekte er å si - som jeg sa - at 3/4 av arven tilfaller livsarvingene dersom det ikke foreligger testamente. Fordi det er nemlig dette som er utgangspunktet. Testamente utgjør et unntak fra dette, som muliggjør for testator å disponere friarven dersom boet har høy verdi. Først da gjør regelen om «maks 15G pr arving» seg gjeldende.

Anonymkode: 9dbaf...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har en helt bakvendt måte å forklare ting på. Det korrekte er å si - som jeg sa - at 3/4 av arven tilfaller livsarvingene dersom det ikke foreligger testamente. Fordi det er nemlig dette som er utgangspunktet. Testamente utgjør et unntak fra dette, som muliggjør for testator å disponere friarven dersom boet har høy verdi. Først da gjør regelen om «maks 15G pr arving» seg gjeldende.

Anonymkode: 9dbaf...123

Enig, mitt poeng var at selv om faren ikke ønsker å ha noe med han å gjøre og hvis han evt har testamentert det meste til sin nye familie så vil ts få 15g 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (1 time siden):

Enig, mitt poeng var at selv om faren ikke ønsker å ha noe med han å gjøre og hvis han evt har testamentert det meste til sin nye familie så vil ts få 15g 

Han vil ha rett på opp til 15G, hvis boet dekker det*

Anonymkode: 9dbaf...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Han vil ha rett på opp til 15G, hvis boet dekker det*

Anonymkode: 9dbaf...123

Ja som jeg har skrevet  mange ganger: hvis det er nok verdier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...