Gå til innhold

Er det trygt å si til kelner at maten er dårlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller blir det spytta på, selv om man sa det hyggelig?

Anonymkode: 9571e...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kelner! Det er en flue i suppen!

Selvfølgelig gøgger han ikke i maten din selv om du klager. Med mindre det er på Egon da, der vet man aldri. 

Anonymkode: dd53c...5be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere kelner kan jeg berolige deg med at det spyttes ikke i maten selv om du klager. Men vi baksnakker deg på kjøkkenet 😉

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en veldig merkelig klage? Å bare si at maten er "dårlig" sier vel bare at du har valgt et spisested med lavere standard enn du forventet deg. 

Når jeg klager er det helt konkrete ting, som kelneren raskt sier seg enig i.

Anonymkode: 12a02...044

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Eller blir det spytta på, selv om man sa det hyggelig?

Anonymkode: 9571e...f2f

Maten blir ikke spyttet i fordet om du har vært uheldig, det er en myte.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KnekkeBørre skrev (3 timer siden):

Som tidligere kelner kan jeg berolige deg med at det spyttes ikke i maten selv om du klager. Men vi baksnakker deg på kjøkkenet 😉

Ikke alltid.

Sjeldent jeg ,,klager" spiser ute 10-20g pr mnd og er kanskje 1-2g i året jeg må gi negative tilbakemeldinger. Sist gang hadde kjøkkenet blandet salt og sukker, noe som kan skje selv den beste, dette var i en av Norges best rangerte restauranter. 

Feil skjer, så lenge livet skjer, og det er fint mulig å gi tilbakemelding så lenge en ikke går Karen på de.

Har vært missfornøyd med kelner 1 gang på alle de år, var en flerretter på en stjerne restaurant og jeg klarte ikke konsistensen på deler av ene retten, hørte hen klage til en med kelner på ett av de språkene jeg behersker (var en komponent av retten og jeg prøvde men nei) da ga jeg hen beskjed om at jeg bare ikke klarte den ene komponenten men som hen så hadde jeg prøvd og at det gikk på mine preferanser og ikke kjøkkenet og at hen burde ta holdningene sine og holde de inni seg. 

Anonymkode: 13067...fcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er selvsagt lov å klage på maten hvis den er dårlig - ut fra objektive kriterier. F.eks. om man har bestilt en medium rare biff og den er gjennomstekt. Eller om kyllingen er rå i midten. Det har skjedd et par ganger - noen ganger har jeg fått ny mat, andre ganger har retten blitt strøket fra regningen.

Er det derimot noe du ikke liker ved retten kan man jo ikke si at maten er dårlig - den skal antakelig være slik, men at du har andre preferanser - jeg kan fort si slik ting hvis servitøren ber om tilbakemelding på hvodan det smakte - da åpner man jo for å kunne si noe mer subjektivt også.

Anonymkode: b2c15...a37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er selvsagt lov å klage på maten hvis den er dårlig - ut fra objektive kriterier. F.eks. om man har bestilt en medium rare biff og den er gjennomstekt. Eller om kyllingen er rå i midten. Det har skjedd et par ganger - noen ganger har jeg fått ny mat, andre ganger har retten blitt strøket fra regningen.

Er det derimot noe du ikke liker ved retten kan man jo ikke si at maten er dårlig - den skal antakelig være slik, men at du har andre preferanser - jeg kan fort si slik ting hvis servitøren ber om tilbakemelding på hvodan det smakte - da åpner man jo for å kunne si noe mer subjektivt også.

Anonymkode: b2c15...a37

Ikke sant.

Jeg bestilte en rett jeg ikke likte så godt på Kina-restaurant for en stund tilbake. Årsaken var sischuan pepper, som jeg burde husket at ikke er en favoritt hos meg. Det er ingenting å klage på selvfølgelig, min skyld. 

Hadde jeg i et annet tilfelle for eksempel presisert at jeg vil ha sterk rett, men fått mild. Eller forsikret meg om at det ikke var bein på kjøttet, for så å få on-the-bone, da ville jeg klaget. 

Anonymkode: 12a02...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det i alle fall helt trygt. Du vil få tilbud om ny, eller noe annet. Ingen big deal. Vi trenger jo tilbakemeldinger for å forbedre oss. Hvis ingen sier noe, vil vi kanskje servere den på samme måte igjen og igjen, og til slutt få dårlig rykte. 

Det er ikke sånn at alle som jobber hos oss har smakt på absolutt alt vi serverer, det er rett og slett ikke gjennomførbart. 

Anonymkode: 41f15...855

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KnekkeBørre skrev (8 timer siden):

Som tidligere kelner kan jeg berolige deg med at det spyttes ikke i maten selv om du klager. Men vi baksnakker deg på kjøkkenet 😉

Rimlig spesielt si hvis en får eks kylling ikke som er gjennomstekt, da må en jo si i fra. Dårlig da hvis dere står å pratet dritt på bakrommet det sier dårlig arbeidsmoral.

Eller eks vi fikk en gang fårekjøtt og vi hadde bestilt geitekjøtt. 2 forskjellige smaker da sier en I fra

Anonymkode: 8959a...df8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man snakker ikke stygt om kunder som klager på en fin måte og hvor det helt på ekte er noe galt med maten, men kunder som er sure og frekke eller på annet vis bare er vanskelige, ja, de blir det snakket om på bakrommet. Det er da helt legitimt. Alle som jobber med mennesker lufter frustrasjon med kolleger og det er faktisk helt greit uten at man skal bli beskyldt for å snakke dritt om andre. Det har ingenting som helst å gjøre med dårlig arbeidsmoral, men alt å gjøre med at enkelte mennesker bare er utrolig vanskelige å forholde seg til og skal man ha sjanse til å stå i en jobb med menneskekontakt i mange mange år må man få snakket om det. Leger og sykepleiere snakker om vanskelige pasienter, lærere snakker om vanskelige elever, kelnere snakker om vanskelige kunder. Sånn er det bare. De som mener dette er å prate dritt på bakrommet kan ta seg en bolle med spytt på. 

Anonymkode: 3de8b...327

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kelner! Det er en flue i suppen!

Selvfølgelig gøgger han ikke i maten din selv om du klager. Med mindre det er på Egon da, der vet man aldri. 

Anonymkode: dd53c...5be

Det der Egonhatet er så grunnløst, teit og utdatert.

 

De fleste setter nok pris på om du sier ifra. Det er uansett ikke servitøren som har laget maten så de tar det ikke personlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (2 timer siden):

Det der Egonhatet er så grunnløst, teit og utdatert.

 

De fleste setter nok pris på om du sier ifra. Det er uansett ikke servitøren som har laget maten så de tar det ikke personlig.

Det var sarkastisk. Mest pga nettopp egonhatet her på KG. Trodde alle skjønte det. 

Anonymkode: dd53c...5be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var sarkastisk. Mest pga nettopp egonhatet her på KG. Trodde alle skjønte det. 

Anonymkode: dd53c...5be

Nei, ikke alltid man får frem serkasme over tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (Akkurat nå):

Nei, ikke alltid man får frem serkasme over tekst.

Sant det, men jeg ville tatt det sarkastisk om noen andre skrev det. Starten med «kelner, det er en flue i suppen» som er starten på flere kjente vitser vitner også om at det ikke var så seriøst ment. Men ja, jeg burde absolutt slengt på et sarkasmeflagg, jeg tar selvkritikk der. Men får ikke endret innlegget som anonym.

Anonymkode: dd53c...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KnekkeBørre skrev (14 timer siden):

Som tidligere kelner kan jeg berolige deg med at det spyttes ikke i maten selv om du klager. Men vi baksnakker deg på kjøkkenet 😉

Ja, det er jo voksent gjort. Har man levert et dårlig produkt, så bør dere tåle å få den tilbakemeldingen også. 

Anonymkode: d70ac...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke alltid.

Sjeldent jeg ,,klager" spiser ute 10-20g pr mnd og er kanskje 1-2g i året jeg må gi negative tilbakemeldinger. Sist gang hadde kjøkkenet blandet salt og sukker, noe som kan skje selv den beste, dette var i en av Norges best rangerte restauranter. 

Feil skjer, så lenge livet skjer, og det er fint mulig å gi tilbakemelding så lenge en ikke går Karen på de.

Har vært missfornøyd med kelner 1 gang på alle de år, var en flerretter på en stjerne restaurant og jeg klarte ikke konsistensen på deler av ene retten, hørte hen klage til en med kelner på ett av de språkene jeg behersker (var en komponent av retten og jeg prøvde men nei) da ga jeg hen beskjed om at jeg bare ikke klarte den ene komponenten men som hen så hadde jeg prøvd og at det gikk på mine preferanser og ikke kjøkkenet og at hen burde ta holdningene sine og holde de inni seg. 

Anonymkode: 13067...fcd

Hvorfor skriver du hen? 🙄🤔

er du redd noen skal kjenne deg eller den igjen 🤯🤦‍♀️

Anonymkode: 9cbdb...856

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Sant det, men jeg ville tatt det sarkastisk om noen andre skrev det. Starten med «kelner, det er en flue i suppen» som er starten på flere kjente vitser vitner også om at det ikke var så seriøst ment. Men ja, jeg burde absolutt slengt på et sarkasmeflagg, jeg tar selvkritikk der. Men får ikke endret innlegget som anonym.

Anonymkode: dd53c...5be

Så big deal var det ikke, men som du sier er det mye egon-prat her så uten flagget tolka jeg det som en mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KnekkeBørre skrev (17 timer siden):

Som tidligere kelner kan jeg berolige deg med at det spyttes ikke i maten selv om du klager. Men vi baksnakker deg på kjøkkenet 😉

Spennende, har du noen skrekk historier?

jeg kom på tråden da jeg såg svensk vs persisk jente ute å spise, og den svenske jenta turte ikke gi beskjed, og sa, det går fint, jeg skal bare aldri komme tilbake, og det kjente jeg meg igjen i😝 og lurte på om det var det de fleste også unngikk

Anonymkode: 9571e...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hos oss er det i alle fall helt trygt. Du vil få tilbud om ny, eller noe annet. Ingen big deal. Vi trenger jo tilbakemeldinger for å forbedre oss. Hvis ingen sier noe, vil vi kanskje servere den på samme måte igjen og igjen, og til slutt få dårlig rykte. 

Det er ikke sånn at alle som jobber hos oss har smakt på absolutt alt vi serverer, det er rett og slett ikke gjennomførbart. 

Anonymkode: 41f15...855

Respekt!

Den holdningen du har er gull. Den fører til at dere får fornøyde kunder som vender tilbake.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...