Gå til innhold

Mat til en femteklassing

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var alltid kjempesulten rett etter skolen, og måtte derfor spise ett eller annet før middag som sjelden ble før 18.00..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm... Jeg spiser selv matpakke hver dag på jobb klokken halv tolv og et eple i 2 tiden gjør at jeg fint holder meg til middag rundt kl. 17.00. En frukt til ungene burde vel være greitt.

Gjest Gjesten
Skrevet

Den nista her høyrest jo ut som noko eg burde kunne lage til meg sjølv... for eg og er litt dårleg med matlaginga...

Skrevet

Da vi gikk på skolen spiste vi gjerne en yoghurt når vi kom hjem fra skolen (som jada, ikke er verden sunneste greier med sukker og sånn, men vi var også, som datteren til trådstareter, tynn som en strek, og tok slett ikke skade av det)

Det er vel ganske vanlig at barn har et mellommåltid mellom matpakken på skolen og middagen, men det skal ikke være nldvendig at det er noe STORT måltid, bare et mellommåltid. Ulike frokostblandinger kan man jo vareire mellom, frukt, yoghurt eller toast som allerede er nevnt.

Skrevet
Jeg skjønner ikke at dette er et problem i det hele tatt. En god frokost og en god matpakke til skolematen burde vel holde frem til middag.

Trenger vel ikke 3 måltider før middag vel??

På den barneskolen min sønn går, er det matpause mellom 10:45-11:15.

Da er det lenge til middag i 17:00-17:30 tia.....

Skrevet
På den barneskolen min sønn går, er det matpause mellom 10:45-11:15.

Da er det lenge til middag i 17:00-17:30 tia.....

Joda. Jeg er jo enig i det. Men da jeg mener at middag er et viktig, om ikke det viktigste måltidet, så er jeg vel litt "redd" for at sulten og middagslysten blir borte dersom man spiser for mye i 14-15 tida, eller når de er ferdige på skolen.

Sønnen min klarer seg med frukt han. Har aldri vært noe styr med hva jeg eventuelt skulle forberede av mat til etter skoletid.

Det får da være måte på... mener jeg!

Skrevet
Joda. Jeg er jo enig i det. Men da jeg mener at middag er et viktig, om ikke det viktigste måltidet, så er jeg vel litt "redd" for at sulten og middagslysten blir borte dersom man spiser for mye i 14-15 tida, eller når de er ferdige på skolen.

Sønnen min klarer seg med frukt han. Har aldri vært noe styr med hva jeg eventuelt skulle forberede av mat til etter skoletid.

Det får da være måte på... mener jeg!

Så lenge man faktisk spiser sunn mat mellom lunch og middag er det vel ikke farlig om man blir litt mindre skrubbsulten til middag. Det anbefales jo nå at det aldri går mer en tre timer mellom hvert måltid, men at måltidene heller skal være litt mindre. Det holder også blodsukkeret og forbrenninga mer jevnt, og jeg merker i alle fall på meg selv at jeg har større overskudd når jeg spiser mindre måltider ofte nok, enn når jeg ikke spiser annet enn frokost-lunch-middag. Om jeg bare spiser de tre store måltidene blir jeg veldig lette trøtt etter lunch og middag, men om jeg får i meg mellommåltider holder energien seg mye bedre :)

Skrevet

Ser faktisk ikke helt poenget med å diskutere om barnet trenger mat eller ikke. Kanskje noen trenger det og andre ikke, min datter trenger det. Jeg spurte etter lettvinte ting hun kan spise, og klarer helt fint å avgjøre selv om hun trenger mat eller ikke.

Skrevet
Ser faktisk ikke helt poenget med å diskutere om barnet trenger mat eller ikke. Kanskje noen trenger det og andre ikke, min datter trenger det. Jeg spurte etter lettvinte ting hun kan spise, og klarer helt fint å avgjøre selv om hun trenger mat eller ikke.

Det er jeg sannelig enig med deg i! ;)

Skrevet

speilegg, eggerøre, omelett med skive - godt, kjapt og enkelt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...