Gå til innhold

Mat til en femteklassing

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til høsten møter jeg samme dilemma som sikkert mange andre har hatt før. Jeg har en jente som begynner i femte klasse. Slutt på SFO og måltider der, nå skal man klare seg selv frem til jeg kommer hjem.

Og ærlig talt har jeg liten tro på at hun går hjem og skjærer seg brødskiver hver dag. Hun har en tendens til å hoppe over mat i stedet for, fordi hun ikke gidder.

Så da trenger jeg litt input her, for det er sikkert flere som har vært gjennom en lignende situasjon.

Jeg tenkte å kjøpe en vannkoker, da kan hun jo lage seg f.eks. nudler.

Noen flere glupe idèer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

* Knekkebrød

* Frokostblanding

* Frukt

* Grønnsaker

* Hold-it (hvis du har mikrobølgeovn)

* Toast (hvis du har toastjern) kan gjøres klart og bare stekes etter skoletid

Skrevet (endret)

Har dere mikrobølgeovn? Da kan du ha rester av gryterett, kjøttkaker, fiskekaker, omelett og andre middagsretter i en boks som hun bare kan varme opp i mikro og spise.

Ellers finnes det jo flere typer Rett-i-koppen supper, pastaretter eller potetmoser som bare trenger kokende vann, men det er kanskje ikke det beste å spise hver dag,

Endret av Arkana
Skrevet

Nei vi har ikke mikro, men kanskje vi bare får investere i det da. Hun trenger jo mat, er tynn som en strek.

Tusen takk for gode idèer så langt! :)

Skrevet

Kanskje du (eller hun selv for den saks skyld) kan smøre matpakke til henne som ligger i kjøleskapet til hun kommer hjem, kanskje lettere å spise noe som allerede er ferdig.

Skrevet
Kanskje du (eller hun selv for den saks skyld) kan smøre matpakke til henne som ligger i kjøleskapet til hun kommer hjem, kanskje lettere å spise noe som allerede er ferdig.

Vi kommer nok til å gjøre det også, og variere litt. Det viktigste er jo at hun får i seg noe etter skoletid.

Skrevet

Niåringen min lager seg gjerne havregrøt. Men det er enklest i mikro, da...

Nudler er ikke mat etter min mening.

Gjest gaja ii
Skrevet

syns toast hørtes ut som en god ide; du kan lage klart med grovbrød, ost, tomat og skinke, og så kan hun slenge det i toastjernet eller vaffeljernet når hun kommer hjem :)

det går også an å lage et lager med piroger/minipizzaer i frysern som hun kan varme i mikroen :)

Skrevet (endret)

Kom på en ting til: Jeg har pleid å lage foccacia med tomatsaus, ost og skinke til 15-åringen. Tar opp av frysen og putter i matboksen så er den tint til storefri. Smaker like godt kaldt som varmt!

Edit: Før noen påpeker at dette ikke gjaldt matpakke, så vil jeg bare nevne at den sikkert smaker godt hjemme også.

Endret av Brunhilde
Skrevet
Kom på en ting til: Jeg har pleid å lage foccacia med tomatsaus, ost og skinke til 15-åringen. Tar opp av frysen og putter i matboksen så er den tint til storefri. Smaker like godt kaldt som varmt!

Edit: Før noen påpeker at dette ikke gjaldt matpakke, så vil jeg bare nevne at den sikkert smaker godt hjemme også.

:ler: Jeg skjønte det. Kjempelurt.

PS! Hva er Foccacia? Oppskrift?

Skrevet

Foccacia er en type italiensk brød.

Oppskrift:

25 g gjær

3 dl lunket vann

1 ss olje

1 ts salt

7 1/2 dl. hvetemel

1 pk. revet skinke(eller en boks bogskinke)

1 glass tomatsaus - evt hjemmelaget

1 pakke revet ost

oregano.

Fremgangsmåte:

Løs gjæren opp i lunket vannd. Bland med de andre ingrediensen til en smidig deig. Lad deigen heve 60 min. Når den er ferdighevet deles den i 8 emner som triller til boller og trykkes flate,så de er ca 1 cm tykke. Legg bakepapir på platen. Smør tomatsaus på brødene på og legg på skinke og ost. Dryss over litt oregano.

Stekes midt i ovnen ved 200 grader i ca.10-15 min.

La avkjøles og pakk enkeltvis i aluminiumsfolie eller plastfolie. Frys i poser. Ta opp etter behov.

Jeg koker saus av hermetiske tomater med oregano og hvitløk som jeg tilsetter 2-3 ss olje, 2-3 dråper tabasco, 3-4 ss ketchup, en bulongterning og en liten dråpe soyasaus. Dette lar jeg koke 30-60 minutter - lav varme, husk å røre. Smaker til med krydder etter ønske og kjører i hurtigmikseren så den blir helt glatt.

Lykke til med bakinga!

Skrevet

Foccacia er kjempegodt!

Slår et slag for ferdig melblanding som heter noe med "Italiensk". Er veldig fornøyd med foccaciaen jeg lager av den. Oppskrift et sted på pakken!

Skrevet

Ellers så syns jeg pastsalat med kylling er en god ide. Da kan du jo bare lage i forveien i en boks så kan hun bare ta ut av kjøleskapet. Og pastasalat holder seg et par dager også.

Skrevet

Hun klarer vel å smøre seg noen brødskiver, eller lage istand frokostblanding?

Jeg var alene hjemme etter skolen til mamma kom hjem i halv fem-tiden fra jeg gikk i andre klasse. Gikk fint det! :)

Men du kan jo f.eks bake pizzaboller og fryse ned? Om du legger de på kjøkkenbenken om morgenen, er de tint til hun kommer hjem fra skolen.

Skrevet

Disse nye havregrøtblandingene man lager i mikro er veldig gode. Vanlig havregrøt i mikro er også enkelt, husker jeg lagde det selv fra jeg var 6-7 år gammel.

Middagsrester er godt, ulike typer frokostblandinger er jo greit. Oppskåret frukt og grønnsaker (med dip?), knekkebrød, halvstekte rundstykker hun kan steke i ovnen?

Skrevet

Hun klarer fint å lage seg brødskiver og frokostblanding, det er ikke noe problem. Men jeg tror det er lurt å variere litt, ellers kan det bli veldig lettvint å stikke innom butikken (som ligger like i nærheten) og kjøpe seg en bolle eller sjokolade. Hun har jo egne penger.

Skrevet

Jeg baker fylte horn som jeg har i fryseren. Da kan ungene bare varme de i micro'n når de kommer hjem. Pluss at jeg også syns de er gode når jeg er litt fysen ;)

Skrevet

Jeg skjønner ikke at dette er et problem i det hele tatt. En god frokost og en god matpakke til skolematen burde vel holde frem til middag.

Trenger vel ikke 3 måltider før middag vel??

Skrevet

Det har jeg alltid spist. Middag hos oss har aldri vært for tidligst 5, og for min del er det altfor lenge å gå fra halv tolv til fem uten mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...