AnonymBruker Skrevet 22. juni #21 Del Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg blir både flau og fascinert over at utrolig mange som skal synge "Happy birthday to you" ikke klarer å uttale th-lyden, og at det høres ut som "bøsday, bøsdei eller børtday". Hvorfor er det så vanskelig å få til den lyden? Anonymkode: 90019...d93 Er det noko å henge seg oppi ? Anonymkode: 87b2e...630 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #22 Del Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er det noko å henge seg oppi ? Anonymkode: 87b2e...630 Ja det er flaut å synge en såpass enkel tekst uten å klare å synge riktig🙈 Anonymkode: 90019...d93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #23 Del Skrevet 23. juni Søgni skrev (13 timer siden): Denne skammen over å ha aksent når man snakker engelsk, når engelsk ikke er morsmålet til de fleste i Norge, er totalt ubegrunnet. Ingen med engelsk som morsmål henger seg opp i at f.eks. nordmenn snakker engelsk med aksent. Hva med å foreslå bursdagssangen på norsk neste gang? Det er mer konstruktivt enn å bli flau uten grunn, over at noen gjør så godt de kan, og ikke tar seg selv så høytidelig at de nekter å snakke engelsk, med den konsekvens at språket blir enda dårligere. Det er ikke aksent, det er kun én lyd. Anonymkode: 90019...d93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 23. juni #24 Del Skrevet 23. juni Mamge nordmenn klarer ikke si kj-lyden engang, og du krever th? 🤪 Disclaimer: jeg digger dialekter og språk. Fascinert over evig utvikling, men som voksne folk flest også ganske oppgitt iblant. MEN, Th-lyden utgikk også fra det norske språk i en tid der de yngre ikke lenger sa thak, bare tak. Som taket på et hus. Så du får skylde på ungdommen 😊 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dutullernå? Skrevet 23. juni #25 Del Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja det er flaut å synge en såpass enkel tekst uten å klare å synge riktig🙈 Anonymkode: 90019...d93 Hvorfor er det flaut for deg at andre ikke kan synge riktig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alexandrine Skrevet 23. juni #26 Del Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja det er flaut å synge en såpass enkel tekst uten å klare å synge riktig🙈 Anonymkode: 90019...d93 Det er slett ikke flaut. Briter og amerikanere er imponert over nordmenns evne til å snakke engelsk og mange er misunnelige på oss som prater så mange språk. De fleste nordmenn idag snakker norsk, engelsk + minst et annet språk. I min tid på skolen var det tysk og fransk. Nå er det gjerne fransk og spansk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #27 Del Skrevet 23. juni Alexandrine skrev (11 minutter siden): Det er slett ikke flaut. Briter og amerikanere er imponert over nordmenns evne til å snakke engelsk og mange er misunnelige på oss som prater så mange språk. De fleste nordmenn idag snakker norsk, engelsk + minst et annet språk. I min tid på skolen var det tysk og fransk. Nå er det gjerne fransk og spansk. De fleste nordmenn snakker ikke "minst et annet språk". Å kunne to setninger på spansk er ikke å kunne språket. Anonymkode: 6b715...3da 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nali Skrevet 23. juni #28 Del Skrevet 23. juni 13 hours ago, Søgni said: Denne skammen over å ha aksent når man snakker engelsk, når engelsk ikke er morsmålet til de fleste i Norge, er totalt ubegrunnet. Ingen med engelsk som morsmål henger seg opp i at f.eks. nordmenn snakker engelsk med aksent. Hva med å foreslå bursdagssangen på norsk neste gang? Det er mer konstruktivt enn å bli flau uten grunn, over at noen gjør så godt de kan, og ikke tar seg selv så høytidelig at de nekter å snakke engelsk, med den konsekvens at språket blir enda dårligere. Jeg har engelsk som morsmål og er 100% enig i dette... Synes faktisk det er litt rart (unaturlig?) når folk snakker med f.eks California aksent til tross for at de er aldri reist dit, haha. Men skjønner hvorfor det skjer. "th"-lyden er vanskelig for mange, du kan bare erstatte den med "f"-lyden slik folk fra London gjør 🤫 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #29 Del Skrevet 23. juni Kan ikke si jeg opplever at så mange sliter med det. Kanskje det kommer litt an på omgangskrets? Anonymkode: 22ed6...26e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alexandrine Skrevet 23. juni #30 Del Skrevet 23. juni (endret) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): De fleste nordmenn snakker ikke "minst et annet språk". Å kunne to setninger på spansk er ikke å kunne språket. Anonymkode: 6b715...3da De fleste kan mer enn to setninger etter å ha hatt språket minst 3 år på skolen. Og dersom man har hatt 3 år med et språk på skolen så skal det ikke så mye til for å friske det opp hvis det skorter på kunnskapene etter noen år. De eldste i samfunnet vårt har ikke hatt engelsk på skolen - men på 60-tallet ble det obligatorsk med engelsk. Endret 23. juni av Alexandrine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #31 Del Skrevet 23. juni katties skrev (21 timer siden): Det kan ha noe å gjøre med at som baby hører man alt av lyder, men så begynner man gjerne å praktisere kun ett-to språk. Hjernen begynner da å fjerne massevis av forbindelser, og folk hører ikke engang hvor feil de uttaler ting - hjernen klarer rett og slett ikke registrere det. De uttaler ting derfor nærmere de lydene de er vant til. Altså: det DU hører er ikke det ALLE hører. Min mann snakker engelsk veldig godt, men klarer derimot ikke HØRE forskjell på "ft" og "fat". Han sier "fatalater". Jeg sier at det er "FTalater", og han mener det er det han sier. Jeg sa: du kan jo si "saft". Han: "ja, saft". Jeg" så sier du "saftalater". Han gjentar. Jeg" så fjerner du "sa". Og likevel krevde riktig lyd MASSE øvelse, for det tar hjernen tid å skape forbindelser. Hva er "ftalater"? Anonymkode: 76587...9ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 23. juni #32 Del Skrevet 23. juni (endret) AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hva er "ftalater"? Anonymkode: 76587...9ea Plastmyknere som ikke er noe fine å få i seg: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Ftalater Jeg og mannen diskuterte gulvbelegg, og begge er imot vinyl og PVC pga ftalater, men veldig for linoleum (flis og linolje). Endret 23. juni av katties Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #33 Del Skrevet 24. juni Jeg tror det handler dels om vane og opplæring. At akkurat den sangen lærer vi å synge sånn, og for en del blir ordet derfor uttalt sånn. Vet f.eks om folk som uttaler birthday riktig, men som synger børsday fordi man blir påvirket i sangsituasjon eller har lært fra liten av at sangen er sånn. Også er det nok som andre er inne på at vi har ikke lyden i norsk. Den er vanskelig for nordmenn. Som kan være grunnlag for min første observasjon. Anonymkode: a1127...0ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #34 Del Skrevet 24. juni katties skrev (18 timer siden): Plastmyknere som ikke er noe fine å få i seg: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Ftalater Jeg og mannen diskuterte gulvbelegg, og begge er imot vinyl og PVC pga ftalater, men veldig for linoleum (flis og linolje). Ah. Et ord jeg på 46 år aldri har hørt om eller uttrykt. Anonymkode: 76587...9ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 24. juni #35 Del Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ah. Et ord jeg på 46 år aldri har hørt om eller uttrykt. Anonymkode: 76587...9ea Det sier nok mer om hva DU leser. Er massevis av ting folk ikke klarer å følge med på. Heldigvis finnes det andre folk som passer på slike ting da. At man aldri har hørt om ftalater er egentlig ganske rart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #36 Del Skrevet 24. juni Kanskje de bare har hatt en bra dag på børsen med god avkastning og egentlig synger happy børsday? Har du tenkt over det du? 🙂 Anonymkode: e51e3...2bf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alexandrine Skrevet 24. juni #37 Del Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 22.05): Jeg blir både flau og fascinert over at utrolig mange som skal synge "Happy birthday to you" ikke klarer å uttale th-lyden, og at det høres ut som "bøsday, bøsdei eller børtday". Hvorfor er det så vanskelig å få til den lyden? Anonymkode: 90019...d93 Ser du ned på utlendinger som prøver å snakke norsk også? Jeg for min del blir imponert og bryr meg ingenting om folk ikke snakker perfekt norsk selvom de har bodd her i årevis. At man viser at man prøver betyr alt. Tror du virkelig at en engelskmann ser ned på nordmenn som uttaler noen ord feil? De engelskmennene jeg kjenner er imponert over nordmenns engelsktale og elsker at man snakker med aksent. Vi er ikke innfødte engelskmenn og det høres på oss alle når vi snakker engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #38 Del Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 22.30): Engelsk er THE language. Av hele den internasjonale kommunikasjonen. Norsk er ikke det. Kan derfor ikke sammenlignes. Anonymkode: 6b715...3da For utlendinger som bosetter seg i Norge er norsk "the language"!!. Men de fleste av oss irriterer oss ikke av en polakk, eritreer eller amerikaner som sliter med typiske norske lyder i språket. De aller fleste nordmenn er helt ok i engelsk, og i stand til å gjøre seg godt forstått på engelsk. Nordmenn som harselerer over andre normenns engelsk er posører som prøver å fremstå mer verdensborgere enn dem er. Ganske pinlig egentlig Anonymkode: d0ea9...f6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #39 Del Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): For utlendinger som bosetter seg i Norge er norsk "the language"!!. Men de fleste av oss irriterer oss ikke av en polakk, eritreer eller amerikaner som sliter med typiske norske lyder i språket. De aller fleste nordmenn er helt ok i engelsk, og i stand til å gjøre seg godt forstått på engelsk. Nordmenn som harselerer over andre normenns engelsk er posører som prøver å fremstå mer verdensborgere enn dem er. Ganske pinlig egentlig Anonymkode: d0ea9...f6e Joda, dere gjør det. Anonymkode: 6b715...3da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #40 Del Skrevet 24. juni Nordmenn kan ikke engelsk. 3 blir tri. Birthday blir børttdai. People blir pipil. School blir skuuul. Jeg blir helt flau. Anonymkode: c8d54...dbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå