Gå til innhold

Hva gjør dere hjemme før dere reiser bort?


male32

Anbefalte innlegg

Vasker og rydder mer til ferie enn h a jeg gjør til jul. Det å legge på nytt sengetøy er viktig + alt som kommer med rydd og vask. Kjøleskapet blir tømt.

Verste følelsen i verden er å komme hjem til et rotete og skittent hjem.

Anonymkode: 7a736...eef

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

male32 skrev (3 timer siden):

Jeg skal reise bort og blir borte ca 3 uker. 
Jeg bruker å  vaske, støvsuge leigligheten. Vasker klær og har det ryddig, så jeg ikke kommer hjem til et rot hus. 
Jeg har en del matvarer i kjøleskapet som jeg ikke får spist opp. Mye av dette er grønnsaker. Er usikker om jeg bør kaste dette, eller la det ligge til jeg kommer hjem? Om noe blir ødelagt kan det bli mugg, som smitter over på andre varer og dårlig lukt.
Før jeg reiser stenger jeg vannet og tar ut alt av kontakter (unntatt kjøleskap og fryser). Stenger vinduer, har lufteventiler åpent og kjøkkenviften står på hele tiden.
Har varmekabler på badet, skal de står på mens jeg er borte?
Er det noe annet man bør huske før man skal reise?
Har noen grønnsaker plantet ute, jeg får ikke vannet de mens jeg er borte. Tør ikke å spørre naboer om hjelp.

Grønnsaker forveller og fryser jeg.

For så kort tid som 3 uker stenger jeg ikke vannet

Har varmepumpen på som går i intervaller (aka ikke hele tiden)

Vi vasker ned huset før vi drar men sånn som i sommer er vi borte i 6-8 uker så. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvorfor du setter på viften. Det kan umulig være bra at den står på tre uker i strekk.

Vi rydder og vasker, tømmer oppvaskmaskinen, tømmer søppel, og skifter sengetøy. Synes det er godt å komme hjem til rent og ryddig hjem.

Har vi grønnsaker i kjøleskapet som kan gå ut på dato, lager jeg suppe, gryterett eller pastasaus av det. Det kan putre på gryta når vi uansett pakker, og fryses ned når det er nedkjølt. 

Anonymkode: 78c83...6fb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster søppel, og sjekker at alle dører og vinduer er stengt/låst. Om vinteren skrur jeg av/ned varmen. 

Anonymkode: 1240d...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å rydde, men klarer likevel å lage mye kaos siste timen før jeg låser døra etter meg. 😅 Passer i alle fall på at det ser noenlunde presentabelt ut på soverommet. Jeg har stoppekranen til vannet i en bod innenfor der, så om det skjer noe må utleier låse seg inn.

Jeg kaster søppel og lettfordervelig mat. Fjerner vannet fra kaffemaskinen, sjekker at vinduer er lukket og ventiler åpne. Heller litt vann i sluket på boden så det ikke skal gå tørt og slippe opp stygg lukt. Jeg drar også ut det meste av stikkontakter, men det er med tanke på evt tordenvær mens jeg er vekk.

Anonymkode: f348b...b4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg prøver å rydde, men klarer likevel å lage mye kaos siste timen før jeg låser døra etter meg. 😅 Passer i alle fall på at det ser noenlunde presentabelt ut på soverommet. Jeg har stoppekranen til vannet i en bod innenfor der, så om det skjer noe må utleier låse seg inn.

Jeg kaster søppel og lettfordervelig mat. Fjerner vannet fra kaffemaskinen, sjekker at vinduer er lukket og ventiler åpne. Heller litt vann i sluket på boden så det ikke skal gå tørt og slippe opp stygg lukt. Jeg drar også ut det meste av stikkontakter, men det er med tanke på evt tordenvær mens jeg er vekk.

Anonymkode: f348b...b4c

Det glemte jeg.

Alltid vann i sluket på vaskerommet, og i badekaret som er sjeldent i bruk, når vi drar. Kjedelig å komme hjem til kloakklukt. 

Stikkontakter bryr jeg meg ikke med. Det står jo ofte ubevoktet mesteparten av dagen uansett. 

Anonymkode: 43047...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det glemte jeg.

Alltid vann i sluket på vaskerommet, og i badekaret som er sjeldent i bruk, når vi drar. Kjedelig å komme hjem til kloakklukt. 

Stikkontakter bryr jeg meg ikke med. Det står jo ofte ubevoktet mesteparten av dagen uansett. 

Anonymkode: 43047...7d2

Pleier du å trekke ut kontakter dersom du er hjemme og det blir lyn- og tordenvær?

Anonymkode: f348b...b4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pleier du å trekke ut kontakter dersom du er hjemme og det blir lyn- og tordenvær?

Anonymkode: f348b...b4c

Nei, har aldri gjort det. Mange av de når jeg ikke en gang da det meste er helintegrert og stikkontakt ikke er tilgjengelig. 

Anonymkode: 43047...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor i all verden skal kjøkkenviften stå på?🙄

Anonymkode: 9b105...18d

Lurer jeg og på.. høres dessuten brannfarlig ut. 

Anonymkode: 93f80...9e6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer på at det er noenlunde ryddig og ordentlig (men vasker ikke ned huset rett før ferie altså, det er jo bare sært) og at siste oppvask er tatt, det er ikke gøy å komme hjem til rotete hus. Sjekker at maten som er i kjøleskapet ikke kommer til å bli bedervet innen vi kommer hjem, hvis det er om sommeren setter vi et par vinduer i låst luftestilling så det ikke blir for varmt og tungt for katten og hvis det er om vinteren settes varmepumpen på en ok innetemperatur, tømmer søppel, vanner planter og låser døren. Vi har folk innom hver dag pga katt så huset har tilsyn og planter blir vannet. Ser ingen grunn til å sette på kjøkkenvifte (Hva i all verden er det godt for?), stenge av vann eller trekke ut stikkontakter (Man gjør jo ikke det om natten eller når man går på jobb så hva i all verden tenker dere skal skje på ferie som ikke skjer ellers?) eller lignende. Noen av dere som svarer i tråden gjør utrolig merkelige ting før dere drar på ferie.

Anonymkode: 31c75...9d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Pleier du å trekke ut kontakter dersom du er hjemme og det blir lyn- og tordenvær?

Anonymkode: f348b...b4c

Nei, det gjør jeg aldri jeg heller (ikke den du siterte.)

Anonymkode: 7c89c...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Passer på at det er noenlunde ryddig og ordentlig (men vasker ikke ned huset rett før ferie altså, det er jo bare sært) og at siste oppvask er tatt, det er ikke gøy å komme hjem til rotete hus. Sjekker at maten som er i kjøleskapet ikke kommer til å bli bedervet innen vi kommer hjem, hvis det er om sommeren setter vi et par vinduer i låst luftestilling så det ikke blir for varmt og tungt for katten og hvis det er om vinteren settes varmepumpen på en ok innetemperatur, tømmer søppel, vanner planter og låser døren. Vi har folk innom hver dag pga katt så huset har tilsyn og planter blir vannet. Ser ingen grunn til å sette på kjøkkenvifte (Hva i all verden er det godt for?), stenge av vann eller trekke ut stikkontakter (Man gjør jo ikke det om natten eller når man går på jobb så hva i all verden tenker dere skal skje på ferie som ikke skjer ellers?) eller lignende. Noen av dere som svarer i tråden gjør utrolig merkelige ting før dere drar på ferie.

Anonymkode: 31c75...9d5

Den forstod jeg ikke. Om badene, soverom og kjøkken er vasket ned, så er det jo akkurat like rent når vi kommer hjem? 

Med katter blir det litt støv i stua. Men ellers ser huset akkurat ut som vi forlot det 2-3 uker tidligere. Og det er fantastisk å komme hjem til rent og ryddig hus. 

Anonymkode: 43047...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det glemte jeg.

Alltid vann i sluket på vaskerommet, og i badekaret som er sjeldent i bruk, når vi drar. Kjedelig å komme hjem til kloakklukt. 

Stikkontakter bryr jeg meg ikke med. Det står jo ofte ubevoktet mesteparten av dagen uansett. 

Anonymkode: 43047...7d2

Nå skjønte jeg det. Var borte nesten 2 uker nettop og på badet stinka det npr vi kom hjem. Nå har vi vært hjemme fire dager da. Dusjet hver kveld og kjørt oppvask/ vaskemaskin. Hvorfor blir det sånn lukt av 12 døgn uten lufting/ dusjing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luksusbia skrev (8 minutter siden):

Nå skjønte jeg det. Var borte nesten 2 uker nettop og på badet stinka det npr vi kom hjem. Nå har vi vært hjemme fire dager da. Dusjet hver kveld og kjørt oppvask/ vaskemaskin. Hvorfor blir det sånn lukt av 12 døgn uten lufting/ dusjing?

Merkelig at det skjer så raskt. Her tar det måneder, i alle fall mange uker, før vannlåsen går tørr. 

Det som skjer er at det normalt ligger vann i sluken. (vannlåsen) Det er en propp for all lukt. Når den damper bort lukter det kloakk fra rørene. 

Vanligvis kjenner vi lukten tidlig, og heller på vann. Grunnen til at jeg alltid gjør det før ferie er at det plutelig kan stå 1-2 uker å lukte, og da setter det seg veldig i rommet. 

Anonymkode: 43047...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det jeg vanligvis ellers gjør, tømmer søppelbøttene, rydder litt og slikt men å vaske det gidder jeg ikke. Gjorde det en gang og når jeg kom hjem fra 14 dagers ferie, så var det støvete ol. Så storvask tar jeg heller når jeg kommet hjem.

Anonymkode: ed3b1...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar boss

Rensker kjøleskap

Rydder

Slukker alle lys

Tar av tv/kontakt/internett

Stikkkontakt ut av alt elektriske

Vann er på😅 Har katt også som blir matet hver dag og skal ha vann.

Ta av vannet??🤔Aldri gjort.

Anonymkode: 4c961...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har gjort mye forskjellig. Hatet å komme hjem til hus som var rotete etter at jeg hadde stressa ut døra før avreise. Har hatt helt plettfritt og stressa med det i tillegg til pakking og styr med barn. Det jeg har lært er at det ikke er så nøye og kan være litt rotete og støvete, for når vi kommer hjem med all bagasje blir det uansett rotete og det trengs og støvsuges etc. da uansett. Komme hjem fra ferie syns jeg er veldig styr og slitsomt. 

Anonymkode: a9cc0...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydder og vasker.

Anonymkode: 3167f...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Merkelig at det skjer så raskt. Her tar det måneder, i alle fall mange uker, før vannlåsen går tørr. 

Det som skjer er at det normalt ligger vann i sluken. (vannlåsen) Det er en propp for all lukt. Når den damper bort lukter det kloakk fra rørene. 

Vanligvis kjenner vi lukten tidlig, og heller på vann. Grunnen til at jeg alltid gjør det før ferie er at det plutelig kan stå 1-2 uker å lukte, og da setter det seg veldig i rommet. 

Anonymkode: 43047...7d2

Det er veldig forskjellig fra hus til hus hvor raskt det går.

På jobb f.eks må vi helle vann i sluket omtrent annenhver dag, det står på lista for kveldsvaktene. Hjemme går det mange uker mellom hver gang jeg gjør det (vaskerommet som aldri får naturlig vann i sluket.) 

Anonymkode: 7c89c...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dutullernå?

- tar ut søpla

- kjører oppvaskmaskina og tømmer den

- stenger vannet på vaskemaskin og oppvaskmaskin

- slår av varme

- drar ut stikkontakter 

- vanner planter

- lukker vinduer og låser balkongdøra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...