Gå til innhold

Hva gjør dere hjemme før dere reiser bort?


male32

Anbefalte innlegg

Jeg skal reise bort og blir borte ca 3 uker. 
Jeg bruker å  vaske, støvsuge leigligheten. Vasker klær og har det ryddig, så jeg ikke kommer hjem til et rot hus. 
Jeg har en del matvarer i kjøleskapet som jeg ikke får spist opp. Mye av dette er grønnsaker. Er usikker om jeg bør kaste dette, eller la det ligge til jeg kommer hjem? Om noe blir ødelagt kan det bli mugg, som smitter over på andre varer og dårlig lukt.
Før jeg reiser stenger jeg vannet og tar ut alt av kontakter (unntatt kjøleskap og fryser). Stenger vinduer, har lufteventiler åpent og kjøkkenviften står på hele tiden.
Har varmekabler på badet, skal de står på mens jeg er borte?
Er det noe annet man bør huske før man skal reise?
Har noen grønnsaker plantet ute, jeg får ikke vannet de mens jeg er borte. Tør ikke å spørre naboer om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg reiser fra huset slik det er . Blir rot når jeg driver og pakker og ordner så det blir som det blir . Er aldri borte så lenge men å slå av vannet kunne aldri falle meg inn, hva er vitsen? 

Jeg har selvsagt noen til å vanne blomster og da ser de over at alt er som det skal . 

Du kan lage noe som du tar med deg eller fryser ned av det du har i kjøleskap, man kaster ikke mat som er brukbar. ( evt gi bort til noen andre før du reiser) 

Anonymkode: 1ff80...454

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør mer enn meg. Jeg pleier å rydde litt, hater å komme hjem til rot. Tømmer alle søppelbøtter og kaster mat som kommer til å mugne mens jeg er borte. Vanner plantene ekstra godt.

Anonymkode: f965d...29d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye på reise. 

- tømmer alt av søppel. 

- rydder og har det rent, utrivelig å komme hjem til rot. 

- går over dører og vinduer rett før jeg drar. 

- går gjennom kjøleskap, kaster alt som kan mugle eller uansett ikke vil holde. 

- vanner alt av blomster godt, eller avtaler at noen kommer og vanner om jeg er 1+ uke borte. Ute setter jeg alt av blomster i skyggen. 

- skrur mulig ned varmen litt, men aldri varmekabler helt av. 

Kunne ikke slått meg å skru av vannet, hva er vitsen? Eller alt styret med stikkontakter?? - Du sover jo i huset hver natt, hva tenker du plutselig skjer om du er borte 3 uker kontra 8 timer? 

Anonymkode: 43047...7d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting, har alltid folk innom daglig. Jeg låser døra

Anonymkode: c3102...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rydder, tar ut søpla, skifter på senga og legger over sengeteppe.
Tømmer kjøleskapet for alt som ikke tåler ligge over ferien. Svært sjeldent jeg må kaste noe da, planlegger kjøleskapstømming i god tid for å bruke opp mest mulig den siste uken.

Har katter, så det kommer folk innom hver dag. Setter frem planter som trenger vanning, men de fleste plantene vanner jeg godt før jeg reiser, setter de i skål med ekstra vann, eller setter de på badet hvor de får mindre lys.

Varmekablene slår jeg aldri av uansett. Stenger ikke vannet, og trekker ikke ut kontakter... Tidligere pleide jeg ta sikringen til komfyren, men har kjøpt ny komfyr med barnesikring nå, så kattene ikke kan skru den på 🙈

Anonymkode: aa355...97f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er mye på reise. 

- tømmer alt av søppel. 

- rydder og har det rent, utrivelig å komme hjem til rot. 

- går over dører og vinduer rett før jeg drar. 

- går gjennom kjøleskap, kaster alt som kan mugle eller uansett ikke vil holde. 

- vanner alt av blomster godt, eller avtaler at noen kommer og vanner om jeg er 1+ uke borte. Ute setter jeg alt av blomster i skyggen. 

- skrur mulig ned varmen litt, men aldri varmekabler helt av. 

Kunne ikke slått meg å skru av vannet, hva er vitsen? Eller alt styret med stikkontakter?? - Du sover jo i huset hver natt, hva tenker du plutselig skjer om du er borte 3 uker kontra 8 timer? 

Anonymkode: 43047...7d2

Skifter på sengklær. Vasker bolig. Godt å komme hjem.  

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Skifter på senger

-Vasker gulv

-Vasker alle klær

-Setter på oppvaskmaskin 

-Tømmer kjøleskap 

-Kastet søppel

-Flytter alle planter ned på kjøkkenbordet så det er lett å vanne for kattepasseren

 

Elsker å komme hjem til rent hus😀

 

Anonymkode: 315dd...bd4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingenting, har alltid folk innom daglig. Jeg låser døra

Anonymkode: c3102...e35

Meg over. Vi har også folk innom daglig på grunn av katter.

Men de skal da slippe å rydde i stinkende søppelspann på bad og kjøkken.

Jeg orker ikke komme hjem til et kjøleskap fullt av mugg.

De trenger ikke at det er 23 grader i hele huset. 

De skal slippe å vasse rundt i mitt rot, eller fylle på vann til kattene fra en møkkete kjøkkenvask. 

Anonymkode: 43047...7d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker at det er ryddig og støvfritt.

Tømmer kjøleskapet for ting som blir dårlig, en del, feks grønnsaker kan fryses og brukes i feks gryte siden.

Trekker ut stikkontakter, lukker vinduer. Hadde skrudd av varmekablene nå på sommeren.

Anonymkode: 77bfa...98e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

-Skifter på senger

-Vasker gulv

-Vasker alle klær

-Setter på oppvaskmaskin 

-Tømmer kjøleskap 

-Kastet søppel

-Flytter alle planter ned på kjøkkenbordet så det er lett å vanne for kattepasseren

 

Elsker å komme hjem til rent hus😀

 

Anonymkode: 315dd...bd4

Samme her. Men jeg har ikke katt :) Har noen innom til å ta inn posten og vanne både inne og ute et par ganger om jeg er vekk i mer enn en langhelg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Vasker klær

- Vasker oppvaskmaskin

-Tømmer/rydder kjøleskap for alt som ikke tåler å stå

- Ut med all søppel (kjøkken, bad)

- Går en runde gjennom alle rom i fall det ligger kopper, søppel eller noe slikt et sted

- Tørker og vasker over benker

- Rydder og støvsuger

 

Tips TS: selvvanningskrukker 

Anonymkode: 7c89c...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid jeg får ryddet opp så godt som jeg føler jeg burde.

Sjekker at terassedør er stengt.

Senker varmen. 

Setter på oppvaskmaskinen og tømmer den - så det ikke står noe med matrester i den.

Tømmer søppel og kaster ting i kjøleskapet som ikke tåler stå så lenge som jeg skal være borte.

Stenger vannet. Har vannmåler og har opplevd at en pakning røyk på varmtvannstanken(da jeg var hjemme). Har ikke lyst til å tenke på hvor høy den vannregningen kunne blitt om jeg var borte og det stod og rant i uker... Har heller ikke lyst på vannskader fra rør eller oppvaskmaskin om noe skulle skje mens jeg var borte.

Anonymkode: 22123...e95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke alltid jeg får ryddet opp så godt som jeg føler jeg burde.

Sjekker at terassedør er stengt.

Senker varmen. 

Setter på oppvaskmaskinen og tømmer den - så det ikke står noe med matrester i den.

Tømmer søppel og kaster ting i kjøleskapet som ikke tåler stå så lenge som jeg skal være borte.

Stenger vannet. Har vannmåler og har opplevd at en pakning røyk på varmtvannstanken(da jeg var hjemme). Har ikke lyst til å tenke på hvor høy den vannregningen kunne blitt om jeg var borte og det stod og rant i uker... Har heller ikke lyst på vannskader fra rør eller oppvaskmaskin om noe skulle skje mens jeg var borte.

Anonymkode: 22123...e95

Lekkasjestopper?
Den betaler seg selv ganske fort, du får rabatt på forsikring dersom du har det.

Anonymkode: 7c89c...d57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker dører og vinduer, tømmer oppvaskmaskin, rydder (robotstøvsugeren tar en runde før vi kommer hjem), skifter på senga, vasker badet, dynker plantene med vann og går ut med søppel. 
Mat planlegger jeg evt tar med, hater å kaste mat. 

Anonymkode: 0fd1f...057

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Lekkasjestopper?
Den betaler seg selv ganske fort, du får rabatt på forsikring dersom du har det.

Anonymkode: 7c89c...d57

Takk 🌹

Anonymkode: 22123...e95

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I usortert rekkefølge:

-Tømmer oppvaskmaskinen. Om noe småtteri er skittent før jeg drar skyller jeg det godt og setter det i maskina med døra åpen. 

-Tømmer alt av søppel/gjenvinning

-Rydder kjøleskap, fruktfat og brødboks

-Vasker godt over kjøkkenkummen

-Tilstreber å vaske over badene 

-Vanner planter og setter de unna vinduskarmen 

-Klipper plen og setter uteplanter i ettermiddagssol/halvveis i ly

-Skrur av all unødvendig varme (styrer fra app)

-Prøver å få rydda (men er ofte så mye kaos i avreise at det utgår)

-Lar alle innerdører stå åpne for lufting

-Trekker ut støpsel på div ladere, kaffetrakter og brødrister 

 

Anonymkode: 93f80...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en planlagt tur så rydder jeg og kaster søppel,og passer på at vinduene og verandadørene er lukket og låst.

 

Anonymkode: b3b20...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

male32 skrev (3 timer siden):

Jeg skal reise bort og blir borte ca 3 uker. 
Jeg bruker å  vaske, støvsuge leigligheten. Vasker klær og har det ryddig, så jeg ikke kommer hjem til et rot hus. 
Jeg har en del matvarer i kjøleskapet som jeg ikke får spist opp. Mye av dette er grønnsaker. Er usikker om jeg bør kaste dette, eller la det ligge til jeg kommer hjem? Om noe blir ødelagt kan det bli mugg, som smitter over på andre varer og dårlig lukt.
Før jeg reiser stenger jeg vannet og tar ut alt av kontakter (unntatt kjøleskap og fryser). Stenger vinduer, har lufteventiler åpent og kjøkkenviften står på hele tiden.
Har varmekabler på badet, skal de står på mens jeg er borte?
Er det noe annet man bør huske før man skal reise?
Har noen grønnsaker plantet ute, jeg får ikke vannet de mens jeg er borte. Tør ikke å spørre naboer om hjelp.

Hvorfor i all verden skal kjøkkenviften stå på?🙄

Anonymkode: 9b105...18d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...