Gå til innhold

Hvor lenge kan man la være å ta oppvasken før det blir ekkelt?

Grei123

Anbefalte innlegg

Jeg bor et sted hvor jeg ikke har oppvaskmaskin, i tillegg til å ha en travel hverdag. Jeg er også litt lat må jeg innrømme. Så jeg lurer på hvor lenge jeg kan la være å ta oppvasken før det ansees som ekkelt? Er det lov å la ting hope seg litt opp? 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grei123 skrev (Akkurat nå):

Jeg bor et sted hvor jeg ikke har oppvaskmaskin, i tillegg til å ha en travel hverdag. Jeg er også litt lat må jeg innrømme. Så jeg lurer på hvor lenge jeg kan la være å ta oppvasken før det ansees som ekkelt? Er det lov å la ting hope seg litt opp? 😁

Lov? Det er da vel ditt eget hjem, og du bestemme helt selv hva som er lov hos deg!

Og så kommer det an på om du skyller av etter bruk før du "lagrer" oppvasken din? Hvis skyllet, kan det stå litt (til dagen etter?), men hvis du ikke skyller av en gang er 4-5 timer litt for lenge...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 dag

Anonymkode: 0af08...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kronisk syk og er for dårlig til å ta husarbeidet selv, så jeg har hjemmesykepleie og hjemmehjelp. Hjemmesykepleien setter kopper og fat på kjøkkenbenken, men kan ikke sette det inn i oppvaskmaskinen for det er hjemmehjelpens jobb. Kommunen mener at det holder å sette inn i oppvaskmaskinen hver tredje uke for meg som er enslig og bor alene. 

Anonymkode: 4426b...abc

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skyller av matrester så kan det stå noen dager, ingen krise da når det ikke har noe som begynner å lukte. 

Anonymkode: 91ac1...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er kronisk syk og er for dårlig til å ta husarbeidet selv, så jeg har hjemmesykepleie og hjemmehjelp. Hjemmesykepleien setter kopper og fat på kjøkkenbenken, men kan ikke sette det inn i oppvaskmaskinen for det er hjemmehjelpens jobb. Kommunen mener at det holder å sette inn i oppvaskmaskinen hver tredje uke for meg som er enslig og bor alene. 

Blant det verste jeg har hørt/lest. Skal oppvasken stå i 3 uker på benken før den settes i maskinen? Hvor lenge går det da før ren maskin blir tømt? Nye 3 uker? En oppvaskmaskin er normalt til 12 kuvert, hvor ofte får du da «lov til»  å spise på en vaskbar tallerken? Har du nok service/glass til å ha rent for hele 3 uker? Og hva stinker det i leiligheten din når oppvasken står i ukesvis? 
Med oppvask på vent i ukesvis så kommer det jo gjerne insekter krypende, og.  Er du virkelig så syk at du ikke klarer å få satt inn ting i oppvaskmaskinen selv? Hvordan klarer du da å bo hjemme?  Alene? 

Grei123 skrev (18 minutter siden):

Hvor ofte du vasker opp er avhengig av flere ting.. Hva du har spist, hvor mye du skyller av, hvor mye lagringsplass du har på benken, temperatur i rommet og hvor mye maten du har spist stinker. Dernest komme insektene ved å ikke ha god kjøkkenhygiene. Å ha middagsrester på middagsfat mer enn ett døgn, er langt over grensen, særlig sommerstid. Men det er du som skal bo i dette, og du som må finne trivselspunktet i ditt kjøkken. Kanskje like greit å spare til en liten benkeoppvaskmaskin, så får du oppvasken bort og slipper å vaske opp? 
Mvh en som hater å vaske opp. 

Anonymkode: e42ec...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kronisk syk og stabler oppvask på benken. Det er viktig at det er tørt, så ikke sett det i vasken. Flate tallerkener nederst, dype tallerkener øverst, og bestikket oppi. Drikker bare vann, eller bruker pappkrus, så slipper å vaske masse glass og krus. Vasker kjeler og panner med en gang (lager sjeldent middag), resten av oppvasken kan fint stå ei uke. 

Anonymkode: cca7c...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei123 skrev (På 22.6.2024 den 19.26):

Jeg vil si det er ekkelt om det lukter!
Skyller du alt etter bruk vil jeg si det kan stå overraskende leng på benken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 19.34):

Å fy, at dem kan mene det er helt sykt. 

For et dårlig opplegg 

Men ts. 

Hvis du bor alene, er det vel fortgjort å vaske opp det du bruker hver gang enn å la det hope seg opp og få en større jobb. 

Anonymkode: d9b02...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...