Gå til innhold

Hvor mye spekemat er det vanlig å spise?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde besøk av en kollega i går, vi skulle jobbe med et prosjekt. Serverte spekemat, eggerøre, brød, melon, jordbær, flatbrød. Han spiste et par skiver brød, mye eggerøre, litt jordbær, og over en kilo spekemat ( skinke, fenalår, pølse osv). Hadde jo tenkt det skulle bli litt igjen til helgen, men han spiste store håndfuller kjøtt rett fra serveringsbrettet, så det ble fort helt tomt. Jeg så fort at det ville bli lite, så jeg spiste nesten ingenting selv.  Beregnet jeg alt for lite mat? Hva er vanlig? 

Anonymkode: 4476d...4d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du tar litt hardt i. Ett helt kilo kunne jeg klart, men da over en hel dag. 

Anonymkode: 00ff1...e0d

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror du tar litt hardt i. Ett helt kilo kunne jeg klart, men da over en hel dag. 

Anonymkode: 00ff1...e0d

Nei, jeg gjør faktisk ikke det. Tre pakker på 200 gram, en på 400 gram, og en på 150 gram. Jeg spiste 2-3 skiver skinke, resten tok han, og alt ble borte i løpet av måltidet. Var sikker på at jeg hadde beregnet rikelig, derfor jeg ble så forvirret. 

Anonymkode: 4476d...4d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt uhørt mye. Mange sier 150 gram spekemat per person. Selv synes jeg det er litt snaut, men 200-250 gram per pers er rikelig. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (Akkurat nå):

Det teiteste som finnes er folk som setter frem masse mat og så blir sure når folk spiser for mye av den fordi de hadde planlagt å ha rester. Ta til side det du ønsker å ha til overs før du setter frem neste gang.

Om du hadde satt frem over en kilo spekemat til to personer tenkte han vel at det var greit å spise det da? 

 

Det var helt greit for meg, jeg spurte bare om hva som var vanlig, og om jeg hadde beregnet for lite mat. 

Anonymkode: 4476d...4d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg gjør faktisk ikke det. Tre pakker på 200 gram, en på 400 gram, og en på 150 gram. Jeg spiste 2-3 skiver skinke, resten tok han, og alt ble borte i løpet av måltidet. Var sikker på at jeg hadde beregnet rikelig, derfor jeg ble så forvirret. 

Anonymkode: 4476d...4d6

Men mener du at hvis det blir tomt for noe så hadde du beregnet for lite? 

Det går alltid tomt for bacon-dadler når man har tapas, men det betyr jo ikke at det er for lite, for man kan jo spise mer av resten. At du velger å nesten ikke forsyne deg fordi du er redd det var for lite er jo teit av deg. Du kunne jo bare tatt så mye du ønsket å spise, og hadde dere sammen spist opp alt hadde dere fortsatt å spise egg, brød, frukt og bær.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (1 minutt siden):

Det er helt uhørt mye. Mange sier 150 gram spekemat per person. Selv synes jeg det er litt snaut, men 200-250 gram per pers er rikelig. 

Takk for svar! Jeg trodde jeg hadde beregnet rikelig, men når det ble så fort tomt, ble jeg bekymret for at jeg hadde vurdert helt feil. 

Anonymkode: 4476d...4d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var helt greit for meg, jeg spurte bare om hva som var vanlig, og om jeg hadde beregnet for lite mat. 

Anonymkode: 4476d...4d6

Nei, han spiste enormt mye. Men jeg er enig med de over, sett frem det du kan tenke deg ryker med i dag og la det du skal spise i morgen stå i kjøleskapet. 

Anonymkode: 00ff1...e0d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, han spiste enormt mye. Men jeg er enig med de over, sett frem det du kan tenke deg ryker med i dag og la det du skal spise i morgen stå i kjøleskapet. 

Anonymkode: 00ff1...e0d

Det er helt greit for meg at det ble tomt, jeg kan kjøpe mer mat til helgen, men når det ble så fort tomt, var jeg redd jeg hadde beregnet helt feil. 

Anonymkode: 4476d...4d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader det var generøst av deg..  jeg tenker at en 200g spekeskinke pakke hadde holdt i tillegg til alt det der.. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovushka skrev (1 minutt siden):

Fy fader det var generøst av deg..  jeg tenker at en 200g spekeskinke pakke hadde holdt i tillegg til alt det der.. 

 

Anonymkode: 4476d...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovushka skrev (1 minutt siden):

Fy fader det var generøst av deg..  jeg tenker at en 200g spekeskinke pakke hadde holdt i tillegg til alt det der.. 

Takk! Godt å høre at jeg ikke beregnet alt for knapt! 

Anonymkode: 4476d...4d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ufin oppførsel av ham. Vedder på at han ikke ryddet av egen tallerken eller bidro på andre måter? 

Anonymkode: b513b...5c4

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt folk har ikke magemål når de får gratis mat og spiser som om de aldri har sett mat før.

Han hadde sikkert ikke spist på flere dager for å kunne spise mest mulig gratis mat.

Oppgående folk med folkeskikk stapper ikke innpå som sultne ulver når de er gjester.

Anonymkode: 5c7b6...a75

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ufin oppførsel av ham. Vedder på at han ikke ryddet av egen tallerken eller bidro på andre måter? 

Anonymkode: b513b...5c4

Det stemmer faktisk! ☺️ Han ryddet ikke av tallerkenen eller bidro på noen annen måte, uten at jeg tenkte over det før du nevner det. 😌

Anonymkode: 4476d...4d6

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Enkelt folk har ikke magemål når de får gratis mat og spiser som om de aldri har sett mat før.

Han hadde sikkert ikke spist på flere dager for å kunne spise mest mulig gratis mat.

Oppgående folk med folkeskikk stapper ikke innpå som sultne ulver når de er gjester.

Anonymkode: 5c7b6...a75

Takk for støtten! Det setter jeg pris på! Men jeg vil understreke at jeg opprettet ikke denne tråden for å kritisere kollegaen min, bare fordi jeg var forvirret og lurte på om jeg hadde bommet helt. 

Anonymkode: 4476d...4d6

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener seriøst folk at det ikke er mye å spise et kilo med spekemat?

Men da har du lært å ikke sette frem alt i hvert fall. Jeg kan jo skjønne at han tenkte det var greit å spise det som sto der, selv om det er fryktelig mye på én person.

Anonymkode: 5b104...da4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg venner, kom deg ut, feir midtsommer... dette er bare trist

Anonymkode: da9b8...361

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her beregner vi altid 300g pluss. Vet det altid går mer en en tror

 

Ser her når vi serverer elgbift sier jo der at 200g pr person er nok. Men vi ser at på 8 stk må vi fort beregne 2til 3 kg. Ofte lite igjen etterpå

Endret av jegerrinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...