Gå til innhold

Hva kan forårsake hovne ankler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen dager er anklene mine helt fine og normale, mens andre dager er det opphovnet og jeg kan trykke en finger der og det blir en grop. Noen ganger er det også en stram pressende følelse i leggmuskulaturen.

Kostholdet mitt er basert på rene råvarer som kjøtt, fisk, fugl og grønnsaker, men noen dager kan jeg finne på å spiser smågodt og drikke komboucha eller vann med kullsyre.

Kan sukker, snop og kullsyre forårsake hevelsene? Noen her som også har lignende erfaringer?

Anonymkode: 985a6...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sukker er ofte synderen hos meg, ja. Hvis det i tillegg er varmt så hovner det fort opp.

Anonymkode: f92bc...a62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen dager er anklene mine helt fine og normale, mens andre dager er det opphovnet og jeg kan trykke en finger der og det blir en grop. Noen ganger er det også en stram pressende følelse i leggmuskulaturen.

Kostholdet mitt er basert på rene råvarer som kjøtt, fisk, fugl og grønnsaker, men noen dager kan jeg finne på å spiser smågodt og drikke komboucha eller vann med kullsyre.

Kan sukker, snop og kullsyre forårsake hevelsene? Noen her som også har lignende erfaringer?

Anonymkode: 985a6...ef9

Ja, men det kan også være andre årsaker som er greit å undersøke hvis det vedvarer. Er det i begge ankler, eller bare den ene? 
Jeg kan hovne opp hvis jeg blir for varm, for mye salt, og for mye dårlig mat. Særlig hvis jeg har vært inaktiv og svettet lite over tid, da hoper det seg fortere opp med avfallsstoffer. 

Anonymkode: 5a1a9...38f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, men det kan også være andre årsaker som er greit å undersøke hvis det vedvarer. Er det i begge ankler, eller bare den ene? 
Jeg kan hovne opp hvis jeg blir for varm, for mye salt, og for mye dårlig mat. Særlig hvis jeg har vært inaktiv og svettet lite over tid, da hoper det seg fortere opp med avfallsstoffer. 

Anonymkode: 5a1a9...38f

Det er i begge. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sukker er ofte synderen hos meg, ja. Hvis det i tillegg er varmt så hovner det fort opp.

Anonymkode: f92bc...a62

Kjenner meg igjen på det med varmen. Nå er jeg litt overrasket altså, at det lille jeg spiste og drakk av sukker skulle få så stor innvirkning.

Anonymkode: 985a6...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er i begge. 

Kjenner meg igjen på det med varmen. Nå er jeg litt overrasket altså, at det lille jeg spiste og drakk av sukker skulle få så stor innvirkning.

Anonymkode: 985a6...ef9

Jeg tenker at du kanskje har et relativt stagnert lymfesystem siden du reagerer så kraftig. Lymfesystemet er viktig for å skille ut avfallsstoffer, og trenger regelmessig stimuli for å fungere godt. Du kan begynne med tørrbørsting hver morgen (før dusj) som en god start. Jeg har denne. Litt dyr, men er veldig god. Anbefaler at du ikke bruker for hard kost, denne "soft" river mer enn nok

https://www.kicks.no/dr-barbara-sturm/hudpleie/kroppspleie/skrubb-peeling/dr-barbara-sturm-body-brush-soft?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIudHpkr_vhgMVaxmiAx0EBwdWEAQYAiABEgIYUPD_BwE

Jeg tar regelmessig infrarød badstu som hjelper veldig å skille ut avfallsstoffer, har en bærbar hjemme. 

Anonymkode: 5a1a9...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker at du kanskje har et relativt stagnert lymfesystem siden du reagerer så kraftig. Lymfesystemet er viktig for å skille ut avfallsstoffer, og trenger regelmessig stimuli for å fungere godt. Du kan begynne med tørrbørsting hver morgen (før dusj) som en god start. Jeg har denne. Litt dyr, men er veldig god. Anbefaler at du ikke bruker for hard kost, denne "soft" river mer enn nok

https://www.kicks.no/dr-barbara-sturm/hudpleie/kroppspleie/skrubb-peeling/dr-barbara-sturm-body-brush-soft?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIudHpkr_vhgMVaxmiAx0EBwdWEAQYAiABEgIYUPD_BwE

Jeg tar regelmessig infrarød badstu som hjelper veldig å skille ut avfallsstoffer, har en bærbar hjemme. 

Anonymkode: 5a1a9...38f

Kan du spesifisere ned på molekylært nivå hvilke avfallsstoffer du henviser til her? 

Anonymkode: 374fb...ab3

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan du spesifisere ned på molekylært nivå hvilke avfallsstoffer du henviser til her? 

Anonymkode: 374fb...ab3

Hva er vitsen med spørsmålet ditt? 

Anonymkode: 5a1a9...38f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er vitsen med spørsmålet ditt? 

Anonymkode: 5a1a9...38f

Det er vel for å få rede på om du vet hva du snakker om, eller om dette er alternativ bullshit uten vitenskapelig grunnlag. Antar jeg.

Anonymkode: da402...eb4

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hovner opp av salt, sukker og raske karbohydrater. Spesielt om jeg spiser sent på kvelden i tillegg. 

Anonymkode: 58e01...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel for å få rede på om du vet hva du snakker om, eller om dette er alternativ bullshit uten vitenskapelig grunnlag. Antar jeg.

Anonymkode: da402...eb4

Nyttesløst å diskutere med noen som ikke forstår noe så fundamentalt at lymfesystemet er viktig for håndtering av avfallsstoffer, og at hovne ankler kan være en indikasjon på at lymfesystemet trenger litt drahjelp. Det er en grunn for at lymfedrenasje eksisterer, selv fysioterapeuter jobber med dette. 

Anonymkode: 5a1a9...38f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hovnet opp av sukker, men varmt vær kombinert med enten stillesitting eller mye gåing på hardt underlag er en sikker måte å hovne litt opp på. Med mindre du har nyresvikt eller leversvikt så hoper ikke avfallsstoffene seg opp i anklene dine.
Hvis du hovner mye opp, og dette skjer ganske ofte, bør du snakke med lege om det. Det er ikke normalt å hovne opp i beina bare fordi man spiser litt dårlig av og til. Det kan være høyt blodtrykk, f.eks.

Anonymkode: 51813...9a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at du kanskje har et relativt stagnert lymfesystem siden du reagerer så kraftig. Lymfesystemet er viktig for å skille ut avfallsstoffer, og trenger regelmessig stimuli for å fungere godt. Du kan begynne med tørrbørsting hver morgen (før dusj) som en god start. Jeg har denne. Litt dyr, men er veldig god. Anbefaler at du ikke bruker for hard kost, denne "soft" river mer enn nok

https://www.kicks.no/dr-barbara-sturm/hudpleie/kroppspleie/skrubb-peeling/dr-barbara-sturm-body-brush-soft?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIudHpkr_vhgMVaxmiAx0EBwdWEAQYAiABEgIYUPD_BwE

Jeg tar regelmessig infrarød badstu som hjelper veldig å skille ut avfallsstoffer, har en bærbar hjemme. 

Anonymkode: 5a1a9...38f

Dette her er bullshit, TS, hopp over denne.

Anonymkode: 4fc48...8ae

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inaktivitet er ofte synderen. Det er derfor man er utsatt på lange flyturer hvor man sitter i ro i timevis. 

Men det kan også være et tegn på noe mer alvorlig. Så dersom du faktisk er aktiv, eller opplever andre symptomer, så bør du muligens utredes. 

Anonymkode: 73106...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nyttesløst å diskutere med noen som ikke forstår noe så fundamentalt at lymfesystemet er viktig for håndtering av avfallsstoffer, og at hovne ankler kan være en indikasjon på at lymfesystemet trenger litt drahjelp. Det er en grunn for at lymfedrenasje eksisterer, selv fysioterapeuter jobber med dette. 

Anonymkode: 5a1a9...38f

Seriøse fysioterapeuter bruker det for å behandle mennesker som får opphopning av lymfevæske i armer eller bein på grunn av skader etter operasjoner, f.eks. kreftoperasjoner. Det er er ikke en behandling man gir for å gi lymfesystemet til friske folk litt drahjelp. Er man frisk og har alle lymfekjertelene intakt trenger man ikke lymfedrenasje.

TS: hvis det er snakk om litt hovne bein etter å ha sittet mye i ro eller etter en lang arbeidsdag med mye ståing og gåing på hardt gulv, og du alltid har hatt det sånn, så er det bare å drikke vann og sette deg med bena høyt. Kanskje avhjelpe med støttestrømper når du vet at du kommer til å ende opp med hovne bein.
Hvis du derimot blir veldig hoven og ikke skjønner helt hvorfor, og dette også har oppstått nylig eller forverret seg, så kontakt lege. Det er mange årsaker til hovne bein; hormoner, hjerte/karsykdommer (inkludert høyt blodtrykk), lungeproblemer, dårlige veneklaffer i beina, osv.

Anonymkode: 51813...9a9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hovner også opp i legger og ankler, og spesielt venstre side. Men jeg har levercirrhose :) 

Anonymkode: 40ff9...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tenker at du kanskje har et relativt stagnert lymfesystem siden du reagerer så kraftig. Lymfesystemet er viktig for å skille ut avfallsstoffer, og trenger regelmessig stimuli for å fungere godt. Du kan begynne med tørrbørsting hver morgen (før dusj) som en god start. Jeg har denne. Litt dyr, men er veldig god. Anbefaler at du ikke bruker for hard kost, denne "soft" river mer enn nok

https://www.kicks.no/dr-barbara-sturm/hudpleie/kroppspleie/skrubb-peeling/dr-barbara-sturm-body-brush-soft?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIudHpkr_vhgMVaxmiAx0EBwdWEAQYAiABEgIYUPD_BwE

Jeg tar regelmessig infrarød badstu som hjelper veldig å skille ut avfallsstoffer, har en bærbar hjemme. 

Anonymkode: 5a1a9...38f

Hvorfor sier så mange at dette er tull?

Selvsagt er ikke lymfesystemet optimalt når det er som TS skriver. Istedet for å si at dette er tull bør dere oppsøke mer kunnskap!

Og ja, riktig massasje hjelper! Og det som setter sving på lymfesystemet er bevegelse. Blodet har hjertet som «motor», mens lymfesystemets motor er bevegelse. Derfor påvirkes det av inaktivitet.

KG er facinerende på den måten at folk bare slakter innlegg de ikke vil forholde seg til. For TENK om man kunne gjort noe med problemene! Da må man jo gjøre en INNSATS! DET er farlig, det!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Seriøse fysioterapeuter bruker det for å behandle mennesker som får opphopning av lymfevæske i armer eller bein på grunn av skader etter operasjoner, f.eks. kreftoperasjoner. Det er er ikke en behandling man gir for å gi lymfesystemet til friske folk litt drahjelp. Er man frisk og har alle lymfekjertelene intakt trenger man ikke lymfedrenasje.

TS: hvis det er snakk om litt hovne bein etter å ha sittet mye i ro eller etter en lang arbeidsdag med mye ståing og gåing på hardt gulv, og du alltid har hatt det sånn, så er det bare å drikke vann og sette deg med bena høyt. Kanskje avhjelpe med støttestrømper når du vet at du kommer til å ende opp med hovne bein.
Hvis du derimot blir veldig hoven og ikke skjønner helt hvorfor, og dette også har oppstått nylig eller forverret seg, så kontakt lege. Det er mange årsaker til hovne bein; hormoner, hjerte/karsykdommer (inkludert høyt blodtrykk), lungeproblemer, dårlige veneklaffer i beina, osv.

Anonymkode: 51813...9a9

Jovisst kan lymfebehandling være bra for friske folk! Er helsen din perfekt så trenger du det ikke, men hvem kan skilte med det?

Jeg kan si med sikkerhet at lymfebehandling hjelper mot mye mer enn hovne ben, bl a utmattelse, men orker ikke ta diskusjonen.

Hilsen en som jobber med det.

Anonymkode: ddb2c...f76

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulla Ullsokk skrev (12 timer siden):

Hvorfor sier så mange at dette er tull?

Selvsagt er ikke lymfesystemet optimalt når det er som TS skriver. Istedet for å si at dette er tull bør dere oppsøke mer kunnskap!

Og ja, riktig massasje hjelper! Og det som setter sving på lymfesystemet er bevegelse. Blodet har hjertet som «motor», mens lymfesystemets motor er bevegelse. Derfor påvirkes det av inaktivitet.

KG er facinerende på den måten at folk bare slakter innlegg de ikke vil forholde seg til. For TENK om man kunne gjort noe med problemene! Da må man jo gjøre en INNSATS! DET er farlig, det!

Fordi de er kunnskapsløse og velger å strø rundt seg med nedlatende hersketeknikk fremfor saklig diskusjon. 

Anonymkode: 5a1a9...38f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jovisst kan lymfebehandling være bra for friske folk! Er helsen din perfekt så trenger du det ikke, men hvem kan skilte med det?

Jeg kan si med sikkerhet at lymfebehandling hjelper mot mye mer enn hovne ben, bl a utmattelse, men orker ikke ta diskusjonen.

Hilsen en som jobber med det.

Anonymkode: ddb2c...f76

Enig. Lymfesystemet er bl.a viktig for immunforsvar, sirkulasjon, og lymfebehandlinger kan være gunstig som kickstart hvis man har akutte utfordringer - slik TS har. 

Tørrbørsting er en kostnadsbesparende og grei måte å starte på. 

Jeg jobber ikke med dette, men har hatt flere runder med lymfebehandlinger over årene pga kronisk sykdom. Veldig effektivt. 

Anonymkode: 5a1a9...38f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...