Gå til innhold

Normalt å måtte betale for mat når man er invitert bort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen inviterer familie og venner jevnlig på middag. Da står vi stort sett for alt. Noen ganger lager vi noe som koster litt mer, andre ganger rimelige retter hvis økonomien ikke er på topp. Av og til er det spleising eller alle tar med noe hver som tapas, protein til grilling osv. 

Når vi blir invitert bort til en i familien så blir det lagt frem som "vi lager x rett, gleder oss". Men så får vi melding samme dag om vi kan kjøpe med helt essensielle varer. Feks kjøttdeig, en pakke ekstra med noe, ingredienser til en saus osv. Ofte er dette ikke de billigste varene. Vi får heller ikke beskjed om at de skal betale oss tilbake. Og ikke virker det som det er tenkt heller. Jeg vet ikke har veldig god råd, men matrettene de lager gjenspeiler en annen pris. 

Hva tenker dere? Bør vi si i fra? Begynne å spleise hver gang hos oss også? Be de kjøpe med noe? 

Det er ingen som forventer dyr mat. Selv har vi laget både linsegryte, lapskaus og blomkålsuppe hvis økonomien ikke har vært på topp. 

Syns bare det er kjedelig å aldri få noe tilbake. Og for den del at vi plutselig må legge inn tid til å dra på butikken.

Anonymkode: 89b3b...20a

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett grenser på en vennlig måte.

«Jeg har dessverre ikke mulighet til å gå innom butikken før jeg kommer»

Anonymkode: cca13...830

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke forskjellen på at de ber dere ta med noen matvarer og at dere ber gjester ta med protein til grilling. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snedig skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ikke forskjellen på at de ber dere ta med noen matvarer og at dere ber gjester ta med protein til grilling. 

Forskjellen er hva det er invitert til. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverer dere kvittering når dere har handlet for dem? Eller hvordan formidler dere hva det kostet?

Anonymkode: 7313f...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg synes det er rimelig frekt å be andre kjøpe matvarer for vertens del. Virker på en måte som de egentlig ikke har råd. Inviterer jeg så kjøper jo jeg inn ingrediensene 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, man ber ikke plutselig gjester om å ta med ting utenom det er fordi man har glemt noe selv og da betaler man gjestene for den ingrediensen de tar med. Skal man spleise, bestemmer man menyen sammen og blir enige i forkant.

Anonymkode: 425f2...8c0

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og mannen inviterer familie og venner jevnlig på middag. Da står vi stort sett for alt. Noen ganger lager vi noe som koster litt mer, andre ganger rimelige retter hvis økonomien ikke er på topp. Av og til er det spleising eller alle tar med noe hver som tapas, protein til grilling osv. 

Når vi blir invitert bort til en i familien så blir det lagt frem som "vi lager x rett, gleder oss". Men så får vi melding samme dag om vi kan kjøpe med helt essensielle varer. Feks kjøttdeig, en pakke ekstra med noe, ingredienser til en saus osv. Ofte er dette ikke de billigste varene. Vi får heller ikke beskjed om at de skal betale oss tilbake. Og ikke virker det som det er tenkt heller. Jeg vet ikke har veldig god råd, men matrettene de lager gjenspeiler en annen pris. 

Hva tenker dere? Bør vi si i fra? Begynne å spleise hver gang hos oss også? Be de kjøpe med noe? 

Det er ingen som forventer dyr mat. Selv har vi laget både linsegryte, lapskaus og blomkålsuppe hvis økonomien ikke har vært på topp. 

Syns bare det er kjedelig å aldri få noe tilbake. Og for den del at vi plutselig må legge inn tid til å dra på butikken.

Litt frekt og gnient av dem. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spleiselag er helt ok,men da må det avtales på forhånd. 

Anonymkode: cee15...cf4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker dårlig planlagt om de spør samme dag? Hadde snakket med dem om det. Blitt enige om noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom julebord innad i vennegjengen eller andre årlige arrangement hvor kostnad hvert eneste år ville havnet på én part, synes er det sært å invitere til middag uansett om det er biff, grilling eller tapas og be gjester ta med mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en ingrediens til sausen som et krydder som ikke er så dyrt men er glemt, så er det vel innafor å be venner eller familie som likevel kjører eller går forbi butikken på vei hjem til deg om å kjøpe med. Eller ber de om en spesiell årgang rødvin til rødvinssausen? Da er det spesielt. 

Taco til to store barnefamilier og en sms til meg om "Jeg tror vi har beregnet litt lite. Kan du kjøpe med en pakke til med kjøttdeig?" = jeg gjør det mer enn gjerne og hadde bedt vedkommede glemme det om de nevnte vipps. De lager jo alt, dekker på og vasker opp. 

Jeg har som regel med en liten spiselig eller drikkbar gave i høyere prisklasse enn kjøttdeig uansett. 

Dog er det snålt å bli invitert på biffmiddag og få SMS om å kjøpe all biffen på veien. 

Anonymkode: aa36f...212

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Ah de har jo bare glemt noe.. be om penger da om det er viktig for deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett grenser på en vennlig måte.

«Jeg har dessverre ikke mulighet til å gå innom butikken før jeg kommer»

Dette er ikke å sette grenser, det er å feige unna med lyving.

Anonymkode: 522d2...32f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke å sette grenser, det er å feige unna med lyving.

Anonymkode: 522d2...32f

Nei, det er grensesetting uten å lage konflikt ut av saken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snedig skrev (3 timer siden):

Du hang deg opp i grillingen altså? Snakk om selektiv lesing

Anonymkode: 81780...53e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ingenting i veien for å invitere til måltid der gjestene bidrar, men da skal det komme godt frem når det inviteres. F.eks at man inviterer til tapas/koldtbord der man ber folk si fra hva de tar med. Eller legger opp til grilling og sier man stiller med noe salat og basisvarer, gjestene tar med det de vil ha av kjøtt og drikke. En helt OK måte å invitere til hyggelig lag, uten at man må svi av tusenvis av kroner.

Hvis jeg blir invitert i middag uten at det på noen måte fremgår at vi skal dele på noe, da forventer jeg at middagen er påspandert. Tar stort sett med en flaske vin til verten og til meg selv. Også går jo slikt da helst på rundgang i vennegjengen så ikke noen sitter med både jobben og utgiften hver gang.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke greit.

Anonymkode: c5eb9...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg er med på utgiftene til et måltid, eller forventer at gjestene min skal være med - så kommer dette klart fram i invitasjonen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg glemmer noe,så durer jeg ned i butikken på 3 min. Bor de langt fra butikken? Det er utrolig sært å be gjestene ta med ingredienser 😳Og dette er hver gang?! Jeg hadde sendt melding 1 dag i forveien og spurt"har dere all maten i hus nå da😜"?

Anonymkode: 0cda0...d7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...