AnonymBruker Skrevet 22. juni #1 Del Skrevet 22. juni Vi har bestemt oss for å kjøpe elbil og valget står mellom Nissan Leaf Acenta e+ og MG4 Luxury, da det er greie kampanjepriser på disse bilene inkl. finansiering for tiden. Nissan Leaf er billigst, men det som gjør oss i tvil er at den har CHAdeMO ladekontakt, mot CCS på MG4. Ut fra det jeg har lest og hørt er CCS "standard" i EU og den typen ladekontakt er definitivt mest utbredt utenfor Norge og kontakten nye elbilmodeller, inkludert Nissans nyhet Airya, kommer med. I Norge er det grei tilgang på CHAdeMO på hurtigladestasjoner siden Leaf og Kia Soul er så utbredt her, men det er visst litt "særnorsk". Vi har familie i Danmark og Frankrike og kjører derfor en del sørover i Europa, er gjerne i Danmark to-tre ganger og en gang eller to i Frankrike i løpet av et år. Vil vi oppleve utfordringer med dårlig tilgang på CHAdeMO når vi har bruk for hurtiglading utenfor Norge? Anonymkode: 49c71...f6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 22. juni #2 Del Skrevet 22. juni Ikke kjøp bil som kan lade med chademo...de byttes ut over alt. Vi har kia Soul og får nesten ikkje ladet lenger...mye verre er det i Sverige...disse begynner å bli utdatert. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 22. juni #3 Del Skrevet 22. juni Jeg ville ikke kjøpt helt ny bil i dag med chademo. En 10 år gammel brukt leaf blir selvfølgelig noe annet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni #4 Del Skrevet 22. juni Anbefaler deg ikke å kjøpe CHAdeMO hvis du har råd til å kjøpe en ny elbil med annen ladekontakt. Det er færre av disse laderne. Jeg har det på min, og det er ikke så lenge siden jeg lot være å kjøre et sted fordi jeg sjekket på forhånd om jeg det var mulighet for å lade på tilbakeveien, og ut fra det jeg fant ut på nettet, var det ikke CHAdeMO der jeg skulle. Andre ladere var det selvsagt. Og så er det dette med at du mange steder ikke kan lade CHAdeMO samtidig som CCS. Anonymkode: ef6ee...70d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 22. juni #5 Del Skrevet 22. juni Ikke kjøp Chademo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni #6 Del Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Vi har bestemt oss for å kjøpe elbil og valget står mellom Nissan Leaf Acenta e+ og MG4 Luxury, da det er greie kampanjepriser på disse bilene inkl. finansiering for tiden. Nissan Leaf er billigst, men det som gjør oss i tvil er at den har CHAdeMO ladekontakt, mot CCS på MG4. Ut fra det jeg har lest og hørt er CCS "standard" i EU og den typen ladekontakt er definitivt mest utbredt utenfor Norge og kontakten nye elbilmodeller, inkludert Nissans nyhet Airya, kommer med. I Norge er det grei tilgang på CHAdeMO på hurtigladestasjoner siden Leaf og Kia Soul er så utbredt her, men det er visst litt "særnorsk". Vi har familie i Danmark og Frankrike og kjører derfor en del sørover i Europa, er gjerne i Danmark to-tre ganger og en gang eller to i Frankrike i løpet av et år. Vil vi oppleve utfordringer med dårlig tilgang på CHAdeMO når vi har bruk for hurtiglading utenfor Norge? Anonymkode: 49c71...f6b Ikke kjøp MG, uansett hva så finnes det biler og forhandlere der du får mindre problemer og bedre service. Og de som selger MG Sselger gjerne og Leaf). Det er en pris når du kjøper bil og en helt annen når du får problemer…. Anonymkode: e3ffc...c6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 22. juni #7 Del Skrevet 22. juni Jeg kjøpte ny bil med Chademo i 22 men hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg kjøpt noe annet, jeg lader kun hjemme og på lengre turer bruker jeg stort sett diesel så sånn sett er det ikke noe problem for meg i dag men det kan fort endre seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni #8 Del Skrevet 22. juni Traktor skrev (14 minutter siden): Jeg ville ikke kjøpt helt ny bil i dag med chademo. En 10 år gammel brukt leaf blir selvfølgelig noe annet. Hva med en 3 år gammel Leaf? Er det for nytt? Vi trenger også en bil nummer 2 og vurderer en 2021 Nissan Leaf med 270 km rekkevidde vi kan få kjøpt brukt for en god pris av en bekjent som skal flytte til statene. Den skal i all hovedsak benyttes til "småkjøring" i hverdagen, til fra jobb, hente/levere i barnehage/skole, matbutikken etc. Per nå er det CHAdeMO på hurtigladestasjonen ved det lokale kjøpesenteret, men den bilen vil i hovedsak bli ladet hjemme, så behovet for hurtiglading vil være lite. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke kjøp MG, uansett hva så finnes det biler og forhandlere der du får mindre problemer og bedre service. Og de som selger MG Sselger gjerne og Leaf). Det er en pris når du kjøper bil og en helt annen når du får problemer…. Anonymkode: e3ffc...c6c Kan du utdype? Tilbudet på MG har vi fått av en forhandler vi har vært fornøyd med servicen hos gjennom 10+ år. Vi kjøpte en Ford av dem i 2011 som det har vært litt "rusk" med som har blitt fikset uten store utfordringer og har hatt en eldre Saab vi har til både service og reparasjoner på verkstedet hos dem uten problemer. Er det MG som er problemet? Eller forhandleren? Anonymkode: 49c71...f6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 22. juni #9 Del Skrevet 22. juni (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva med en 3 år gammel Leaf? Er det for nytt? Jeg synes det, med mindre du får den for en VELDIG god pris. Prisfallet på disse kan nok bli svært stort etter hvert som chademo-ladere fases ut. Jeg ville egentlig holdt meg unna siste generasjon leaf. Endret 22. juni av Traktor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni #10 Del Skrevet 22. juni Traktor skrev (54 minutter siden): Jeg synes det, med mindre du får den for en VELDIG god pris. Prisfallet på disse kan nok bli svært stort etter hvert som chademo-ladere fases ut. Jeg ville egentlig holdt meg unna siste generasjon leaf. Takk for svar. Han har antydet at han ser for seg å få ca 170-1800000 kr for den. Anonymkode: 49c71...f6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni #11 Del Skrevet 22. juni Jeg synes det helt syk at 8år gamle biler utdatert. Plutselig var min 15år gamle fossil mer verdt. Jeg er redd den dagen bilen konker og jeg faktisk må kjøpe el 😕 Anonymkode: ea80d...22c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni #12 Del Skrevet 22. juni Vi kjøpte en splitter ny 2023 Leaf 39 kWt for 199000 kroner i høst. 170-180 for en tilsvarende tre år gammel bil er vesentlig mye. Hadde kanskje gitt 140k for en 40 kWt, 200-210k for en 62 kWt. Vi byttet ut en 2012 modell. Leaf er sannsynligvis den mest pålitelige bilen i markedet - ikke feilfritt, men forutsigbar pålitelig i den forstand at vi vet hva som går i stykker når. Når det gjelder hurtigladekontakt: Det fins en og annen CHAdeMO > CCS adapter, men de er overraskende dyre og ikke alle fungerer etter hensikt. Noen YouTubere har smeltet sine. Skal dere hurtiglade mye, kan det være akilleshælen for dere. MG4 er en god bil, veldesignet, til en knallpris. MG har vært usedvanlig gode til å lytte til sine kunder. Bare google hvordan de håndterte diverse småfeil med de første ZS modellene. MG er også Europas mestselgende elbil. Ignorér KG sine elbil- og kinaskeptikere om dere vil ha denne bilen! Et tredje alternativ kan jo være å leie bil til Danmarksturene, ta tog eller fly, eller finne andre løsninger - om dere vil ha Leaf. Anonymkode: be72c...712 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 23. juni #13 Del Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg synes det helt syk at 8år gamle biler utdatert. Plutselig var min 15år gamle fossil mer verdt. Jeg er redd den dagen bilen konker og jeg faktisk må kjøpe el 😕 Anonymkode: ea80d...22c Hvorfor MÅ du kjøpe elbil? 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #14 Del Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vi kjøpte en splitter ny 2023 Leaf 39 kWt for 199000 kroner i høst. 170-180 for en tilsvarende tre år gammel bil er vesentlig mye. Hadde kanskje gitt 140k for en 40 kWt, 200-210k for en 62 kWt. Vi byttet ut en 2012 modell. Leaf er sannsynligvis den mest pålitelige bilen i markedet - ikke feilfritt, men forutsigbar pålitelig i den forstand at vi vet hva som går i stykker når. Når det gjelder hurtigladekontakt: Det fins en og annen CHAdeMO > CCS adapter, men de er overraskende dyre og ikke alle fungerer etter hensikt. Noen YouTubere har smeltet sine. Skal dere hurtiglade mye, kan det være akilleshælen for dere. MG4 er en god bil, veldesignet, til en knallpris. MG har vært usedvanlig gode til å lytte til sine kunder. Bare google hvordan de håndterte diverse småfeil med de første ZS modellene. MG er også Europas mestselgende elbil. Ignorér KG sine elbil- og kinaskeptikere om dere vil ha denne bilen! Et tredje alternativ kan jo være å leie bil til Danmarksturene, ta tog eller fly, eller finne andre løsninger - om dere vil ha Leaf. Anonymkode: be72c...712 Takk for utfyllende svar Om valget kun var opp til meg hadde jeg nok gått for MG4, men mannen min har fått for seg at Leaf er det beste valget siden det er en kjent og kjær bil som det er mange av på veien (og det har det jo vært i maaaange år). Takket være denne tråden har jeg har fått mange gode innspill jeg kan ta med meg inn i diskusjonen i tråden og jeg tror nok vi lander på MG4, da CHAdeMO i mine øyne er en dealbreaker. Både pga lavere ladehastighet der hurtiglader faktisk er tilgjengelig og ikke minst at det vil være utfordrende å finne dem etterhvert, spesielt når vi skal ut av Norge. Å leie bil er jo gjerne ganske kostbart, spesielt i høysesong, så er greit å slippe den ekstrautgiften tenker jeg. Anonymkode: 49c71...f6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #15 Del Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for utfyllende svar Om valget kun var opp til meg hadde jeg nok gått for MG4, men mannen min har fått for seg at Leaf er det beste valget siden det er en kjent og kjær bil som det er mange av på veien (og det har det jo vært i maaaange år). Takket være denne tråden har jeg har fått mange gode innspill jeg kan ta med meg inn i diskusjonen i tråden og jeg tror nok vi lander på MG4, da CHAdeMO i mine øyne er en dealbreaker. Både pga lavere ladehastighet der hurtiglader faktisk er tilgjengelig og ikke minst at det vil være utfordrende å finne dem etterhvert, spesielt når vi skal ut av Norge. Å leie bil er jo gjerne ganske kostbart, spesielt i høysesong, så er greit å slippe den ekstrautgiften tenker jeg. Anonymkode: 49c71...f6b Det er et rimelig valg! MG er også veletablert, bare å google salgstall for merket og understreke deres sterke posisjon i hele Europa. Klart leiebil koster en slant, men sammenliknet med hva vi pleide å betale for drivstoff...en minimal utgift. Av og til kan også bilforhandlere fikse ekstra gode avtaler, om det skulle være aktuelt. Anonymkode: be72c...712 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 23. juni #16 Del Skrevet 23. juni Kjører du nedover med CHAdeMO-bil så ender du typisk opp med å passere den store Tesla-ladestasjonen med 24 ladepunkter og Ionity-stasjonen med 10 ladepunkter for å måtte lete etter en singel 50kW hurtiglader ute i ett eller annet industriområde der det viser seg å stå 4 Leafer i kø allerede. Litt satt på spissen, men ikke så veldig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 24. juni #17 Del Skrevet 24. juni 14 hours ago, -jk- said: Kjører du nedover med CHAdeMO-bil så ender du typisk opp med å passere den store Tesla-ladestasjonen med 24 ladepunkter og Ionity-stasjonen med 10 ladepunkter for å måtte lete etter en singel 50kW hurtiglader ute i ett eller annet industriområde der det viser seg å stå 4 Leafer i kø allerede. Litt satt på spissen, men ikke så veldig. Chademo-ladere er ofte dobbel, med én CCS og en Chademo-kabel. Bare én av dem kan brukes av gangen. Så du kan banne på at det står en ID.4 eller MG og lader på CCS-kontakten mens fire Leafer står i kø... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #18 Del Skrevet 24. juni Leaf er fantastiske biler, romslig til å være så liten, god å kjøre og jeg har aldri hat så lite problemer med en bil noen sinne. Men pga ladningen hadde jeg aldri hatt den som en hovedbil jeg må kjøre langt med. Dette er eneste grunnen til at jeg byttet den ute med en Tesla. Anonymkode: 64fac...f4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #19 Del Skrevet 24. juni En bil med CHAdeMO er kun et godt valg hvis du oppfyller alle disse kriteriene: 1. at bilen kun brukes lokalkjøring 2. at den 110% sikkert aldri trengs til lengre turer 3. at du alltid kan lade hjemme (se pkt 1 og 2) 4. at du ønsker å beholde bilen til den ikke lenger er kjørbar, siden du ikke kommer til å få solgt den Ellers ikke. Anonymkode: 60d4d...6b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå