Gå til innhold

Forsiktig med sola?


Granca4eva.

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nylig fått fjernet en begynnende basalcellekreft-utslett (skraping) fra panna. Sånne er visst veldig vanlige. Hudlegen sa at jeg måtte være forsiktig med soling. Og det er jeg fra før. Liker ikke å ligge i sola i det hele tatt. Men jeg spiller mye golf, og får nok mine doser der. Jeg har lys hud, så er nok ekstra sart i huden.

Så til spørsmålet: Jeg lurte på om denne forsiktigheten gjelder kun området som er utsatt, ansikt/hodebunn (sa han), eller om armer og ben også må passes ekstra godt på fremover? Henger all hud sammen på den måten?

Jeg smører meg inn med 50 i hodebunnen/skillet og 30 i resten av ansiktet nå når jeg er ute og går. Holder det med f eks 10 på hals, nakke, armer og ben? Jeg er veldig lite ute når sola er som sterkest, for jeg fikk beskjed om at jeg om mulig skulle unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brukernavn Granca4eva og liker ikke å ligge i sola, her er det noe som skurrer.

Anonymkode: dd84b...356

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo litt vesentlig om du snakker om Koppang eller Granca. Soling blir litt som ulike idretter på så ulike steder. Men, med min fullstendig manglende medisinske bakgrunn og erfaring, vil jeg si at 10 er for lite som svakeste faktor uansett.

Anonymkode: 33085...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huden er en stor organisme, så det er ikke bare i panna du må være forsiktig, selv om det er der du må være ekstra varsom i tiden som kommer.

Anonymkode: 33085...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Huden er en stor organisme, så det er ikke bare i panna du må være forsiktig, selv om det er der du må være ekstra varsom i tiden som kommer.

Anonymkode: 33085...96e

Takk for svar. Ettersom jeg aldri LIGGER i sola, så kommer jo sola aldri i rett vinkel på huden, annet enn øverst på hodet og på skuldrene. Og på golfbanen må man jo dekke til overkroppen uansett, så...

Angående Granca, så drar jeg dit for å slippe vinteren, ikke for å ligge i sola. Men jeg går mye tur, og bader masse. Og så er jeg oppe om natta. Er nemlig danseløve og nattemenneske... Og da står jeg opp svært sent, og er dermed ikke i sola når den er på sitt aller sterkeste uansett.

Det interesserer meg ikke å bli særlig brun, men man vil jo helst ikke være likbleik heller. Derav spørsmålet i denne tråden. Som jeg nå heldigvis har fått svar på. Og jeg følger selvsagt ekstra godt med på sår som ikke gror, føflekker ol nå fremover. Dette var jo et skremmeskudd, selv om basalcellekreft i seg selv ikke er dødelig. Det anslås 20 - 25.000 tilfeller i Norge pr år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kler på deg, bruk hatt/caps og Smør deg inn med høy faktor solkrem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...