Gå til innhold

Dagen deretter…… Israel og Palestinerne realistisk?


Madame Butterfly

Anbefalte innlegg

Hvordan best REALISTISK oppnå langsiktig fred og frihet i Gaza?


Hamas fortsetter å skyte og krige, og nekter forhandlinger, og nekter å holde noen våpenhviler. Det må vi også ta med i betraktningen.

Hva ser man for seg kommer til å skje fremover?
Hva burde skje fremover?
Og ikke minst hva er en realistisk måte å legge til rette for fred og frihet? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer nok aldri til å skje. Jeg setter 1% sjanse for at det vil skje i fremtiden. Skal det bli en løsning må nok alle utslettes.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven

Jeg er på ingen måte kvalifisert til å mene noe men jeg gjør det likevel. 😆

Jeg mener at palestina burde bli et eget land,  men at det ikke skulle fått lov å ha noe militære eller våpen.

Og man burde gi Vestbredden til Israel, og de palestinerne som ønsker å bo i Israel får lov til det, mens de som ikke vil kan flytte til Gaza 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må settes under en eller annen form for administrasjon til befolkningen er avradikalisert. Problemet er jo hvem som skal stå fo dette. Må være et pragmatisk arabisk land. Saudi?

Det gjelder først og fremst Gaza, men også Vestbredden. Mitt innspill etter det jeg har greid å følge med på. 

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lurven said:

 

Jeg er på ingen måte kvalifisert til å mene noe men jeg gjør det likevel. 😆

 

Det gjelder vel oss alle 😉

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (44 minutter siden):

Det gjelder vel oss alle 😉

Ja, med alle så mener jeg alle i hele verden.

Nyhetsbildet bruker jo ofte såkalte "eksperter" som skal kommentere ting, men de har jo ikke noe greie på ting som regel. Eksperter skal også spå fremtiden vår om økonomi...sjelden rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lurven
Madame Butterfly skrev (8 timer siden):

Det gjelder vel oss alle 😉

Ja , lov å ha meninger selv om man ikke er ekspert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
FruLine skrev (7 timer siden):

Ja, med alle så mener jeg alle i hele verden.

Nyhetsbildet bruker jo ofte såkalte "eksperter" som skal kommentere ting, men de har jo ikke noe greie på ting som regel. Eksperter skal også spå fremtiden vår om økonomi...sjelden rett.

Men noen har vel større forutsetninger enn andre for å få rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Israel er nødt til å ta kontroll i Gaza. Sørge for at det ikke blir noe maktvakuum som vi har sett ikke er gunstig fra Libya og Afghanistan. 
Jeg tror ikke vi har noen andre villige til å gjøre det.

FN er ute, etter alle disse resolusjonene mot dem, som de ikke gjør mot verre land. At de ikke håndhever avtalen i Nord, og hele UNWRA fadesen.

Hvor lenge? Vet ikke

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (34 minutter siden):

Jeg tror Israel er nødt til å ta kontroll i Gaza. Sørge for at det ikke blir noe maktvakuum som vi har sett ikke er gunstig fra Libya og Afghanistan. 
Jeg tror ikke vi har noen andre villige til å gjøre det.

FN er ute, etter alle disse resolusjonene mot dem, som de ikke gjør mot verre land. At de ikke håndhever avtalen i Nord, og hele UNWRA fadesen.

Hvor lenge? Vet ikke

Yeah, til et stor Israel. Gi de kontroll over Vestbredden også, så har du guds land, gitt til jødene. 

Jeg tenker tostatsløsningen ikke er realistisk, og at det bør jobbes for en enstatsløsning, der jødenes behov som forfulg folkeslag blir ivaretatt. 

Endret av Apis
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 time siden):

Jeg tenker tostatsløsningen ikke er realistisk, og at det bør jobbes for en enstatsløsning, der jødenes behov som forfulg folkeslag blir ivaretatt. 

Hvordan?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (43 minutter siden):

Hvordan?

Det må vel være som en slags konføderasjon? Vis ikke jødene skal bli en minoritet, eller det skal ende som en jødisk apartheid stat. Men aller helst en sekulær stat, med like retter og plikter for alle landets innbyggere, uansett rase og religion. 

Endret av Apis
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (8 minutter siden):

Det må vel være som en slags konføderasjon? Vis ikke jødene skal bli en minoritet, eller det skal ende som en jødisk apartheid stat. Men aller helst en sekulær stat, med like retter og plikter for alle landets innbyggere, uansett rase og religion. 

Jeg lurte mest på hvordan man skal få dette til å bli en sekulær stat med like rettigheter for alle landets innbyggere.

Blir litt sånn kan de ikke bare spise kake for mine ører. Men hvis du har tanker om hvordan man garanterer dette i praksis..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apis skrev (22 minutter siden):

Det må vel være som en slags konføderasjon? Vis ikke jødene skal bli en minoritet, eller det skal ende som en jødisk apartheid stat. Men aller helst en sekulær stat, med like retter og plikter for alle landets innbyggere, uansett rase og religion. 

Hva er planen for å forsikre seg om at en stat med overvekt av muslimer, forblir en sekulær stat? 

Finner man en løsning for å sørge for at de forblir sekulære uansett, så hadde jeg ikke vært uenig med deg. Men jeg tror det er utopisk. 

Israel er per nå heller ikke sekulære i praksis, med den syke spesialbehandlingen av de ultraortodokse. Det burde det definitivt bli slutt på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (6 minutter siden):

Jeg lurte mest på hvordan man skal få dette til å bli en sekulær stat med like rettigheter for alle landets innbyggere.

Blir litt sånn kan de ikke bare spise kake for mine ører. Men hvis du har tanker om hvordan man garanterer dette i praksis..

Tenker at det er den eneste farbare vei til fred og stabilitet i området, på sikt. En kan ikke skape apartheid stater i dag, der noen har privilegier på bekostning av andre. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (Akkurat nå):

Hva er planen for å forsikre seg om at en stat med overvekt av muslimer, forblir en sekulær stat? 

Finner man en løsning for å sørge for at de forblir sekulære uansett, så hadde jeg ikke vært uenig med deg. Men jeg tror det er utopisk. 

Israel er per nå heller ikke sekulære i praksis, med den syke spesialbehandlingen av de ultraortodokse. Det burde det definitivt bli slutt på.

Det er selvsagt ikke uten utfordringer, derfor tenker jeg det bør være i form av en føderasjon, og en grunnlov som sikrer mindretallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Apis skrev (11 minutter siden):

Tenker at det er den eneste farbare vei til fred og stabilitet i området, på sikt. En kan ikke skape apartheid stater i dag, der noen har privilegier på bekostning av andre. 

Den farbare veien til fred er å få jødene til å gi fra seg virkemidlene til å beskytte seg mot en majoritet som, i beste fall, ønsker å sende dem tilbake til Polen.

Forsåvidt så blir det jo fred mellom 2 parter om man sender den ene parten til Polen, så sånn sett.

Eller fred blir det neppe i levanten, men når jødene ikke er involvert så slipper vi i hvertfall å måtte se det på Dagsrevyen hver dag.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (24 minutter siden):

Det er selvsagt ikke uten utfordringer, derfor tenker jeg det bør være i form av en føderasjon, og en grunnlov som sikrer mindretallet. 

Er du klar over hvor mye palestinerne hater jødene? Så en 5-på-gata fra Ramallah, og samtlige ønsket å utvise jødene fra et «fritt Palestina». 
Det kommer aldri til å gå. Ditt forslag vil føre til at jøder i beste fall går tilbake til dhimmi-status. Og det er best case scenario. 
Jøder trenger et land de er i flertall, det har historien vist oss. Så får du bare kalle det apartheid. Hvor mange land er muslimske? 

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (19 minutter siden):

Den farbare veien til fred er å få jødene til å gi fra seg virkemidlene til å beskytte seg mot en majoritet som, i beste fall, ønsker å sende dem tilbake til Polen.

Forsåvidt så blir det jo fred mellom 2 parter om man sender den ene parten til Polen, så sånn sett.

Eller fred blir det neppe i levanten, men når jødene ikke er involvert så slipper vi i hvertfall å måtte se det på Dagsrevyen hver dag.

Dessuten er det bare en liten minoritet av jødene som kommer fra øst-Europa. Resten kommer fra Iran, Irak, Yemen, Marokko osv osv.

De ble gjerne kastet ut/oppfordret til å flytte når Israel ble opprettet. 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bacteria said:

Er du klar over hvor mye palestinerne hater jødene? Så en 5-på-gata fra Ramallah, og samtlige ønsket å utvise jødene fra et «fritt Palestina». 
Det kommer aldri til å gå. Ditt forslag vil føre til at jøder i beste fall går tilbake til dhimmi-status. Og det er best case scenario. 
Jøder trenger et land de er i flertall, det har historien vist oss. Så får du bare kalle det apartheid. Hvor mange land er muslimske? 

her, får du en viss peiling ved å klikke på hver eneste land i midt-østen... hva de tenker om Jøder :
https://global100.adl.org/map/meast

275,147,371
Total adult population of countries surveyed
200,000,000
People in this region
harbor antisemitic attitudes
Endret av NatNat
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...