Gå til innhold

Relegion er bortkastet tid og negativitet?


Anbefalte innlegg

Noen andre som har en filosof i seg som stadig grubler over de store spørsmålene? Det alle mennesker har til felles er at: vi er alle født for å dø. Hva tenker du om relegion og hva døden følger med? Noen som tenker slik jeg gjør?

Gjennom hele verdenshistorien har vi trodd på mange forskjellige religioner og livssyn, som påstår å ha et svar på livet og hva som skjer når man dør. Flere av disse religionene har synspunkt som ikke stemmer overrens med verken vitenskap eller logisk tenkning. Som at f.eks bibelen sier at jorden er skapt år 4004 f.kr. Når vi vet at det tar milioner av år for jorden å lage fossilt brensel. Finnes mange andre eksempler som dette fra flere religioner. 
 

samtidig er universet uendelig med milliarder av stjerner, galakser og kanskje andre paralelle univers (teori) også. Og mennesker er virkelig så innbilske at de genuint tror de har svaret på meningen med livet og hva døden følger med? Sannsynligvis stemmer ingen av disse teoriene sammen med virkeligheten. Fordi alternativene på hva som kan skje er uendelige, er sjansen svært liten på at vi mennesker faktisk har svaret. Relegion er noe man tror på fordi man i bunn og grunn føler frykt og redsel.

Frykten for å være «meningsløs» gjør mange avhengig av religion for å fungere. Sosial kontroll over andre mennesker er også er årsak til relegion, det dette er et veldig godt verktøy for skremselspropaganda. Er mange tilfeller umulig å ha en saklig diskusjon med disse folkene, er nesten som de er redde for å bevisst feil i mine opplevelser. Forskning, vitenskap og andre perspektiver skaper ofte sinne som reaksjon.
Jeg selv kan diskutere hva som helst, uansett hvilke meninger folk har. Uten å bli negativt følelsesmessig påvirket av det. Fordi ingen verken vet eller eier sannheten er jeg intelligent nok til å ikke dømme og straffe andre som tenker annderledes. Som at mange relegiøse forteller deg at hvis du ikke tror på deres relegion, havner du i helvete og skal lide til evig tid. Hvilke bevis har du på dette? Utenom dine foreldres og sosiale krets hjernevasking av deg? Ingen, du stoler blindt på det noen andre har fortalt deg som aldri kan bevises.


Forskning viser at svært relegiøse mennesker er knyttet til mindre iq og innteligens enn gjennomsnittet. Allikvel tror de selv de er geniale og «frelst» fra all lidelse. Men er fortsatt så redd for at punktene i deres 2000 år gamle bok skal bli bevisst feil: at de faktisk er ute av stand til kritisk tenkning. Ute av stand til å akseptere vitenskap og ute av stand til å snakke saklig om andre perspektiver. 
 

Personlig tror jeg livet i seg selv i det store bildet er meningsløst. Vi er ikke engang et sandkorn i en ørken iforhold til universets størrelse. Men jeg sier dette med en helt positiv holdning, ikke misforstå meg. Fordi hvis ingenting virkelig betyr noe, hva stopper deg fra å leve livet akkurat slik du vil? Alle disse sosiale konstruksjonene, normene og kodene betyr ingening. De begrenser kun ditt eget liv og potensiale. Jeg har ikke svaret, akkurat som alle andre. Jeg kan ta helt feil, akkurat som alle andre. Tenker dermed det er svært logisk at vi ikke lar alle disse reglene og normene, der noen av dem er synnsyke: styre hva du skal og ikke skal gjøre med ditt eget liv?
 

Så lenge du er snill mot de som står deg nermest, hvorfor skal samfunn, relegion, kultur og normer styre noe som helst ved deg? 
Men hva vil folk tenke og si om deg? Tenker mange. La meg minne deg på at om 100 år er 99% av alle du kjenner og noen gang kommer til å kjenne død. Inkludert de folkene som stoppet deg fra å gjøre det du egentlig ville med livet ditt, all along. Noen relegiøse som kan forklare dette til meg fra deres ståsted? 

 

Anonymkode: 40a61...03c

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det han hende du heller bør revurdere tiden du bruker på KG. 

Anonymkode: 66e74...3f6

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen andre som har en filosof i seg som stadig grubler over de store spørsmålene? Det alle mennesker har til felles er at: vi er alle født for å dø. Hva tenker du om relegion og hva døden følger med? Noen som tenker slik jeg gjør?

Gjennom hele verdenshistorien har vi trodd på mange forskjellige religioner og livssyn, som påstår å ha et svar på livet og hva som skjer når man dør. Flere av disse religionene har synspunkt som ikke stemmer overrens med verken vitenskap eller logisk tenkning. Som at f.eks bibelen sier at jorden er skapt år 4004 f.kr. Når vi vet at det tar milioner av år for jorden å lage fossilt brensel. Finnes mange andre eksempler som dette fra flere religioner. 
 

samtidig er universet uendelig med milliarder av stjerner, galakser og kanskje andre paralelle univers (teori) også. Og mennesker er virkelig så innbilske at de genuint tror de har svaret på meningen med livet og hva døden følger med? Sannsynligvis stemmer ingen av disse teoriene sammen med virkeligheten. Fordi alternativene på hva som kan skje er uendelige, er sjansen svært liten på at vi mennesker faktisk har svaret. Relegion er noe man tror på fordi man i bunn og grunn føler frykt og redsel.

Frykten for å være «meningsløs» gjør mange avhengig av religion for å fungere. Sosial kontroll over andre mennesker er også er årsak til relegion, det dette er et veldig godt verktøy for skremselspropaganda. Er mange tilfeller umulig å ha en saklig diskusjon med disse folkene, er nesten som de er redde for å bevisst feil i mine opplevelser. Forskning, vitenskap og andre perspektiver skaper ofte sinne som reaksjon.
Jeg selv kan diskutere hva som helst, uansett hvilke meninger folk har. Uten å bli negativt følelsesmessig påvirket av det. Fordi ingen verken vet eller eier sannheten er jeg intelligent nok til å ikke dømme og straffe andre som tenker annderledes. Som at mange relegiøse forteller deg at hvis du ikke tror på deres relegion, havner du i helvete og skal lide til evig tid. Hvilke bevis har du på dette? Utenom dine foreldres og sosiale krets hjernevasking av deg? Ingen, du stoler blindt på det noen andre har fortalt deg som aldri kan bevises.


Forskning viser at svært relegiøse mennesker er knyttet til mindre iq og innteligens enn gjennomsnittet. Allikvel tror de selv de er geniale og «frelst» fra all lidelse. Men er fortsatt så redd for at punktene i deres 2000 år gamle bok skal bli bevisst feil: at de faktisk er ute av stand til kritisk tenkning. Ute av stand til å akseptere vitenskap og ute av stand til å snakke saklig om andre perspektiver. 
 

Personlig tror jeg livet i seg selv i det store bildet er meningsløst. Vi er ikke engang et sandkorn i en ørken iforhold til universets størrelse. Men jeg sier dette med en helt positiv holdning, ikke misforstå meg. Fordi hvis ingenting virkelig betyr noe, hva stopper deg fra å leve livet akkurat slik du vil? Alle disse sosiale konstruksjonene, normene og kodene betyr ingening. De begrenser kun ditt eget liv og potensiale. Jeg har ikke svaret, akkurat som alle andre. Jeg kan ta helt feil, akkurat som alle andre. Tenker dermed det er svært logisk at vi ikke lar alle disse reglene og normene, der noen av dem er synnsyke: styre hva du skal og ikke skal gjøre med ditt eget liv?
 

Så lenge du er snill mot de som står deg nermest, hvorfor skal samfunn, relegion, kultur og normer styre noe som helst ved deg? 
Men hva vil folk tenke og si om deg? Tenker mange. La meg minne deg på at om 100 år er 99% av alle du kjenner og noen gang kommer til å kjenne død. Inkludert de folkene som stoppet deg fra å gjøre det du egentlig ville med livet ditt, all along. Noen relegiøse som kan forklare dette til meg fra deres ståsted? 

 

Anonymkode: 40a61...03c

Du kommer med påstander som ikke er sanne. Kan du legge ved kilder på sammenheng mellom religiøsitet og iq? Når så stor majoritet av verdens 8 milliarder mennesker tror på en Gud, er det nemlig påstanden din om at livet ikke er meningsfylt, og måte du galant egentlig betviler at kultur og tro er grunnleggende i vårt bilde av oss selv og familiene våre. Virker mest som om du prøver å overbevisende selv om å leve akkurat som du vil uten å ta hensyn til felleskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dær sa du det. Jeg kommer aldri til å forstå hvordan noen velger å forbli gift med noen som gjør dem ulykkelig, lar være å ha sex med msker de faktisk er tiltrukket av, venter til giftemål før sex når begge parter egt er k*te på hverandre, dekker til forskjellige kroppsdeler, unngår å se filmer og lese bøker som er «mot» relegionen som f.eks å se skrekkfilmer fordi det er «satanistisk», eksemplene er uendelige.

Fordi en flyvende mann i luften du aldri har møtt eller snakket med noen gang sier det? Blir vel mer rett å si fordi noen folk for 2000 år siden påstår at han hvisket dette i øret deres? Dette lar du styre hele livet ditt og alt du gjør og sier. Er du tilbakestående? Det er synd på disse folkene, om ikke annet. 

Anonymkode: 8732d...266

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det han hende du heller bør revurdere tiden du bruker på KG. 

Anonymkode: 66e74...3f6

Hva om jeg elsker å høre andres synspunkter og meninger? KG er full av totalt forskjellige folk:)

Anonymkode: 8732d...266

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk trenger en livsløgn som kan gi dem en slags trygghet for at deres esksistens ikke er meningsløs og at de har en spesiell verdi fremfor andre.

Jeg ser på religiøse som ofre som har blitt hjernevasket inn i kristenideologi (eller andre religioner) hvor dette nå er deres sannhet. De har blitt ofre for sitt eget åndsliv.

Om man lurer på hva relgion gjør med folk så holder det med å lese i SoME og diverse relgiøse nettsteder. Når man ser dette så lurer jeg på hvordan noe som skal tilby noe som er så godt kan medføre så mye ondskap.

Anonymkode: 779c3...322

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Folk trenger en livsløgn som kan gi dem en slags trygghet for at deres esksistens ikke er meningsløs og at de har en spesiell verdi fremfor andre.

Jeg ser på religiøse som ofre som har blitt hjernevasket inn i kristenideologi (eller andre religioner) hvor dette nå er deres sannhet. De har blitt ofre for sitt eget åndsliv.

Om man lurer på hva relgion gjør med folk så holder det med å lese i SoME og diverse relgiøse nettsteder. Når man ser dette så lurer jeg på hvordan noe som skal tilby noe som er så godt kan medføre så mye ondskap.

Anonymkode: 779c3...322

Jeg tenker at hvis man er avhengig av en gudstro for at livet skal gi mening, ja da har kanskje ikke livet så mye mening? For meg er mennesker som er avhengig av å ha en gud som forteller dem hvordan de skal leve livet sitt og hva som er forskjellen på rett og galt, svake mennesker.

Jeg kjenner INGEN som ikke har fått bedre liv etter å ha forkastet religionen sin. Min kone har vokst opp i et superkonservativt muslimsk land og hater religion mer enn noe annet. Jeg har venner med oppvekst i ulike bedehusmiljøer som har satt dype spor.

Du behøver egentlig bare å åpne en vilken som helst avis eller se en vilken som helst nyhetssending, verden hadde vært et mye bedre sted uten religion.

Anonymkode: db9a0...83b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (11 minutter siden):

Du kommer med påstander som ikke er sanne. Kan du legge ved kilder på sammenheng mellom religiøsitet og iq? Når så stor majoritet av verdens 8 milliarder mennesker tror på en Gud, er det nemlig påstanden din om at livet ikke er meningsfylt, og måte du galant egentlig betviler at kultur og tro er grunnleggende i vårt bilde av oss selv og familiene våre. Virker mest som om du prøver å overbevisende selv om å leve akkurat som du vil uten å ta hensyn til felleskapet. 

https://www.bps.org.uk/research-digest/are-religious-people-really-less-smart-average-atheists
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_intelligence

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34449007/
Her har du 3 kilder på sammenhengen mellom relegion og mindre iq. Finnes mange andre kilder også, google er gratis søk det opp:)

Selv om man mener at livet er meningsløst i det store bildet betyr det ikke at man mangler moraler og empati for andre. Det betyr heller ikke at jeg mener at jeg skal leve som jeg vil uten å ta hensyn til felleskapet. Det betyr at så lenge jeg ikke skader noen, burde jeg kunne gjøre nøyaktig hva jeg vil uansett hva andre tenker og mener. Det er ikke ulovelig å ikke følge sosiale konstruksjoner og uskreve regler, det skaper kun potensiellt sett negative følelsesmessige reaksjoner. Om folk jeg ikke kjenner blir negativt påvirket følelsesmessig av måten jeg lever mitt liv på, er det kun deres problem.

Du tenker virkelig at ukjente skal bøye seg etter dine følelser tilknyttet til rett og galt? Du har helt rett i at en stor andel mennesker i verden tror på relegion og slik har det vært lenge. Men igjen er du klar over hvilke store negative konsekvenser relegion har hatt på mennesker og livskvalitet igjennom hele verdenshistorien? Regner med du kaller dette fake news også. Så kan jo legge med noen kilder hær også:)

https://sofoarchon.com/the-negative-effects-of-religion-on-society/

https://medium.com/@michaelgyangvictor/the-negative-impact-of-religious-sentiment-on-society-354e2f948d80

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_religion


 

Anonymkode: 40a61...03c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Folk trenger en livsløgn som kan gi dem en slags trygghet for at deres esksistens ikke er meningsløs og at de har en spesiell verdi fremfor andre.

Jeg ser på religiøse som ofre som har blitt hjernevasket inn i kristenideologi (eller andre religioner) hvor dette nå er deres sannhet. De har blitt ofre for sitt eget åndsliv.

Om man lurer på hva relgion gjør med folk så holder det med å lese i SoME og diverse relgiøse nettsteder. Når man ser dette så lurer jeg på hvordan noe som skal tilby noe som er så godt kan medføre så mye ondskap.

Anonymkode: 779c3...322

Når du sier «at de har en spesiell verdi framfor andre», tenker du da at blandt annet egoet styrer flere relegiøse? I tillegg til et behov for trygget for å dekke over for redsel? 
Det gir ivertfall ganske mye mening med tanke på selvsikkerheten mange har til å fortelle deg at du skal lide i helvete mens de selv er bedre en deg og skal til paradis. Simpelten fordi du ikke lever livet etter deres bok, med totalt mangel på bevis og vitenskapelig bevisste feil. Delusional på et nytt nivå å ta seg til rette å påstå man vet hva døden dømmer andre til. 

Anonymkode: 40a61...03c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker at hvis man er avhengig av en gudstro for at livet skal gi mening, ja da har kanskje ikke livet så mye mening? For meg er mennesker som er avhengig av å ha en gud som forteller dem hvordan de skal leve livet sitt og hva som er forskjellen på rett og galt, svake mennesker.

Jeg kjenner INGEN som ikke har fått bedre liv etter å ha forkastet religionen sin. Min kone har vokst opp i et superkonservativt muslimsk land og hater religion mer enn noe annet. Jeg har venner med oppvekst i ulike bedehusmiljøer som har satt dype spor.

Du behøver egentlig bare å åpne en vilken som helst avis eller se en vilken som helst nyhetssending, verden hadde vært et mye bedre sted uten religion.

Anonymkode: db9a0...83b

Relegiøse og spirtuelle psykoser er et stort samfunnsproblem. Innser folk at å tro med 100% sikkerhet at noe med total mangel på bevis, som motsier all vitenskap og logikk faktisk er en type psykose?

Disse psykosene forekommer av som du f.eks sier å komme fra et superkonservativt relegiøst samfunn som hjernevasker og indoktrinerer deg fra tidlig barndom. Eller tilknytningen rusmidler har til mennesker som nå er tungt relegiøse.
Mange som har slitt/sliter med rusproblemer og store psykiske problemer får plutselig en «åpenbaring». Som i realiteten bare er vrangforestillinger og hallusinasjoner foresaket av rus og psykisk helse. Mange slutter seg da til relegion uten å klare å koble at heftig rusbruk bokstavelig talt får deg til å se og tro ting som ikke stemmer med virkeligheten. Igjen hvor er den kritiske tenkningen?

Anonymkode: 40a61...03c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble født for å leve. Når jeg er ferdig med det, skal jeg dø. Grublet  mye før. Sluttet med det, siden det ikke endret verden, men bare skremte meg. Nå tror jeg på folk, de fleste i alle fall. Tror lite på politikere, og folk med makt. Å leve, å nyte, og å møte gode folk er den beste oppskriften for meg.  Religion kan være viktig for folk, men alt som lukter fanatisme er farlig. Er ikke religiøs selv. Skulle det være noe etterpå, så finner jeg ut det når den tid kommer. 

Anonymkode: 64204...e10

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

https://www.bps.org.uk/research-digest/are-religious-people-really-less-smart-average-atheists
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_intelligence

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34449007/
Her har du 3 kilder på sammenhengen mellom relegion og mindre iq. Finnes mange andre kilder også, google er gratis søk det opp:)

Selv om man mener at livet er meningsløst i det store bildet betyr det ikke at man mangler moraler og empati for andre. Det betyr heller ikke at jeg mener at jeg skal leve som jeg vil uten å ta hensyn til felleskapet. Det betyr at så lenge jeg ikke skader noen, burde jeg kunne gjøre nøyaktig hva jeg vil uansett hva andre tenker og mener. Det er ikke ulovelig å ikke følge sosiale konstruksjoner og uskreve regler, det skaper kun potensiellt sett negative følelsesmessige reaksjoner. Om folk jeg ikke kjenner blir negativt påvirket følelsesmessig av måten jeg lever mitt liv på, er det kun deres problem.

Du tenker virkelig at ukjente skal bøye seg etter dine følelser tilknyttet til rett og galt? Du har helt rett i at en stor andel mennesker i verden tror på relegion og slik har det vært lenge. Men igjen er du klar over hvilke store negative konsekvenser relegion har hatt på mennesker og livskvalitet igjennom hele verdenshistorien? Regner med du kaller dette fake news også. Så kan jo legge med noen kilder hær også:)

https://sofoarchon.com/the-negative-effects-of-religion-on-society/

https://medium.com/@michaelgyangvictor/the-negative-impact-of-religious-sentiment-on-society-354e2f948d80

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_religion


 

Anonymkode: 40a61...03c

Kilder fra en annen verdensdel og random studier som ikke bekrefter noe annet enn at du kan finne resultatene du vil ha. Når du ikke tror på Gud og ikke har respekt for folk som gjør det, er det vanskelig å tenke seg at du har levd så lenge. Mulig jeg tar feil, men pga faste og avhold fra alkohol har muslimer mindre risiko for hjerte/ karsykdom og rusavhengihet. Kristne i Norge lever også lengre enn de uten dette felleskapet menigheter er. Det er sunt å være gift for menn. Ensomhet tar fler liv enn tobakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at å bastant avfeie en «Gud» og religion er like dumt som å insistere på at egen religion er den eneste sanne.

Vi vet ikke. 
 

Hørte nylig på en podcast med en kjent norsk forsker og ekspert på kunstig intelligens, og det er faktisk en seriøs teori om at vi lever i en datasimulasjon. Teorien ble gjentatt i en dokumentar på TV i går kveld. En av forskerne der kalte den «vitenskapen tar igjen religioner»

https://www.nrk.no/trondelag/xl/er-verden-var-egentlig-et-dataspill_-dette-sier-fysiker-inga-strumke-om-simulering-1.16401549
 

Så hvem vet? Kanskje Gud er en kvisete tenåringsgutt som sitter der med energidrikk og leker seg?

Neida. Vi trenger ikke hat mot religiøse; eller ikke religiøse. Vi trenger respekt og åpne sinn. Vi er i dette sammen. 
Amen. Peace and love 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luksusbia skrev (24 minutter siden):

Kilder fra en annen verdensdel og random studier som ikke bekrefter noe annet enn at du kan finne resultatene du vil ha. Når du ikke tror på Gud og ikke har respekt for folk som gjør det, er det vanskelig å tenke seg at du har levd så lenge. Mulig jeg tar feil, men pga faste og avhold fra alkohol har muslimer mindre risiko for hjerte/ karsykdom og rusavhengihet. Kristne i Norge lever også lengre enn de uten dette felleskapet menigheter er. Det er sunt å være gift for menn. Ensomhet tar fler liv enn tobakk. 

Samtidig kommer du ikke med noen kilder eller bevis som viser til det motsatte. Annet enn å påstå at jeg finner studier som bekrefter det «jeg ønsker». Du mener faktisk at relegion ikke har ført til mye ondskap og lidelse gjennom hele verdenshistorien? Det er uendelige kilder, forskning, historie og vitenskap som bekrefter dette. Allikevel er du helt sikker på at dette ikke stemmer fordi «du vet bedre»? Som vanlig med total mangel på bevis som kan støtte dette, annet enn din egen narcisstiske tankegang om at du vet bedre enn andre bare fordi. 
Det handler ikke om at jeg ikke har respekt for relegiøse. Jeg ønsker ikke og begrenser heller ikke måten relegiøse ønsker å leve på, på noen måte. 
Er stikk motsatt, mange relegiøse vil tvinge sine levemåter og regler over på alle igjen kun fordi de tror de vet bedre uten noen grunnlag for dette. Eksempler på dette er abortlover, å ønske å gjøre alkohol og andre lovlige rusmidler ulovlige fordi det er «djevelns drikke»,  at kvinner må dekke seg til i samtlige land og mange andre eksempler. Jeg stopper ingen fra å f.eks la vær å drikke, men de skal stoppe meg fra å gjøre det? Selv om det har null påvirkning på deres liv. Er relegiøse som ikke respekterer andres levemåte, ikke motsatt. 
Du bruker også  det at relegiøse har mindre helserisikoer fordi de konsumerer mindre alkohol som et argument for at relegion er en bra ting? Som at ateister og andre ikke relegiøse også kan velge å ikke drikke alkohol fordi vi vet gjennom forskning at det er usunt for kroppen. Helt latterlig argument. 

Anonymkode: 40a61...03c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (35 minutter siden):

Jeg tenker at å bastant avfeie en «Gud» og religion er like dumt som å insistere på at egen religion er den eneste sanne.

Vi vet ikke. 
 

Hørte nylig på en podcast med en kjent norsk forsker og ekspert på kunstig intelligens, og det er faktisk en seriøs teori om at vi lever i en datasimulasjon. Teorien ble gjentatt i en dokumentar på TV i går kveld. En av forskerne der kalte den «vitenskapen tar igjen religioner»

https://www.nrk.no/trondelag/xl/er-verden-var-egentlig-et-dataspill_-dette-sier-fysiker-inga-strumke-om-simulering-1.16401549
 

Så hvem vet? Kanskje Gud er en kvisete tenåringsgutt som sitter der med energidrikk og leker seg?

Neida. Vi trenger ikke hat mot religiøse; eller ikke religiøse. Vi trenger respekt og åpne sinn. Vi er i dette sammen. 
Amen. Peace and love 😘

Poenget mitt er jo at siden ingen av oss har et svar på dette, burde ingen få sitt liv begrenset med relegion som grunnlag? 
Siden ingen kan bevise noe som helst, burde ikke relegiøse få leve sitt liv etter egne regler. Akkurat som relegiøse følger sine regler etter relegionen. 
Ikke - relegiøse nekter ingen å tro på en gud. Det er relegiøse som ønsker å innføre regler og normer etter deres tro, pga mangel på aksept for forskjellige perspektiver. Alt er mulig, så hvorfor skal man følge regler som ikke skader noen andre enn potensiellt seg selv? Jeg syntes faktisk synd på folk som blir så følelsesmessig påvirket av ukjente medmennesker, at det er en life mission å indoktrinere alle med egne regler.
 

Relegiøse kan gjøre hva de vil, for min del. Følg alle reglene som at livet ditt avhenger av det. Jeg kunne ikke brydd meg mindre. Så hvorfor kan ikke de tungt relegiøse også slutte å bry seg om hvilke moralske regler jeg velger å leve etter?

Anonymkode: 40a61...03c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (56 minutter siden):

Kilder fra en annen verdensdel og random studier som ikke bekrefter noe annet enn at du kan finne resultatene du vil ha. Når du ikke tror på Gud og ikke har respekt for folk som gjør det, er det vanskelig å tenke seg at du har levd så lenge. Mulig jeg tar feil, men pga faste og avhold fra alkohol har muslimer mindre risiko for hjerte/ karsykdom og rusavhengihet. Kristne i Norge lever også lengre enn de uten dette felleskapet menigheter er. Det er sunt å være gift for menn. Ensomhet tar fler liv enn tobakk. 

«Er sunt å være gift for menn» fordi ensomhet tar flere liv enn tobakk? Du mener med andre ord det er helt innenfor å tvinge andre med relegion som grunnlag å være gift? Mange er ulykkelige i giftemål, som vi kan se ved at 50% av giftemål ender med skilsmisse. Interessant at du også bare nevner menn, som at en kvinne er forpliktet til å holde ut med han, fordi det er sunt for han selv. 
Altså har du så stor mangel på gode personlighetstrekk og selvtilitt, at du må hjernevaske folk med skremselspropaganda for at de ikke skal forlate deg? Hva med å være en snill kar som er det moro å tilbringe tid sammen med? Menns psykiske helse skal ikke stoppe noen fra å fjerne dem fra sitt eget liv. Simpelten fordi man ikke VIL være sammen med han, ingen skylder deg evig lojalitet. 

Anonymkode: 40a61...03c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om det finnes en Gud, så er det nok deismen som er riktig.

Gud started universet ved big bang, og har ikke blandet seg i skapelsen siden.

Anonymkode: b9a50...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og helvete er et utvannet begrep. Det finnes ikke. Himmel og helvete kan likeså bety et nytt liv på jorden. Noen kommer til et nytt liv i en himmel virkelighet. Andre kommer til et nytt liv i helvete virkelighet.  Alt har å si på ens karma 

Anonymkode: 91b88...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror religioner kan ha litt sannheter i seg, men ikke alt. Til nå tror jeg buddhismen er den religionen som har mest rett angående livet og døden 

Anonymkode: 91b88...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å følge religiøse regler gir meg et bedre og mer rettferdig liv som gir mening og er veien til et liv også etter døden som ateister ikke vil få oppleve.

Anonymkode: a87b3...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...