Juniper Skrevet 23. juni #21 Del Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jøss, hva er uskiftet bo? Har lest om det men forstår heller ikke det.😓 ts Anonymkode: 9b920...55d Det er regler som gjelder i forhold til enker/enkemenn. Om din mor døde og du ikke fikk utbetalt arv, så ville det hete at han satt i uskiftet bo. Men om de gikk fra hverandre, så har dette ingen betydning for deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #22 Del Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da tenker du feil dessverre. Det er ikke alltid at barna er rasshøl. i mitt tilfelle har far giftet seg på ny, nye barn og skilt der også. men han er tilstede for barna og har dermed kjærlighet til de. Han gikk fra meg i 5 års alderen og har hatt minimal kontakt i årene etter. jeg er 35 år nå. Jeg kan også legge til at han sa til min mor at datteren vår arver deg uansett så jeg må gjøre henne arveløs slik at det ikke blir urettferdig for de andre barna mine???? Altså, at hans eks kone ikke gidder å jobbe eller kjøpe seg noe barna kan arve skal vel ikke gå på min bekostning ? Så spar meg for raske konklusjoner ts. Anonymkode: 9b920...55d Hvor mye har han i gjeld tror du? Alt gjeld betales først, så får du dine 15G, og resten (hvis det er mer enn 30G fordeles mellom de to små som er igjen) Anonymkode: e860c...c74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #23 Del Skrevet 23. juni Han kommer nok til å sette mer og mer av sine verdier på barna han har kjærlighet til, det blir nok uansett minimalt til deg når han faktisk ønsker å gjøre det arveløs Anonymkode: e860c...c74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #24 Del Skrevet 23. juni Brunello skrev (På 22.6.2024 den 11.14): Da holder du helt kjeft og gjør ikke noe. Det testamentet er ugyldig. Det blir ikke slik at det tolkes slik at du skal ha 15 G. Testamentet blir behandlet som om det ikke finnes, og arven fordeles etter de alminnelige reglene i arveloven. Enig i dette. La faren din tro han har gjort deg arveløs, TS, rettferdigheten kommer til å seire til slutt Anonymkode: 12730...858 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #25 Del Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 7.23): «Kan begrenses?» betyr det at arven kan maks være 15g? ts Anonymkode: 9b920...55d Ja. Anonymkode: 8213a...577 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #26 Del Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 1.45): Jeg trenger litt hjelp med å forstå reglene rundt pliktdelsarv. Min far har gjort meg arveløs, iht. testamentet, men har i form av gjenstander verdi på 10 millioner. vi er 3 søsken, hvor jeg er arveløs i testamentet. Men så kommer denne pliktdelsarven inn. Hvor mye vil det utgjøre? Anonymkode: 9b920...55d Er i samme båt. Faren din kan begrense det du får opp til 15G - men han kan og gi bort absolutt alt av verdier/eiendeler før han dør. Som å overføre eiendom mot at han selv har bruksrett livet ut. Anonymkode: 8213a...577 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #27 Del Skrevet 23. juni Jeg tror Brunello har rett, testamentet er ugyldig og arven går som om det ikke fantes noe testamente. Anonymkode: 54729...2f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #28 Del Skrevet 24. juni Ta med deg testamentet til en advokat som jobber med arverett. Da vil du få vite om du må nøye deg med 15G, eller om testamentet kan tilsidesettes. Anonymkode: 8ec41...ab9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #29 Del Skrevet 24. juni Eneste måten din far kan gjøre deg arveløs på, er å sørge for at det ikke er noe igjen når han dør. Enten ved å bruke opp rubbel og bit, eller overføre all formue til ny ektefelle. Om ikke så er gangen slik som dette: all gjeld etter din far skal trekkes fra ev formue han har, av det som ev er igjen skal ektefelle arve 25%, og minst 500000 (4 ganger 1G), hennes arverett går foran barn, inkl særkullsbarn. Ev formue utover det skal deles likt på barn opptil 15G (1,8), det som ev er igjen av formuen kan din far testamentere som han vil. I ditt tilfelle ville jeg forlangt offentlig skifte, det koster mye, men det skal betales av boet etter din far. Anonymkode: 2eb38...f5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 24. juni #30 Del Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 12.36): Er i samme båt. Faren din kan begrense det du får opp til 15G - men han kan og gi bort absolutt alt av verdier/eiendeler før han dør. Som å overføre eiendom mot at han selv har bruksrett livet ut. Anonymkode: 8213a...577 Om han overfører eiendom mot bruksrett livet ut vil det være en dødsdisposisjon, og en kan kreve at det blir omstøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni #31 Del Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 1.57): ...og 15G er per nå 1 860 420 kr. Min far har forresten gjort det samme som din far, ts. Heldigvis finnes pliktdelsarven! Anonymkode: ae8e6...2ed Heldigvis? Det er jo ikke dine verdier. Anonymkode: f30ef...fe1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni #32 Del Skrevet 29. juni On 6/22/2024 at 5:56 PM, AnonymBruker said: Du får 15G. Resten går til de andre barna, om det står slik i testamentet. Jeg tenker at foreldre gjør ikke barna sine arveløse uten grunn. Har du oppført deg ræva dårlig mot faren din? Noe må det jo være siden han ikke vil deg vel. Anonymkode: 4c63c...baf Min far har gjort alle sine biologiske barn arveløse fordi vi har anmeldt han for overgrepene vi ble utsatt for i barndommen. Straff for at vi ikke holder kjeft og prøver å stoppe han fra å fortsette overgrep mot andre. Anonymkode: 94b44...e33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 1. juli #33 Del Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 10.20): Ja, i testamentet står det bare de to andre søsknene. Og at alt skal til de. Ingenting om meg, men jeg visste at han skulle gjøre meg arveløs. men så kommer jo dette med pliktdelsarven. ts Anonymkode: 9b920...55d Brunello skrev (På 22.6.2024 den 11.14): Da holder du helt kjeft og gjør ikke noe. Det testamentet er ugyldig. Det blir ikke slik at det tolkes slik at du skal ha 15 G. Testamentet blir behandlet som om det ikke finnes, og arven fordeles etter de alminnelige reglene i arveloven. Når testator har disponert over mer enn hva han har lov til, så er det delvis ugyldig. Det gjelder bare så langt testator har lov til å disponere, men det faller ikke helt bort. I dette tilfellet vil pliktdelsarven gå til de tre barna til testator, mens resten fordeles i samsvar med testamentet: 2/3-deler går til de tre barna. 1/3-del går til testamentsarvingene. Hvis 2/3-deler er mer enn 15G til hvert barn, så må de nøye seg med 15G. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 1. juli #34 Del Skrevet 1. juli Ryddet for avsporinger. _popcorn_, adm 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå