Gå til innhold

Skeptisk til min nye kjæreste - eller er det bare "sår" fra min ex?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hobbyen gjør han hjemme alene, så er ikke noe sosialt. 

Jeg tror han sjelden går ut alene i utgangspunktet, men har skjedd at han har blitt igjen på en øl til når vennene har gått, og at han kom i prat med noen i baren f.eks. Jeg vet bare én gang han gikk ut for å ta en øl alene, etter en treningsøkt. 

Vel, jeg har en dårligere magefølelse etter å ha lest denne tråden.. men skal absolutt spørre ham om det med ryddinga. I utgangspunktet var ikke magefølelsen veldig dårlig. Og si at det er en bekymring jeg har om vi skal gå inn i et seriøst forhold

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

Det at han sitter igjen litt fordi han har møtt hyggelige folk mener jeg gjør et mulig red flag mindre, for det er jo noe enhver kan gjøre, og spesielt menn føler jeg. Kameraten til mannen min kan gjøre slikt av og til, og har alltid mange gode historier av folk han tilfeldigvis møtte på pub. I Storbritannia er jo dette nesten normalen, du finner alltid en venn. 

Men jeg tenker at du har kanskje lav standard med tanke på boevne etter eksen din, så det kan jo være at du må stramme han litt opp her og se om han faktisk klarer å skjerpe seg før dere går videre

Anonymkode: 28c31...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg tok det opp med ham, det med rotet. Syns han tok det imot på en bra måte. Holdt seg selv ansvarlig, sa at han likte meg for godt til å egentlig ha det sånn når jeg kommer på besøk, og beklagde uforbeholdent. Tror han ble ganske flau egentlig. Og at han skulle ta tak i det.

Så da får vi se om ord og handlinger stemmer overens, og også om han egentlig er klar for et forhold. Han har ikke bodd alene så veldig lenge, så hvis han syns dette ble for mye å høre fra meg, så er han vel ikke klar et forhold (med meg). 

Er hvertfall fornøyd med at jeg tok det opp, og tenker det får være en slags test for oss begge om dette er et forhold vi ønsker å ha. 

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slask som drikker øl hele uka? Nei takk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hmm ja, jeg skal tenke over det dere sier. Jeg skal hvertfall starte med å ta det opp med ham, og si at hans standard på ryddighet vil gjøre at jeg må tenke meg godt inn før vi inngår et seriøst forhold. Og se hvordan han reagerer på det.

Vi kom så vidt innom det med ryddighet, og han og eksen hadde vaskehjelp, og jeg tror også han hadde vaskehjelp da han vokste opp. Så jeg tenker han rett og slett ikke har lært og rydde, og kanskje ikke ser hvor rotete det er? Samtidig, slik jeg kjenner ham til nå så virker han å ta det jeg sier på alvor, men jeg vet jo at man ikke kan forandre noen andre. Jeg skal se hvordan han reagerer når jeg tar opp dette. 

Det virker bare så bagatellmessig å la en så bra fyr gå, fordi han er rotete, når vi virker å klaffe på det andre. Altså politisk og verdimessig, som er VELDIG viktig for meg. Det er jo ikke så ofte man møter single menn i 30-åra som det klaffer sånn med. Men jeg skal holde øynene åpne for at han bare sier ting som skal få meg til å like ham, og om handlingene hans ikke stemmer overens. 

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

Å ha vaskehjelp hjelper ikke mot å være rotete. Vaskehjelpen skal vaske, ikke rydde. 
Vaskehjelp vasker «lett tilgjengelige flater», så det vil ikke bli særlig rent om han ikke rydder først.

Det er vel eksen hans som har stått for ryddinga. Ikke bli samboere før han har vist over tid at han klarer å holde det rent og ryddig hos seg. Dere kan være særboere i flere år, også av hensyn til barna.

Anonymkode: f97d4...f3c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som pårørende til en som er dypt inne i rus/psykiatri kjenner jeg meg godt igjen i det du skriver. Vi som har vært i et slikt forhold blir på en måte preget for livet. 

Jeg er selv utrolig oppmerksom på alkoholbruk og har nok en lavere terskel enn det jeg ideelt sett burde ha for hva jeg syns er allright i et forhold. Det samme gjelder personlig hygiene. Det skal svært lite til før jeg får rødt flagg om den andre ikke dusjer en morgen. Da går varselslampene hos meg med en gang.

Slik er det bare. Så om jeg skal finne meg en ny mann bør han helst være perfekt på disse områdene.  Det er urealistisk så da får jeg heller være singel. 

 

Anonymkode: 96fee...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, jeg tok det opp med ham, det med rotet. Syns han tok det imot på en bra måte. Holdt seg selv ansvarlig, sa at han likte meg for godt til å egentlig ha det sånn når jeg kommer på besøk, og beklagde uforbeholdent. Tror han ble ganske flau egentlig. Og at han skulle ta tak i det.

Så da får vi se om ord og handlinger stemmer overens, og også om han egentlig er klar for et forhold. Han har ikke bodd alene så veldig lenge, så hvis han syns dette ble for mye å høre fra meg, så er han vel ikke klar et forhold (med meg). 

Er hvertfall fornøyd med at jeg tok det opp, og tenker det får være en slags test for oss begge om dette er et forhold vi ønsker å ha. 

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

Så bra ts! Good on you. Jeg har lest at du sier at du er en god menneskekjenner og sånt, men husk på at alle har ulike terskler. Så selv om du gjenkjenner en manipulativ mann så har du etter min mening med din eks utstått et helt utrolig elendig forhold likevel. Så du har også tydeligvis ting med menn som du godtar for mye, selv om dette ikke er manipulasjon og vold. Jeg har venninner som alltid lar mannen få rett i diskusjoner, fordi de ikke gidder, det kunne jeg aldri ha gjort. Men jeg aksepterer en mann som ofte avslutter en diskusjon med å bli litt stille og snakke seg vekk. Så vi har alle våre ting vi godtar med partnere, og det er naturlig fordi ingen er perfekt. 

Men så er også spørsmålet om du blir overnervøs nå fordi det forholdet du var i var så til de grader vanvittig elendig. Det er jo ikke vanlig å være i et forhold med mennesker med så store rusproblemer og psykiske lidelser, fyren skulle jo ha vært innlagt (og jeg har ganske store psykiske lidelser selv, så der er jeg heldig med at min mann orker meg likevel. I følge han har jeg visstnok mange andre gode sider. Og jeg er i full jobb og lever et normalt liv og alt det der). 

Du får se om han skjerper seg mtp ryddighet og renslighet, og det kan jo være at du må følge det litt opp. De fleste klarer ikke å snu seg 180 grader med en gang. MEN: Du skal ikke være moren hans, du skal ikke gjøre dette for han, og du skal ikke gå videre med forholdet og ihvertfall ikke flytte sammen før du ser en postiv endring over tid. 

Men så lurer jeg også litt på om du kunne ha hatt godt av en psykolog over en periode? Det å våre pårørende til en rusmisbruker tærer og påvirker en. Så det ee mulig du har tatt med deg en god del traumer fra ditt forrige forhold som du burde hatt hjelp til å arbeide igjennom. Og da kan du også diskutere nåværende mann. 

Anonymkode: 28c31...21a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som pårørende til en som er dypt inne i rus/psykiatri kjenner jeg meg godt igjen i det du skriver. Vi som har vært i et slikt forhold blir på en måte preget for livet. 

Jeg er selv utrolig oppmerksom på alkoholbruk og har nok en lavere terskel enn det jeg ideelt sett burde ha for hva jeg syns er allright i et forhold. Det samme gjelder personlig hygiene. Det skal svært lite til før jeg får rødt flagg om den andre ikke dusjer en morgen. Da går varselslampene hos meg med en gang.

Slik er det bare. Så om jeg skal finne meg en ny mann bør han helst være perfekt på disse områdene.  Det er urealistisk så da får jeg heller være singel. 

 

Anonymkode: 96fee...f36

Det er jo ikke urealistisk, du kan fint finne deg en mann som er avholds og dusjer hver dag 😊 Jeg er jo litt motsatt, for jeg forsøker å få samboer til å la være dusje hver morgen, jeg føler jo han holder på å dusje av seg skinnet 😅 Han har veldig sart hud, så jeg prøver å lære han at det holder med klut på "strategiske steder", og en deodorant av god kvalitet som faktisk fungerer. Men dette er jo et godt eksempel på at vi mennesker er veldig forskjellige, og vi tar med oss tidligere opplevelser i møte med fremtiden. 

Jeg forstår veldig godt din angst for å komme inn i et slikt forhold igjen, det høres grusomt ut. Men som jeg skrev til ts, kan det være en idé å snakke med en profesjonell om dette for å bearbeide litt traumer? Da kan det jo være at du kan utvide kretsen for menn som er aktuelle iallfall litt 😊 Og uansett, så kan jo en slik bearbeiding være godt i seg selv, helt uten tanke på hvem som kan være aktuelle kandidater for deg nå 😊

Anonymkode: 28c31...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så bra ts! Good on you. Jeg har lest at du sier at du er en god menneskekjenner og sånt, men husk på at alle har ulike terskler. Så selv om du gjenkjenner en manipulativ mann så har du etter min mening med din eks utstått et helt utrolig elendig forhold likevel. Så du har også tydeligvis ting med menn som du godtar for mye, selv om dette ikke er manipulasjon og vold. Jeg har venninner som alltid lar mannen få rett i diskusjoner, fordi de ikke gidder, det kunne jeg aldri ha gjort. Men jeg aksepterer en mann som ofte avslutter en diskusjon med å bli litt stille og snakke seg vekk. Så vi har alle våre ting vi godtar med partnere, og det er naturlig fordi ingen er perfekt. 

Men så er også spørsmålet om du blir overnervøs nå fordi det forholdet du var i var så til de grader vanvittig elendig. Det er jo ikke vanlig å være i et forhold med mennesker med så store rusproblemer og psykiske lidelser, fyren skulle jo ha vært innlagt (og jeg har ganske store psykiske lidelser selv, så der er jeg heldig med at min mann orker meg likevel. I følge han har jeg visstnok mange andre gode sider. Og jeg er i full jobb og lever et normalt liv og alt det der). 

Du får se om han skjerper seg mtp ryddighet og renslighet, og det kan jo være at du må følge det litt opp. De fleste klarer ikke å snu seg 180 grader med en gang. MEN: Du skal ikke være moren hans, du skal ikke gjøre dette for han, og du skal ikke gå videre med forholdet og ihvertfall ikke flytte sammen før du ser en postiv endring over tid. 

Men så lurer jeg også litt på om du kunne ha hatt godt av en psykolog over en periode? Det å våre pårørende til en rusmisbruker tærer og påvirker en. Så det ee mulig du har tatt med deg en god del traumer fra ditt forrige forhold som du burde hatt hjelp til å arbeide igjennom. Og da kan du også diskutere nåværende mann. 

Anonymkode: 28c31...21a

Takk for denne :)

ja, min eks er langtidsinnlagt nå. 

jeg sa til han jeg dater at det med rotet ikke var en dealbreaker pr nå, MEN at det var noe jeg måtte vurdere/var usikker på når vi evt skulle bli så seriøse at vi begynner å involvere barna og slikt. At jeg ville ha vansker med å flytte sammen med en med den standarden. 

Jeg har forøvrig ikke sett på det som en selvfølge at man flytter sammen, når vi har barn på hver kant. Så om jeg ikke ser endring så tenker jeg det ikke er lurt å gjøre. Men det hørtes ut på han som at han tok det ganske seriøst, og ble oppriktig skamfull (men uten å gi meg dårlig samvittighet for å ha sagt det). 

Jeg har nok veldig lett å gå inn i omsorgsrollen, og vil virkelig ikke det i neste forhold. Jeg er naturlig veldig varm og liker å skjemme bort og ta vare på en kjæreste. Men det er turn off å være "mor", som jeg ble for min eks, som bl.a. gjorde at vi ikke hadde sex på flere år. Jeg merker at jeg allerede går inn i en rolle med å f.eks. minne daten min på å huske å ta med ditt og datt. Ikke bra, så jeg tar meg i det! 

Har snakka med profesjonelle om forholdet med eksen, fått god hjelp siden det er barn involvert. Snakker fortsatt med en psykolog iblant. 

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 22.12):

Jeg har datet en veldig fin fyr i 3 mnd, og regner med at vi vil kalle oss kjærester ganske snart. 

Han er egentlig alt jeg har ønska meg: han er en reflektert, emosjonelt tilgjengelig, betryggende fyr, vi har veldig like verdier og interesser, samtaler som gir meg veldig mye, vi føles utrolig like, og alt har føltes veldig trygt og naturlig helt fra starten. Vi har begge barn, og ønsker ikke å rushe noe. 

Nå som vi har blitt ganske godt kjent har jeg lagt merke til noen sider av ham som får meg til å backe litt unna. Men jeg lurer på om det er fordi jeg fortsatt er litt prega av mitt forrige forhold? 

Min ex var ganske alvorlig psykisk syk og rusavhengig. Han var så syk at han kunne gå 2 mnd uten å pusse tenner, han kunne la matrester stå på benken i 6 mnd, ikke dusje på flere uker osv. (Det med hygiene var verst da vi ikke var sammen, men jeg måtte få ham til å dusje og pusse tenner da vi bodde sammen). Videre kunne han gå ut og drikke og kom ikke hjem før kl 5-6 på morgen, tok masse ulike rusmidler og gjorde farlige ting. Jeg var mye redd for ham og lå veldig mye våken hele natta. Han var deprimert og hadde angst og bidro veldig lite med husarbeid. Han ble veldig lett overveldet og klarte ikke å rydde (altså virkelig, klarte ikke), og han kunne få angstanfall om jeg spurte ham om å bidra hjemme. Noe som gjorde at jeg gikk på nåler, og tok veldig mye hensyn for at han ikke skulle få angst. Jeg måtte f.eks. planlegge formuleringene mine veldig godt dersom jeg skulle be ham om å hjelpe til med å ta ut av oppvaskmaskinen. 

Av en eller annen grunn fikk vi det til å fungere i mange år, hadde bedre perioder også, men jeg er vel egentlig ganske prega av hvordan vi hadde det i forholdet. 

Derfor lurer jeg på om jeg overreagerer når jeg bekymrer meg over et par ting hos min nye kjæreste: det virker som han er veldig glad i å gå ut og drikke øl. De siste ukene med fint vær tror jeg han har vært ute 3-4 ganger i uka, men at han riktignok går hjem i rimelig tid for å gå på jobb neste dag. Han har barn 50%, så dette er i de barnefrie ukene. Han drikker aldri hjemme når barnet er der. Men er det vanlig å gå på pub så ofte? Noen ganger er han alene på pub også. 

Og nr 2: det er ganske rotete hjemme hos ham. Til og med når jeg kommer på besøk, og jeg vet han har god tid før jeg kommer, har han ikke kastet søppel, det ligger klær slengt rundt omkring, og badet er ikke akkurat nyvaska. 

Dette er ikke et uforsvarlig hygienisk nivå, men jeg syns det er litt ekkelt. Og det bekymrer meg litt at han ikke har overskudd eller hva det er, til å rydde før jeg kommer. Han har sagt beklager for at det er rotete, og jeg svarer jo automatisk at det gjør ingenting, så jeg vet ikke hvordan jeg skal ta dette opp. Men dette er nok det største utfordringen før vi kan kalle oss kjærester. 

Dessuten bekymrer det meg at han ikke gjør ting han sier at han skulle. F.eks. at han skulle rydde før jeg kom, eller at han skulle gjøre hobbyen sin, men når jeg spurte ham hvordan det gikk, så hadde han endt opp med å ta en øl med en venn isteden.

Men hvor bekymringsverdig er dette? Er det jeg som overtenker pga forholdet med min ex? 

Annet enn disse tingene så er han en veldig fin fyr, slik jeg kjenner ham nå. Kommunikasjonsmessig virker alt veldig bra, og jeg føler meg ekstremt sett og hørt av ham. Jeg kunne helt sikkert spurt ham om dette også, men vet ikke hvordan jeg skal ta det opp..

Anonymkode: 9a71c...2c2

Det viktigste er vel om han er en fyr du kan prate om detta med? Jeg syns han fortjener å høre om denne bagasjen du har med deg. Kanskje han beroliger deg?

Endret av mEditari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for denne :)

ja, min eks er langtidsinnlagt nå. 

jeg sa til han jeg dater at det med rotet ikke var en dealbreaker pr nå, MEN at det var noe jeg måtte vurdere/var usikker på når vi evt skulle bli så seriøse at vi begynner å involvere barna og slikt. At jeg ville ha vansker med å flytte sammen med en med den standarden. 

Jeg har forøvrig ikke sett på det som en selvfølge at man flytter sammen, når vi har barn på hver kant. Så om jeg ikke ser endring så tenker jeg det ikke er lurt å gjøre. Men det hørtes ut på han som at han tok det ganske seriøst, og ble oppriktig skamfull (men uten å gi meg dårlig samvittighet for å ha sagt det). 

Jeg har nok veldig lett å gå inn i omsorgsrollen, og vil virkelig ikke det i neste forhold. Jeg er naturlig veldig varm og liker å skjemme bort og ta vare på en kjæreste. Men det er turn off å være "mor", som jeg ble for min eks, som bl.a. gjorde at vi ikke hadde sex på flere år. Jeg merker at jeg allerede går inn i en rolle med å f.eks. minne daten min på å huske å ta med ditt og datt. Ikke bra, så jeg tar meg i det! 

Har snakka med profesjonelle om forholdet med eksen, fått god hjelp siden det er barn involvert. Snakker fortsatt med en psykolog iblant. 

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

Men hvorfor han har behov for å gå ut og drikke 3-4 ganger i uker uten barn, det later du som ikke er noe problem...

Anonymkode: 16bfc...ec4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 10.59):

Vii kom så vidt innom det med ryddighet, og han og eksen hadde vaskehjelp, og jeg tror også han hadde vaskehjelp da han vokste opp. Så jeg tenker han rett og slett ikke har lært og rydde, og kanskje ikke ser hvor rotete det er? 

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

Han virker som han enten betaler vaskehjelp, eller du blir vaskehjelpa. 

Anonymkode: 0ffa6...b16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, første gangen jeg skulle hjem til kjæresten hadde han vasket så grundig at jeg lukta grønnsåpen helt ut i oppgangen 🤭 Han viste seg å være like huslig og renslig etter at vi flyttet sammen. Hvis ikke man gidder å gjøre enn insats i datingfasen en gang, så hadde jeg stusset.

Å ta et par utepils med kompiser i barnefri uke er ikke noe jeg hadde reagert på, men når det blir 3-4 ganger hver eneste barnefrie uke, og at han i tillegg drar alene, da begynner det å bli mye, rett og slett fordi jeg har en venninne som gjør det samme og hun har alltid hatt et stort alkoholforbruk. 

Tror du får ta en prat med han, ts. Og stol på magefølelsen din - den reagerer pga dine grenser, og ikke uten grunn. 

Anonymkode: 74d32...d4e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...