Gå til innhold

Skeptisk til min nye kjæreste - eller er det bare "sår" fra min ex?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig! 

Du skriver så bra og så reflektert TS. 

Hvordan kan du ha så lav standard? Jeg tror du burde fokusere på deg selv en periode til. Gi til DEG ikke noen andre. Du må pleie deg selv slik at du føler at du også fortjener en mann som vil komme med positive bidrag i ditt liv. Og gi deg hvile å tar fra deg byrder. 

 

Og nei, det er ikke normal eller greit å gå ut på pub 3-4 ganger i uka. Har han ikke jobb ? 

Folk her inne kaller meg gold digger (noe jeg ikke er) men, du TS burde tenke litt mere i den retningen. Ikke at du skal bli det. Men, ja... Nå synes jeg du burde stille deg noen spørsmål.

Hva kan han bidra med i mitt ? 

Hvordan gjør han det bedre/enklere for meg? 

Og ja, det er 100% en grunn til at jeg velger kun menn som er ambisiøse. De hadde aldri holdt på slik!! De har orden, de er strukturerte, og de prioriterer tiden sin. Tid er mangelvare i deres liv. Men, de kan å fordele den tiden jækla bra! (Så nei, jeg blir ikke satt til side..) 

 

Anonymkode: 75cab...66c

Det med 3-4 ganger i uka har nok vært den siste sommermåneden(annen hver uke riktignok), og ikke de første månedene vi møttes. Han har jobb jo, og kommer seg på den. Men ja, jeg reagerer jo når han forteller at "i morgen skal jeg jobbe med hobbyen min hele kvelden", og så neste kveld så skriver han at han endte opp med å ta en øl med en venn. 

Ts

 

Anonymkode: 9a71c...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er redd for at det du er på tur inn i ett giftig forhold. Ofte er starten en dans på røde roser, han viser sine beste sider. Det er i denne fasen vedkommende skal virke «perfekt.» Du ser ting som bekymrer deg, jeg vil si det er potensiale her til skremmende oppførsel i en partner. Oppførselen virker som den ikke kommer til å passe til deg. Det er ting han gjør som for meg virker skremmende, som å gå litt for mye på pub og ikke ha det helt ryddig- noe som han burde klare å gjøre i en startfase? Kanskje kommer de mer mørke sidene frem etterhvert og da har du utviklet fullt av følelser.

Anonymkode: 2a61d...75d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde løpe. Du ser tegnene allerede. 

Anonymkode: f6b8b...702

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre land er det helt vanlig å sitte på bar alene. 

Ser ikke på det som noe problem

Ja han er nok ikke så veldig strukturert. 

Men hvis du er skeptisk, så trekk deg vekk. Velger du å gå videre så binder du deg ikke til noe. 

Snakk om ting. 

Men hvis du ønsker en som ikke drikker så mye, så se heller etter en annen, enn å prøve å forandre et menneske. 

Anonymkode: 13465...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (4 timer siden):

det at han ikke gidder å gjøre det hyggelig hjemme hos seg før du kommer, er en interessant del av hvordan han behandler deg. Du kommer deg ikke unna den, samme hvor mye du ror (og du gjør en hederlig innsats, det skal du ha).

Enig i dette. Når jeg var i datingfasen men min mann, fikk jeg ikke lov å komme inn i leiligheten hans hvis han ikke hadde fått ryddet først (skjedde en gang da han måtte hjem å hente bilnøkkel for å kjøre meg hjem. Jeg venter utenfor). Hver gang jeg kom hjem til han etter det var det ryddig og rent. Til og med tent på et duftlys! 
 

 

Anonymkode: d35b2...ca5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I andre land er det helt vanlig å sitte på bar alene. 

Ser ikke på det som noe problem

Ja han er nok ikke så veldig strukturert. 

Men hvis du er skeptisk, så trekk deg vekk. Velger du å gå videre så binder du deg ikke til noe. 

Snakk om ting. 

Men hvis du ønsker en som ikke drikker så mye, så se heller etter en annen, enn å prøve å forandre et menneske. 

Anonymkode: 13465...cce

Ja, han kommer også fra et annet land, og har ikke så mye nettverk her da han ble skilt for 1 år siden og han kom hit pga eksen. Men han går på pub med folk fra jobben, noen fra en sport han driver med eller en annen hobby han har, så virker litt som han bygger opp nettverket sitt.

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Husk at verdiene og hvordan han behandler deg har du faktisk ikke sett skikkelig enda. Det er jo mange studier på dette, om hvordan manipulerende mennesker klarer å opprettholde masken av den de ønsker å vise seg som, i opptil seks måneder. Spesielt hvis du har uttrykket hva du ser etter i en mann, da har de et blueprint å gå etter og klarer å si alle tingene som er riktig. Og de vil da oppleves som DRØMMEMANNEN, hundre prosent - jeg har vært der selv.

Tingene du nevner, er røde flagg, så ikke avvis din reaksjon. Det å ha oppbygget seg evnen til å følge opp planer, er viktig i et forhold. Det samme gjelder husarbeid. At han ikke bryr seg om å rydde før du kommer, synes jeg er veldig spesielt, for en mann av "hel ved" ville ønsket å vise fram boligen sin i god stand for besøk av en date.

Fortsett å date, ikke si så mye om det, men vær observant. Ikke avvis flaggene når du ser dem. Det er ikke bare pga dine tidligere erfaringer.

Anonymkode: 4da73...f6f

Vel, jeg har ikke sagt så mye om hva jeg ser etter i en mann. Men jeg skal være obs på om ordene og handlingene hans stemmer overens. Jeg tror oppriktig at han ikke er manipulerende. Jeg tror jeg er en ganske god menneskekjenner, så jeg ser jo de "røde flaggene" med rot og drikking. Men jeg tror oppriktig at han er en snill fyr (har ikke vært noe tegn til love-bombing, endret adferd, eller noe annet sånn på 3 mnd). (Og før noen gjør narr av at jeg er en god menneskekjenner, med tanke på historien med en psykisk syk eks, så var han er oppriktig god person, selv om han var syk. Jeg ble aldri lurt av ham eller noe sånn. Jeg tror jeg har en nese for å holde meg unna folk som er manipulerende,aldri opplevd å ha en slik venn eller noe.)

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett i et helt nytt forhold, så panikkrydder man når kjæresten/daten skal komme på besøk. Han her bryr seg ikke om hva du synes om rotet hans. Kanskje han tenker at du skjønner at dette ikke er mannearbeid, og at hvis det blir seriøst mellom dere og du flytter inn, så vil det bli rent og pent fordi det er din jobb å holde det rent?

Det er mange som er ute på byn flere ganger i uken når de ikke har barn. Det er like vanlig som at de roer seg etter at de har blitt voksne. Her er det viktig å finne noen som er kompatibel med deg selv. Det er nok av de som tenker at det sikkert blir bedre når dere flytter sammen, får barn sammen etc (lite festing og magisk superflink til å gjøre rent uoppfordret)

Anonymkode: 5198b...832

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde ikke jeg giddet. Han drikker for ofte etter min smak, og at han ikke gidder legge ned en innsats med hjemmet sitt, spesielt før han skal ha dame besøk sier veldig mye. 

Du overtenker ikke, og tror ikke dette er noe som kommer til å bli bedre. øl drikking og sørge for å ha det rent og pent hjemme. Hjelper ikke med vaskehjelp om han har klør liggende rundt om og ikke kaster søppel

Anonymkode: 83487...61a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det med 3-4 ganger i uka har nok vært den siste sommermåneden(annen hver uke riktignok), og ikke de første månedene vi møttes. Han har jobb jo, og kommer seg på den. Men ja, jeg reagerer jo når han forteller at "i morgen skal jeg jobbe med hobbyen min hele kvelden", og så neste kveld så skriver han at han endte opp med å ta en øl med en venn. 

Ts

 

Anonymkode: 9a71c...2c2

Så han er for opptatt med hobbyen for deg, men når en venn vil ta en øl så er han ledig? Gjør han dette for deg, dropper hobby og planer fordi du vil finne på noe, eller gjelder det bare andre? 

Det er et veldig dårlig trekk. 

Anonymkode: 36357...2ac

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie på 4 (med store barn). Ingen av oss liker å rydde. Vi voksne må stadig minne tenåringene om å rydde etter seg. Når vi er trøtte gidder vi ikke alltid å rydde.

MEN, vi er alle 100% klar over hva som er rotete og hva som er ryddig. Og vi rydder alltid om noen utenforstående skal på besøk. 

Å vite forskjellen på rot og ryddig og å være i stand til å få det presentabelt når man bør, det er et slags minstekrav synes jeg.

En som ikke er villig eller i stand til å rydde for en ny kjæreste kommer aldri til å skjønne det. 

Endret av Elle Melle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hmm ja, jeg skal tenke over det dere sier. Jeg skal hvertfall starte med å ta det opp med ham, og si at hans standard på ryddighet vil gjøre at jeg må tenke meg godt inn før vi inngår et seriøst forhold. Og se hvordan han reagerer på det.

Vi kom så vidt innom det med ryddighet, og han og eksen hadde vaskehjelp, og jeg tror også han hadde vaskehjelp da han vokste opp. Så jeg tenker han rett og slett ikke har lært og rydde, og kanskje ikke ser hvor rotete det er? Samtidig, slik jeg kjenner ham til nå så virker han å ta det jeg sier på alvor, men jeg vet jo at man ikke kan forandre noen andre. Jeg skal se hvordan han reagerer når jeg tar opp dette. 

Det virker bare så bagatellmessig å la en så bra fyr gå, fordi han er rotete, når vi virker å klaffe på det andre. Altså politisk og verdimessig, som er VELDIG viktig for meg. Det er jo ikke så ofte man møter single menn i 30-åra som det klaffer sånn med. Men jeg skal holde øynene åpne for at han bare sier ting som skal få meg til å like ham, og om handlingene hans ikke stemmer overens. 

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

Og dette med et relativt høyt alkoholforbruk glemmer du? Kjenner fryktelig mange som ikke må ut og drikke 3-4 ganger pr.uke fordi det er pent vær.

Du unnskylder han. Og han er ikke bare rotete, men urenslig. Vasker du ikke badet eller kaster søppelet ditt går ikke det under rotete.

Alkoholen er det største røde flagget

Anonymkode: 83487...61a

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Altså, jeg ønsker meg ikke en rotete mann, MEN samtidig vet jeg at dét ikke er det aller viktigste. Jeg vet også veldig godt at han ikke kommer til å plutselig bli plettfri, og hvis vi evt skulle flyttet sammen hadde jeg regnet med å gjøre mesteparten av ryddinga (men det er jeg jo vant til). 

Samtidig er han en ekstremt sjelden fugl, jeg har aldri møtt noen som har så mange av de kvalitetene som er på min non-negotioble liste. Jeg vet at jeg ikke kan få ALT jeg ønsker meg i en mann, og kvaliteter som handler om kommunikasjon, verdier og hvordan han behandler meg, kommer høyere opp enn at han er ryddig. Og at vi er kompatible ift barn, sexlyst, hobbyer, bosted osv..

Men må jo tenke meg kraftig om, ja.

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

Det er kanskje ikke det viktigste for deg nå, men om 5, 8, 10 eller 15 år vil det være fullstendig katastrofe for deg. Da kommer du vel tilbake til KG med et innlegg hvor du er lei av din tafatte mann, at han aldri tar tak, at han har grodd inn i passivitet, at du må forsørge hus, barn og han som om at du var moren hans, at du maser deg i hjel på han, at du er lei og at du vurderer å forlate han, mens alle svarer deg "dump han", "kom deg vekk" og "han mishandler deg". ;) For å sette det på spissen...

Jeg er ganske sikker på at han ikke er så ekstrem sjelden av seg, det er bare du som kommer fra et helvete med eksen din. Du skriver at du er skepsis til din nye kjæreste pga eksen, men det er vel strengt tatt motsatt. Du har glorifisert den nye kjæresten.

Det du nevner som er så fabelaktig med denne mannen er ofte helt standard fra mange menn i dag, og at de i tillegg har boevne, er likestilte, ser rotet og tar i et tak som den største selvfølge. 

Jeg ser på rot, latskap, passivitet og unnskyldninger hos en mann som tidenes dealbreaker i et langsiktig perspektiv for kvinner. For slike menn blir ikke bedre med tiden. Om noe, så blir de verre så snart kvinner tar seg av alt, og det gror vaner og uvaner i latskapet. 

Med mindre du er komfortabel med å være "moren" da. Noen kvinner foretrekker det. Du må nesten kjenne på det selv. 

Men at du i det hele tatt lufter problemstillingen på KG tyder på at det ligger mer skepsis bak glorifiseringen enn du i tråden forsvarer han med. Synes du burde lytte til skepsisen din. For den er sunn, og ikke relatert opp mot eksen. Uansett, det er ditt valg :D 

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel, jeg har ikke sagt så mye om hva jeg ser etter i en mann. Men jeg skal være obs på om ordene og handlingene hans stemmer overens. Jeg tror oppriktig at han ikke er manipulerende. Jeg tror jeg er en ganske god menneskekjenner, så jeg ser jo de "røde flaggene" med rot og drikking. Men jeg tror oppriktig at han er en snill fyr (har ikke vært noe tegn til love-bombing, endret adferd, eller noe annet sånn på 3 mnd). (Og før noen gjør narr av at jeg er en god menneskekjenner, med tanke på historien med en psykisk syk eks, så var han er oppriktig god person, selv om han var syk. Jeg ble aldri lurt av ham eller noe sånn. Jeg tror jeg har en nese for å holde meg unna folk som er manipulerende,aldri opplevd å ha en slik venn eller noe.)

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

Du sier at du har nese for å holde deg unna folk som er manipulerende.

Men snille menn som har rusproblemer og mindre boevne, de forsvarer du med nebb og klør... fordi de er "snille"...?

Det er en grunn til at du har dette mønsteret i valg av menn, Ts, enten det er kommet pga. din eks eller om det også kommer fra tidligere erfaringer.

Du minner meg dessverre om en tante av meg. Hun valgte først en "snill" mann, som drakk, men han var jo så snill - inntil han egentlig ikke var det lenger, heller det motsatte. I begynnelsen var hun også så forelsket at det ikke gjorde noe at han ikke gjorde noe i huset, for det var jo ikke så mye arbeid... Hun overlevde såvidt (bokstavelig talt). Kom seg videre og skulle være så bevisst før hun gikk inn i forhold til en ny mann. Så traff hun en ny "snill" mann, og at han drakk litt og litt for ofte, men det gjorde jo ikke noe, for det gjør vel alle, sant?, og det var jo så myyye mindre enn første mann, og dessuten var det jo mest når det var høytider, helg, sommer, andre anledninger... Han gjorde i begynnelsen bittelitt husarbeid, men det var kun for å gi henne et falskt inntrykk. Det forholdet tok også slutt, men ikke før min tante hadde blitt skadet enda mer psykisk.  Etter dette mente hun at hun hadde lært, så heretter skulle hun være ekstremt kresen om hun i det hele tatt ble sammen med en ny mann, og skulle ta det sakte, og skulle i hvert fall ikke ha en mann som drakk alene. Så traff hun en mann som imponerte henne med samtaler, han var huslig av seg, disket opp med mat til henne - og drakk kun "ved spesielle anledninger", men samtidig så var det jo ikke noe farlig å ta et glass vin til mat sammen, sant? Og ett glass hver ble raskt til flere glass til middag, mange ganger i uken - og så oppdaget hun at han hadde gjemt unna også spritflasker. Men på det tidspunktet hadde hun allerede utviklet et alkoholproble selv pga. den drikkingen når de to var sammen. Så viste det seg at han også var voldelig, bare han fikk nok alkohol innenbords... eller hun krevde at han skulle holde seg edru. Det tok også slutt. Etter det møtte hun en mann hun påstod var sitt livs kjærlighet. Han drakk bare litt, han var "snill", han bidro ikke noe i huset, men han var aldri voldelig. Så drakk de sammen og isolerte seg fra de fleste andre, skjerpet seg når de skulle møte de da voksne barna, men var for "slitne" til noen gang å stille opp og passe barnebarn. (Alle disse mennene var iflg. min tante gode på kommunikasjon, gode samtalepartnere osv. osv. da de ble sammen...)

Dette er mønstre, Ts. Det er mønstre som det er mulig å bryte ut av! Men du bytter bare ut ett ekstremt mønster med et annet usunt mønster som - i hvert fall foreløpig - er mildere enn det ekstreme du levde med sammen med din eks.

Du bør finne ut hvorfor du er villig til å overse så alvorlige varselflagg, for det er noe i deg som gjør at du er villig til å overse dem, selv om du da overser akkurat det du sier du ikke vil ha.

Dette er ikke en kritikk av deg. Du er reflektert, du har så mye å gi - og du fortjener så uendelig mye mer! Det er lett å bli veldig fokusert på at du skal unngå visse ting hos en mann, og så ender du med å overse andre - eller samme, men svakere - sider ved mannen som blir et minst like stort problem i et forhold.

Du trenger ikke ta til takke med en mann som drikker for mye, en mann som prioriterer hobbyer og kompiser og det å drikke ute på byen foran deg, en mann som ikke en gang gidder å skjule at han ikke har særlig boevne...

Les innlegget til Bombasi et par ganger til også!

Anonymkode: 16bfc...ec4

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet då mye merkelige mennesker i en tråd. Det finnes masse menneskerasen har det rotete, må være mange det skulle vært rødt flagg hos da🙄

mat han innimellom går på pub alene er heller ikke rødt flagg

Anonymkode: 9586c...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og dette med et relativt høyt alkoholforbruk glemmer du? Kjenner fryktelig mange som ikke må ut og drikke 3-4 ganger pr.uke fordi det er pent vær.

Du unnskylder han. Og han er ikke bare rotete, men urenslig. Vasker du ikke badet eller kaster søppelet ditt går ikke det under rotete.

Alkoholen er det største røde flagget

Anonymkode: 83487...61a

Det er ikke pr uke men annenhver ike 

Anonymkode: 9586c...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet ikke hva som er innafor for deg og hva du kan leve med, men jeg hadde ikke giddet å flytte sammen med en mann som jeg må rydde opp etter. For det er sånn det kommer til å bli. De færreste endrer seg på dette området og det hjelper ikke med vaskehjelp om det er rot overalt. Du takler det sikkert en tid - frem til du ikke takler det og synes at han behandler deg som en hushjelp. Tro meg, det kommer. 

Jeg personlig har ingenting i mot at mannen min går på pub alene innimellom, det kan jeg selv også gjøre, men 3-4 ganger i uken jevnt over? Ser ikke for meg at det hadde fungert så godt for meg. Det er jo så mange andre ting man kan gjøre sammen enn å fly på byen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så han er for opptatt med hobbyen for deg, men når en venn vil ta en øl så er han ledig? Gjør han dette for deg, dropper hobby og planer fordi du vil finne på noe, eller gjelder det bare andre? 

Det er et veldig dårlig trekk. 

Anonymkode: 36357...2ac

Han er ikke for opptatt med hobbyen for meg? Vi skulle ikke møtes da han skulle gjøre hobbyen. Han har alltid prioritert å møte meg, dvs aldri sagt nei til et initiativ eller avlyst en date. Han tar også initiativ til å møte meg på korte lunsjdates i arbeidsdagen og slikt, så akkurat dette er ikke et problem

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hobbyen, er det noe han gjør alene eller sammen med andre? For da kan jeg godt forstå at han dropper det for å være sosial i stedet for. Ogndet er dessverre slik at det sosiale som voksen når man ikke kjenner andre så godt er å gå og ta noen øl.. Husker det fra den tiden jeg var singel også.. 

Og kan det være slik at han går på pub alene på den måten ar han går på en type stampub der han håper på/regner med å møte noen å henge med? 

Jeg føler det er litt vanskelig å svare på når man ikke kjenner han og se helheten. På den ene siden blir det litt rødt flagg, men på den andre siden kan det være absolutt ingenting å bekymre seg for. 

Tror uansett at du skal ta det rolig, og så tror jeg også at dersom du faktisk har en dårlig magefølelse så skal du lytte til denne. 

Anonymkode: 28c31...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Den hobbyen, er det noe han gjør alene eller sammen med andre? For da kan jeg godt forstå at han dropper det for å være sosial i stedet for. Ogndet er dessverre slik at det sosiale som voksen når man ikke kjenner andre så godt er å gå og ta noen øl.. Husker det fra den tiden jeg var singel også.. 

Og kan det være slik at han går på pub alene på den måten ar han går på en type stampub der han håper på/regner med å møte noen å henge med? 

Jeg føler det er litt vanskelig å svare på når man ikke kjenner han og se helheten. På den ene siden blir det litt rødt flagg, men på den andre siden kan det være absolutt ingenting å bekymre seg for. 

Tror uansett at du skal ta det rolig, og så tror jeg også at dersom du faktisk har en dårlig magefølelse så skal du lytte til denne. 

Anonymkode: 28c31...21a

Hobbyen gjør han hjemme alene, så er ikke noe sosialt. 

Jeg tror han sjelden går ut alene i utgangspunktet, men har skjedd at han har blitt igjen på en øl til når vennene har gått, og at han kom i prat med noen i baren f.eks. Jeg vet bare én gang han gikk ut for å ta en øl alene, etter en treningsøkt. 

Vel, jeg har en dårligere magefølelse etter å ha lest denne tråden.. men skal absolutt spørre ham om det med ryddinga. I utgangspunktet var ikke magefølelsen veldig dårlig. Og si at det er en bekymring jeg har om vi skal gå inn i et seriøst forhold

Ts

Anonymkode: 9a71c...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...