Gå til innhold

Hvordan orket folk å få så mange barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 hours ago, AnonymBruker said:

Man klarer seg ikke med 1 lønning om man skal kjøpe hus, betale lån og alle andre utgifter.

Husprisene har steget drastisk mye mer enn lønningene har. Og selv om man kan si at man kan jo bare bo et sted der det er billig; man skal jo også ha jobb muligheter, i tillegg til at man ikke akkurat ønsker å flytte fra evt. familie bare pga. bolig er dyrt.

Før kunne 1 person få lån og kjøpe hus, betale lån og alle andre utgifter. Nå i dag er det nærmest umulig. Spesielt da som sagt banken regner 1 barn = 1 mill, som gir mindre lånemuligheter.

Selv med senkede levestandard, så står man enda igjen med dette rundt bolig og lån. 

Anonymkode: 5fc37...6a6

Kjøpe hus? En familie på 5 bodde lett i en borettslagsleilighet på 50kvadrat. Det klarer du på 1 ok lønning + barnetrygd, om du også ellers legger om til et forbruk a la 1950.

min mors familie bodde i en sånn type borettslagsleilighet og hadde ikke bil. kun morfar var i jobb. Det var vanlig da (50/60 tallet)

Anonymkode: 347f0...456

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 23.40):

Tenk på familier med store barneflokker for hundre år siden hvor mor vasket klær i elven. Da det hverken fantes vaskemaskin, tørketrommel, innlagt vann /strøm osv. All mat ble lagte fra bunnen av, det var ikke snakk om at mor var sliten. Kvinner som bodde på gård,gikk gjerne i fjøset selv om de var høygravide.

Nå kan vi bare hente oss et glass med vann i kranen på kjøkkenet. Mens kvinner på den tiden måtte hente bære vann fysisk inn i huset. Så ikke påstå at selv om mor var hjemme så var hun kun på stas. Hun gjorde vel absolutt alt husarbeidet og det aller meste med barna.

Jeg drømmer meg iallefall ikke tilbake til Norge da mine oldeforeldre levde.

Anonymkode: 8b354...b56

Dette stemmer. Min familie er fra et land i Midtøsten, og mine besteforeldre og svigerforeldre levde slik. Absolutt alt var lager fra bunnen. Korn fra åker, risåker, laget til og med tomatpuré fra bunnen. Vasket klær for sine 9 barn, seg selv, ektemann og svigermor sine klær for hånd! Altså etter hvordan de forteller hvordan livet var, så var det uendelig mye tøffere enn i dag. Det kan jeg love dere. 

Anonymkode: 14256...9c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke barna som var problemet i gamle dager, men den store mengden husarbeid som måtte gjøres.

Det å ha mange barn er i seg selv ikke noe problem med dagens moderne hjelpemidler.

Endret av asterix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

asterix skrev (1 time siden):

Det var ikke barna som var problemet i gamle dager, men den store mengden husarbeid som måtte gjøres.

Det å ha mange barn er i seg selv ikke noe problem med dagens moderne hjelpemidler mener jeg 

Sånn. Fikset litt for deg. For det å si på generellt grunnlag at mange barn ikke er noe problem er tull. Du syns ikke det er slitsomt, flott for deg. Andre har helt andre opplevelser. 

Anonymkode: d8859...d41

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sånn. Fikset litt for deg. For det å si på generellt grunnlag at mange barn ikke er noe problem er tull. Du syns ikke det er slitsomt, flott for deg. Andre har helt andre opplevelser. 

Anonymkode: d8859...d41

Har du prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far som var født på 50 tallet var av de yngste i en søskenflokk på 9. På sommeren når foreldrene skulle ha noen fridager ble hele søskenflokken satt av på en passe stor øy i sjøen til å passe på seg selv. De kunne være alene der i opp til 3 dager før de ble hentet igjen. 

Anonymkode: e513c...8cb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 13.55):

At mange flørter med traditional wife livsstilen handler nok mest om sykdomstegn på vårt eget samfunn. Kvinner og menn ser barna noen timer om dagen, etter barnehagen og før leggetid. Utbrenthet og psykiske sykdommer øker. Det handler nok ikke om å gå tilbake til et samfunn uten prevensjon, der kvinner lever i fattigdom og tvang, men å ta tilbake tiden med barna når de er små, uten å jobbe seg i hjel i en meningsløs jobb som gjerne er der for å gjøre noen på toppen rikere. 

Sjekk ut @ jordmorliv på Instagram, de har løst det fint. Ellers så hadde vi jo hatt overskudd til å ta vare på egne foreldre med en annen livsstil. For eldreomsorgen fungerer jo ikke. Jeg heier på mer tid med barna for både mor og far, og så kan man jo heller jobbe mer når de er eldre om man ønsker.

Anonymkode: 29cd4...e6f

Løsningen er ikke å fjerne seg selv fra arbeidslivet og bli økonomisk hjelpeløs, fullstendig prisgitt mannens gunst.

Løsningen er å ha jobber som kan kombineres med familie, og å ikke pådra seg for mye gjeld. MÅ man ha villa på 200 kvm2, tesla og hytte når man er 35 med to små barn? Svaret er et rungende NEI. Folk er for grådige.

Anonymkode: 4a087...b36

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk fikk jo ikke nødvendigvis mange ban fordi de ønsket så mange. Ubeskyttet sex gir gjerne barn - og beskyttet sex var ikke mulig utover "sikre perioder". Antakelig var det den gang mannens lyster som styrte den delen av ekteskapet, ikke nødvendigvis et gjensidig ønske eller et ønske om flere barn....

Barnedødeligheten var høy så det var sjelden alle barna vokste opp. Sykdom tok mange, ulykker skjedde oftere enn nå fordi barn var mer overlatt til seg selv, sult og omsorgsvikt kunne føre til død.

Barn var dessuten arbeidskraft, enten i hjemmet/på gården, eller som barnearbeidere i byene. 

NAV fantes ikke, så barn var en sikkerhet ved sykdom og i alderdommen. Pga barnedødeligheten måtte man derfor  få flere barn enn man nødvendigvis ønsket/klarte å forsørge, om man skulle være sikker på å bli ivaretatt.

Mange grunner til å få mange barn. Verden over skjer det samme: når velferden øker synker fødselstallene.

Anonymkode: c9a34...eee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Løsningen er ikke å fjerne seg selv fra arbeidslivet og bli økonomisk hjelpeløs, fullstendig prisgitt mannens gunst.

Løsningen er å ha jobber som kan kombineres med familie, og å ikke pådra seg for mye gjeld. MÅ man ha villa på 200 kvm2, tesla og hytte når man er 35 med to små barn? Svaret er et rungende NEI. Folk er for grådige.

Anonymkode: 4a087...b36

Så enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ofte på damene i den tiden, hvor mye de må ha lidd. Fødselsskader i fleng, som aldri ble snakket om. Store barnekull, som de overhodet ikke kunne klare å ha emosjonell omsorg for. Ventet mannen seks uker med å trenge seg på for samleie? 

Uff, jeg takker høyere makter for ikke å være kvinne på den tiden ❤️

Anonymkode: bd9a6...813

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 21.23):

Mine besteforeldre på morssiden hadde 6 barn og på farssiden hadde de 7 barn. Nå til dags har man "mange" barn hvis man har flere enn 2 og de fleste jeg kjenner som er i fertil alder stopper på 2 barn, for det er så slitsomt. (Og dyrt).

Hvordan orket de før? Skjønner at en del samfunnsmessig har endret seg mtp. hva som er innafor i oppdragelsen, mer krevende å følge opp med skole osv. Ikke minst har man mer pålitelig prevensjon.

Men likevel da... babyer sov vel dårlig før også. Kropper ble slitne og skada av å gå gravide og føde. Likevel fikk de mange.

Anonymkode: 5e2c8...293

1. De måtte det, for barna kunne plutselig dø.

2. Barna tok vare på hverandre. 

3. Det var helt vanlig å plassere babyen i vogna og gå på skitur for å få en time "trening", eller å binde ungene fast i sprinkelsenga.

Anonymkode: e8dd8...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine besteforeldre på morssiden hadde 6 barn og på farssiden hadde de 7 barn. Nå til dags har man "mange" barn hvis man har flere enn 2 og de fleste jeg kjenner som er i fertil alder stopper på 2 barn, for det er så slitsomt. (Og dyrt).

Hvordan orket de før? Skjønner at en del samfunnsmessig har endret seg mtp. hva som er innafor i oppdragelsen, mer krevende å følge opp med skole osv. Ikke minst har man mer pålitelig prevensjon.

Men likevel da... babyer sov vel dårlig før også. Kropper ble slitne og skada av å gå gravide og føde. Likevel fikk de mange.

De hadde jo ikke noe valg! Hvis de ville ha et sexliv måtte de også ta konsekvensene av det. Så enkelt er det.

I tillegg var forventningen til kvinner noe helt annet enn i dag. Deres eneste mål i livet var å få barn, stelle med hus og hjem og ta vare på mannen sin som sto for familiens inntekt. 

I dag er det forventet at vi tar utdanning, får en god jobb og har stabil økonomi, kjøper egen bolig og har et pent hjem, trener og spiser sunt, tar vare på utseende, at vi bruker tid på venner og familie, og ikke minst at vi finner en god partner og at vi venter med å få barn til alt det overnevnte er på plass. Og på toppen av alt dette skal vi føde barn, ta vare på hus og hjem og være en god partner. 

Ikke rart vi er slitne!

Anonymkode: 209ff...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De hadde jo ikke noe valg! Hvis de ville ha et sexliv måtte de også ta konsekvensene av det. Så enkelt er det.

I tillegg var forventningen til kvinner noe helt annet enn i dag. Deres eneste mål i livet var å få barn, stelle med hus og hjem og ta vare på mannen sin som sto for familiens inntekt. 

I dag er det forventet at vi tar utdanning, får en god jobb og har stabil økonomi, kjøper egen bolig og har et pent hjem, trener og spiser sunt, tar vare på utseende, at vi bruker tid på venner og familie, og ikke minst at vi finner en god partner og at vi venter med å få barn til alt det overnevnte er på plass. Og på toppen av alt dette skal vi føde barn, ta vare på hus og hjem og være en god partner. 

Ikke rart vi er slitne!

Eh du glemte at vi alle sitter minst 3,5 time på mobilen hver dag... Ikke rart vi er slitne. Bruker opp tiden vår på tull

Anonymkode: e8dd8...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke rart vi er slitne!

På 50-tallet var det forventningen, i middelklassen som oppstod etter krigen og oppover i klassene. Før dette arbeidet kvinnene. Enten i landbruket, i fabrikker, med fiskeforedling (klippfiskindustrien er et eksempel på en hard kvinnearbeidsplass) eller hadde vaskejobber i private velbemidlede hjem (og da snakker vi ikke å dra over med en tørrmopp, det var vasking, vrenging, strekking og rulling av tøyvask, skruring og polering av hjemmet osv). 

Ungene passet seg selv og hverandre, babyene måtte bli led på jobb eller bli sett til av en bestemor, eldre søsken eller andre. Eller faktisk bli overlatt til seg selv om det ikke fantes noen til å ta seg av dem. Kirkebøker fra gamle dager forteller om en stor overdødelighet blant nyfødte i onnetidene. Ikke midtvindters, som man skulle tro. For midtvindters var det større mulighet til å ta seg av barna.

Anonymkode: 8df8d...e50

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mer ‘fritt’ før. Ungene måtte ut å leke, de hadde mange søsken å leke med, venner i nærheten og gjerne besteforeldre like rundt hjørnet. De holdt ikke på med samme aktivisering som vi gjør, at alt skal være tilpasset, lærerikt osv. vi legger enormt mye press på oss selv, i tillegg til at vi skal jobbe like mye som vi gjorde uten barn. Det sier seg selv at det ikke går.

Jeg har i en periode vært hjemme pga manglende bhg plass, dvs jeg har tatt meg av hus og barn. Det er en fulltidsjobb, men jeg har det så utrolig mye bedre. Hadde vi hatt råd kunne jeg godt gått hjemme helt til ungene startet på skolen, kanskje fått flere unger også.

Anonymkode: 7f3da...d06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er "jobben" med barn i dag er å kjøre dem til fritidsaktiviteter, barnebursdager eller avtalte vennebesøk, og hjelpe dem med lekser (for å sette det på spissen, det er selvsagt et par andre ting også). Denne logistikken blir vanskelig med mange barn. For et par generasjoner siden gjorde man ingen av de tingene for barna.

Barna lærte seg nok heller å jobbe og bidra til at husholdningen, eller gården, gikk rundt. På godt og vondt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har selv syv barn,  med samme mann😊

Jeg føler meg heldig, selv om det selvsagt er slitsomt🤷‍♀️ Jeg er selv enebarn, og vet at det ikke er en selvfølge å få så mange barn/ barna man ønsker seg💕

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det mange religiøse familier som fremdeles får mellom 6 og 14 barn. Ei jeg jobber med har 13 søsken, og hun har til nå fått 7 barn selv. Hun er i full jobb, så noen takler det bra i dag også😊 Tror hennes foreldre har rundt 60(!) barnebarn.

Jeg og min mann prøver på barn nr 4 nå, da vi ønsker en stor familie💕 Om vi rekker kan jeg gjerne få både 5 og 6 barn. Vi er i full jobb begge to, men vi har ikke et palass av et hus og har bygd da det var billig. Per nå har vi 4 soverom, får vi flere barn kan de dele rom. Det er mye å gjøre med 3 barn, men ikke så mye at vi ikke ser at det kan gå med flere også.

Anonymkode: 34d04...cbb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare konstaterer at norske foreldre er mer opptatt av å realisere seg selv enn noen gang tidligere. I dag er de unge i mye større grad utslitt, selv om de vel aldri noen sinne har hatt det bedre. Vi har oppforstret en generasjon med skjøre menn og ikke minst kvinner. Hvorfor ble det egentlig slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Manglende / upålitelig prevensjon

2. Behov for arbeidskraft på gården

3. Behov for forsørgere/omsorgspersoner ved alderdom

4. Kvinner var ikke yrkesaktive og hadde tid/overskudd til å følge opp flere barn

5. Barns skolegang var mindre omfattende.

6. Barns organiserte fritidsaktiviteter var ikke-eksisterende.

7. Voksne folk var flinkere til å ta seg sammen før, samt hadde større arbeidsmoral og arbeidskapasitet. Å syte og klage ble sett ned på. Sykelønn og stønader fantes ikke. Fibromyalgi, ME osv var ikke oppfunnet. Man måtte stå på enten man ville eller ikke, da er det (i dag) utrolig hva folk «orket» før.

Anonymkode: 775ce...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...