AnonymBruker Skrevet 21. juni #21 Del Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Prevensjon var ikke utbredt, heller ikke abort. Og barn sikret arbeidskraft, drift og arv. Men jeg tror hovedgrunnen er at mor var hjemme og far var økonomisk forsørger. Jeg tror at kvinner/par i dagens samfunn hadde fått flere barn dersom samfunnet var tilrettelagt for det. Noe det ikke er med tanke på at de aller fleste trenger to inntekter + det er flere krav og forventinger til oppfølging. Anonymkode: 086ca...23f Tenk på familier med store barneflokker for hundre år siden hvor mor vasket klær i elven. Da det hverken fantes vaskemaskin, tørketrommel, innlagt vann /strøm osv. All mat ble lagte fra bunnen av, det var ikke snakk om at mor var sliten. Kvinner som bodde på gård,gikk gjerne i fjøset selv om de var høygravide. Nå kan vi bare hente oss et glass med vann i kranen på kjøkkenet. Mens kvinner på den tiden måtte hente bære vann fysisk inn i huset. Så ikke påstå at selv om mor var hjemme så var hun kun på stas. Hun gjorde vel absolutt alt husarbeidet og det aller meste med barna. Jeg drømmer meg iallefall ikke tilbake til Norge da mine oldeforeldre levde. Anonymkode: 8b354...b56 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 21. juni #22 Del Skrevet 21. juni Min mor som kom fra gård hadde en nabo og der var det rundt 11 barn tror jeg. Der var det sånn at de store tok vare på de små og nabokona var rett som det var borte hos min mormor og drakk kaffe, da lot hun alle ungene være igjen hjemme. I dag er det forventet en annen involvering av foreldre på alle arenaer, alt dreier seg om barna som er familien vellykkethetsbarometer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni #23 Del Skrevet 21. juni Min mor var yngst av syv barn. Da hun var seks år dro både moren og faren hennes til sjøs for å tjene penger. De eldste passet de minste, var visst ikke noe problem, det. Da jeg selv vokste opp på 90-tallet med to søsken, passet vi søsknene mer på hverandre enn det foreldrene mine gjorde. De var opptatt med jobb, husarbeid, soling på verandaen eller besøk av venner. Min mor mener fortsatt at det var helt chill med tre barn, så det må dagens foreldre fint tåle. Anonymkode: ab333...d2b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni #24 Del Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det handlet vel ikke nødvendigvis om et valg, men om mangel på prevensjonsmiddel og at hvis man ønsket et aktivt sexliv måtte man også akseptere at det betydde et betydelig antall barn. I tillegg må du huske på at på den tiden var det vanlig at mor var hjemmeværende og hadde derfor all verdens tid til å ta seg av barna samt at de eldre barna hjalp til med de yngste. Det er lett å sitte i våre dager med trygge og lett tilgjengelige prevensjonsmidler og kvinner som også dyrker karriere og fritid og spørre seg hvordan de orket, men de måtte jo bare. Anonymkode: cbd25...f99 De hadde mye å se til før. Virkelig mye. Bare det å vaske klær var en hel dags arbeid før elektrisitet og innlagt vann kom. I tillegg sydde de klær, laget mat fra bunnen av, vasket og på landet hadde kvinnene ofte ansvar for å stelle dyrene. Så de hadde nok ikke all verdens tid til å ta seg av barna. Barna var nok i større grad enn i dag overlatt til seg selv - eller passet på av eldre søsken, som du skriver. Anonymkode: 375b2...87f 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni #25 Del Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Prevensjon var ikke utbredt, heller ikke abort. Og barn sikret arbeidskraft, drift og arv. Men jeg tror hovedgrunnen er at mor var hjemme og far var økonomisk forsørger. Jeg tror at kvinner/par i dagens samfunn hadde fått flere barn dersom samfunnet var tilrettelagt for det. Noe det ikke er med tanke på at de aller fleste trenger to inntekter + det er flere krav og forventinger til oppfølging. Anonymkode: 086ca...23f Abort - eller fosterutdrivelse som det het den gangen, var nok kjent for kvinner flest, men det var straffbart. Ble du tatt i det røk du rett i fengsel eller på tukthus. I tillegg var jo mange religiøse før, og av den oppfatningen at man skulle ta i mot de barna man fikk. Anonymkode: 375b2...87f 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni #26 Del Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det handlet vel ikke nødvendigvis om et valg, men om mangel på prevensjonsmiddel og at hvis man ønsket et aktivt sexliv måtte man også akseptere at det betydde et betydelig antall barn. I tillegg må du huske på at på den tiden var det vanlig at mor var hjemmeværende og hadde derfor all verdens tid til å ta seg av barna samt at de eldre barna hjalp til med de yngste. Det er lett å sitte i våre dager med trygge og lett tilgjengelige prevensjonsmidler og kvinner som også dyrker karriere og fritid og spørre seg hvordan de orket, men de måtte jo bare. Anonymkode: cbd25...f99 Her er en utfordring til deg: Gå en uke uten å bruke strøm, innlagt vann eller kloakk. Du kan bare spise det som er i sesong eller det du kunne skaffet og laget selv. Halvfabrikat er ikke lov. Så slenger du 3-4 unger på toppen av det, hvorav et bleiebarn og du er gravid igjen. All tid til barna? Du skal være vann og ved, sørge for sanitære forhold, lage mat og vaske klær. Vil du ha kjøtt, fisk eller egg må du regne inn tid for å skaffe det, lage det til eller stelle for det som gir deg det. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Prevensjon var ikke utbredt, heller ikke abort. Og barn sikret arbeidskraft, drift og arv. Men jeg tror hovedgrunnen er at mor var hjemme og far var økonomisk forsørger. Jeg tror at kvinner/par i dagens samfunn hadde fått flere barn dersom samfunnet var tilrettelagt for det. Noe det ikke er med tanke på at de aller fleste trenger to inntekter + det er flere krav og forventinger til oppfølging. Anonymkode: 086ca...23f Mor ARBEIDET hjemme. Eller var ansatt i tillegg til å drive familien, eller måtte produsere ting til bruk eller salg i tillegg til barna. AnonymBruker skrev (11 timer siden): I tillegg til det som skrives over, var det vel også slik for de aller fleste at barn var et familieprosjekt. Det var ikke bare foreldre som oppdro barnet, også besteforeldre, søsken og eventuelle andre familiemedlemmer i nærheten. Ofte bodde de svært nært hverandre, ikke sånn som nå at man flytter et stykke unna. Anonymkode: 7193f...811 Besteforeldre skulle også tas av. Tenk at du i tillegg til hjem, gård, barn skal ta av deg en syk og dement besteforelder. Søsken hadde sine egne barn og gårder, med mindre du hadde ugifte søsken som kunne settes i hardt arbeid for kost og losji. Bodde svært nær hverandre? Var vanlig at barn ble satt ut i tjeneste fra ung alder (begynnelse av tenårene), og damer flyttet til sine menn. Begge mine bestemødre bodde langt borte fra sin familie. De var i tjeneste eller på husmorskole da de traff sine menn. Husmannsplasser kunne være langt fra folk. Anonymkode: 41269...141 4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni #27 Del Skrevet 22. juni Min mor vokste opp med en søsken flokk på 8! De bodde på en øy, og hadde heller ikke kjøleskap, det var ikke vanlig der. Så de drev med fiske og landbruk. Altså hvor mye de barna ble tatt vare på? Assa det vet jeg ikke.. Noen av disse barna var også trillinger, hva tror du de fikk av omsorg? Herregud. Eller min mor som var yngst av alle disse barna. Tipper de ble matet i intervaller, også ble de nok oversett, etter at det praktiske hadde blitt utført, som mat og skiftet bleie. Og der lå de vel. Også grindet de, de vel inn frem til de var 2 -3år. Mor i huset, hadde litt hjelp. Men, de hadde ikke kjøleskap! Ikke vaskemaskinen ikke en dritt... Og alle disse her skulle få mat, og gården å dyra skulle bli passet på. Tipper det er en grunn jeg til at min mor alltid tenkte det har nok så lenge jeg hadde hus og mat. 🤯 De hadde jo ikke prevensjon på denne gården såklart, så da ble det jo barn da... Min bestemor ble også voldtatt av tyske soldater og fikk to barn, av de. Det ble jo heller ikke populært etc... Ja 😅 Anonymkode: b8b71...046 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 22. juni #28 Del Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg synes det er litt merkelig, for de var vel ikke helt uten kjennskap til menstruasjonssyklusen. Det er ikke moderne kunnskap sånn egentlig? Kan jo tenkes at en del brukte det til å planlegge mtp. sikre perioder og sånt. Jeg vet ikke, mulig mange bare lot det stå til og tenkte at gud bestemte hvor mange barn de skulle få. Min mormor var ikke hjemmeværende, hun jobbet utenfor hjemmet store deler av livet til tross for 6 unger. Men klart, de eldre barna fikk nok mye ansvar for de yngre. Farmor og farfar drev gård så selv om farmor var hjemme så hadde hun jo fullt opp. Anonymkode: 5e2c8...293 De fikk jo ikke seksualundervisning og hadde ikke strøm eller innlagt vann. Er også så takknemlig for å våre født 100 år etter oldemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni #29 Del Skrevet 22. juni Mine besteforeldre på farssiden hadde 11 og 13 søsken. De yngste ble passet på av de eldste. Fra de var 10-12 år, jobbet de på gården. De bodde i et lite hus og bestefar lå visst i en skuff da han ble født og da han ble to år, fikk han beskjed om å klare seg selv, dette var en historie som gikk igjen i alle år Oldemor var hjemme, de eldste jentene hjalp til der, mens gutta jobbet ute. Jeg har med andre ord slekt over et helt dalstrøk i Norge, slektstreet mitt er ganske fascinerende. Anonymkode: 8a6f3...ee6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni #30 Del Skrevet 22. juni På begynnelsen av 1800-tallet så døde 1 av 2 barn i Norge innen de var 5 år gamle. Altså halvparten. Vi fikk den første vaksinen mot kopper i samme periode. Barnevaksinasjonsprogrammet ble startet i 1952. De fikk mange barn fordi de trodde ikke alle skulle overleve eller være friske. De mentalt syke ble gjerne satt på låven og er noe av bakgrunnen for historiene om nissene som bor på låven. Og naturligvis en blanding av mangel på kunnskap og prevensjonsmidler. Anonymkode: f161a...1ed 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni #31 Del Skrevet 22. juni Hvordan de orket å få så mange barn? Jeg tenker at de som hadde mest å si i avgjørelsen om hvor mange barn det ble, ikke var de som måtte "orke" det mest. Mennene bestemte, kvinnene tok jobben med å være gravid og passe barna. Jeg er en kvinne som elsker sex, men hadde jeg risikert å bli gravid hver eneste gang jeg hadde det, tror jeg utbyttet hadde vært minimalt. Hvis jeg i tillegg allerede hadde båret frem 8-9 unger allerede tror jeg at jeg ville fått totalt avsmak. Anonymkode: 333ae...667 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni #32 Del Skrevet 22. juni Jeg hadde også kunne fått mange barn hvis det var slik at man kunne vært hjemmeværende og ha mannen på jobb. I dag er det ikke slik. Begge må jobbe 100% for å få ting til å gå rundt fordi alt er så dyrt. Man skal ta vare på seg selv også i familien AS. For 50 år siden kostet en bolig noen månedslønninger. I dag er en bolig fort et sted mellom 5-8 ganger årslønn... Prisene har løpt fra oss. Vet ikke om jeg vil ha barn engang når jeg ikke føler jeg har tid til meg selv engang. Anonymkode: 841a5...d2b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni #33 Del Skrevet 22. juni Og bare så det er klart. Den klassiske husmoren var et blaff i historien. Og foreldre i dag bruker mye mer tid på barna sine enn det foreldre i tidligere generasjoner har gjort, på tross av dobbeltarbeid og barnehager. Når det gjelder sex, så tror jeg nok det ofte var en plikt, ikke en lyst. Anonymkode: 9e7d8...e56 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni #34 Del Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde også kunne fått mange barn hvis det var slik at man kunne vært hjemmeværende og ha mannen på jobb. I dag er det ikke slik. Begge må jobbe 100% for å få ting til å gå rundt fordi alt er så dyrt. Man skal ta vare på seg selv også i familien AS. For 50 år siden kostet en bolig noen månedslønninger. I dag er en bolig fort et sted mellom 5-8 ganger årslønn... Prisene har løpt fra oss. Vet ikke om jeg vil ha barn engang når jeg ikke føler jeg har tid til meg selv engang. Anonymkode: 841a5...d2b Vi har myyye bedre kjøpekraft i dag. Om du vil leve som de gjorde for 70 år siden (i husmorens glansdager), har du nok råd til det. Folk er så utrolig tette i pappen. Min bestemor brukte ikke tiden sin på ungene! Hun dyrket poteter, hentet vann i brønnen, vasket klær og oppvask for hånd, og laget all mat fra bunnen av. Tror du hun hadde tid til seg selv?? Anonymkode: 9e7d8...e56 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni #35 Del Skrevet 22. juni Min bestefar hadde 11 søsken. Anonymkode: 0915e...829 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 22. juni #36 Del Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 21.23): Mine besteforeldre på morssiden hadde 6 barn og på farssiden hadde de 7 barn. Nå til dags har man "mange" barn hvis man har flere enn 2 og de fleste jeg kjenner som er i fertil alder stopper på 2 barn, for det er så slitsomt. (Og dyrt). Hvordan orket de før? Skjønner at en del samfunnsmessig har endret seg mtp. hva som er innafor i oppdragelsen, mer krevende å følge opp med skole osv. Ikke minst har man mer pålitelig prevensjon. Men likevel da... babyer sov vel dårlig før også. Kropper ble slitne og skada av å gå gravide og føde. Likevel fikk de mange. Anonymkode: 5e2c8...293 De hadde ikke prevensjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 22. juni #37 Del Skrevet 22. juni De orket ikke. Det var ikke valgfritt. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #38 Del Skrevet 23. juni Interessant tråd. Tenk å ikke ha vaskemaskin og lignende. Så utrolig slitsomt. Hvor mye oppmerksomhet fikk egentlig barna? Hvordan påvirket det dem i senere alder? Anonymkode: a3bc4...2ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #39 Del Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde også kunne fått mange barn hvis det var slik at man kunne vært hjemmeværende og ha mannen på jobb. I dag er det ikke slik. Begge må jobbe 100% for å få ting til å gå rundt fordi alt er så dyrt. Man skal ta vare på seg selv også i familien AS. For 50 år siden kostet en bolig noen månedslønninger. I dag er en bolig fort et sted mellom 5-8 ganger årslønn... Prisene har løpt fra oss. Vet ikke om jeg vil ha barn engang når jeg ikke føler jeg har tid til meg selv engang. Anonymkode: 841a5...d2b Neida begge må ikke jobbe 100% men da må man være villig til å gå ned på levestandard og det er det mange som ikke ønsker Anonymkode: 3bfc0...381 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #40 Del Skrevet 23. juni Grüner skrev (50 minutter siden): De hadde ikke prevensjon Det fantes noe prevensjon. Det ble brukt dyretarmer som kondom fra 1800 tallet, og fra 1930 kom latex. I tillegg til gamle råd som langvarig amming, hoppe av i svingen, skylling av skjeden (stod noe om vin og noe urtetrekk greier). Om det faktisk fungerer er en annen sak da 😅 Tipper nok den største forskjellen er at en trengte barn til arbeidskraft + noen som kunne ta vare på en når en ble gammel. Barnedødeligheten var høy, så ikke sikkert de overlevde. I tillegg passet ungene stort sett på seg selv, lest flere historier om små barn som lekte ute alene (noe som ikke alltid gikk fint pga vann osv). Idag ville det nok vært ganske utenkelig at 2 åringen lekte ute på egenhånd. Anonymkode: 1ace6...fb0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå