Gå til innhold

Kosthold ved insulinresistens?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kan prøve :) 

Frokost: Frokostblanding med melk og et lite glass appelsinjus 

Blir veldig fort sulten igjen, da spiser jeg kanskje to loffskiver med gulost eller to knekkebrød med kaviar og egg

Så til middag spiser jeg mye halvfabrikat og pizza, orker ikke lage så mye mat. Bruker Fjordland også

Jeg spiser ofte mellom måltidene, mye kjeks og ferdige kaker fra butikken. Spiser nesten potetgull og sjokolade hver dag. 

Trener fem ganger i uka på treningssenter, men vet at kostholdet mitt er kjempedårlig 😕 Synes bare det er vanskelig å «lese meg opp» og forstå alt sammen og da bare gir jeg opp. Har veldig lite energi og trøtt og surrete i hode. 

Anonymkode: 12a06...465

Er du sulten om morgenen da? Når du vanligvis spiser frokost, mener jeg? Hva om du prøvde å skippe den tidlige frokosten og i stedet spise mer ordentlig mat til det neste måltidet? Supert at du liker egg, det er en fin matvare.

Ellers er ikke Fjordland det aller verste du kunne valgt, kanskje ta grep på småspisingen først.

Anonymkode: 1e605...fa2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du sulten om morgenen da?

Ja! Jeg er helt utsultet! Våkner vanligvis sånn halv seks og venter med frokost til halv åtte, det er maks jeg klarer å vente. Blir skikkelig grinete og trøtt om jeg er sulten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja! Jeg er helt utsultet! Våkner vanligvis sånn halv seks og venter med frokost til halv åtte, det er maks jeg klarer å vente. Blir skikkelig grinete og trøtt om jeg er sulten. 

Har du prøvd å spise noe mer varig enn frokostblanding? F.eks knekkebrød med kaviar og egg, ta dem først og se om det varer lenger?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kan prøve :) 

Frokost: Frokostblanding med melk og et lite glass appelsinjus 

Blir veldig fort sulten igjen, da spiser jeg kanskje to loffskiver med gulost eller to knekkebrød med kaviar og egg

Så til middag spiser jeg mye halvfabrikat og pizza, orker ikke lage så mye mat. Bruker Fjordland også

Jeg spiser ofte mellom måltidene, mye kjeks og ferdige kaker fra butikken. Spiser nesten potetgull og sjokolade hver dag. 

Trener fem ganger i uka på treningssenter, men vet at kostholdet mitt er kjempedårlig 😕 Synes bare det er vanskelig å «lese meg opp» og forstå alt sammen og da bare gir jeg opp. Har veldig lite energi og trøtt og surrete i hode. 

Du spiser altså store mengder raske karbo. Ikke rart at man blir fort mett. Raske karbo (sukker f.eks) er avhengighetsskapende. Man har lyst på det fordi det aktiverer belønningssenter i hjernen. 

Så du må endre hele måten du spiser på. Spis for at kroppen din skal ha næring, og ikke for kos eller trøst. Spis mye grønnsaker, proteiner (kjøtt, fisk), bytt ut fint brød med grovbrød. 

Hadde jeg spist slik som deg hadde jeg også vært skrubbsulten hele tiden, fordi man blir mer sulten av raske karbo. 

F.eks

Frokost: Bytt ut frokostblandingen med en liten porsjon havregrøt til frokost. Ikke ha sukker på grøten, bruk f.eks kokosmasse, kanel og blåbær som topping (jeg tar blåbær i en liten skål fra fryseren og tiner i mikroen som jeg bruker oppå). Drikk vann til. 

Lunsj: En grov brødskive eller to grove knekkebrød, gjerne med kaviar og egg eller gulost. Spis gjerne noe oppkuttede grønnsaker til og en frukt og kanskje et lite glass melk

Middag: Da er det lurt å tenke rene råvarer. F.eks et laksestykke stekt i ovn med dampede grønnsaker og poteter til, og en teskje eller to med rømme på laksen. 

image.png.1e38bdb1d7a98d53c0cb9500f74e9b55.png

Anonymkode: 03920...5b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du spiser altså store mengder raske karbo. Ikke rart at man blir fort mett. Raske karbo (sukker f.eks) er avhengighetsskapende. Man har lyst på det fordi det aktiverer belønningssenter i hjernen. 

Så du må endre hele måten du spiser på. Spis for at kroppen din skal ha næring, og ikke for kos eller trøst. Spis mye grønnsaker, proteiner (kjøtt, fisk), bytt ut fint brød med grovbrød. 

Hadde jeg spist slik som deg hadde jeg også vært skrubbsulten hele tiden, fordi man blir mer sulten av raske karbo. 

F.eks

Frokost: Bytt ut frokostblandingen med en liten porsjon havregrøt til frokost. Ikke ha sukker på grøten, bruk f.eks kokosmasse, kanel og blåbær som topping (jeg tar blåbær i en liten skål fra fryseren og tiner i mikroen som jeg bruker oppå). Drikk vann til. 

Lunsj: En grov brødskive eller to grove knekkebrød, gjerne med kaviar og egg eller gulost. Spis gjerne noe oppkuttede grønnsaker til og en frukt og kanskje et lite glass melk

Middag: Da er det lurt å tenke rene råvarer. F.eks et laksestykke stekt i ovn med dampede grønnsaker og poteter til, og en teskje eller to med rømme på laksen. 

image.png.1e38bdb1d7a98d53c0cb9500f74e9b55.png

Skulle selvsagt stå "ikke rart at man blir fort SULTEN", ikke mett 🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Slik har jeg det hvis jeg spiser mye raske karbohydrater på kvelden. Da våkner man også gjerne "utsultet" fordi blodsukkeret blir ustabilt. Du skal se at hvis du legger om kosten, slutter du også å være så sulten på morgenen. Jeg har selv sluttet å spise frokost som følge av at jeg er mer bevisst hva jeg spiser på kvelden og er dermed ikke lengre sulten før 11:30 :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Spis mye grønnsaker, proteiner (kjøtt, fisk), bytt ut fint brød med grovbrød. 

Takk for veldig mye og bra informasjon. Men er det sånn at jeg kan spise grovbrød, var en annen som sa jeg ikke skulle spise korn?

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du prøvd å spise noe mer varig enn frokostblanding? F.eks knekkebrød med kaviar og egg, ta dem først og se om det varer lenger?

Ja, men jeg synes ikke det hjalp egentlig. Blir alltid ekstremt sulten selv om jeg akkurat har spist, uansett hva jeg spiser. Unntaket er kanskje om jeg spiser en hel kake alene eller en hel pizza. Da blir jeg kvalm og svimmel og svetter isteden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for veldig mye og bra informasjon. Men er det sånn at jeg kan spise grovbrød, var en annen som sa jeg ikke skulle spise korn?

Ja, men jeg synes ikke det hjalp egentlig. Blir alltid ekstremt sulten selv om jeg akkurat har spist, uansett hva jeg spiser. Unntaket er kanskje om jeg spiser en hel kake alene eller en hel pizza. Da blir jeg kvalm og svimmel og svetter isteden. 

Ta kontakt med fastlegen din, og gynekolog (ift PCOS.)

Du har PCOS, overvekt og er insulinresisent- du står i fare for å få ganske mye skumle sykdommer om du ikke tar tak nå. Du blir sannsynligvis sur for svaret, men du har et helt shitty kosthold, og viser svært lite kunnskap om mat og ernæring ut i fra svarene du gir når vi forsøker å gi deg råd i denne tråden, så jeg tenker det er alfa omega at du får hjelp av fagkyndig. Du trenger sannsynligvis metformin i tillegg til en god ernæringsfysiolog. 

Og selv om du har blitt snurt hver gang vi sier at du må lese deg opp, så må du faktisk det. Du må ta tak i helsa di, skaffe deg kunnskap, og lese deg opp slik at du kan ta bevisste informerte valg. Vi har gitt deg flere tips + nettside(r) som du kan besøke. 

Anonymkode: b3fa0...2aa

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kutt sukker, hold deg til ren mat og kutt ned på karbohydrater.

Vann, melk, kaffe, te (uten sukker), sukkerfri saft og brus.

Grønnsaker, bær, nøtter, egg, magre meieriprodukter, kjøtt, fisk. Grove kornprodukter og fullkornsprodukter. 

Spis faste måltider. Juice er fult av fruktsukker så det bør du ikke drikke daglig. 

Det beste er å spise karbohydratene sammen med proteiner og fett. Frukt bør også spises sammen med mat. 

f.eks

frokost - grove skiver eller knekkebrød med egg, makrell, ost, magert kjøttpålegg og grønnsaker, et glass melk. 

Lunsj - salat, kjøtt, grove skiver med pålegg. Jeg syns det er godt med omelett f eks. Eller en kyllingsalat. 

Middag - kjøtt/fisk, grønnsaker (kokt eller rå), potet eller fullkornspasta / brun ris. 

Kveldsmat - mager kesam, nøtter, bær, Rugsprø med pålegg. 

Anonymkode: 8083f...d24

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I følge norske kostholdsråd så er kornprodukter innafor. Det er ikke slik at det anbefales i Norge av helsevesenet at de med insulinresistens eller diabetes skal unngå kornprodukter 100%. Det anbefales dog å spise grove kornprodukter som metter lenge og fører til en lavere blodsukkerstigning, så grovt brød burde være OK. Men du bør selvsagt også som andre skriver snakke med legen din.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta kontakt med fastlegen din, og gynekolog (ift PCOS.) Det har jeg gjort :) 

Du har PCOS, overvekt og er insulinresisent- du står i fare for å få ganske mye skumle sykdommer om du ikke tar tak nå. Du blir sannsynligvis sur for svaret, Nei, jeg sier det jo selv at kostholdet mitt er elendig. 

Og selv om du har blitt snurt hver gang vi sier at du må lese deg opp, så må du faktisk det. Jeg blir ikke snurt av det, men av de svarene jeg limte inn tidligere i tråden. Jeg synes derimot det er vanskelig å lese meg opp, for det er så mye jeg ikke forstår. 

Nå synes jeg imidlertid jeg har fått mange gode svar i tråden som jeg kan prøve ut mens jeg venter på legetimen :) 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk! Jeg har også pcos faktisk. 

Men altså når du sier spis under 100 gram karbohydrater, hvordan regner jeg det ut? Må jeg veie all maten jeg spiser og så dele på en eller annen måte?

Ja, i starten når du lærer deg hva som har masse karbohydrater o.l. må du veie opp/måle det du spiser. Etterhvert blir det mer automatikk i det. Og du bare vet hva du bør og ikke bør spise.

Også må du se bakpå. Skal du f.eks. spise 70 gram pølse, må du regne ut hvor mye det er sånn at du ikke spiser for mye. Bak på pakken, eller om du googler det, står det som oftest per 100 gram. La oss si at det står 23 gram karbohydrater per 100 gram.

Det finnes sikkert smartere måter å regne det ut på, men sånn jeg regner det ut på er at jeg tar 23 gram og deler på 100. Da finner jeg ut hvor mye det er i 1 gram pølse. Så ganger det det tallet jeg fikk, med hvor mange gram jeg skal spise. I denne situasjonen blir det da 70 gram. Og det svaret du får da, er hvor mye karbohydrater det er i pølsa du skal spise.

Sånn som grønnsaker (som vokser over jorden) trenger du strengt tatt ikke å måle opp, fordi de har så lite karbohydrater at det skal ikke ha noe å si, men i begynnelsen er det lurt bare for å lære deg det. :) Det tar ikke lenge før du begynner å huske hva som har mye karbohydrater og hva som har lite. 

Du kan også google deg frem til lavkarbo-oppskrifter på nettet, der vil det som oftest stå hvor mye karbohydrater, fett, o.l. hvert enkelt måltid har.

Også kan du som sagt ta utgangspunkt i det du googler deg frem til: hvilke matvarer har lite karbohydrater i seg, eller hvilke du bør være mer forsiktig med. Søk på engelsk så får du enda flere resultater. "Low carb" og "PCOS diet" og "insulin resistance diet" er eksempler på det du kan søke på.

Anonymkode: fcb25...796

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må gjerne spise korn, men ikke i store mengder helst. Sånn typ 1 brødskive grovt brød om dagen er perfekt, også kan du heller legge på masse pålegg istedet (og da gjerne masse grønnsaker!). Spis gjerne yoghurt og frukt til istedet for mer brød.

I Norge får vi liksom beskjed om å spise brødmat opptil 3 måltider om dagen. Det blir som oftest for mye karbohydrater for de av oss som sliter med det. Bytt det ut med noe annet, så har du mere plass i din daglige karbohydratmengde til ting som frukt og grønt. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, i starten når du lærer deg hva som har masse karbohydrater o.l. må du veie opp/måle det du spiser. Etterhvert blir det mer automatikk i det. Og du bare vet hva du bør og ikke bør spise.

Også må du se bakpå. Skal du f.eks. spise 70 gram pølse, må du regne ut hvor mye det er sånn at du ikke spiser for mye. Bak på pakken, eller om du googler det, står det som oftest per 100 gram. La oss si at det står 23 gram karbohydrater per 100 gram.

Det finnes sikkert smartere måter å regne det ut på, men sånn jeg regner det ut på er at jeg tar 23 gram og deler på 100. Da finner jeg ut hvor mye det er i 1 gram pølse. Så ganger det det tallet jeg fikk, med hvor mange gram jeg skal spise. I denne situasjonen blir det da 70 gram. Og det svaret du får da, er hvor mye karbohydrater det er i pølsa du skal spise.

Sånn som grønnsaker (som vokser over jorden) trenger du strengt tatt ikke å måle opp, fordi de har så lite karbohydrater at det skal ikke ha noe å si, men i begynnelsen er det lurt bare for å lære deg det. :) Det tar ikke lenge før du begynner å huske hva som har mye karbohydrater og hva som har lite. 

Du kan også google deg frem til lavkarbo-oppskrifter på nettet, der vil det som oftest stå hvor mye karbohydrater, fett, o.l. hvert enkelt måltid har.

Også kan du som sagt ta utgangspunkt i det du googler deg frem til: hvilke matvarer har lite karbohydrater i seg, eller hvilke du bør være mer forsiktig med. Søk på engelsk så får du enda flere resultater. "Low carb" og "PCOS diet" og "insulin resistance diet" er eksempler på det du kan søke på.

Tror det blir litt stor overgang..

Det som er viktig her TS, er å begynne å endre vaner, og på et nivå du får til.

Bytt ut frokostblandingen med knekkebrød/grovt brød. Bort med kalorier i drikke, forsøk å unngå prosessert mat.

Tilfør grønnsaker.

Ta det derfra, du har så mye å gå på at du trenger ikke begynne å veie å måle, tror du har nok med å starte å bytte ut matvaregruppene dine.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror det blir litt stor overgang..

Det som er viktig her TS, er å begynne å endre vaner, og på et nivå du får til.

Bytt ut frokostblandingen med knekkebrød/grovt brød. Bort med kalorier i drikke, forsøk å unngå prosessert mat.

Tilfør grønnsaker.

Ta det derfra, du har så mye å gå på at du trenger ikke begynne å veie å måle, tror du har nok med å starte å bytte ut matvaregruppene dine.

Enig, ta et steg om gangen :) Prøv å få i deg mer hel ordentlig mat og mindre småspising og godsaker mellom måltidene. Når du mestrer det så klart du gå hardere til verks.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må gjerne spise korn, men ikke i store mengder helst. Sånn typ 1 brødskive grovt brød om dagen er perfekt, også kan du heller legge på masse pålegg istedet (og da gjerne masse grønnsaker!). Spis gjerne yoghurt og frukt til istedet for mer brød.

I Norge får vi liksom beskjed om å spise brødmat opptil 3 måltider om dagen. Det blir som oftest for mye karbohydrater for de av oss som sliter med det. Bytt det ut med noe annet, så har du mere plass i din daglige karbohydratmengde til ting som frukt og grønt. :) 

TS trenger absolutt ikke begynne med lavkarbo slik du skisserer her. Det blir en alt for brå overgang og er ofte noe man ikke klarer å opprettholde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

TS trenger absolutt ikke begynne med lavkarbo slik du skisserer her. Det blir en alt for brå overgang og er ofte noe man ikke klarer å opprettholde.

Å kutte ned på antall brødskiver og øke på ting som yoghurt, ost, frukt og grønt er vel ingen stor overgang?

Lavkarbo trenger ikke å være strengt. Det må ikke være et ekstremt kosthold som mange tror lavkarbo må være. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å kutte ned på antall brødskiver og øke på ting som yoghurt, ost, frukt og grønt er vel ingen stor overgang?

Lavkarbo trenger ikke å være strengt. Det må ikke være et ekstremt kosthold som mange tror lavkarbo må være. 

Det er mye mer enn å kutte ned på antall brødskiver hvis man skal gå fra et kosthold bestående av loff og pizza til lavkarbo. Med den bakgrunnen TS har nå tror jeg nok det blir for mye å begynne å telle på karbohydratene i tillegg til alt annet. Det betyr mye større sjanse for å raskt falle tilbake til gamle vaner.

Når TS går til ernæringsfysiolog med hennes bakgrunn, kommer det ikke til å bli anbefalt at hun skal starte med lavkarbo. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du gjør det til en stor overgang ved å anbefale å regne ut karbohydrater i matvarene osv i tillegg.

Da blir det mange steg, og mange steder å feile. Bytte matvaregrupper, innføre nye matvarer er nok. Å veie dem, regne ut og sette sammen til et perfekt dagsmeny er langt over limit nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lite karbohydrater? Kan jeg spise vanlig rugbrød fra butikken? Og posesupper?

Nei. 

Du må lese deg  opp på glykemisk indeks.

Anonymkode: 13e29...a16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...