AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #21 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Spørsmålet var om jeg kan spise jordbær havregrøt og frokostblanding med melk. Anonymkode: 12a06...465 Min erfaring er at jordbær går greit, men havregrøt og frokostblanding gir meg høyt blodsukker. Anonymkode: 56be7...c6f 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #22 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva sa blodprøvene dine da? Hvor mye karbohydrater du kan spise er basert på prøvene dine.. Eller er du "selvdiagnosert"? Anonymkode: 05ecb...766 Blodprøvene sa at jeg var insulinresistent. Jeg skal ha oppfølging med legen senere. Det eneste jeg har fått vite er at jeg bør være obs på kostholdet mitt. Anonymkode: 12a06...465
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #23 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min erfaring er at jordbær går greit, men havregrøt og frokostblanding gir meg høyt blodsukker. Anonymkode: 56be7...c6f Langtidsblodsukkeret mitt er ok, jeg har ikke diabetes, bare insulinresistent. Jeg kan visst unngå diabetes om jeg forandrer kosthold. Hvordan merker du høyt blodsukker? Har du diabetes? Anonymkode: 12a06...465
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #24 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Blodprøvene sa at jeg var insulinresistent. Jeg skal ha oppfølging med legen senere. Det eneste jeg har fått vite er at jeg bør være obs på kostholdet mitt. Anonymkode: 12a06...465 Men les deg opp da. Du kan uansett ikke leve på havregrøt, jordbær og frokostblanding med melk. Anonymkode: b3fa0...2aa
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #25 Skrevet 21. juni 2024 Noen som kan svare på en hyggelig måte? Anonymkode: 12a06...465 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #26 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen som kan svare på en hyggelig måte? Anonymkode: 12a06...465 Legen din. Anonymkode: b9107...251
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #27 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg tror du trenger litt kunnskap jeg, TS, før du hiver deg uti noe. Det at du spør om du kan spise posesuppe viser at du ikke helt har forstått hva dette dreier seg om. Les om insulinresistens, forstå mekanismene. Anonymkode: b3fa0...2aa Enig i denne. Så en annen dele en link til en lettlest og lett forståelig artikkel om dette i en annen tråd. Les her https://blodsjekk.no/hva-er-insulinresistens/. Du trenger å kutte karbohydrater og sukker. Ikke småspis/ha mellom-måltid mellom måltidene dine. Du kan ha god nytte av periodisk faste, pluss ingenting inn i munn annet enn vann og kaffe/te mellom måltidene. Pluss fysisk aktitivitet. Anonymkode: 8f42d...f3b 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #28 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Noen som kan svare på en hyggelig måte? Anonymkode: 12a06...465 Hvem er det som ikke har svart deg hyggelig? Anonymkode: b3fa0...2aa
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #29 Skrevet 21. juni 2024 Nei nei nei! Dette må du ta med legen din, som evn kan henvise deg til diabetessykepleier og andre fagpersoner. Anonymkode: c14c5...5b2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #30 Skrevet 21. juni 2024 Du burde ikke spise frokostblanding og gryn nei. Det består av karbohydrater. Karbohydrater blir til glukose i blodet ditt. Det er det siste du trenger med insulinresistens. Matvarer med karbohydrater er typisk brød etc, korn, poteter, ris, pasta +++ Du bør også holde deg unna sukker. Både raffinert sukker, fruktsukker, honning, sirup osv. Anonymkode: 8f42d...f3b
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #31 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvem er det som ikke har svart deg hyggelig? Anonymkode: b3fa0...2aa Se under. Disse svarene (ev uthevet i svarene) er ikke hyggelig. Noen av dem er til og med sånn «hvorfor svarer du i det hele tatt». AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Legen din. Anonymkode: b9107...251 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men les deg opp da. Du kan uansett ikke leve på havregrøt, jordbær og frokostblanding med melk. Anonymkode: b3fa0...2aa AnonymBruker skrev (1 time siden): Gå til legen om du er syk. Anonymkode: b9107...251 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan spise hva du vil. Anonymkode: b9107...251 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og det er derfor jeg skriver det jeg gjør. Å spørre på et forum om du kan spise havregrøt er ikke å tilegne deg kunnskap. Ingen her kommer til å gi deg en lang og innførende greie om hva insulinresistens er heller. Anonymkode: b3fa0...2aa AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hva sa blodprøvene dine da? Hvor mye karbohydrater du kan spise er basert på prøvene dine.. Eller er du "selvdiagnosert"? Anonymkode: 05ecb...766 Anonymkode: 12a06...465 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #32 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Se under. Disse svarene (ev uthevet i svarene) er ikke hyggelig. Noen av dem er til og med sånn «hvorfor svarer du i det hele tatt». Anonymkode: 12a06...465 Jøss, du er iallfall hårsår. Har du for vane å tolke alt andre sier til deg i verste mening? Du legger ut på et forum, selvfølgelig vil du få svar. Jeg synes ingenting av det du har uthevet har vært dårlig. Anonymkode: b3fa0...2aa 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #33 Skrevet 21. juni 2024 Men TS, hvordan har kostholdet ditt vært til nå da? Hvis du beskriver hvordan du har spist vanligvis så kanskje folk kan hjelpe deg med å identifisere noen enkle grep du kan begynne med. Anonymkode: 1e605...fa2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #34 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du burde ikke spise frokostblanding og gryn nei. Det består av karbohydrater. Karbohydrater blir til glukose i blodet ditt. Det er det siste du trenger med insulinresistens. Matvarer med karbohydrater er typisk brød etc, korn, poteter, ris, pasta +++ Du bør også holde deg unna sukker. Både raffinert sukker, fruktsukker, honning, sirup osv. Anonymkode: 8f42d...f3b Takk! Men hvorfor kan jeg da spise rug? Mamma sa jeg også bør unngå stivelse? Frokostblandingen min har nøkkelhull og ca 38 gram karbohydrat. Det er jo mye mer enn 4, som noen andre sa her, men skal jeg unngå alle karbohydrater? Jeg er ikke så glad i kjøtt eller fete ting, og det er jo karbodrater i nesten alt. Anonymkode: 12a06...465
Dikken Skrevet 21. juni 2024 #35 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men TS, hvordan har kostholdet ditt vært til nå da? Hvis du beskriver hvordan du har spist vanligvis så kanskje folk kan hjelpe deg med å identifisere noen enkle grep du kan begynne med. Anonymkode: 1e605...fa2 Enig. Fortell hva og når du spiser,
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #36 Skrevet 21. juni 2024 Gurimalla for noen svar du har fått TS! Jeg har også insulinresistens, og har PCOS. Jeg har en del erfaring/kunnskap med dette. Men det er vanskelig å forklare absolutt alt på Kvinneguiden. Men for å oppsummere litt for deg, det du bør gjøre er å spise mindre karbohydrater enn det som er vanlig i et norsk kosthold. Da vil blodsukkeret ditt holde seg mer stabilt som er bra for deg. Noen liker å faste også, som også kan ha svært god effekt. (Er ikke noe for meg, men andre sverger til det. F.eks. hopper noen over frokost og spiser en større lunsj i stedet.) Kutt ned (du trenger ikke å kutte helt ut for å få positiv effekt, men jo mer du kutter ned jo bedre) på ting om potet, pasta, brød(altså mel), ris, korn, og erstatt med grønnsaker (aller helst de som vokser over jorda) og rent kjøtt, melkeprodukter og egg. Google ting som "lavkarbo kosthold" og les litt om det. Det er veldig mye info om hva du kan spise og ikke. Nøyaktig definisjon er litt variabel utifra hvem du spør, men ligger du under 100 g er det bra. Ligger du enda lavere er det enda bedre, så fremt du får i deg alt du trenger av vitaminer o.l.) Lavkarbo vinkles som en slankekur der man raser ned i vekt, men det er alt ettersom hvordan man bruker det kostholdet. Legger man seg svært lavt på kalorier vil man selvfølgelig rase ned i vekt. Men om man har en grei mengde kalorier og en grei mengde karbohydrater, er det ingenting som tilsier at man ikke kan spise sånn hele livet ut. Man kan også bruke Metformin for å fikse litt opp i insulinresistensen. Det er iallefall vanlig å få om man har insulinresistens pga. PCOS. Bare noe du kan spørre legen din om om du er interessert i det. Anonymkode: fcb25...796 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #37 Skrevet 21. juni 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Takk! Men hvorfor kan jeg da spise rug? Mamma sa jeg også bør unngå stivelse? Frokostblandingen min har nøkkelhull og ca 38 gram karbohydrat. Det er jo mye mer enn 4, som noen andre sa her, men skal jeg unngå alle karbohydrater? Jeg er ikke så glad i kjøtt eller fete ting, og det er jo karbodrater i nesten alt. Anonymkode: 12a06...465 Det at noen sa 4 er bare kødd, og er ett av svarene jeg himlet med øynene over. For å spise sånn strengt, litt ekstremt lavkarbo (også kalt ketogent/keto) skal man ligge under 20-50 gram karbohydrater om dagen. Det som er med frokostblandinger o.l. er at selv om de er sunne, vil de ha mye karbohydrater i seg. Og det er dumt å bruke hele dagens mengde med karbohydrater som du har tenkt å spise, på 1 skål frokostblanding, når du kunne ha spist en hel kg. grønnsaker i stedet (sånn satt på spissen, aner ikke hvor mye karbohydrater er i en kg grønnsaker.) Anonymkode: fcb25...796 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #38 Skrevet 21. juni 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Gurimalla for noen svar du har fått TS! Jeg har også insulinresistens, og har PCOS. Jeg har en del erfaring/kunnskap med dette. Men det er vanskelig å forklare absolutt alt på Kvinneguiden. Men for å oppsummere litt for deg, det du bør gjøre er å spise mindre karbohydrater enn det som er vanlig i et norsk kosthold. Da vil blodsukkeret ditt holde seg mer stabilt som er bra for deg. Noen liker å faste også, som også kan ha svært god effekt. (Er ikke noe for meg, men andre sverger til det. F.eks. hopper noen over frokost og spiser en større lunsj i stedet.) Kutt ned (du trenger ikke å kutte helt ut for å få positiv effekt, men jo mer du kutter ned jo bedre) på ting om potet, pasta, brød(altså mel), ris, korn, og erstatt med grønnsaker (aller helst de som vokser over jorda) og rent kjøtt, melkeprodukter og egg. Google ting som "lavkarbo kosthold" og les litt om det. Det er veldig mye info om hva du kan spise og ikke. Nøyaktig definisjon er litt variabel utifra hvem du spør, men ligger du under 100 g er det bra. Ligger du enda lavere er det enda bedre, så fremt du får i deg alt du trenger av vitaminer o.l.) Lavkarbo vinkles som en slankekur der man raser ned i vekt, men det er alt ettersom hvordan man bruker det kostholdet. Legger man seg svært lavt på kalorier vil man selvfølgelig rase ned i vekt. Men om man har en grei mengde kalorier og en grei mengde karbohydrater, er det ingenting som tilsier at man ikke kan spise sånn hele livet ut. Man kan også bruke Metformin for å fikse litt opp i insulinresistensen. Det er iallefall vanlig å få om man har insulinresistens pga. PCOS. Bare noe du kan spørre legen din om om du er interessert i det. Anonymkode: fcb25...796 Glemte å si at sukker, altså godteri, hvitt sukker, o.l. er noe du selvfølgelig bør kutte ned på. Det er nok den verste karbohydraten, fordi den har ikke ordentlig sunn næring i seg en gang. En potet har iallefall fiber, vitaminer og mineraler i seg i tillegg til karbohydrater. En sjokolade gir deg glede i øyeblikket, men ikke så mye mer enn det. Man kan kose seg med sjokolade innimellom, men det bør man prøve å unngå om man sliter med insulinresistens. Iallefall frem til man får det under kontroll. Anonymkode: fcb25...796
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #39 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men TS, hvordan har kostholdet ditt vært til nå da? Hvis du beskriver hvordan du har spist vanligvis så kanskje folk kan hjelpe deg med å identifisere noen enkle grep du kan begynne med. Anonymkode: 1e605...fa2 Jeg kan prøve Frokost: Frokostblanding med melk og et lite glass appelsinjus Blir veldig fort sulten igjen, da spiser jeg kanskje to loffskiver med gulost eller to knekkebrød med kaviar og egg Så til middag spiser jeg mye halvfabrikat og pizza, orker ikke lage så mye mat. Bruker Fjordland også Jeg spiser ofte mellom måltidene, mye kjeks og ferdige kaker fra butikken. Spiser nesten potetgull og sjokolade hver dag. Trener fem ganger i uka på treningssenter, men vet at kostholdet mitt er kjempedårlig 😕 Synes bare det er vanskelig å «lese meg opp» og forstå alt sammen og da bare gir jeg opp. Har veldig lite energi og trøtt og surrete i hode. Anonymkode: 12a06...465
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #40 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har også insulinresistens, og har PCOS. Jeg har en del erfaring/kunnskap med dette. Takk! Jeg har også pcos faktisk. Men altså når du sier spis under 100 gram karbohydrater, hvordan regner jeg det ut? Må jeg veie all maten jeg spiser og så dele på en eller annen måte? Anonymkode: 12a06...465
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå