Gå til innhold

Tror ønsket mitt om å gå ned i vekt og bli sunnere har begynt å nesten flyte over inn i en spiseforstyrrelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha tanker fra dere som ser dette fra utsiden, fordi jeg har gått sånn som det her en stund nå og det begynner først nå å gå opp for meg at jeg tror jeg nesten begynner å gå mot spiseforstyrrelse.

Startet å gå ned i vekt ved å spise sunnere og ble mer bevisst kalorier. I starten var det greit og jeg gikk ned selv om jeg fortsatt spiste. Hadde bare noen dager hvor jeg spise det jeg egentlig trenger, og resten av dagene lå jeg litt i underskudd. 

Men så har det over tid blitt slik at jeg sjekker konstant når jeg går forbi speil hvordan jeg ser ut, unngår visse matvarer fordi jeg føler at de har for mye kalorier. Unngår å spise via å faste mye av tiden.. Får forferdelig lett dårlig samvittighet. Som f.eks. nå i dag. Jeg har fastet i nesten 2 døgn hvor det eneste jeg har hatt i meg er svart kaffe og vann, og nå i dag avbrutte jeg den fasten og det jeg har spist i dag tilsvarer ca. 1200 kalorier hvis jeg har regnet rett. Og nå kjenner jeg at jeg sitter her og angrer på at jeg spiste, og er redd for at jeg skal gå opp i vekt. Selv om jeg vet at det ikke skjer fordi jeg har ikke spist nok i dag for at det skjer. Ofte jeg tenker på ting jeg har veldig lyst på, men får dårlig samvittighet for å ha i meg fordi det er en del kalorier.. Som is, husker ikke sist jeg spiste is.. Og er egentlig veldig glad i vin, men hver gang jeg tenker på å drikke vin tenker jeg på hvor mange kalorier det er og tenker at "hvis jeg gjør det og drikker vin i dag må jeg faste i morgen eller ihvertfall spise mye mindre kalorier".

Anonymkode: 75a88...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil på det sterkeste råde deg til å ta tak i disse tankene nå. 

Hilsen ei som startet nøyaktig som deg, og nå har vært syk i 15år, vært innlagt på tvang flere ganger og vært nær døden ved et par anledninger. Det er døds vanskelig å komme seg ut av når det har gått for langt.

Anonymkode: 60ceb...7c2

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil på det sterkeste råde deg til å ta tak i disse tankene nå. 

Hilsen ei som startet nøyaktig som deg, og nå har vært syk i 15år, vært innlagt på tvang flere ganger og vært nær døden ved et par anledninger. Det er døds vanskelig å komme seg ut av når det har gått for langt.

Anonymkode: 60ceb...7c2

Er bare redd at folk ikke vil ta meg på alvor for tankene mine. Jeg var ganske overvektig når jeg første begynte og er fortsatt litt overvektig så når folk ser jeg raser ned i vekt får jeg så mye komplimenter i tillegg. Som på en måte også bidrar til at jeg føler jeg bare presser meg selv hardere til å spise mindre og mindre for å komme meg raskere ned i vekt.

Anonymkode: 75a88...f5d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å faste

Slutt å unngå matvarer

Start i dag og det går seg til. Du er bevisst på problemet. Så ta et tak i det. Trenger ikke noe hjelp for det. ROS er et alternativ du kan forsøke om du vil sykeliggjør deg selv ytterligere men kanskje du får et spark bak og tar et tak selv.

Anonymkode: 92fff...2bd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste, ENESTE måten hvor faste kan være sunt og helsebringende er dersom du spiser NOK og næringsrikt når du spiser. Slik som du holder på nå er ikke bra!

Etter faste trenger kroppen ordentlig næring inn.

Anonymkode: be8f9...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som å lese om meg selv. Jeg begynte omtrent nøyaktig slik du beskriver. Nå er jeg innlagt. Ta tak i det. Oppsøk eventuelt psykolog eller fastlege for hjelp. Men du har et forstyrret tankesett. Ikke la det gå lenger, da blir det mye vanskeligere å gjøre noe med. 

Anonymkode: 11a67...a12

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres absolutt ikke bra ut❤️Det er selvfølgelig viktig å være klar over hva man putter i kroppen (uvitenhet og lite kompetanse om kosthold/kalorier er ofte grunnen til overvekt). 

Men mat er ikke farlig! Vi trenger mat! Kanskje begynne å legge fokuset over på at hvis du spiser måltider med middels til høy proteininntak så blir du mettere og kjenner på mindre sult. Og tenke på at før en gåtur/treningsøkt trenger du karbohydrater for å få energi. Kanskje ta deg en berlinerbolle for eksempel?☺️ Mitt beste tips er å begynne å tenke på muskler, ved å trene styrketrening, spise proteiner og finne ut hva hvileforbrenningen din er. Jeg kan godt hjelpe deg med det hvis du trenger❤️

Siden du er i startfasen av å gå ned i vekt så er det nå du har sjansen til det som kalles «newbie gains» og det er ikke en myte. Spis proteiner! Begynn med styrketrening! Spis nok kalorier og du vil se at samtidig som du går ned i vekt, så får kroppen din en helomvending og du kommer til å føle deg så sterk og bra!

Som sagt: mat er ikke farlig - det er dødsviktig!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kontakt ros og prat med noen som forstår deg. Selv har jeg levd med i 25 år og dessverre vet vi ikke hvor lenge jeg har igjen det hele kroppen min og bare skrur seg av. Så vær så snill prøv å ta fatt i det før det bikker over i en full blown spiseforstyrrelse.

https://nettros.no

Anonymkode: 0067c...581

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...