Gå til innhold

Hvordan brukte mannen din de to ukene med permisjon rett etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min tok ofte en trilletur med baby tidlig morgen mens jeg sov litt, jeg kunne ikke gå så lange turer til å begynne med pga keisersnitt, så de tok han. Han tok matlaging, handling og meste husarbeid. Og plenklipp osv da siden det var sommer.

Anonymkode: 54250...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Min tok 50% perm så var på jobb til lunch, mens vi ofte sov. Så strakk ut permisjonen til nesten en mnd. Jeg ammet, så delte vi på annet. Husarbeid var nedprioritert denne perioden. 

Anonymkode: 55603...f8f

Veldig snill arbeidsgiver da, for det hsr man ikke rett på

Anonymkode: adf0f...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Mann» nummer 1 brukte tid på å gå på byen og sove lenge. Uplanlagt gravid og vi kjente hverandre ikke såå godt (ble samboere da vi bestemte oss for å beholde.) 

Mann nummer 2 tok vare på meg og baby, maste på sykehuset om å legge meg inn da jeg fikk høy feber og infeksjon, håndterte alle familiemedlemmer som ville på besøk og sendte dem hjem etter en halvtime. Handlet, ryddet, vasket. 

Anonymkode: 08898...dc5

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Han gjorde ikke en tøddel. Han sov 12 timer i døgnet, lå på sofaen og så tv resten. Og klaget på at jeg (som hadde mye smerter og komplikasjoner etter fødsel) ikke vasket klær o.l. Klaget over at jeg ikke hadde handlet. Han kunne til nød sitte på badet med babyen i 3 min så jeg fikk spylt mitt veldig skadde underliv. Da jeg etterspurte hjelp på natta (ungen sov ikke i det hele tatt), fnyste han og klaget over hvor sliten han var. 

Forholdet varte kun 5 mnd etter fødsel ;) Var sammen 6 år før det, og ingenting skulle tilsi at det skulle bli sånn 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 75f7b...24e

Høres kjent ut. Han så på serier, sov lenge og gamet med kompisene sine.

I tillegg gnagde han om at jeg måtte begynne å virke, var visst ikke bra å sitte «å synes synd på seg selv». Gnagde om at jeg måtte lage middag og slutte å styre sånn med den ammingen. Om at jeg måtte lære meg å la barnet gråte mens jeg dusjet, så da kunne jeg likesågodt øve på det med en gang.

o.s.v

Det var en forferdelig tid. Aldri følt meg så lite verdt som den første tiden etter jeg ga den mannen en sønn.

Heldigvis har han tatt seg sammen. Vi har vært flere runder hos fvk og han hos psykolog. Nå planlegger vi barn nr 2 og jeg håper og tror det blir annerledes denne gangen. 

Det er likevel sårt at han behandlet meg sånn og skulle ønske jeg kunne fått en oppriktig unnskyldning - som jeg nok aldri vi se snurten av.

Anonymkode: 72247...e7c

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første så til far alle bleier, og han tok all byssing fra (vår) leggetid og frem til 01 mens jeg sov (da pleide baby å falle til ro på puppen til utpå formiddagen neste dag). Handlet og laget mat. Luftet hund (om jeg ikke ønsket å gjøre det). Var mye amming, men han tok baby når vi visste at sult ikke var årsak til uro.

Med andre så var det lite byssing, men mye mer soving, så der slapp mannen «billigere» unna. Men tok fremdeles bleier, bærte/koste. Hentet og leverte eldste i barnehagen. Tok baby på ettermiddagen når det ikke var amming, så jeg kunne være litt med eldste. 

Anonymkode: 5bec8...0a2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Høres kjent ut. Han så på serier, sov lenge og gamet med kompisene sine.

I tillegg gnagde han om at jeg måtte begynne å virke, var visst ikke bra å sitte «å synes synd på seg selv». Gnagde om at jeg måtte lage middag og slutte å styre sånn med den ammingen. Om at jeg måtte lære meg å la barnet gråte mens jeg dusjet, så da kunne jeg likesågodt øve på det med en gang.

o.s.v

Det var en forferdelig tid. Aldri følt meg så lite verdt som den første tiden etter jeg ga den mannen en sønn.

Heldigvis har han tatt seg sammen. Vi har vært flere runder hos fvk og han hos psykolog. Nå planlegger vi barn nr 2 og jeg håper og tror det blir annerledes denne gangen. 

Det er likevel sårt at han behandlet meg sånn og skulle ønske jeg kunne fått en oppriktig unnskyldning - som jeg nok aldri vi se snurten av.

Anonymkode: 72247...e7c

Da håper jeg dere virkelig har pratet ut om dette. En unge er som en og to er som ti.. Dette vet du. Jeg ville krevd en unnskyld og hatt en skikkelig realitetsorientering angående barseltiden med ny baby. Det eldste ungen blir 100% fars ansvar en stund

Anonymkode: d7ea4...997

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Var selvfølgelig en støtte. Bidro på alle plan, byssing døgnet rundt, husarbeid og middagslaging. 

Anonymkode: eab2e...cde

Samme her. Han gjorde så og si alt av husarbeid, og vi delte på oppgaver relatert til babyen annet enn amming. De pleide stå opp sammen på morningen etter jeg ammet, så jeg kunne sove et par timer til (jeg ammet flere ganger gjennom natten).

Anonymkode: dcbae...3e9

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gjorde alt unntatt å amme. Jeg hadde ks og var veldig redusert etter tøff fødsel. 

Anonymkode: 03835...0e6

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gjorde det meste bortsett fra å amme baby. Lage mat, klesvask, trilletur osv. 

Anonymkode: 29e48...254

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde omtrent det samme som jeg gjorde med førstemann (unntatt amming), men med andremann var han en helt med storesøster. Det var i ferien, så vi var hjemme alle fire, og det var viktig for oss at storesøster fikk tid med mamma og pappa hun også 🥰

Anonymkode: b8272...714

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skiftet nesten hver bleie, vasket tåteflasker, trøstet meg når jeg gråt over nederlaget å ikke ha nok melk, gjorde alt husarbeid og handling, gikk turer med hunden, maste på meg om å få i meg mat, te, kaffe, vann, dro på apoteket, og lot meg kose baby, amme, pumpe, amme. Han sov mer enn meg fordi han ikke våkner i nærheten like lett, men han prøvde veldig veldig hardt å gjøre alt han kunne for oss.

Anonymkode: 20c99...512

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi byttet på og sove, så når jeg trengte å sove hadde han baby. Ordnet også mat osv til oss. Husker jeg ikke skjønte hvordan  vi skulle overleve når han skulle tilbake på jobb, men det gikk fint det også, men takk gud for de to ukene 😊

Anonymkode: 8f861...f66

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bygget skap og en hylleseksjon, kjørte mange, mange turer til IKEA fordi han manglet en skrue eller noe, og gikk mange småturer til butikken for å handle to-tre matvarer hver gang. 
Jeg laget middag, tok alt med babyen og prøvde å sove innimellom. 
Vi hadde en krevende baby som var vanskelig å legge og våknet mye, og i tillegg fungerte ikke ammingen så babyen raste ned i vekt. 

Vi fikk ikke flere unger, men er fortsatt sammen. Han har skjerpet seg.

Anonymkode: ef953...525

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 16.37):

Lurer på om flere vil dele sin erfaring. Hvordan bidro eventuelt bidro ikke mannen i de to ukene etter fødsel? 

Slappet han mye av og trodde disse ukene var for at han skulle hvile selv, eller var han en støtte? 

Tips til hvordan kommunisere rundt ansvarsfordeling i forkant taes også imot med takk! 

Anonymkode: a91cc...6e8

Husarbeid, middagslaging, kokte flasker og blandet MME, matet baby på natten så jeg slapp å våkne / stå opp, bysset, skiftet bleier og badet, trille turer mens jeg pumpet i fred og ro eller tok en hvil. 
 

Blir vel det samme denne gangen, bare at han skal ha ferie etter de to ukene så han blir hjemme lengre og får da hovedansvar for levering i barnehagen i tillegg 😊

Anonymkode: 3540a...632

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avløseren min ble sykemeldt to dager etter fødsel og det tok to uker å få en ny. Den første uken gjorde han fjøsarbeidet, det gikk så som så, han vet knapt foran og bak på ei ku, giftet meg med en bygutt. Men dyrene led ikke i det minste. Andre uka passet han babyen mens jeg gjorde jobben selv.

Anonymkode: ae3a2...fa6

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her valgte mannen å jobbe. Han nektet å ta permisjon. Ja, forholdet fikk seg en knekk, hvis noen lurer. 

Anonymkode: 87fd5...82e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min mann gjorde alt utenom å amme😅 han laget mat, handlet, vasket klær, ordnet huset, skiftet bleier og bysset. Jeg laget mat noen ganger når baby sov på han, ellers fikk jeg god tid til å sitte i sofaen å amme og til å komme meg etter fødselen. Han var hjemme i 4 uker pga ferietid (fødte i juli), så det var et sjokk når han begynte på jobb igjen. Jeg hadde bare skiftet 4-5 bleier på de første ukene, og han hadde tatt alt morgenstell. Men det gikk fint heldigvis, selv om det var en overgang❤️  Jeg er veldig glad for at jeg har en mann som stilte (og stiller!!!) veldig mye opp for både meg og lille. 

Anonymkode: 4d68d...0a5

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nummer en tok han seg av alt av husarbeid og avløste meg med det som han kunne i forhold til babyen (bleieskift, bading, trilleturer). Jeg ammet så gjorde egentlig ikke så mye mer enn det, fikk mat servert på sofaen og følte jeg hadde masse egentid, men som stressa førstegangsmor var det absolutt nødvendig at vi var to om babyen😅

 

Med nummer to tok han seg fortsatt av husarbeidet, men da hadde vi også en toåring som i stor grad ble plassert på pappaen😅 han tok henting og levering (vi leverte i bhg som vanlig men han var der bare 4-5 timer i kjernetiden så pappen fikk tid med den nyfødte også🥰), lekte i hagen med toåringen på ettermiddagen❤️ med to stykker måtte jeg naturligvis ta meg av flere bleieskift selv😅 

 

Skal sies at jeg var i veldig god form etter begge to, vi brukte pappas permisjon etter fødsel til å kose oss og nyte babybobla men det hadde vært hardt å klare det uten han❤️ han var definitivt en god avlaster etter at vi fikk begge barna (as he should!) :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spilte på dataen… gjorde absolutt ikke noe for verken babyen, meg eller huset. Forlot han få måneder etterpå. Men dæven for en hyling for at han ikke fikk pappapermen da, selv om han før mente at det bare var tull og at far kommer først inn i babyen liv etter ca to år, noe som kom fram først da min permisjon nærmet seg 🙄 

Anonymkode: 2da39...20d

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks var også en tulling. Egosentrisk og manipulerende. Han kom også med at hvis jeg gjorde ting annerledes, så ville jeg slippe å slite sånn og sånn. Fikk et barn som hadde kolikk i månedsvis. Han mente at vi ikke skulle ta opp barne og la det grine. 
poenget var at han skulle slippe å gjøre noe. Ble sur om natten fordi han ble vekket av barnet. Han reiste på turer og gjorde som han ville uten å tenke på at jeg var drit sliten. Hadde ingen som kunne hjelpe meg.

Han ønsket seg flere barn og maste høl i hue på meg. Det fikk han aldri. Takk gud for det. 

Anonymkode: dbb45...f1c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...