Gå til innhold

Barnefar mener jeg utnytter han for penger fordi jeg krever barnebidrag gjennom NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Svært lav kostnad når han må betale lånet og aly annet? Eh

Anonymkode: 8f7d5...fe1

Bare rentene. TS skriver de ikke betaler avdrag nå som huset skal selges. Så ja, det er billig for å bo i et såpass stort hus. 

Anonymkode: e2a50...a42

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mitt regnestykke om jeg ble alene: 

Økt utgift pr mnd til bolig: 12.000 (liten leilighet med kun ett soverom. Eller 20.000 for 2 soverom. 

Matutgift 2 barn: 10.000 (jeg brukte 6000 før jeg fikk barn. Så økt kostnad på 4000. 

Bleier ol: 500-800

Barnehage: 6500

Forsikring på barn: 1200 for 2 stk

Sparing til barna: 3500 (barnetrygden)

Så økt utgift på ca 33000. 

 

Da har jeg ikke iberegnet mindre utgifter til bilhold for transport Eller busskort, gaver når de skal i bursdag,  klær, utstyr som sekk skøyter,  ski, kjelke,  sykkel. Jeg har heller ikke beregnet tapt inntekt ved at jeg ikke kan jobbe overtid, ulønnet permisjon ved legebesøk, aktiviteter som lekeland, skøytepark,  og andre arrangementer.

Å ha barn er jævla dyrt! 

Anonymkode: 13702...52b

Joda, men sparing til barna, 3500? Skulle eventuelt barnebidrag fra far dekke det at du ønsker å spare kontantstøtten mener du? 

Anonymkode: dd187...0bb

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå betaler vi 50/50 av rentene, vi betaler ikke ned på selve huslånet. Det sluttet vi med da vi bestemte oss for å flytte vekk og legge det ut for salg. 
 

Barnefar kan bo der, men da må han betale 100% av strøm, internett, tv og husforsikring. Samt gjøre klart til visning hver gang det blir visning, det innebærer hovedsaklig å vaske/rydde og sørge for at alt ser greit ut før visningshelg. Dette nekter barnefar å gjøre. Jeg synes det er rett å rimelig at jeg ikke betaler for disse tingene når jeg ikke bor der. 

Anonymkode: e420c...bf0

Jeg håper at dere ikke har sagt opp husforsikring? Du skriver at far må betale dette om han skal bo der. Nå bor ingen av dere der. Betyr det at dere ikke har forsikret huset?

Det er veldig skummelt. Hva visst huset brenner?

Anonymkode: ec1e9...70a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var han utro mot deg og nå straffer du han? 

Anonymkode: 6c439...8cb

Hvor kommer slik idioti fra. Mannen har selv valgt sin midlertidige bo situasjo, han har selv valgt 0 samvær og ham har selv valt og ikke dekke kostnader for egne barn privat.

Hvem mener du at skal betale utgiftene for barna. Er det kun ts sitt ansvar? Skal ts dekke alle utgifter og all omsorg alene? Og viss far dekker halvparten er det en slags straff?? Er dette en oppriktig tanke noen tror på?

Anonymkode: 505f2...10e

  • Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (20 minutter siden):

Er det mening i å spekulere i det? Mannen har ikke betalt noe i bidrag frem til nå, og har ikke på noen måter vist samarbeidsvilje tidligere heller, men du er overbevist om at mannen ville blitt supergrei dersom bare ts betalte halve lånet mens han bodde der? Tydeligvis mannen som initierte bruddet også, siden det var et sjokk for ts, men hun skal bare bukke og neie uansett om han ikke betaler, ikke samarbeider og bare sier nei til alt? Til og med nei til å rydde SITT rot før visninger dersom han skulle bo der. Dette høres for deg ut som mann som blir en engel dersom ts bare sier ja til dette ene? 

Hvor mye tålmodighet skal vi kvinner egentlig ha med urimelige menn? 

Du antar at far bare er vanskelig og mor dr kun supersnil? Jaja du om dey

Anonymkode: 8f7d5...fe1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (1 time siden):

Hun har også skrevet at han ikke vil klargjøre for visninger om han bor der, og da kan de i praksis ikke gjennomført salget, eller ts må fungere som hushjelp som kommer hjem til ham og rydde og vaske før hver visning. Det finnes ikke rett og rimelig, så løsning da blir jo at han ikke kan bo der frem til de selger. Dermed er de økonomiske rammene unødvendig å diskutere i forhold til teoriene om at han kunne bodd der. Han kan ikke det når han nekter å rydde og vaske til visninger, og da er situasjonen låst. 

De betaler halvparten hver. 

Han virker så sjarmerende. 

Anonymkode: 32e5c...cf1

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva betaler du for å bo hos foreldrene dine. Barnebidraget skal jo dekke litt av dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Frekt å kreve fullt bidrag når du VET at han skal ha samvær når han får eget sted!!

Han bor hos en kompis og har vært i brudd.

Stakkars fyr,skal du forlange 7000 i bidrag for en kort periode?? Han skal nok ha 50% når han får eget sted å bo, da blir det knapt bidrag til deg. be kind!

Anonymkode: 93f5b...eeb

Han har nekta betale noe frivillig fram til nå, da blir dette konsekvensen. Han har kun seg selv å skylde. 

Anonymkode: 894ad...980

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du bør prøve å samarbeide og legge tilrette for samvær med far. Stakkars barn som står i dette og ikke får være med pappe.

Han trenger jo ikke ha dem over nstten om det er vanskelig.

Ikke bare tenk pp deg selv og 💲

Prøv å sette barna i fokus. De har det nok tøft nok som det er om de i tillegg ikke får treffe far.

Hadde aldri klart å både nekte samvær og så kreve fullt bidrag gjennom nav. Kvalmt.

Whayæt goes around comes around…

Anonymkode: 5911f...cc0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Frekt å kreve fullt bidrag når du VET at han skal ha samvær når han får eget sted!!

Han bor hos en kompis og har vært i brudd.

Stakkars fyr,skal du forlange 7000 i bidrag for en kort periode?? Han skal nok ha 50% når han får eget sted å bo, da blir det knapt bidrag til deg. be kind!

Anonymkode: 93f5b...eeb

Så du tenker kanskje at ts også skal kutte ut budsjettet sitt til barna i denne perioden med kr 7000, så kan i grunn bare barna leve med kr 14000 mindre eller hva synes du?

Anonymkode: 1be2c...51d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Frekt å kreve fullt bidrag når du VET at han skal ha samvær når han får eget sted!!

Han bor hos en kompis og har vært i brudd.

Stakkars fyr,skal du forlange 7000 i bidrag for en kort periode?? Han skal nok ha 50% når han får eget sted å bo, da blir det knapt bidrag til deg. be kind!

Anonymkode: 93f5b...eeb

Viktigere at mor får penger enn st far får ha samvær virker det som! For om man ønsker at barna skal då se far så får man til det selv om han bor hos venner

Anonymkode: 8f7d5...fe1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts, du bør prøve å samarbeide og legge tilrette for samvær med far. Stakkars barn som står i dette og ikke får være med pappe.

Han trenger jo ikke ha dem over nstten om det er vanskelig.

Ikke bare tenk pp deg selv og 💲

Prøv å sette barna i fokus. De har det nok tøft nok som det er om de i tillegg ikke får treffe far.

Hadde aldri klart å både nekte samvær og så kreve fullt bidrag gjennom nav. Kvalmt.

Whayæt goes around comes around…

Anonymkode: 5911f...cc0

👏

Anonymkode: 8f7d5...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet det kan hende han hadde gjort det om hu. Ikke krevde han skulle betale alt 

Anonymkode: 8f7d5...fe1

Nei det er jo rett og rimelig at ts betaler for mannens strømforbruk, tv og internett og at han disponerer hele huset uten å betale noe. Hun burde også lage ekstra mat hun kan levere på døren slik at han får middag vær dag, også skal hun selvsagt dekke alle utgiftene knyttet til barna.

 

Anonymkode: 505f2...10e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg og mannen har nylig gått ifra hverandre. Vi har to barn sammen som er 5 og 1 år. Bruddet kom som ett sjokk, da vi har vært sammen i over 10 år. Spesielt vanskelig med da yngstebarnet er 1 år. Vi har nå lagt ut boligen for salg, vet ikke hvordan det går, men uansett så er mesteparten av salgsverdien min, da mannen bare gikk inn med 200 000kr i egenkapital og jeg gikk inn med 3,6 millioner da vi kjøpte for 2 år tilbake. Vi har skrevet ektepakt. 
 

Jeg har flyttet inn til mine foreldres hus mens felles boligen er lagt ut for salg. Jeg har også den daglige omsorgen for begge barna nå. Jeg har barna 100% fordi barnefar ikke har muligheten til ha barna pga manglende bosted. Han bor nå midlertidig hos en kompis. Han sier han vil kjøpe seg noe eget da huset blir solgt, det samme gjelder meg. Jeg vil også vente med 
å kjøpe bolig til huset er solgt, da vet jeg hva jeg har å kjøpe for.

Siden jeg har barna 100% nå så har jeg søkt NAV om barnebidrag. NAV har bestemt at far skal betalte 7280kr i måneden, i barnebidrag for begge barna. Barnefar har vært fly forbanna siden han fikk vite det og mener at jeg utnytter  han for penger. Fordi han har tenkt å ha barna 50% etter hvert som han får kjøpt seg bolig, men synes det er ugreit at jeg er så «frekk» å krever barnebidrag nå, spesielt fordi jeg tjener mer enn det han gjør. Han mener at han kan betale meg 3000-4000kr til han får kjøpt seg bolig. For meg er ikke greit. Da begge barna går i barnehage og jeg har en del utgifter i forbindelse med dette. For å ikke snakke om hva mat, klær og utstyr koster til to små barn. Selvfølgelig var jeg klar over hva det vil si å ha barn før jeg fikk unga, så jeg dekker gladelig min del av utgiftene, men krever at barnefar gjør det samme.
 

Dette har ført til dårlig stemning mellom oss og barnefar sier at han skal gjøre alt det som står i hans makt for å gjøre livet mest mulig surt for meg. 
 

Kjenner jeg får helt angst av det barnefar sier, samtidig som jeg er utslitt fordi jeg har begge barna 100%. Det ansvaret er mildt sagt tyngende i tillegg til en krevende jobb. 
 

Hva ville du ha gjort? Gått med på å la han betale 4000kr bare for å «bevare» freden i mellom oss eller stått på ditt og krevd det NAV har fastsatt? Hva er riktig her? 

Anonymkode: e420c...bf0

Eier dere 50% hver av boligen?

Anonymkode: 0b50c...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Frekt å kreve fullt bidrag når du VET at han skal ha samvær når han får eget sted!!

Han bor hos en kompis og har vært i brudd.

Stakkars fyr,skal du forlange 7000 i bidrag for en kort periode?? Han skal nok ha 50% når han får eget sted å bo, da blir det knapt bidrag til deg. be kind!

Anonymkode: 93f5b...eeb

Nav har beregnet det. Ikke ts. 

Anonymkode: 32e5c...cf1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Fred er viktigere enn penger for barnas skyld. 
Er så trist å se når barna blir en inntekt for mor som skal suge maks penger ut av barnefar. 

Anonymkode: 3205d...426

Far står fritt til å inngå en samværsrett avtale. Det står at han ikke har ønsket å gjøre det. Det står også at han ikke har ønsket å betale noen av utgiftene til barna. Ts ble anbefalt å søke bidrag gjennom nav fra familievern kontoret da hun har forsøkt å kommunisere med x mannen der.

Nav regner ut utgifter for barn utifra standar budskjetter og tilpasser summen ut fra foreldres samvær og lønn. Hvordan du mener at å forsørge egne barn er å suge maks penger ut av far forstår ikke jeg. Mannen har forsørger ansvar ovenfor egne barn også etter et samlivsbrudd. Barn koster penger å holde i livet.

Anonymkode: 505f2...10e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Joda, men sparing til barna, 3500? Skulle eventuelt barnebidrag fra far dekke det at du ønsker å spare kontantstøtten mener du? 

Anonymkode: dd187...0bb

Her jeg bor er de fleste enige innad i familie om å spare barnetrygd til barna og heller dele ekstra utgifter.  

Ts sier far bor hos en kompis. Regner med han sparer endel på det. Han burde fint kunne ta økonomisk ansvar for ungene. 

Om han ikke ønsker det, hvorfor leier han ikke en leilighet og har 50/50? Da ville han måttet punge ut med mer enn barnebidrag. Nemlig 

Anonymkode: 13702...52b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (7 timer siden):

Ikke responder på hans angrep mot deg, vis til at nav er de som regner ut hva som er rett og rimelig i situasjonen, og hold dialogen mellom dere skriftlig. Det får som regel motparten til å begrense seg litt i ord og trusler, og man har bevis for det dersom han ikke gjør det. 

Ikke gå med på hans krav. Begynner du med å gi etter for ugrei oppførsel og trusler vet du ikke hvor det ender. Da lærer han bare at slikt virker, og at du gir etter om han bare er ugrei nok. 

Anmeld ham om oppførsel blir uakseptabel. 

NAV regner ikke ut hva som er rett og rimelig i situasjonen. Dem tar utgangspunkt i en sjablon som ikke bryr seg om situasjonen. Som bland annet har med kostnad for bolig. Som jeg skjønner det så bor barna gratis hos sine besteforeldre akkurat nå, og dem trenger ikke støtte fra far til å betale bolig i denne situasjonen.

Disse to virker å trenge advokater som tar seg av skiftet. Her er konfliktnivået på vei helt vei. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS. Det virker som du har gjort det eneste rette og fått bidrag gjennom NAV. 

 

Bruk penger på advokat og prøv å få hjelp med å selge huset. 

Spar på alle meldinger fra Far. Han virker ikke helt stabil og egnet til å ha barna 50%. Det kan hende du vil trenge disse meldingene når han søker 50% samvær for å bygge sak mot han. Ikke snakk med han alene. Bruk kontorer og skriftlig så du har bevis. 

❤️

Anonymkode: 32e5c...cf1

  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du ta bidraget via nav, han skal ikke true deg til å dekke mesteparten av utgiftene til barna i tillegg til alll jobben med dem. 

Husk at at 50/50 ikke er anbefalt før barn er minst 3 år gamle, så det er et par år igjen før minste kan være hos ham. Og hvem vet når han får ordnet seg et annet sted å bo, og om han i det hele tatt er interessert i samvær med eldste. 

Anonymkode: 2d5ea...ec0

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...