Gå til innhold

Barnefar mener jeg utnytter han for penger fordi jeg krever barnebidrag gjennom NAV

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Angry Man skrev (7 timer siden):

Jeg fikk opp 10860. Det var uten  barnehage siden å kalkulere det fordrer at vi vet husholdets brutto inntekt. 

Du må nesten legge inn barnehage for å få riktige tall😅 Siden TS sier hun tjener ok så er det naturlig å anta at hun ikke får redusert barnehageregning, så bare legg inn en gjennomsnittlig årslønn. 

Anonymkode: 2d5ea...ec0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utnytte han for penger?!😂 du sitter jo med ALLE kostnadene! For en tosk…. 

Anonymkode: b8339...df5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bf bør jo selvsagt ha samvær fram til huset blir solgt. Det er jo heller ikke gjort på en dag å kjøpe seg ny bolig. 

Men bf ønsker ikke samvær. Dette er jo et valg han tar. Selvsagt blir det konsekvenser av det. Jeg lurer litt på hvor involvert far har vært så langt i livene til barna når han så lett avviser de. 

Anonymkode: 894ad...980

Det har jeg gikk fått med meg, at han har sagt at han ikke ønsker samvær. Jeg har fått med meg at bostedet hans er et problem, men får ikke svar på årsak til at han ikke kan ha samvær utenom dette bostedet  

Anonymkode: c1b16...129

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok TS skal være glad for at BF ikke har sagt ja til tilbudet om å bo i huset.
Med den avtalen hun hadde gitt til han, med at han dekket strøm, forsikring, nett og boliglånets utgifter (de betaler kun renter, ikke avdraget) så kunne jo far bodd ganske så greit pluss han hadde mest sannsynlig fått bidrag fra TS fordi hun tjener mest.
Er lett for at han hadde trivdes med den avtalen og forpurret visningen slik at boligen ikke hadde blitt solgt i det hele tatt og han hadde fått bo i det store romslige huset.

Skjønner ikke de som hetser TS for at hun gjør det vanskelig for BF.
Hun har jo sagt hun ønsker far skal ha samvær, at hun ønsker 50/50 velkommen.
Men ærlig talt, hadde dere sagt ja til en avtale der BF nekter å vaske og rydde til visning og TS hadde vært den som hadde måttet gjøre det? At hun skulle reise og være hushjelp for dem?

Anonymkode: 5cef2...0af

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 16.33):

Dersom min eksmann forlangte at jeg selv måtte stå for alle boligutgifter alene i vårt felles hus for å få lov til å ha samvær med barna mine, så hadde jeg blitt ekstremt frustrert og desperat selv. TS bor gratis hos foreldrene sine, hvorfor skal da han betale alt av fellesutgifter inkl boliglån, forsikringer og strøm på en bolig som de eier 50/50?

Anonymkode: b48b0...ea6

Jeg bor ikke gratis hos mine foreldre. De tar riktignok ikke markedspris i leie fra meg, men jeg velger å betale dem en sum hver måned. Fordi vi sliter på boligen, strøm koster osv. jeg betaler også for mat og alle utgifter til barna. Dessuten bor foreldrene mine 30-40 min unna barnehagen og min jobb, det innebærer en del mer i bensin og bompenger hver måned. 

Hvorfor skal jeg betale strøm, internett og tv i en bolig jeg IKKE bor i. Jeg bruker ikke mye strøm i boligen eksen bor i, når jeg bor hos mine foreldre, det samme gjelder nett og strøm. Det MÅ han dekke selv. 

I følge norsk lov så er man nødt til å betale 50% av markedsleie til den andre hvis man velger å bli boende i felles bolig etter separasjon. Markedsleien for huset vårt er ganske mye, en 3 roms i det området har månedsleie på minst 15000kr, her er det snakk om en stor enebolig Det er nedfelt i norsk lov, ikke noe jeg har funnet på. Ekssamboer fikk tilbud av meg om å bli boende i huset, betale halvparten av renta (vi sluttet å betale ned på lånet da huset ble lagt ut for salg). Betale strøm, internett og tv alene, ettersom han bor i boligen alene. Og han måtte selvfølgelig rydde opp etter seg selv og gjøre klart til visninger. Han nektet dette, fordi han mener i likhet med det at jeg må betale halvparten av hans strømforbruk, internert og tv, samt rydde opp etter han før visning. Fordi jeg eier huset like mye som han..

Anonymkode: e420c...bf0

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bor ikke gratis hos mine foreldre. De tar riktignok ikke markedspris i leie fra meg, men jeg velger å betale dem en sum hver måned. Fordi vi sliter på boligen, strøm koster osv. jeg betaler også for mat og alle utgifter til barna. Dessuten bor foreldrene mine 30-40 min unna barnehagen og min jobb, det innebærer en del mer i bensin og bompenger hver måned. 

Hvorfor skal jeg betale strøm, internett og tv i en bolig jeg IKKE bor i. Jeg bruker ikke mye strøm i boligen eksen bor i, når jeg bor hos mine foreldre, det samme gjelder nett og strøm. Det MÅ han dekke selv. 

I følge norsk lov så er man nødt til å betale 50% av markedsleie til den andre hvis man velger å bli boende i felles bolig etter separasjon. Markedsleien for huset vårt er ganske mye, en 3 roms i det området har månedsleie på minst 15000kr, her er det snakk om en stor enebolig Det er nedfelt i norsk lov, ikke noe jeg har funnet på. Ekssamboer fikk tilbud av meg om å bli boende i huset, betale halvparten av renta (vi sluttet å betale ned på lånet da huset ble lagt ut for salg). Betale strøm, internett og tv alene, ettersom han bor i boligen alene. Og han måtte selvfølgelig rydde opp etter seg selv og gjøre klart til visninger. Han nektet dette, fordi han mener i likhet med det at jeg må betale halvparten av hans strømforbruk, internert og tv, samt rydde opp etter han før visning. Fordi jeg eier huset like mye som han..

Man er ikke nødt til det nei, man kan fint løse det på en annen måte

Anonymkode: 8f7d5...fe1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thyra skrev (På 22.6.2024 den 16.44):

Enig i at begge kan betale forsikring for huset. Men strøm, internett og TV bør betales av den som faktisk bor der. 

Vi betaler 50/50 på forsikringen nå, men nå har vi en annen type (billigere) forsikring nå som huset er lagt ut for salg og står tomt. Når noen faktisk bor i huset så er man nødt til å tegne en dyrere forsikring..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det har jeg gikk fått med meg, at han har sagt at han ikke ønsker samvær. Jeg har fått med meg at bostedet hans er et problem, men får ikke svar på årsak til at han ikke kan ha samvær utenom dette bostedet  

Barnefar kan få ha så mye samvær som han bare vil. Jeg har til og med sendt han melding om at eldste barnet på 5 år savner han, og om han kunne tenke seg å ta han med på lekeland, parken eller lekeplassen i noen timer på dagtid. De kan selvsagt også være i det usolgte huset vårt, som er like i nærheten av barnas barnehage. Men barnefar svarer ikke på de meldingene. Han kan gjerne ha barna eller bare eldste hvis han vil på overnatting/helg/ukedager eller annenhver uke også. Men kompisen han bor oss vil ikke ha unger i leiligheten, var svaret han ga til FVK da de spurte om samvær han ønsket. Men han kunne tenke seg 50/50 når felles boligen er solg og han har kjøpt seg noe eget…

Kan ikke få sagt det nok! Jeg hindrer ikke samvær! Tvert i mot har jeg spurt på vegne av eldste som savner pappaen, men jeg får ikke noe svar. Og nei jeg har ikke råd til å betale barnefar for å ha samvær med egne barn i form av at jeg dekker halvparten av HANS strømutgifter, nettleie, internett og tv. Det har jeg ikke råd til. Jeg betaler allerede for mine utgifter hos foreldrene mine, som jeg bor hos nå. Det er ikke rettferdig at jeg betaler hans andel også. 

TS 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er avtalefrihet. Dere kan bli enige om en annen løsning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnefar og jeg har 3,8 millioner kroner i huslån til sammen , vi er ansvarlig for halvparten hver. Jeg gikk inn med 3,6 milioner i egenkapital, det er mitt særeie (ektepakt ble signert rett etter huskjøp). Barnefar har også særeie på sine 200 000kr. Vi har betalt ned like mye på lånet siden vi kjøpte boligen. Siden huset ble lagt ut for salg betaler vi begge bare halvparten av rentene, ikke avdragene. 

Og for ordens skyld: jeg har en årsinntekt på 620 000kr i året, barnefar tjener 530 000kr. 

AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 11.42):

Leser nå i OP at de bare har hatt huset i 2 år. De har vært sammen i 10 år. 

Det høres ut som huset kommer til å bli solgt med tap også i og med at de selger så fort mens rentene er så høye. Det kan vel neppe ha hatt så mye verdistigning i løpet av 2 år, og huset må ja ha en verdi på rundt minimum 8 millioner kr siden de gikk inn med 3,8 millioner i egenkapital (TS mesteparten), mens TS ville sittet igjen med 3,8 millioner i lån skulle hun ha kjøpt ut barnefar.

Jeg klør meg litt i hodet her, hvordan er det mulig at barnefar bare har gått inn med 200 000 kr i egenkapital og TS 3,6 millioner når de har vært sammen i 10 år?  

Er lønnsforskjellene såpass store? Har han sittet igjen med gammel gjeld?

Og hvordan er det egentlig mulig at barnefar har fått et såpass høyt lån for 2 år siden, da var jo rentene allerede begynt å stige?

Men seriøst, 200 000 kr i egenkapital etter 10 år sammen, han må jo svært dårlig økonomisk styring eller lav lønn? Har han hatt medlåntaker? Hvordan har banken gått med på det?

Det høres jo ekstremt uansvarlig ut å egentlig ha kjøpt dette dyre huset med tanke på forskjellene her. Hvordan hadde dere planer om å få husholdningen til å bli rettferdig når mannen satt igjen med over 3 millioner mer i huslån enn TS?

Jeg vet faktisk ikke om jeg tror på denne historien.

Anonymkode: 6dfb1...dac

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Brunello said:

Jammen les hva du svarer på da, hun sier jo at hun har tilbudt han en annen løsning. En svært gunstig en også. Han er ikke interessert fordi han må betale for sin egen strøm, tv og internett…

Anonymkode: ca512...603

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok TS skal være glad for at BF ikke har sagt ja til tilbudet om å bo i huset.
Med den avtalen hun hadde gitt til han, med at han dekket strøm, forsikring, nett og boliglånets utgifter (de betaler kun renter, ikke avdraget) så kunne jo far bodd ganske så greit pluss han hadde mest sannsynlig fått bidrag fra TS fordi hun tjener mest.
Er lett for at han hadde trivdes med den avtalen og forpurret visningen slik at boligen ikke hadde blitt solgt i det hele tatt og han hadde fått bo i det store romslige huset.

Skjønner ikke de som hetser TS for at hun gjør det vanskelig for BF.
Hun har jo sagt hun ønsker far skal ha samvær, at hun ønsker 50/50 velkommen.
Men ærlig talt, hadde dere sagt ja til en avtale der BF nekter å vaske og rydde til visning og TS hadde vært den som hadde måttet gjøre det? At hun skulle reise og være hushjelp for dem?

Anonymkode: 5cef2...0af

Hadde han det om hun står med bostedsadresse? Det er noe med bidragmottaker og bidragspliktige. 

Det er snakk om 3 runder med å få huset til å se ålreit ut, så jeg hadde tatt vasken/betalt renhold for at barna mine skulle beholdt kontakt med far. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Barnefar kan få ha så mye samvær som han bare vil. Jeg har til og med sendt han melding om at eldste barnet på 5 år savner han, og om han kunne tenke seg å ta han med på lekeland, parken eller lekeplassen i noen timer på dagtid. De kan selvsagt også være i det usolgte huset vårt, som er like i nærheten av barnas barnehage. Men barnefar svarer ikke på de meldingene. Han kan gjerne ha barna eller bare eldste hvis han vil på overnatting/helg/ukedager eller annenhver uke også. Men kompisen han bor oss vil ikke ha unger i leiligheten, var svaret han ga til FVK da de spurte om samvær han ønsket. Men han kunne tenke seg 50/50 når felles boligen er solg og han har kjøpt seg noe eget…

Kan ikke få sagt det nok! Jeg hindrer ikke samvær! Tvert i mot har jeg spurt på vegne av eldste som savner pappaen, men jeg får ikke noe svar. Og nei jeg har ikke råd til å betale barnefar for å ha samvær med egne barn i form av at jeg dekker halvparten av HANS strømutgifter, nettleie, internett og tv. Det har jeg ikke råd til. Jeg betaler allerede for mine utgifter hos foreldrene mine, som jeg bor hos nå. Det er ikke rettferdig at jeg betaler hans andel også. 

TS 

Jeg har aldri sagt at du skal netale hans forbruk. Jeg mener at du skal betale på huslånet frem til salg, like mye som han betaler på huslånet frem til salg. Uavhengig om det står tomt eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (8 timer siden):

Man er ikke nødt til det nei, man kan fint løse det på en annen måte

Anonymkode: 8f7d5...fe1

Altså, les da mennesker... TS skriver i samme innlegg at de har blitt enige om en annen løsning som er billigere for eksen, men han nektet det også. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold på ditt, og ikke la deg true. Han har plikt til å forsørge barna sine, og han opptrer umodent og bittert. Det er ikke din feil at han ikke vil bidra, så du skal bruke de mulighetene du har til å få inn det ungene dine har krav på.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har aldri sagt at du skal netale hans forbruk. Jeg mener at du skal betale på huslånet frem til salg, like mye som han betaler på huslånet frem til salg. Uavhengig om det står tomt eller ikke. 

Ingen av dem betaler på huslånet nå, de har avdragsfrihet fram til salget. 

At mannen betaler rentene på lånet i stedet for halve rentene + halv markedsleie er et svært generøst tilbud fra TS. Men eksen nekter fordi han ikke vil betale for egne forbruksutgifter når han bor der. 

TS tilbyr gode løsninger som er billigere enn han har rett på, men eksen gjør seg vrang. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nå har ts avklart at det er snakk om at han skulle betale rentene og ikke avdrag. Det synes jeg er mer enn rimelig, siden hun også betaler til sine foreldre for å bo hos de. 

Han foreslår å betale ca halvparten bare av hva barnehagen har kostet ts i noen måneder allerede (jeg forstår det som at ts ikke søkte med en gang hun flyttet ut). Han virker veldig urimelig og uvillig til å ta ansvar for egne barn.

Anonymkode: 1ed85...e29

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angry Man
20 hours ago, AnonymBruker said:

Du må nesten legge inn barnehage for å få riktige tall😅 Siden TS sier hun tjener ok så er det naturlig å anta at hun ikke får redusert barnehageregning, så bare legg inn en gjennomsnittlig årslønn. 

Ja seff. :D Mente selfølgelig bare at jeg ikke hadde en spesifikk sum for Bhg. Ikke at jeg ikke la til noe. Hehe.

Men som sagt jeg rotet det til. Synes summen er helt kurant nå når klokka ikke er midt på natta. 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men far betaler ikke halve barnehagen osv? Nei, da får han betale barnebidrag. Betaler han derimot halve utgiftene er det urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Barnefar og jeg har 3,8 millioner kroner i huslån til sammen , vi er ansvarlig for halvparten hver. Jeg gikk inn med 3,6 milioner i egenkapital, det er mitt særeie (ektepakt ble signert rett etter huskjøp). Barnefar har også særeie på sine 200 000kr. Vi har betalt ned like mye på lånet siden vi kjøpte boligen. Siden huset ble lagt ut for salg betaler vi begge bare halvparten av rentene, ikke avdragene. 

Og for ordens skyld: jeg har en årsinntekt på 620 000kr i året, barnefar tjener 530 000kr. 

Jeg synest det ble fremstilt som at dere eide 50% av huset hver.  Nå ser jeg at lånet på 3,8 millioner som dere deler på, med andre ord er din del 3,6 millioner + 1,9 millioner  (din halvdel av lånet), altså har du gått inn med 5,5 millioner, mens mannen din har gått inn med 1,9 millioner + 200 000 i egenkapital, altså ikke en gang 2 mill. Så grovt sett eier du 75% av huset, og han 25%, og da skjønner jeg jo veldig godt at han ikke vil styre med å vaske og rydde til visning alene når du sitter igjen med mesteparten av verdien. Tenkte du også at han skulle vaske uavhengig av om han hadde samvær 50/50 med barna? Det blir jo ofte mye ekstra rot og smuss med å ha barn til stede, så at han skulle ta all vask og visning alene synest jeg virker litt urettferdig når dere er to om å selge. Det mest rettferdige var at dere delte på å gjøre i stand.

Et lån på 1,9 millioner er jo betraktelig bedre med enn 3 millioner å betale renter på ja, så kostnaden for å bli boende hadde jo ikke blitt så ille dersom du ikke hadde tenkt å kreve noe annet enn at han betalte sin andel av lånet, internett, strøm og TV. Men uansett en veldig dårlig løsning med tanke på å måtte rydde og vaske til visning. Siden det er såpass stort og dyrt hus så høres det ut som krever en del mer enn vanlig.

Anonymkode: 6dfb1...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...