Gå til innhold

Barnefar mener jeg utnytter han for penger fordi jeg krever barnebidrag gjennom NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og mannen har nylig gått ifra hverandre. Vi har to barn sammen som er 5 og 1 år. Bruddet kom som ett sjokk, da vi har vært sammen i over 10 år. Spesielt vanskelig med da yngstebarnet er 1 år. Vi har nå lagt ut boligen for salg, vet ikke hvordan det går, men uansett så er mesteparten av salgsverdien min, da mannen bare gikk inn med 200 000kr i egenkapital og jeg gikk inn med 3,6 millioner da vi kjøpte for 2 år tilbake. Vi har skrevet ektepakt. 
 

Jeg har flyttet inn til mine foreldres hus mens felles boligen er lagt ut for salg. Jeg har også den daglige omsorgen for begge barna nå. Jeg har barna 100% fordi barnefar ikke har muligheten til ha barna pga manglende bosted. Han bor nå midlertidig hos en kompis. Han sier han vil kjøpe seg noe eget da huset blir solgt, det samme gjelder meg. Jeg vil også vente med 
å kjøpe bolig til huset er solgt, da vet jeg hva jeg har å kjøpe for.

Siden jeg har barna 100% nå så har jeg søkt NAV om barnebidrag. NAV har bestemt at far skal betalte 7280kr i måneden, i barnebidrag for begge barna. Barnefar har vært fly forbanna siden han fikk vite det og mener at jeg utnytter  han for penger. Fordi han har tenkt å ha barna 50% etter hvert som han får kjøpt seg bolig, men synes det er ugreit at jeg er så «frekk» å krever barnebidrag nå, spesielt fordi jeg tjener mer enn det han gjør. Han mener at han kan betale meg 3000-4000kr til han får kjøpt seg bolig. For meg er ikke greit. Da begge barna går i barnehage og jeg har en del utgifter i forbindelse med dette. For å ikke snakke om hva mat, klær og utstyr koster til to små barn. Selvfølgelig var jeg klar over hva det vil si å ha barn før jeg fikk unga, så jeg dekker gladelig min del av utgiftene, men krever at barnefar gjør det samme.
 

Dette har ført til dårlig stemning mellom oss og barnefar sier at han skal gjøre alt det som står i hans makt for å gjøre livet mest mulig surt for meg. 
 

Kjenner jeg får helt angst av det barnefar sier, samtidig som jeg er utslitt fordi jeg har begge barna 100%. Det ansvaret er mildt sagt tyngende i tillegg til en krevende jobb. 
 

Hva ville du ha gjort? Gått med på å la han betale 4000kr bare for å «bevare» freden i mellom oss eller stått på ditt og krevd det NAV har fastsatt? Hva er riktig her? 

Anonymkode: e420c...bf0

Be ham om å ryke og reise dit pepperen gror.

Når du blir utsatt for trusler etc har du lov til å ta opp eventuelle samtaler dere imellom.

Når det etterhvert blir snakk om å dele på ungene, vil jo hans bidrag frafalle så dette er helt urimelige fra hans side!

Det er NAV som har kommet frem til at det er et rimelig bidrag utifra hans inntekt, så dette må han evt ta med dem som lager reglene ✌️

Anonymkode: cd289...f1c

  • Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solanum skrev (Akkurat nå):

Det er ikke mye penger. Det er lite penger. 

Et barn koster et soverom. Med dagens boligpriser er det rommet dyrt. Et barn koster barnehage, sfo og idrett. Et barn koster en sikker bil. Et barn koster mat og klær. Et barn koster barnepass. Et barn koster at hovedforsørger ikke kan ta ekstravakter. 

Hovedforsørger har også mye ubetalt arbeid. Mating, trøsting etter mareritt, tørking av snørr, påkledning, vask av klær, 10 000 spørsmål om dagen som må svares på, leksehjelp, innkjøp av 30 fjottete gaver til klassekamerater, foreldremøter, kjøring og en million andre ting. Du skjønner tegninga? Jeg gjør og jeg har ikke unger en gang. 

Bokostnader skal jo ikke regnes inn per nå nå. De betaler jo begge på huset før det blir solgt, dermed deler de allerede på bokostnader. Virker som TS bor gratis til foreldrene sine til hun har fått kjøpt noe eget.

Anonymkode: 6dfb1...dac

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og mannen har nylig gått ifra hverandre. Vi har to barn sammen som er 5 og 1 år. Bruddet kom som ett sjokk, da vi har vært sammen i over 10 år. Spesielt vanskelig med da yngstebarnet er 1 år. Vi har nå lagt ut boligen for salg, vet ikke hvordan det går, men uansett så er mesteparten av salgsverdien min, da mannen bare gikk inn med 200 000kr i egenkapital og jeg gikk inn med 3,6 millioner da vi kjøpte for 2 år tilbake. Vi har skrevet ektepakt. 
 

Jeg har flyttet inn til mine foreldres hus mens felles boligen er lagt ut for salg. Jeg har også den daglige omsorgen for begge barna nå. Jeg har barna 100% fordi barnefar ikke har muligheten til ha barna pga manglende bosted. Han bor nå midlertidig hos en kompis. Han sier han vil kjøpe seg noe eget da huset blir solgt, det samme gjelder meg. Jeg vil også vente med 
å kjøpe bolig til huset er solgt, da vet jeg hva jeg har å kjøpe for.

Siden jeg har barna 100% nå så har jeg søkt NAV om barnebidrag. NAV har bestemt at far skal betalte 7280kr i måneden, i barnebidrag for begge barna. Barnefar har vært fly forbanna siden han fikk vite det og mener at jeg utnytter  han for penger. Fordi han har tenkt å ha barna 50% etter hvert som han får kjøpt seg bolig, men synes det er ugreit at jeg er så «frekk» å krever barnebidrag nå, spesielt fordi jeg tjener mer enn det han gjør. Han mener at han kan betale meg 3000-4000kr til han får kjøpt seg bolig. For meg er ikke greit. Da begge barna går i barnehage og jeg har en del utgifter i forbindelse med dette. For å ikke snakke om hva mat, klær og utstyr koster til to små barn. Selvfølgelig var jeg klar over hva det vil si å ha barn før jeg fikk unga, så jeg dekker gladelig min del av utgiftene, men krever at barnefar gjør det samme.
 

Dette har ført til dårlig stemning mellom oss og barnefar sier at han skal gjøre alt det som står i hans makt for å gjøre livet mest mulig surt for meg. 
 

Kjenner jeg får helt angst av det barnefar sier, samtidig som jeg er utslitt fordi jeg har begge barna 100%. Det ansvaret er mildt sagt tyngende i tillegg til en krevende jobb. 
 

Hva ville du ha gjort? Gått med på å la han betale 4000kr bare for å «bevare» freden i mellom oss eller stått på ditt og krevd det NAV har fastsatt? Hva er riktig her? 

Anonymkode: e420c...bf0

Gi han et valg. Bli enige om å gjøre det som du har gjort det nå, eller finne ut hvor mye det faktisk koster og dele det i to? 
 

Bare barnehagen/SFO er 3300 per barn her jeg bor, så med litt søskenmoderasjon evt. Mat, klær, utstyr etc. koster en del. Evt. kan du bli enig om å ta vare på alt av kvitteringer for utstyr og div. og gi han en oversikt. Ikke gå med på noe mindre enn minstebidrag fra nav 😅 Ender du som meg bor han der i nesten tre år før han finner noe…. 

Anonymkode: 21829...ca4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det gjør hun hvis hun forvalter pengene riktig. Det er mye penger. Så legger du på barnetrygd i tillegg. Så mye koster det ikke med barn. Systemet er utrolig mannsfiendtlig. Staten forteller deg at du bør ikke skille deg som mann, da går økonomien i do.

Anonymkode: 623c7...d73

Tull. Denne barnefaren har selv valgt og bo et sted uten mulighet for samvær. Hadde han hatt samvær ville han ha betalt mindre. Disse pengene er regnet ut i fra hva det faktisk koster med barn også påvirkers bidraget av samvær prosent og lønn. Mener du det er riktig at kun ts skal dekke utgifter knyttet til barna?

Mannen har fått tilbud om å bo i huset mot en svært lav kostnad. Han velger å bo på sofaen til en venn uten å ta ansvar for egne barn.

Anonymkode: 505f2...10e

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det gjør hun hvis hun forvalter pengene riktig. Det er mye penger. Så legger du på barnetrygd i tillegg. Så mye koster det ikke med barn. Systemet er utrolig mannsfiendtlig. Staten forteller deg at du bør ikke skille deg som mann, da går økonomien i do.

Anonymkode: 623c7...d73

Eller han kan velge å ha barna sine 50%, betale halvparten av alle barnas utgifter og betale meg 0kr hver måned? Mannen må kun betale hvis han velger å ikke ta ansvar og omsorg  for barna han selv har satt til verden..

Anonymkode: e420c...bf0

  • Liker 6
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gi han et valg. Bli enige om å gjøre det som du har gjort det nå, eller finne ut hvor mye det faktisk koster og dele det i to? 
 

Bare barnehagen/SFO er 3300 per barn her jeg bor, så med litt søskenmoderasjon evt. Mat, klær, utstyr etc. koster en del. Evt. kan du bli enig om å ta vare på alt av kvitteringer for utstyr og div. og gi han en oversikt. Ikke gå med på noe mindre enn minstebidrag fra nav 😅 Ender du som meg bor han der i nesten tre år før han finner noe…. 

Anonymkode: 21829...ca4

Man bør aldri inngå privat betalingsavtale med en som allerede har vist seg å ikke ville samarbeide godt. Da får man plutselig ikke noe bidrag, og kan lite gjøre med det, annet enn å ta det gjennom nav igjen. 

Det mest ryddige å gjøre når det er konflikt er å ta det gjennom nav. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts. Bare forhold deg til nav sin utregning. Han har takket nei til å bo i huset og ha samvær. Det er ikke din feil. Bidraget vil bli redusert i fremtiden viss han ønsker å ha samvær med barna, noe jeg håper han faktisk gjør.

Kommuniser kun skriftlig vis far kommer med trusler osv.

Du skal selvsagt ikke dekke alle utgifter for barna alene. De er hans barn også.

Anonymkode: 505f2...10e

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Her vil jeg si at det rettferdige er et annet bidrag enn det nav har kommet frem til. Ts er ikke reelle alene om omsorgen slik bidragene er lagt opp. Begge dekker blant annet kostnadene til felles bolig.

Så han skal slippe å være med utgiftene til barna fordi han tar sin del av regninga på felles hus? Drøye 3000 kr per barn er ikke mye når det skal dekke absolutt alt.. Han vil nok betale like mye om ikke mye mer når han får dem 50/50. 

Nav har ikke tatt med bolig i betraktninga, det er jo barna det er snakk om. Og ts betaler vel like mye på felles bolig?

Anonymkode: cd289...f1c

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, det er fullt mulig å skrive en midlertidig samværsavtale på familievernkontoret hvor dere avtaler en ny dato for ny gjennomgang. Da kan det stå at nytt bidrag skal fastsettes når ny avtale, bolig er på plass etc.? At han ikke har helger, dager eller annet med samvær som kan fjerne noe av 100% er derimot rart. At han går med på det får meg til å lure på hva han egentlig vil? Jeg hadde jo aldri funnet meg i det, om jeg så måtte leid hotell noen netter for å se barna eller funnet andre løsninger som å hente de i barnehage/skole og levere til leggetid to faste dager eller annet… 

Ikke finn på å godta mindre enn nav setter. Min eks bodde hos foreldrene sine i nesten tre år før han fant noe eget… 

Anonymkode: 21829...ca4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

 

Vi er helt ferdig med hverandre og greier ikke å bo sammen mer. Det er ikke gjennomførbart rett og slett. Derfor flyttet jeg til mine foreldres hus. Der har vi god plass og de stepper ofte inn som barnevakter.

Barnefar nekter å bo i huset alene fordi da må han dekke utgifter til boliglån og strøm alene frem til huset er solgt. Og det vil han ikke. 

Anonymkode: e420c...bf0

 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nå betaler vi 50/50 av rentene, vi betaler ikke ned på selve huslånet. Det sluttet vi med da vi bestemte oss for å flytte vekk og legge det ut for salg. 
 

Barnefar kan bo der, men da må han betale 100% av strøm, internett, tv og husforsikring. Samt gjøre klart til visning hver gang det blir visning, det innebærer hovedsaklig å vaske/rydde og sørge for at alt ser greit ut før visningshelg. Dette nekter barnefar å gjøre. Jeg synes det er rett å rimelig at jeg ikke betaler for disse tingene når jeg ikke bor der. 

Anonymkode: e420c...bf0

Du sier mot deg selv igjen og igjen. 

Først sier du at han alene må betale hele boliglånet om han skal bo i huset.

En time senere skriver du at han ikke må det.

Du skriver i tillegg at dere faktisk ikke betaler ned på boliglånet, men kun betaler avdrag. Er du et troll? 

Anonymkode: b48b0...ea6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hun er jo urimelig 

Anonymkode: 8f7d5...fe1

Kanskje nav som er urimelig da? Det er de som

krever inn bidraget ikke jeg. 

Anonymkode: e420c...bf0

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så han skal slippe å være med utgiftene til barna fordi han tar sin del av regninga på felles hus? Drøye 3000 kr per barn er ikke mye når det skal dekke absolutt alt.. Han vil nok betale like mye om ikke mye mer når han får dem 50/50. 

Nav har ikke tatt med bolig i betraktninga, det er jo barna det er snakk om. Og ts betaler vel like mye på felles bolig?

Anonymkode: cd289...f1c

Dette er en svært midlertidig ordning fordi de ennå ikke har fått solgt huset sitt. Han er innstilt på 50/50. Det artige er ut fra hi kommer mor da kanskje til å bli bidragspliktig, så kanskje smart å posisjonere seg for et best mulig samarbeid om barna.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje nav som er urimelig da? Det er de som

krever inn bidraget ikke jeg. 

Anonymkode: e420c...bf0

Nav har skjematiske regler. De passer ikke helt inn på slik dere har det. 100% er kun svært midlertidig, og begges bosituasjon er ikke slik reglene er utformet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det tar månedsvis OG penger å få endret bidraget. Det er ikke bare-bare. 

Anonymkode: 623c7...d73

Jepp. 

Jeg er enig i at det er TS som lager dårlig stemning i denne situasjonen. For det første så er ikke huset solgt, samværsavtale er ikke planlagt, diskusjonen om bidrag er ikke tatt.. likevel så blir kravet levert til NAV. 

Før huset blir solgt så tenker jeg at det mest fornuftig er å dele på utgiftene (som f.eks boliglånet) 50/50. Hvordan i alle dager er det han har kommet opp med at han må betale alt alene dersom han bor der? Er det noe du har sagt til han TS?

Anonymkode: e5e24...05a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er helt ferdig med hverandre og greier ikke å bo sammen mer. Det er ikke gjennomførbart rett og slett. Derfor flyttet jeg til mine foreldres hus. Der har vi god plass og de stepper ofte inn som barnevakter.

Barnefar nekter å bo i huset alene fordi da må han dekke utgifter til boliglån og strøm alene frem til huset er solgt. Og det vil han ikke. 

Anonymkode: e420c...bf0

Fordi du har sagt at han må det? Så lenge du eier huset så er det naturlig at du betaler 50 % av boliglånet. Han kunne bodd der, hatt 50 % og du hadde fått avlastning. Jeg syns du fremstår som veldig vanskelig og urimelig. 

Anonymkode: e5e24...05a

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jepp. 

Jeg er enig i at det er TS som lager dårlig stemning i denne situasjonen. For det første så er ikke huset solgt, samværsavtale er ikke planlagt, diskusjonen om bidrag er ikke tatt.. likevel så blir kravet levert til NAV. 

Før huset blir solgt så tenker jeg at det mest fornuftig er å dele på utgiftene (som f.eks boliglånet) 50/50. Hvordan i alle dager er det han har kommet opp med at han må betale alt alene dersom han bor der? Er det noe du har sagt til han TS?

Anonymkode: e5e24...05a

De deler jo på utgiftene. Om han skal bo der mens de selger må han naturligvis ordne til for hver visning, og når han ikke vil det er det ikke praktisk mulig at han bor der. Når han bor der alene er det også selvfølgelig at han må betale strøm, Internett og løpende kostnader ved å bo der, og i praksis leier han jo da TS sin del av huset også, og det er derfor ikke urimelige at han betaler tilsvarende det som er renter i leie. Avdrag betaler de såvidt jeg forstår ikke akkurat nå.

Ts kunne vært grei og betale halvparten av lånet, og ikke ta leie for sin del for å være grei, men når huset skal selges og han nekter å gjøre det klart for visninger blir det uansett en umulighet å gjøre det på den måten. Hun kan ikke ha ansvar for å komme og rydde og vaske klar til hver visning når han bor i huset. Da blir hun i praktisk hushjelp for ham. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Si opp tv/internett. Skal noen bruke det skal det stå på.den som bor der. Det finnes mobile ordninger/streaming så fast abonnement er på det nåværende tidspunkt unødvendig. Si opp absolutt alt som er "forbruk", men lån/renter, kommunale avgifter (utenom forbruk etter utflyttingsdato), forsikring, barnehageplass, ER FELLES UTGIFTER uansett hvem som bor der (eller ikke).

Anonymkode: 6b72b...41f

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt min eks betalte meg i lån/renter betalte jeg tilbake da jeg kjøpte han it av felles bolig. Bare til opplysning.

Anonymkode: 6b72b...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg og mannen har nylig gått ifra hverandre. Vi har to barn sammen som er 5 og 1 år. Bruddet kom som ett sjokk, da vi har vært sammen i over 10 år. Spesielt vanskelig med da yngstebarnet er 1 år. Vi har nå lagt ut boligen for salg, vet ikke hvordan det går, men uansett så er mesteparten av salgsverdien min, da mannen bare gikk inn med 200 000kr i egenkapital og jeg gikk inn med 3,6 millioner da vi kjøpte for 2 år tilbake. Vi har skrevet ektepakt. 
 

Jeg har flyttet inn til mine foreldres hus mens felles boligen er lagt ut for salg. Jeg har også den daglige omsorgen for begge barna nå. Jeg har barna 100% fordi barnefar ikke har muligheten til ha barna pga manglende bosted. Han bor nå midlertidig hos en kompis. Han sier han vil kjøpe seg noe eget da huset blir solgt, det samme gjelder meg. Jeg vil også vente med 
å kjøpe bolig til huset er solgt, da vet jeg hva jeg har å kjøpe for.

Siden jeg har barna 100% nå så har jeg søkt NAV om barnebidrag. NAV har bestemt at far skal betalte 7280kr i måneden, i barnebidrag for begge barna. Barnefar har vært fly forbanna siden han fikk vite det og mener at jeg utnytter  han for penger. Fordi han har tenkt å ha barna 50% etter hvert som han får kjøpt seg bolig, men synes det er ugreit at jeg er så «frekk» å krever barnebidrag nå, spesielt fordi jeg tjener mer enn det han gjør. Han mener at han kan betale meg 3000-4000kr til han får kjøpt seg bolig. For meg er ikke greit. Da begge barna går i barnehage og jeg har en del utgifter i forbindelse med dette. For å ikke snakke om hva mat, klær og utstyr koster til to små barn. Selvfølgelig var jeg klar over hva det vil si å ha barn før jeg fikk unga, så jeg dekker gladelig min del av utgiftene, men krever at barnefar gjør det samme.
 

Dette har ført til dårlig stemning mellom oss og barnefar sier at han skal gjøre alt det som står i hans makt for å gjøre livet mest mulig surt for meg. 
 

Kjenner jeg får helt angst av det barnefar sier, samtidig som jeg er utslitt fordi jeg har begge barna 100%. Det ansvaret er mildt sagt tyngende i tillegg til en krevende jobb. 
 

Hva ville du ha gjort? Gått med på å la han betale 4000kr bare for å «bevare» freden i mellom oss eller stått på ditt og krevd det NAV har fastsatt? Hva er riktig her? 

Anonymkode: e420c...bf0

Lol, å tenke langsiktig er ikke din sterkeste side ser jeg🤣

Anonymkode: 5a6a9...348

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gjør ikke det lenger, det dr makspris 

Anonymkode: 8f7d5...fe1

Sist regning jeg betalte var på 7050 for 2 barn. Så kan nesten ikke ta hensyn til fremtidig makspris. 

Skjønner ikke de som mener at han skal betale som om det var 50/50. Det er han som må slutte å være lat her og skaffe seg egnet sted å bo. Selvfølgelig skal ikke TS betale halvparten av kostnadene på strøm, vann, renovasjon, internett, renter etc om han skal bo i huset alene (noe han uansett ikke vil). 

Hvorfor mener dere TS skal betale en masse ekstra fordi det er midlertidig? 

Anonymkode: 69339...5be

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...