Gå til innhold

Slitsom venninne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne hjelpe henne ut av situasjonen hun er i, men det begynner å bli ekstremt vanskelig. Hun har et «gutteproblem» og er hele tiden opptatt etter ekstern bekreftelse. Det har vært sånn i 8 mnd. Det eneste hun snakker om er menn og det er sinnsykt slitsomt. 

Under eksamensperioden da jeg forsøkte å lese alene endte det bare opp med at hun fulgte etter meg for å snakke om menn. Og når vi er i sosiale settinger så er det kun hun som prater om disse mennene hele tiden. Hun har slitt litt med selvfølelsen og jeg har prøvd i 7 mnd å være der for henne, men jeg har innsett at jeg bare sier det samme uansett. At hun er pen som hun er, god nok og en smart jente og at arbeidet starter fra innsiden osv. Og dette mener jeg❤️ Det er fryktelig slitsomt å bli fulgt etter for å kun snakke om hennes problemer. Det er ikke plass til noen andre i det hele tatt, og når ting skjer med oss andre så blir det neglisjert. 

For noen uker siden var jeg alene hjemme og inviterte hun seg selv hjem til meg- og jeg var ikke helt i form. Hadde vondt i halsen og var litt nedstemt.. Men det var ikke krise, og da hun så det spurte hun om det fikk fint men bablet videre om hennes gutteproblemer. Dette kan ikke være normalt. 

Hun tok initiativ til en jentekveld fordi hun hadde det vondt, og jeg kunne ikke møte opp på den- og hun ble sint/lei seg for det. Det eneste hun snakker om er menn og seg selv. Det er så slitsomt å snakke med folk som ikke ser andre. Hvordan skal man legge frem dette til en person som er veldig følsom, men samtidig få frem alle sine poenger… jeg er ikke interessert i hennes gutteprobelmer i det hele tatt.

Anonymkode: 4aa17...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun høres veldig umoden ut. Forhåpentligvis vil aldring gjøre henne mer moden

Fokuser heller på andre venner, hun her er lost case. Tror neppe hun vil høre på dine tilbakemeldinger uansett hvordan du legger dem frem 

 

Anonymkode: 75fff...335

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun høres veldig umoden ut. Forhåpentligvis vil aldring gjøre henne mer moden

Fokuser heller på andre venner, hun her er lost case. Tror neppe hun vil høre på dine tilbakemeldinger uansett hvordan du legger dem frem 

 

Anonymkode: 75fff...335

Jaa.. jeg forstår veldig godt hva du mener. Jeg har virkelig prøvd mitt beste og jeg har investert i hennes følelser men nå er jeg veldig sliten og lei av hele opplegget. Hver eneste løsning jeg kommer med blir jo ikke hørt på. Føler meg brukt og lei

Anonymkode: 4aa17...342

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer hun også? Følger hun etter deg på studiestedet? 

Anonymkode: d87ce...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Studerer hun også? Følger hun etter deg på studiestedet? 

Anonymkode: d87ce...485

Hun studerer, ja. Men noen ganger kommer hun ikke for å lese. Hun kommer bare til plassen for å snakke om hvor jævlig hun har det, så drar hun hjem

Anonymkode: 4aa17...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si noe sånt som: Vet du..jeg er veldig glad i deg men du snakker bare om dette. Vil anbefale deg å prøve å fokusere på andre ting. For nå er jeg litt lei av å høre om dette hele tiden. Det finnes andre ting i livet :)  
 

Har merket samme problem ..noen blir helt besatte av dette temaet. Er utrolig slitsomt og faktisk litt trist at noen skal kun være opptatt av dette. Er Såå mye annet å ta seg til :) 

Anonymkode: 086dc...146

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan si noe sånt som: Vet du..jeg er veldig glad i deg men du snakker bare om dette. Vil anbefale deg å prøve å fokusere på andre ting. For nå er jeg litt lei av å høre om dette hele tiden. Det finnes andre ting i livet :)  
 

Har merket samme problem ..noen blir helt besatte av dette temaet. Er utrolig slitsomt og faktisk litt trist at noen skal kun være opptatt av dette. Er Såå mye annet å ta seg til :) 

Anonymkode: 086dc...146

Ja.. jeg kunne lagt det frem slik, men tingen er at disse mennene hennes neglisjerer  hennes følelser og hun snakker bare stygt om dem.. jeg vil ikke ende opp slik 

Anonymkode: 4aa17...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja.. jeg kunne lagt det frem slik, men tingen er at disse mennene hennes neglisjerer  hennes følelser og hun snakker bare stygt om dem.. jeg vil ikke ende opp slik 

Anonymkode: 4aa17...342

Gjenta det det kjedsommelige.

Jeg orker ikke å høre om manneproblemer.

Jeg må fokusere på fagene. 

og så finner du deg andre å henge sammen med. 

Anonymkode: d87ce...485

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Gjenta det det kjedsommelige.

Jeg orker ikke å høre om manneproblemer.

Jeg må fokusere på fagene. 

og så finner du deg andre å henge sammen med. 

Anonymkode: d87ce...485

Tusen takk for gode svar. Problemet er at det er vanskelig å si i fra. Hun er veldig veldig følsom, og tar ting litt feil når hun oppfatter ting som kritikk. Jeg har en del ting jeg går gjennom selv, og det er litt slitsomt å dele ting med en person som ikke er mottakelig for noen ting annet enn gutteprat. Jeg har prøvd flere ganger å si ifra, men jeg frykter at jeg ikke er tydelig nok.

 

En annen ting var at jeg lenge trodde at alle hennes ekser var slemme og nedlatende mot henne, men nå tror jeg at det er mer nyansert enn hva hun har fremstilt det som. Og når hun har fått kritikk før av menn over hvor påtrengende hun blir, så fremstiller hun de som verdens verste mennesker. Er redd for å bli ansett slik om jeg sier ifra…

Anonymkode: 4aa17...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ts, hvorfor skriver du her om du uansett ikke vil foreta deg noe?

Enten får du bare holde ut maset henne eller så må du jo ta det opp med henne. Er du for feig så fade henne henne ut, eller rett og slett bare gosthe henne.

De to siste alternativene er ikke greit bare fordi du er redd for hennes reaksjon. Du må sette grenser for deg selv, men også  tåle at ikke alle liker grensene du setter. Hva så om hun blir sur? Eneste som skjer er vel at hun ikke gidder p tilbringe så mye tid med deg, men det er jo det du ønsker selv også så ser ikke helt hva problemet er.

Selvfølgelig er det ingen som liker å bli fortalt at de er slitsomme, men en reflektert person med selvinnsikt vil mest sannsynlig sette pris på å få beskjed av en god venn at nå begynner det å bli mye. Motsatt, mangler hun helt evne til å se seg selv utenfra blir hun kanskje potte sur og dropper deg. Problem løst.

 

Anonymkode: c916c...7fc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tusen takk for gode svar. Problemet er at det er vanskelig å si i fra. Hun er veldig veldig følsom, og tar ting litt feil når hun oppfatter ting som kritikk. Jeg har en del ting jeg går gjennom selv, og det er litt slitsomt å dele ting med en person som ikke er mottakelig for noen ting annet enn gutteprat. Jeg har prøvd flere ganger å si ifra, men jeg frykter at jeg ikke er tydelig nok.

 

En annen ting var at jeg lenge trodde at alle hennes ekser var slemme og nedlatende mot henne, men nå tror jeg at det er mer nyansert enn hva hun har fremstilt det som. Og når hun har fått kritikk før av menn over hvor påtrengende hun blir, så fremstiller hun de som verdens verste mennesker. Er redd for å bli ansett slik om jeg sier ifra…

Anonymkode: 4aa17...342

Kjære TS. Nå høres du jo akkurat ut som venninna di. Du gir råd til henne, hun vil ikke høre. Vi gir råd til deg, du kommer med bortforklaringer og nye historier. Drit nå i hennes sårede følelser, du har ikke ansvar for de. Avvis hennes negative prat og drei samtalen over på noe annet. Hjelper det ikke så må du sette hardt mot hardt. Hun finner nok noen andre å klage til. 

Anonymkode: d87ce...485

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dette høres ut som min eks venninne, som er langt oppi 50 årene. HUn snakker bare om menn hun dater, hvor usikker de gjør henne. Hun innrømmer at stalker andre damer pga han. Gjentar seg selv, forestilliler seg ting som hun ikke har  bevis for engang. Greie er at hun ofte skremmer de vekk, og jeg blir veldig lei av å høre på henne, føler meg som en container for henne, er bare henne og sitt som er viktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 8.12):

Men ts, hvorfor skriver du her om du uansett ikke vil foreta deg noe?

Enten får du bare holde ut maset henne eller så må du jo ta det opp med henne. Er du for feig så fade henne henne ut, eller rett og slett bare gosthe henne.

De to siste alternativene er ikke greit bare fordi du er redd for hennes reaksjon. Du må sette grenser for deg selv, men også  tåle at ikke alle liker grensene du setter. Hva så om hun blir sur? Eneste som skjer er vel at hun ikke gidder p tilbringe så mye tid med deg, men det er jo det du ønsker selv også så ser ikke helt hva problemet er.

Selvfølgelig er det ingen som liker å bli fortalt at de er slitsomme, men en reflektert person med selvinnsikt vil mest sannsynlig sette pris på å få beskjed av en god venn at nå begynner det å bli mye. Motsatt, mangler hun helt evne til å se seg selv utenfra blir hun kanskje potte sur og dropper deg. Problem løst.

 

Anonymkode: c916c...7fc

Jeg forstår det veldig godt. Jeg er ikke redd for at hun ikke vil bringe tid med meg, men jeg er redd for at hun kommer til å snakke stygt om meg. Hun er jo ikke fremmed for å gjøre sånt

Anonymkode: 4aa17...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 13.05):

Kjære TS. Nå høres du jo akkurat ut som venninna di. Du gir råd til henne, hun vil ikke høre. Vi gir råd til deg, du kommer med bortforklaringer og nye historier. Drit nå i hennes sårede følelser, du har ikke ansvar for de. Avvis hennes negative prat og drei samtalen over på noe annet. Hjelper det ikke så må du sette hardt mot hardt. Hun finner nok noen andre å klage til. 

Anonymkode: d87ce...485

Jeg har pratet med henne i dag da angående dette, og jeg la det fram på en tydelig måte. Om at jeg helst vil fokusere på fagene når jeg studerer og at jeg ikke kan vøre tilgjengelig 24/7 for hennes følelser. Og hun taklet det jævlig dårlig men nå har jeg gjort mitt

Anonymkode: 4aa17...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oslomaraton skrev (5 timer siden):

Hei. Dette høres ut som min eks venninne, som er langt oppi 50 årene. HUn snakker bare om menn hun dater, hvor usikker de gjør henne. Hun innrømmer at stalker andre damer pga han. Gjentar seg selv, forestilliler seg ting som hun ikke har  bevis for engang. Greie er at hun ofte skremmer de vekk, og jeg blir veldig lei av å høre på henne, føler meg som en container for henne, er bare henne og sitt som er viktig. 

Når du nevner alderen frykter jeg at hun ikke blir bedre før hun er 50 

Anonymkode: 4aa17...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har pratet med henne i dag da angående dette, og jeg la det fram på en tydelig måte. Om at jeg helst vil fokusere på fagene når jeg studerer og at jeg ikke kan vøre tilgjengelig 24/7 for hennes følelser. Og hun taklet det jævlig dårlig men nå har jeg gjort mitt

Anonymkode: 4aa17...342

Gi deg selv en klapp på skulderen 😊 Om hun snakker dritt så er det bare å blåse en lang en i det. Folk legger nok merke til hennes sanne jeg uansett. 

Anonymkode: d87ce...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 11.52):

Hun studerer, ja. Men noen ganger kommer hun ikke for å lese. Hun kommer bare til plassen for å snakke om hvor jævlig hun har det, så drar hun hjem

Anonymkode: 4aa17...342

Jeg tenker denne jenta har store problemer jeg. Hun er jo ikke motivert i å investere tid i seg selv, men surrer vekk tid på konflikter med gutter. Hun må våkne opp før hun sitter der med skjegget i postkassa og ræva karakterer og lave fremtidsutsikter. Og så går dere andre videre med fine jobber, nye kjærester og kjøper dere hus. 

Dette handler ikke om at "gutter er kjipe" men at hun ikke gidder å ta tak i eget liv. Hun prokrastinerer og tenker heller på hvem som gjør henne urett fordi da slipper hun å tenke på de feilene hun selv gjør.

Jeg tipser deg om å gjøre dette: 

Si at "Du Xx, det eneste du har gjort i snart 6 mnd nå, er å snakke om xx. Jeg er så lei av å høre om den drittsekken. Hva med DIN fremtid da? Jeg har masse arbeid å gjøre jeg! Vil ikke du ha gode karakterer og en god jobb da?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg forstår det veldig godt. Jeg er ikke redd for at hun ikke vil bringe tid med meg, men jeg er redd for at hun kommer til å snakke stygt om meg. Hun er jo ikke fremmed for å gjøre sånt

Anonymkode: 4aa17...342

du kan 1. Si din mening og stå for det. Vær rettferdig og ærlig og ha en god intensjon om å hjelpe. Snakker hun dritt, så får hun gjøre det. 

Evt, 2. si ja og ha og la henne seile egen sjø. Vær overfladisk hyggelig og grei. Hva skal hun si da liksom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 0.41):

Tusen takk for gode svar. Problemet er at det er vanskelig å si i fra. Hun er veldig veldig følsom, og tar ting litt feil når hun oppfatter ting som kritikk. Jeg har en del ting jeg går gjennom selv, og det er litt slitsomt å dele ting med en person som ikke er mottakelig for noen ting annet enn gutteprat. Jeg har prøvd flere ganger å si ifra, men jeg frykter at jeg ikke er tydelig nok.

 

En annen ting var at jeg lenge trodde at alle hennes ekser var slemme og nedlatende mot henne, men nå tror jeg at det er mer nyansert enn hva hun har fremstilt det som. Og når hun har fått kritikk før av menn over hvor påtrengende hun blir, så fremstiller hun de som verdens verste mennesker. Er redd for å bli ansett slik om jeg sier ifra…

Anonymkode: 4aa17...342

Jeg tror denne jenta har problemer. Kansje har hun en slags diagnose som gjør at hun ikke regulerer følelser og har veldig tankekjør, hvem vet. Synes at hun sliter med å fokusere på krevende oppgaver, men velger drama fordi det er lettere å skylde på andre, og fint være "interessant" med drama og konflikter. La henne være. Hva slags positivitet bringer hun til ditt liv? Snu ditt fokus over på det som du vil oppnå.  La henne styre med sitt, det er hun som velger å fokusere på problemene. 

Du vil alltid ha en eller to slike folk rundt deg, så det er en fin erfaring å lære at andre trenger å ta ansvar for egne problemer. DU kan ikke fikse de for henne, og HUN må selv velge å fokusere på seg selv og sitt arbeid. Velg venner som er bra for deg!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bruker deg som en søppelkasse og vennskapet går tydeligvis kun en vei. Du har alt å vinne på å avslutte det.

Anonymkode: 1f662...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...