Gå til innhold

Alkohol - rødt flagg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slutt å jug. Helsedir anbefaler ingen å drikke alkohol. 

Forøvrig:

"WHO definerer storforbruk for kvinner som 14 alkoholenheter per uke, og for menn som 21 alkoholenheter per uke. Over dette forbruksnivået er det forhøyet risiko for helseskader som organskader." 

Daten til TS ligger på nivå med storforbruk. 

Anonymkode: e43f0...448

Det stemmer jo ikke. Han har drukket 20 enheter over 2-3 uker. Det er vel godt under storforbruker både for menn og kvinner

Anonymkode: 72bb4...2ba

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vanlig å være skapalkoholiker eller  alkis-light i Norge, så mange vil mene det er "normalt" å drikke så mye og så ofte. 

Jeg mener det er alt for mye og ofte og veldig merkelig å trenge så mye alkohol når man er på date. Den type alkoholkonsum pleier å utvikle seg. Gi det der 10 år til og du har han stereotypen som bare sitter og drikker og lar kjerringa og unger skure og gå. 

Har sett en del av de der opp igjennom et liv. 

Jeg drikker kanskje 1 eller 2 enhet til en god middag kanskje 1 eller 2 ganger i mnd. Føler jeg er ganske normal. 

M49

Enig med deg. Jeg har en far som gjorde akkurat dette. Det begynte i det små når vi barna var små, og økte med årene. Han var aldri ubehagelig full da vi bodde hjemme, men han satt i godstolen og ventet på en mulighet til å drikke mens livet truttet i vei rundt ham. En veldig fraværende far. 

Jeg selv begynte å gå ned den veien. Jeg var sliten, jeg ville bare kose meg litt. Noen øl på lørdager ble til noen øl på fredager og lørdager, også ble det noen øl på onsdager også, og mandager også, for da kom nyeste episode av yndlingsserien min ut, og da måtte jeg jo kose meg litt. Jeg forsto heldigvis hvor jeg var på vei og fikk snudd på det, men det er skummelt hvor enkelt det er å ignorere faresignalene når man ikke ser eller ter seg som en stereoptypisk fyllik. 

Ts, jeg ville ha blitt litt betenksom. Du synes kanskje selv han drikke litt mye/ofte, siden du skrev her. Og det er jo en grunn i seg selv til å trå varsomt, siden dere ikke matcher helt der. I tillegg kan det være at han drikker mer enn du har fått med deg, eller at alkoholforbruket hans vil øke med årene. 

Anonymkode: 5fa51...8c9

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer jo ikke. Han har drukket 20 enheter over 2-3 uker. Det er vel godt under storforbruker både for menn og kvinner

Anonymkode: 72bb4...2ba

.. av det TS har observert selv, ja. Er det det eneste han konsumere?? Når du kjører nedpå nesten en flaske vin pr date, så sier det masse om hva han mener om alkoholkonsum. 

• Liker 3
Skrevet
Adrenalina1 skrev (1 time siden):

Du er helt på bærtur. Det anbefalte er 0.

Det er vel to forskjellige størrelser. Du snakker om helsemessig anbefaling, mens det vedkommende du siterer mener er grensen for alkoholinntak som ikke er skadelig i forhold til alkoholisme.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

.. av det TS har observert selv, ja. Er det det eneste han konsumere?? Når du kjører nedpå nesten en flaske vin pr date, så sier det masse om hva han mener om alkoholkonsum. 

Eventuelt om hvor artig daten er.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 10.41):

Har datet en mann nå i snart en måned. I løpet av to-tre uker har han konsumert alkohol fire ganger, og drukket ca 5 enheter hver gang. Er dette et tegn på noe ikke er som det burde eller er jeg farget av tidligere erfaringer? 

Anonymkode: 95b76...427

Det er rart så mange her inne sier det er normalt. Dette er ikke normalt, men grenseatferd, og ja enten så kan det være myye mer! Og han skjuler det godt. Eller så blir det myye mer om et par år inn i forholdet.

bare det at han drikker så mye når han er sammen med deg og allikevel ikke er påvirket sier sitt. Hvorfor skal det så mye alkohol til?og tydeligvis noe som ikke matcher deg, så dropp.

det er rødt flagg, ikke noe å gå videre med. Alkoholisme er værste sorten, skadelig for alle rundt.

Anonymkode: f8317...1fb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mer enn anbefalt inntak av alkohol, men personlig ville ikke det vært et problem for meg, blir jo ikke veldig full av 5 enheter. Men har han en tendens til å drikke ganske ofte alene, så ville jeg vært litt mer betenkso, da er veien kort til problematisk bruk 

Det som derimot er noe å tenke på, er at alle ønsker å fremstå best mulig i starten, og det er derfor fullt mulig inntaket er høyere enn du tror. En med alkoholproblemer ville nok ikke vist den siden av seg første måned 

Anonymkode: ed376...0d3

Enig, her er det stor sannsynlighet for et betydelig høyere inntak enn det du har sett

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er rart så mange her inne sier det er normalt. Dette er ikke normalt, men grenseatferd, og ja enten så kan det være myye mer! Og han skjuler det godt. Eller så blir det myye mer om et par år inn i forholdet.

bare det at han drikker så mye når han er sammen med deg og allikevel ikke er påvirket sier sitt. Hvorfor skal det så mye alkohol til?og tydeligvis noe som ikke matcher deg, så dropp.

det er rødt flagg, ikke noe å gå videre med. Alkoholisme er værste sorten, skadelig for alle rundt.

Har du kilder på at dette er er grenseatferd?

Anonymkode: 7d6d6...f6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 10.50):

Nei det har skjedd hjemme, bare oss to. 

Søk hjelp a… til deg selv

Anonymkode: 38e8e...d1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Søk hjelp a… til deg selv

Anonymkode: 38e8e...d1d

Tror du burde søke hjelp som svarer folk på en så destruktiv måte 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 10.41):

I løpet av to-tre uker har han konsumert alkohol fire ganger, og drukket ca 5 enheter hver gang. 

Det er i hvert fall alt for mye for at jeg hadde giddet å forholdt meg til det.

Kan han avstå 100% fra alkohol i 3 uker uten å bli stresset, rastløs eller på annen måte føle et ubehag? Kan han i disse tre ukene møte kompiser, dra på middagsbesøk på lørdagen osv uten å føle stress, rastløshet eller irritasjon over å avstå 100% fra alkohol? Om han helt ærlig må svare nei på dette, så har han et alkoholproblem.

Anonymkode: 42dd8...e18

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 timer siden):

Det er normalt å drikke vin til middag i helgene. Veldig mange gjør det.

Det er også normalt å ta seg en drink eller noen øl. Det er også normalt å drikke vin til middag hver dag. Det er i tillegg normalt å ikke drikke vin til middag.

Det er like normalt å ikke gjøre det. Veldig mange gjør ikke det.

Nei. Det er ikke normalt å drikke vin hver dag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (3 timer siden):

Eventuelt om hvor artig daten er.

At man drikke multiple enheter alkohol for å ha det artig på date, så har man pr def et alkoholproblem. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er dette så mye som han har drukket til sammen på to uker eller bare når dere er sammen? Kan det være han også drikker når dere ikke er sammen?

Om jeg møtte en date fire ganger på to uker og han drakk fem enheter hver gang mens jeg var nærmest edru, hadde jeg tenkt at dette var rart, ja.

Anonymkode: bef29...6cc

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er like normalt å ikke gjøre det. Veldig mange gjør ikke det.

Nei. Det er ikke normalt å drikke vin hver dag.

Jo, det er normalt. Normalt betyr ikke at de fleste gjør det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

At man drikke multiple enheter alkohol for å ha det artig på date, så har man pr def et alkoholproblem. 

Eller så er daten usedvanlig kjedelig.

Går man ut og spiser, kjøper man selvsagt en flaske vin. Om det bare er en som drikker, drikker man mer enn om den andre også hadde drukket av flasken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (21 minutter siden):

Går man ut og spiser, kjøper man selvsagt en flaske vin. Om det bare er en som drikker, drikker man mer enn om den andre også hadde drukket av flasken.

Det er problematisk å klassifisere noen som kjedelige fordi de ikke drikker vin til maten.

Det burde ha 0% betydning for deg hvorvidt daten din drikker vin eller ikke til maten. At daten din ikke drikker vi. Til maten blir problematisk for deg, så er det et usunt forhold til alkohol. Som sagt, det burde ha null betydning.

Om du må drikke opp flasken vin, fordi den andre ikke har drukket av den, så er det også et varselsignal. Man drikker den vinen man vil ha. Man drikker ikke mer fordi flasken ikke er tom.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (27 minutter siden):

Hvis jeg hadde vært på en alminnelig date med middag og daten hadde bestilt en hel flaske vin til seg selv uten at jeg drakk, hadde jeg løpt motsatt vei. Godt vi er forskjellige. 

Anonymkode: 07bc7...02c

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis jeg hadde vært på en alminnelig date med middag og daten hadde bestilt en hel flaske vin til seg selv uten at jeg drakk, hadde jeg løpt motsatt vei. Godt vi er forskjellige. 

Anonymkode: 07bc7...02c

Man kjøper selvsagt en flaske til begge som skal deles. Om den andre ikke drikker, blir det mere på den som drikker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er problematisk å klassifisere noen som kjedelige fordi de ikke drikker vin til maten.

Det burde ha 0% betydning for deg hvorvidt daten din drikker vin eller ikke til maten. At daten din ikke drikker vi. Til maten blir problematisk for deg, så er det et usunt forhold til alkohol. Som sagt, det burde ha null betydning.

Om du må drikke opp flasken vin, fordi den andre ikke har drukket av den, så er det også et varselsignal. Man drikker den vinen man vil ha. Man drikker ikke mer fordi flasken ikke er tom.

Som sagt i mitt første innlegg, er det en dealbreaker for meg at en date ikke drikker. Jeg synes mat og vinopplevelser er alt for viktig til at de ikke skal deles. Heldigvis er min kone enig i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...