Gå til innhold

Er jeg for streng mot tenåringen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At det finnes de som ser film sammen og kun det? Må være slitsomt å være så mistroisk . 

Anonymkode: e980f...e08

Neida, sliter meg ikke ut i det hele tatt, så det trenger du ikke å bekymre deg over. 

Anonymkode: 7673f...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her flytter alle hjemmefra på samme alder som din. Kanskje slutte å sy puter under armene hans.

Anonymkode: db38b...5c4

😂😂 Gud bedre 

Anonymkode: e980f...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Her flytter alle hjemmefra på samme alder som din. Kanskje slutte å sy puter under armene hans.

Anonymkode: db38b...5c4

Slik må du ikke skrive på KG. Disse foreldrene blir så krenket på vegne av "småbarna" sine.

Anonymkode: 0f496...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Her flytter alle hjemmefra på samme alder som din. Kanskje slutte å sy puter under armene hans.

Anonymkode: db38b...5c4

Må ikke si det. Her inne sies det ingen behøver å flytte når de er 15/16 år.

Vi ser her hvis fylket jeg bor i får viljen sin må alle ungdom som slutter i grunnskolen flytte for å gå videre på skole

Anonymkode: 629ef...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var ute til ugudelige tider avogtil på ungdomsskolen, da innafor bydelen hvor basicly ingenting noensinne skjedde.

Men - jeg gikk jo alene hjem på natta avogtil, og skjønte jo selv at det kunne gå galt. 
 

Vi bor nå i Oslo, og i hjembyen har det også vært mye gjengtrøbbel - så her blir det ikke noe natterangling nei. 
 

Her blir det strengere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 17 åring må være hjemme 22.30 på hverdager. Når vi alle har fri så sier vi ja til kl 00, innimellom kl 00.30. Men da er han hos venner. Han får ikke lov å være i byen eller vandre gatelangs.

Jeg må sitte oppe til han kommer hjem og det er grenser for hvor sent jeg også ønsker å legge meg.

Han sier også at alle andre får lov, men det får så være. Jeg er ikke mamma til alle andre. Jeg vet at noen av vennene hans omtrent ikke har regler. 

Anonymkode: 06de3...2e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofie Maria skrev (53 minutter siden):

well.. hvis du ikke ser at en jente er mer sårbart og utsatt enn en gutt hvis eks en fest går over styr eller hun møter noen med onde hensikter så vet jeg ikke helt hva jeg skal si.. 😏

Det må to til for å lage trøbbel. Er vel neppe noe koseligere å være mamma til 16-årligen som får 2 års fengselsstraff for voldtekt. 

Anonymkode: 3370e...35f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan like mye si hvorfor må voksne legge seg tidlig og stå opp tidlig om de ikke må ?? 

Snu døgnet, for hvem ?? Hva er viktig for en tenåring å gjøre på formiddagen ??? 

Anonymkode: 1501c...b14

Snu døgnet er faktisk ikke bra, og skal ikke tenåringen gjøre annet enn sove, stå opp, henge med venner til 03 så samme regla igjen. Har virkelig du ingen krav til barna dine, de bor på hotell og lever slarfen liv hele sommeren. Foreldrene må nok holde en viss døgnerytme, fleste av oss jobber. 
Er du en på 16 som skriver? Eller er det virkelig foreldre som har null krav til egne barn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slik må du ikke skrive på KG. Disse foreldrene blir så krenket på vegne av "småbarna" sine.

Anonymkode: 0f496...a7c

Morsomt at du skriver det. I denne tråden ser man at de som ikke lar ungene være ute til 03 om natten legger frem sitt syn på en konstruktiv måte, mens de som er uenig fort blir usaklig. Akkurat som du her. 

Anonymkode: 7673f...e79

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her flytter alle hjemmefra på samme alder som din. Kanskje slutte å sy puter under armene hans.

Anonymkode: db38b...5c4

Selv om noen må flytte ut når de er 16 pga skole, så håper jeg dere følger opp likevel? Eller er det slik når de blir 16 år så er de voksene og må klare selv? Jeg fikk barn for å ta vare på de, skape fine mennesker med omsorgsevne; høflige og hjelpsomme. 
Oppdragelsen er sånn sett "ferdig" men de er ikke ferdig utviklet og trenger fortsatt veiledning. Selv om de bor på hybel ;) 

For meg virker det som at noen foreldre er ferdig med å ha barn i det de blir tenåringer. Det er frislipp og de unge må ordne alt selv: 

Man ser tydelig de som er foreldre som følger opp barna fra de er små, har regler de skal følge, og veileder mot de som ikke gjør dette. Etter disse årene vet man hvem disse foreldrene er og barna de speiler deretter. 
Barn og unge har behov for regler å forholde seg til, de har behov for krav, de skal ut i arbeidslivet der stilles det krav, der er det regler. Lag gode samfunnsborgere, ikke bare drit i alt bare fordi de nærmer seg voksen. Hjernen vår er faktisk ikke ferdig utviklet før de er 25, det er faktisk 9 år til på sønnen til ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (21 minutter siden):

Snu døgnet er faktisk ikke bra, og skal ikke tenåringen gjøre annet enn sove, stå opp, henge med venner til 03 så samme regla igjen. Har virkelig du ingen krav til barna dine, de bor på hotell og lever slarfen liv hele sommeren. Foreldrene må nok holde en viss døgnerytme, fleste av oss jobber. 
Er du en på 16 som skriver? Eller er det virkelig foreldre som har null krav til egne barn?

Ferie er ferir og da gjør vi det helt annerledes 

Anonymkode: e980f...e08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ferie er ferir og da gjør vi det helt annerledes 

Anonymkode: e980f...e08

Så i 8 uker så er det hotell liv og ingen krav eller regler? Spennende når han/hun får kun 3 uker som voksen

Vet mange foreldre er slik, det er i mot alle anbefalinger. Og politiet da som sender meldinger hent barna deres! 
Vi har faktisk en paragraf der politiet kan sende barn under 15 hjem etter 22, de kan det også med de over om de mener det er det riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (17 minutter siden):

Så i 8 uker så er det hotell liv og ingen krav eller regler? Spennende når han/hun får kun 3 uker som voksen

Vet mange foreldre er slik, det er i mot alle anbefalinger. Og politiet da som sender meldinger hent barna deres! 
Vi har faktisk en paragraf der politiet kan sende barn under 15 hjem etter 22, de kan det også med de over om de mener det er det riktig. 

Hvorfor drar du inn politi og paragrafer her🤦🏻‍♀️

Anonymkode: e980f...e08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor drar du inn politi og paragrafer her🤦🏻‍♀️

Anonymkode: e980f...e08

Hvorfor? Fordi foreldre har frislipp på ungdommene sine og politiet roper på oss foreldre med å ta ansvar for våre ungdommer. Og det gjør mange ikke, de er jo voksene i manges øyne. De er ikke voksene. Det er mer normalt å ha regler enn ingen. 

Endret av Forvirret23
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor? Fordi foreldre har frislipp på ungdommene sine og politiet roper på oss foreldre med å ta ansvar for våre ungdommer. Og det gjør mange ikke, de er jo voksene i manges øyne. De er ikke voksene. Det er mer normalt å ha regler enn ingen. 

Herregue dom du overdriver 

Anonymkode: e980f...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Herregue dom du overdriver 

Anonymkode: e980f...e08

Ja, klart jeg gjør🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forvirret23 skrev (Akkurat nå):

Ja, klart jeg gjør🙄

Ja du drar inn masse urelevant 

Anonymkode: e980f...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med @Forvirret23 her. Virker som om noen bare gir fullt slipp når ungene blir tenåringer. Rart, siden mange av disse er de samme folkene som omtrent fotfulgte ungene da de var små. Brukt opp kalt kruttet på barnehageårene? :P 

Personlig har jeg heller gitt mer slipp på andre ting - ungene fikk tidlig være hjemme alene, gå alene til skolen, ha oppgaver hjemme. Dermed har de blitt ganske selvstendige likevel, selv om de ikke får lov til å være ute alene om nettene.

Alle lærere, politi og folk som jobber med ungdommer er jo veldig klare på at ungdom bør ha klare regler. Så jeg skjønner ikke hvorfor folk er så motstandere av regler.

For meg handler reglene også om det å tilpasse seg ei gruppe og leve i en familie. Si i fra hvor man går og komme hjem til avtalt tid. Det er nyttig lærdom for framtida.

Anonymkode: 6e9b7...f85

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dem henger hjemme hos noen det er jo litt annderledes en og henge gatelangs. Selv en på 16 så hun hadde fått lov og være hjemme hos venner, men og springe rundt på nattestid er noe helt annet. 

Anonymkode: 81479...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei.

Vi har en 16 åring (nettopp ferdig i tiende klasse) som forventer å få lov til mye for tiden. 

Siden han har ferie nå, så mener han at det er greit å være ute til kl 3 på natta. Han mener i tillegg at "alle andre" for lov, og jammen virker det som de fleste kameratene er ute på nattestid. Han mener jeg ødelegger sosialt for han med å nekte han å gå ut på natta. 

 

Hvor streng skal man være på innetid nå i ferien, i tillegg begynner han på videregående og synes jeg er alt for streng. 

Til nå har vi hatt en regel i helgene om at han er hjemme til kl 01, men da er han den første i vennegjengen som må gå.

Anonymkode: f5199...82d

En 16 åring har ikke noe ut å gjøre så sent! 00 er vel greit?

 

Anonymkode: c3998...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...