Gå til innhold

Er jeg for streng mot tenåringen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ts her igjen. 

 

De "reker ikke rundt", men sitter hjemme hos noen. De har aldri vært innblandet i noe kriminelt og har kjent hverandre siden barnehagen. Men om noen sniker med seg alkohol o.l vet jeg jo ikke for sikkert...

 

Jeg synes det er vanskelig å få sove om han blir sen, men det er jo fordi jeg er bekymret. Samtidig vil jeg jo ikke være den kjipe som nekter han noe som tydeligvis mange andre får lov til. Han er heldigvis ikke langsint,så det at han måtte hjem tidlig i går er glemt i dag.

 

Men mistenker samme dilemma i ikveld.

 

 

Anonymkode: f5199...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er spent på hva som er (din og) TS sin argumentasjon for hvorfor 16-åringen ikke kan være inne hos venner i nærmiljøet og se film frem til 03.00, sammen med andre venner. Der alle de andre vennene faktisk får lov, fordi foreldrene tenker at dette er harmløst nå som de har sommerferie. 
Og ikke minst i en periode der de har tid til å være mye sammen med venner, før alle drar hver til sitt på ferie. 

Jeg vet jeg ikke hadde noe å komme med da mine barn spurte om sånt. Jeg visste jo hvor de var, hvem de var sammen med, og hva de antagelig drev med. Jeg kunne være ganske sikker på at det var voksne hjemme på natta der de var. Og det var ikke noe problem for dem å sove lenge neste morgen. (Det hadde de sikkert uansett.) 

Så da gjensto argumenter som: 
- Jeg vil slite med å sove før du kommer hjem. (Noe som er mitt problem, og som jeg faktisk bare må lære meg.) 
- Jeg er redd for at du bråker når du kommer hjem, og vekker oss andre. (Som kan løses med å ha regler for hva som er greit når man kommer hjem og de andre sover før jobb.) 
eller min storfavoritt mot tenåringer: 
- Jeg bestemmer over deg!  (Som selvfølgelig egentlig bare er en fallitterklæring, og tegnet på at du er tom for argumenter.) 
 

Anonymkode: 9245a...6af

Rett og slett fordi jeg jobber med ungdommer, og er ikke så naiv at jeg tror ungdommer bare sitter hjemme hos en nabo og ser film til 03.00. Det kan skje innimellom ja, men om det er flere kvelder de liksom skal de film hos naboen til langt på natt, er det neppe det de faktisk gjør. 

Anonymkode: 7673f...e79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rett og slett fordi jeg jobber med ungdommer, og er ikke så naiv at jeg tror ungdommer bare sitter hjemme hos en nabo og ser film til 03.00. Det kan skje innimellom ja, men om det er flere kvelder de liksom skal de film hos naboen til langt på natt, er det neppe det de faktisk gjør. 

Anonymkode: 7673f...e79

😂 så dumt, du vet st det finnes ungdommer som faktisk gjør det eller 

Anonymkode: e980f...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med de andre foreldrene om dette? Kanskje det kunne vært lurt?

Det er bare to år til en 16-åring er myndig og har helt og holdent ansvar for seg selv og handlingene sine. Frihet under ansvar er ikke dumt å praktisere tenker jeg.

Til sammenligning flyttet jeg på hybel da jeg var 16 😅😅

Anonymkode: 60f1a...a1e

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får "alle" være ute til 01 fra 16år.. selvfølgelig er det noen som ikke har innetid, og noen som må hjem kl.22.
I min sønns gjeng må alle hjem til 1, men vi er alle åpne for at det kan skje spesielle ting en gang i blant hvor vi kan justere litt.
Også litt opptatt av hva de gjør, ser ikke noe problem i å være 16år og henge sammen i kjellerstua til kl.02, men aldri om de hadde fått henge i byen kl.01 liksom :)

Anonymkode: da035...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

😂 så dumt, du vet st det finnes ungdommer som faktisk gjør det eller 

Anonymkode: e980f...e08

Hva mener du?

Jeg er ikke naiv, fordi jeg har mange samtaler med ungdommer der de forteller meg hva som faktisk foregår. Derfor skal jeg også se ungdommen min før jeg legger meg om kvelden, jeg har tross alt ansvaret før hun blir 18. Man du får selvsagt gjøre akkurat som du ønsker med din 16-åring. 

Anonymkode: 7673f...e79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er 16 og bør få bestemme så mye som mulig selv. Han evner vel å låse seg inn og finne veien til senga selv, uten å vekke resten av huset? Så fremt du stoler på at de bare er hjemme hos hverandre og ikke driver med tull, og så fremt han ikke sover vekk hele dagen som følge. 

Anonymkode: 7908b...023

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei som blir 17 år i oktober. Hun får ikke være ute til kl 03, og det får ingen av vennene hennes heller. Hverken gutter eller jenter. Og de er på fester hos hverandre, men da blir hun hentet seinest kl 01 i helgene. 
På hverdager legger hun seg på eget initiativ rundt klokka 23, noen ganger en del tidligere. 

Anonymkode: 324b6...3b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme. Min begynner i 10 klasse til høsten og ingen av hans venner er ute til langt på natt. Han har ingen satt innetid da dette aldri har noe problem.

Jeg ville ikke latt min ungdom være ute til kl 3 på natten. I så fall må det være noe spesielt og under trygge rammer.

Jeg jobber slik at jeg er mye i sentrum av byen på natten og de ungdommene som er ute til sent er som oftest synlig beruset, ute etter bråk og lignende ting jeg ikke ville tillatt at min sønn driver med. Jeg husker fra min egen ungdomstid at jeg mente mine foreldre var urimelige fordi jeg ikke kunne være ute hele natten. Det jeg gikk glipp av var fyll og faenskap. Selvsagt ville jeg også være med på hjemmefester hos eldre eller folk som var alene hjemme. Ellers drakk flere på ulike badestrender.

Du får snakke med de andres foreldre. Det hadde jeg gjort. Og sannsynligvis landet på nei viss det ikke var noe spesielt. Men viss de bare skal sitte i kjellerstuen til Petter og se film mens foreldrene er hjemme så hadde jeg sikkert sagt ja viss ikke jeg skulle stå opp tidlig dagen etter. Jeg ville ikke latt ungdommen dra hjem alene kl 3 på natten.

Anonymkode: 9932a...f7e

Ungdom er akkurat der de sier de er til enhver tid. Lære også å ta hensyn til andre mennesker skaper gode voksene. Nei det er ikke mitt problem at jeg sitter oppe til barnet mitt kommer. Det er mitt ansvar å passe på ungdommen, hvorfor være ute til 03 sove da til minst 12, glo på skjerm til de drar ut på kvelden. Totalt unødvendig å snu døgnet slik. Kan de ikke se film før 03? 03 fikk jeg ikke være ute til før jeg flyttet for meg selv, fordi jeg hadde en mamma og pappa som jobbet også på sommeren. 
 

Nei ikke for streng TS og alle andre er brukt i alle år, det er ikke alle andre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva mener du?

Jeg er ikke naiv, fordi jeg har mange samtaler med ungdommer der de forteller meg hva som faktisk foregår. Derfor skal jeg også se ungdommen min før jeg legger meg om kvelden, jeg har tross alt ansvaret før hun blir 18. Man du får selvsagt gjøre akkurat som du ønsker med din 16-åring. 

Anonymkode: 7673f...e79

At det finnes de som ser film sammen og kun det? Må være slitsomt å være så mistroisk . 

Anonymkode: e980f...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 åring ferdig 10 ene her og. Hun har null interesse drive dank ute. Holder seg hjemme❤ Hva skal du være ute på natta for? Ikke normalt.

Untak er overnatting og besøk hos venner  

Anonymkode: 0360e...3a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her igjen, setter pris på alle innspill. 

 

Han skal jobbe litt senere i sommer og i tillegg ta trafikalt grunnkurs, så han driver ikke rundt uten mål og mening denne sommeren. Han har lagt seg tidlig stort sett alle hverdager dette skoleåret og jobbet hardt med fag og fått gode karakterer. Jeg stoler på han og vennene, men man vet jo aldri...

 

De er glade i kortspill, trening og bare det å være sammen på fritiden. Vi bor litt utenfor selve sentrum,så de henger ikke rundt i gatene som noen her tror. 

Jeg flyttet også på hybel som 16 åring og foreldrene mine stolte på meg med god grunn.

Tror rett og slett bare vi må møtes midten her med ungdommen, uansett hvor vanskelig det er.

Anonymkode: f5199...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rett og slett fordi jeg jobber med ungdommer, og er ikke så naiv at jeg tror ungdommer bare sitter hjemme hos en nabo og ser film til 03.00. Det kan skje innimellom ja, men om det er flere kvelder de liksom skal de film hos naboen til langt på natt, er det neppe det de faktisk gjør. 

Anonymkode: 7673f...e79

Du vet det fins ungdom som gjør det.

Her så satt de å så på film, skrudde bil enten her eller hos ene kameraten. Og ja de glemte tiden til tider når hodet stod over motoren og olje på hele seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lett å si at man aldri hadde tillatt det når man har ungdommer som trives best hjemme. Jeg har en av hver, og eldste var jeg bare glad da han var sosial. Jeg kjente kompisene og foreldrene og de holdt seg her i nabolaget. Om det var en periode i ferien de var lenge ute og så film el.l så tillot vi det. 

Yngste er et annet kaliber, mye mer sosial og på farten og har en større vennegjeng jeg ikke kjenner på samme måte. I tillegg holder de seg ofte et stykke unna som gjør at vi må hente, og da begrenser det seg fordi vi legger oss senest kl 1 i helgene. I ukedagene når vi skal på jobb blir det senest kl 23. 

Med andre ord, alle ungdommer og situasjoner er ulike. I ts sitt tilfelle hadde jeg nok tillatt noen kvelder med utetid til kl. 3, særlig dersom du vet hvor de er og kan snakke med de andre foreldrene. 

Anonymkode: b20c8...5ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (2 timer siden):

 

ps. jeg er jo jente så skjønner at det blir mer aktuelt med friere tøyler på gutt, men nei jeg syns absolutt ikke du er streng! 


ehhh? Hvorfor? 
Jeg har en gutt og en jente, og akkurat like regler for de begge. Noe annet ville vært veldig spesielt.
 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rett og slett fordi jeg jobber med ungdommer, og er ikke så naiv at jeg tror ungdommer bare sitter hjemme hos en nabo og ser film til 03.00. Det kan skje innimellom ja, men om det er flere kvelder de liksom skal de film hos naboen til langt på natt, er det neppe det de faktisk gjør. 

Anonymkode: 7673f...e79

Jeg jobber også med ungdommer (gjort i mange år) og jevnt over så gjør faktisk de fleste ungdommer det de sier de skal. Man har selvsagt de som reker rundt, som ikke har noe dialog med de hjemme.

Hold på hatten, men det finnes faktisk ganske mange ungdommer som liker å henge hjemme hos hverandre i stedet for ute i gatene - faktisk så foretrekker de fleste det. De som ofte henger ute - gjør dette fordi de ikke har et sted å henge med venner.
 

Ungdommer har vel sjeldent vært mer pliktoppfyllende og ærlige enn i dag. 

Anonymkode: bd213...feb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fast tid, men avtaler etter hva de skal.  Så lenge jeg vet hva de skal og hvor vurderer vi når de må komme hjem i ferier.  Har en 15 og en 17-åring. Begge spiller fotball og kamper starter gjerne så sent som 20.30 og kan ha 1 time hjem så blir en del sene ukedager også. 

15 åringen har hele skoleåret utenom kampdager vært i seng 22 pga reisetid til skolen, 17-åringen i seng 23 og sto opp litt senere. 

I morgen er det f.eks VGLista. Konsert ferdig 22.30. Tar tid å komme seg til togstasjon. Tvilsomt om de kommer med første tog så er nok hjemme rundt 01.00 (kan gå hjem fra togstasjonen) 

Grunnen til frie tider er at de i liten grad drar ut uten plan.   

Anonymkode: 1501c...b14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker midnatt er max utetid. Mine er 16,5 og 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (2 timer siden):

Ungdom er akkurat der de sier de er til enhver tid. Lære også å ta hensyn til andre mennesker skaper gode voksene. Nei det er ikke mitt problem at jeg sitter oppe til barnet mitt kommer. Det er mitt ansvar å passe på ungdommen, hvorfor være ute til 03 sove da til minst 12, glo på skjerm til de drar ut på kvelden. Totalt unødvendig å snu døgnet slik. Kan de ikke se film før 03? 03 fikk jeg ikke være ute til før jeg flyttet for meg selv, fordi jeg hadde en mamma og pappa som jobbet også på sommeren. 
 

Nei ikke for streng TS og alle andre er brukt i alle år, det er ikke alle andre

Kan like mye si hvorfor må voksne legge seg tidlig og stå opp tidlig om de ikke må ?? 

Snu døgnet, for hvem ?? Hva er viktig for en tenåring å gjøre på formiddagen ??? 

Anonymkode: 1501c...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):


ehhh? Hvorfor? 
Jeg har en gutt og en jente, og akkurat like regler for de begge. Noe annet ville vært veldig spesielt.
 

Jeg jobber også med ungdommer (gjort i mange år) og jevnt over så gjør faktisk de fleste ungdommer det de sier de skal. Man har selvsagt de som reker rundt, som ikke har noe dialog med de hjemme.

Hold på hatten, men det finnes faktisk ganske mange ungdommer som liker å henge hjemme hos hverandre i stedet for ute i gatene - faktisk så foretrekker de fleste det. De som ofte henger ute - gjør dette fordi de ikke har et sted å henge med venner.
 

Ungdommer har vel sjeldent vært mer pliktoppfyllende og ærlige enn i dag. 

Anonymkode: bd213...feb

well.. hvis du ikke ser at en jente er mer sårbart og utsatt enn en gutt hvis eks en fest går over styr eller hun møter noen med onde hensikter så vet jeg ikke helt hva jeg skal si.. 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her flytter alle hjemmefra på samme alder som din. Kanskje slutte å sy puter under armene hans.

Anonymkode: db38b...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...