Gå til innhold

Er jeg for streng mot tenåringen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei.

Vi har en 16 åring (nettopp ferdig i tiende klasse) som forventer å få lov til mye for tiden. 

Siden han har ferie nå, så mener han at det er greit å være ute til kl 3 på natta. Han mener i tillegg at "alle andre" for lov, og jammen virker det som de fleste kameratene er ute på nattestid. Han mener jeg ødelegger sosialt for han med å nekte han å gå ut på natta. 

 

Hvor streng skal man være på innetid nå i ferien, i tillegg begynner han på videregående og synes jeg er alt for streng. 

Til nå har vi hatt en regel i helgene om at han er hjemme til kl 01, men da er han den første i vennegjengen som må gå.

Anonymkode: f5199...82d

En 16 åring har ingenting ute å gjøre kl 03 om natten. Finnes absolutt ingen argumenter som er gode nok for at de skal være ute så sent. Absolutt ingen. 

"Alle andre får lov" er verdens dårligste argument - betyr null niks nada og er i de aller fleste tilfeller bullshit. 

16 åringen her må være hjemme til midnatt i ukedager når vi skal på jobb. 01 i helgene. Ved spesielle hendelser eller avtaler kan vi avtale senere tidspunkt, men i de fleste tilfeller så er 01 mer enn sent nok. 

Dere er ikke for streng, det er deres hus, dere er foreldre, dere bestemmer. Syns 01 er helt passelig tid jeg personlig. 

 

 

Anonymkode: d28a2...80d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns ikke du er streng i det hele tatt. På hverdager, selv om det er ferie, bør de være inne før de voksne legger seg. Tenåringen burde hatt sommerjobb. Å rangle hele natten og sove hele dagen er ikke en sunn vane.

Lurer litt på de vennene som får lov til å ha besøk til langt på natt på hverdager. Kanskje ikke mors beste barn å henge med. Foreldre som har null regler, eller har gitt opp.

Anonymkode: b3bb3...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At alle andre får lov stemmer nok aldeles ikke, men at noen får lov skal du ikke se bort i fra, det er alltid noen. Straks 16år her og har til nå hatt streng innetid 21, dvs ikke noe henging i sentrum eller Mc D etter det. Kino, hjemme hos vennine, stranda og slik, null problem å ikke være hjemme til 21.

Anonymkode: a3f2b...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk! Vi bor på et knøttlite sted hvor det er veldig oversiktlig og enkelt å holde følge med de sosiale kretsene osv. Jeg tror på ingen måte vi hadde løst det på samme måte om vi bodde mer sentralt. 

Her lar vi tenåringene styre selv når det er fri, men med ansvar. Skal barnet noe dagen etterpå er det bare å komme seg opp og i vei, med smil om munnen og høy arbeidsmoral. Hverdager er senest inn klokken 23 med mindre det skjer noe spesielt for eksempel i regi av ungdomsklubben.

Vi har gjort det helt klart at det er en frihet som vi vil fjerne om barnet ikke er ansvarlig når barnet er ute og tar ansvar for døgnrytmen selv under helt tydelige rammer. 

Endret av Granskudd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her, takk for svar. 

 

Han trenger ikke ta buss eller noe, de henger kun hjemme hos hverandre her i nabolaget. 

 

Jeg vet ikke 100 % hva de driver med, men de sier at de spiller poker, ser film osv.

 

Det ser ut til at resten av gjengen (både gutter og jenter) ikke har innetider i helger/ferier. Så tenåringen synes jeg er blodig urettferdig mot han.

Anonymkode: f5199...82d

I denne situasjonen hadde jeg latt han få være lenger ute. Vel og merke om du kjenner de andre ungdommene og foreldrene deres. 

Vokste opp på bygda, og var eneste med innetider, det var utrolig kjipt og det skjedde i motsetning til hva mange andre mener ingenting gale. Vi spilte kort, så film, sminket oss og snakket om gutter. Vi røykte sigaretter, det gjorde vi, men akkurat det har ikke så mye å si om kl var 23 eller 03.Samtidig er det jo noe med å ikke sove bort dagene også, ungdom trenger mye søvn. Ville også vært strengere når/om de begynner å eksperimentere med alkohol eller andre rusmidler. Men så lenge jeg er trygg på hvor de er , hvem de er sammen med og hva de gjør får (fikk) de kan bestemme selv. Har ingenting med å drite i barna sine å gjøre, er en gjennomtenkt beslutning basert på erfaring. Frem til nå har de ikke gitt meg noen som helst grunn til ikke å stole på dem, de er åpne, snakker om det aller meste og tar med  venner hjem.

Anonymkode: a095f...208

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som natteravn her vi bor, er svaret et høytlytt NEI til senere ute enn 23. Ingen ungdommer har noe å reke ute for etter det.

Har du kontakt med de andre foreldrene? Går det an å ta en prat, og så snakke om innetider, kanskje bli enige om noe?

Anonymkode: 02c85...8a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er vanskelig å si noe generelt. Jeg er nordfra, vant med lyst hele natta på sommeren og på sommeren var det derfor ingen som brydde seg om klokka. Når vi var ute hele natta var det for å spille volleyball, fiske, bade - eller se film. Mange flyttet hjemmefra når de fylte 16, så jeg er egentlig ganske for å la ungdommene styre dette selv. 

Samtidig skjønner jeg at det kan bli for mye hvis det er til kl 03 hver natt. Er det fare for fest og moro er man som forelder også gjerne mer årvåken, og trenger å få ungdommen hjem for å selv kunne legge seg. Så ikke noe bastant svar, men kanskje mulig med en mellomting? Kl 03 i helger, kl 01 i hverdager? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her, takk for svar. 

 

Han trenger ikke ta buss eller noe, de henger kun hjemme hos hverandre her i nabolaget. 

 

Jeg vet ikke 100 % hva de driver med, men de sier at de spiller poker, ser film osv.

 

Det ser ut til at resten av gjengen (både gutter og jenter) ikke har innetider i helger/ferier. Så tenåringen synes jeg er blodig urettferdig mot han.

Anonymkode: f5199...82d

Jeg hadde tenkt at hvis de er inne hos hverandre i nabolaget, og bare er sammen, så ville jeg ansett det som trygt. 
Det er stor forskjell på å være inne og spille/se film, og å reke gatelangs. 

Om de uansett ikke skal på skolen, er det jo en bra ting at de er fysisk sammen og sosiale. 

Særlig om alle andre også får lov. Da er han jo faktisk den ene som holdes utenfor, om han ikke får være med. 
I den alderen tenker de ikke alltid så langt heller. Så om de er noen samlet, og de får en kul ide om å finne på noe, så tenker de ikke nødvendigvis på å informere/invitere andre som kunne ha vært med, men som tilfeldigvis ikke var der akkurat da. 
Altså kan det være de begynner å finne på masse uten han, om han har helt andre innetider enn resten. 

Anonymkode: 9245a...6af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Som natteravn her vi bor, er svaret et høytlytt NEI til senere ute enn 23. Ingen ungdommer har noe å reke ute for etter det.

Har du kontakt med de andre foreldrene? Går det an å ta en prat, og så snakke om innetider, kanskje bli enige om noe?

Anonymkode: 02c85...8a6

Jeg er helt enig i at å reke gatelangs etter 23.00 er helt unødvendig i noen alder. 

Men når TS forteller at de ikke er ute i gatene, skogen eller på stranda, men er på besøk inne hos hverandre, bare sammen, og sent på natt, så mener jeg det er noe helt annet. 
Da er de jo inne i et trygt miljø, og bare ønsker å være sammen med hverandre. 

Anonymkode: 9245a...6af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 åringen må være hjemme senest kl 22.30 på hverdager og kl 24.00 i helgene. Nå i ferien kan han være borte til kl 24, men det er kun dersom de er hjemme hos noen. 17 åringen går på fest, så han blir som oftest mye senere i helgene. Jeg vokste opp på bygda med lov til å feste fra jeg var konfirmert (på 80 tallet) , så den yngste syns det er blodig urettferdig at han ikke får lov til det samme. Så før noen halshugger meg fordi jeg lar 17 åringen feste; han er skoleflink, jobber i tillegg til skolen, trener 5 ganger per uke, er snill og høflig. Har som regel at han MÅ ta telefonen når jeg ringer, så jeg vet at han har det bra. Pluss at jeg alltid er i stand til å hente han ved behov for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Som natteravn her vi bor, er svaret et høytlytt NEI til senere ute enn 23. Ingen ungdommer har noe å reke ute for etter det.

Har du kontakt med de andre foreldrene? Går det an å ta en prat, og så snakke om innetider, kanskje bli enige om noe?

Anonymkode: 02c85...8a6

Det er ko helt merkelig å si. De er hos hverandre står det og da kan man selvsagt være ute lenger enn 23z 

Anonymkode: e980f...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei.

Vi har en 16 åring (nettopp ferdig i tiende klasse) som forventer å få lov til mye for tiden. 

Siden han har ferie nå, så mener han at det er greit å være ute til kl 3 på natta. Han mener i tillegg at "alle andre" for lov, og jammen virker det som de fleste kameratene er ute på nattestid. Han mener jeg ødelegger sosialt for han med å nekte han å gå ut på natta. 

 

Hvor streng skal man være på innetid nå i ferien, i tillegg begynner han på videregående og synes jeg er alt for streng. 

Til nå har vi hatt en regel i helgene om at han er hjemme til kl 01, men da er han den første i vennegjengen som må gå.

Anonymkode: f5199...82d

å hjelpes.. han skulle bare vist åssen jeg levde som tenåring 🤪🫣. Å være ute til kl 1 hadde vært helt uaktuelt. Jeg fikk ikke lov til fester, overnatting eller noe så nei jeg syns ikke du er for streng. 

ps. jeg er jo jente så skjønner at det blir mer aktuelt med friere tøyler på gutt, men nei jeg syns absolutt ikke du er streng! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde det vært uaktuelt, helt uavhengig hva «alle andre» får lov til. Barn og ungdom har brukt det argumentet i alle de år, men uansett om det faktisk stemmer eller ikke, står jeg stødig i mine regler for barnet mitt. Noe er jeg strengere på enn andre, og andre ting er jeg mindre streng på. Alle foreldre bør finne sin balanse her, og stå stødig i at deres regler er det beste for sitt barn (barn og ungdom er tross alt ulike og har ulike behov).

Så i et sånt type tema som du presenterer her, vil du finne ulike meninger. Det er ikke noe som er riktig eller galt svar her, som gjelder alle 16-åringer. Du må derimot lære deg å stå stødig i dine regler rundt innetid og forklar 16-åringen hvorfor du har akkurat denne regelen. 

Anonymkode: 7673f...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I og med at vi ventet oppe var det uaktuelt å være veldig sen mange ganger i uka, så i helgene var vi ikke så strenge, men i ukedagene måtte han være hjemme helst midnatt, senest kl 01 til han ble 18 år. Dette ble akseptert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For min del hadde det vært uaktuelt, helt uavhengig hva «alle andre» får lov til. Barn og ungdom har brukt det argumentet i alle de år, men uansett om det faktisk stemmer eller ikke, står jeg stødig i mine regler for barnet mitt. Noe er jeg strengere på enn andre, og andre ting er jeg mindre streng på. Alle foreldre bør finne sin balanse her, og stå stødig i at deres regler er det beste for sitt barn (barn og ungdom er tross alt ulike og har ulike behov).

Så i et sånt type tema som du presenterer her, vil du finne ulike meninger. Det er ikke noe som er riktig eller galt svar her, som gjelder alle 16-åringer. Du må derimot lære deg å stå stødig i dine regler rundt innetid og forklar 16-åringen hvorfor du har akkurat denne regelen. 

Anonymkode: 7673f...e79

Jeg er spent på hva som er (din og) TS sin argumentasjon for hvorfor 16-åringen ikke kan være inne hos venner i nærmiljøet og se film frem til 03.00, sammen med andre venner. Der alle de andre vennene faktisk får lov, fordi foreldrene tenker at dette er harmløst nå som de har sommerferie. 
Og ikke minst i en periode der de har tid til å være mye sammen med venner, før alle drar hver til sitt på ferie. 

Jeg vet jeg ikke hadde noe å komme med da mine barn spurte om sånt. Jeg visste jo hvor de var, hvem de var sammen med, og hva de antagelig drev med. Jeg kunne være ganske sikker på at det var voksne hjemme på natta der de var. Og det var ikke noe problem for dem å sove lenge neste morgen. (Det hadde de sikkert uansett.) 

Så da gjensto argumenter som: 
- Jeg vil slite med å sove før du kommer hjem. (Noe som er mitt problem, og som jeg faktisk bare må lære meg.) 
- Jeg er redd for at du bråker når du kommer hjem, og vekker oss andre. (Som kan løses med å ha regler for hva som er greit når man kommer hjem og de andre sover før jobb.) 
eller min storfavoritt mot tenåringer: 
- Jeg bestemmer over deg!  (Som selvfølgelig egentlig bare er en fallitterklæring, og tegnet på at du er tom for argumenter.) 
 

Anonymkode: 9245a...6af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mine barn på 14 og 17 år må være litt spesielle, siden de aldri er ute av huset etter kl 22 😅

Anonymkode: e4e07...a00

Samme. Min begynner i 10 klasse til høsten og ingen av hans venner er ute til langt på natt. Han har ingen satt innetid da dette aldri har noe problem.

Jeg ville ikke latt min ungdom være ute til kl 3 på natten. I så fall må det være noe spesielt og under trygge rammer.

Jeg jobber slik at jeg er mye i sentrum av byen på natten og de ungdommene som er ute til sent er som oftest synlig beruset, ute etter bråk og lignende ting jeg ikke ville tillatt at min sønn driver med. Jeg husker fra min egen ungdomstid at jeg mente mine foreldre var urimelige fordi jeg ikke kunne være ute hele natten. Det jeg gikk glipp av var fyll og faenskap. Selvsagt ville jeg også være med på hjemmefester hos eldre eller folk som var alene hjemme. Ellers drakk flere på ulike badestrender.

Du får snakke med de andres foreldre. Det hadde jeg gjort. Og sannsynligvis landet på nei viss det ikke var noe spesielt. Men viss de bare skal sitte i kjellerstuen til Petter og se film mens foreldrene er hjemme så hadde jeg sikkert sagt ja viss ikke jeg skulle stå opp tidlig dagen etter. Jeg ville ikke latt ungdommen dra hjem alene kl 3 på natten.

Anonymkode: 9932a...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Samme. Min begynner i 10 klasse til høsten og ingen av hans venner er ute til langt på natt. Han har ingen satt innetid da dette aldri har noe problem.

Jeg ville ikke latt min ungdom være ute til kl 3 på natten. I så fall må det være noe spesielt og under trygge rammer.

Jeg jobber slik at jeg er mye i sentrum av byen på natten og de ungdommene som er ute til sent er som oftest synlig beruset, ute etter bråk og lignende ting jeg ikke ville tillatt at min sønn driver med. Jeg husker fra min egen ungdomstid at jeg mente mine foreldre var urimelige fordi jeg ikke kunne være ute hele natten. Det jeg gikk glipp av var fyll og faenskap. Selvsagt ville jeg også være med på hjemmefester hos eldre eller folk som var alene hjemme. Ellers drakk flere på ulike badestrender.

Du får snakke med de andres foreldre. Det hadde jeg gjort. Og sannsynligvis landet på nei viss det ikke var noe spesielt. Men viss de bare skal sitte i kjellerstuen til Petter og se film mens foreldrene er hjemme så hadde jeg sikkert sagt ja viss ikke jeg skulle stå opp tidlig dagen etter. Jeg ville ikke latt ungdommen dra hjem alene kl 3 på natten.

Anonymkode: 9932a...f7e

Det står de er innd hos hverandre!

forøvrig er det ikke sånn at alle finner pø dritt selv om se får være ute lenger enn dine 

Anonymkode: e980f...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det står de er innd hos hverandre!

forøvrig er det ikke sånn at alle finner pø dritt selv om se får være ute lenger enn dine 

Anonymkode: e980f...e08

Selvsagt ikke. Men jeg jobber slik at jeg observerer ungdom. Derfor ville jeg ikke tillatt min å reke rundt kl 3 på natten selvom jeg er lite bekymret for hva akkurat han ville funnet på som enkelt individ. Men viss du synes det er en god idé å la din ungdom være ute til såpass sent så lar du selvsagt din ungdom få lov til det.

Anonymkode: 9932a...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei.

Vi har en 16 åring (nettopp ferdig i tiende klasse) som forventer å få lov til mye for tiden. 

Siden han har ferie nå, så mener han at det er greit å være ute til kl 3 på natta. Han mener i tillegg at "alle andre" for lov, og jammen virker det som de fleste kameratene er ute på nattestid. Han mener jeg ødelegger sosialt for han med å nekte han å gå ut på natta. 

 

Hvor streng skal man være på innetid nå i ferien, i tillegg begynner han på videregående og synes jeg er alt for streng. 

Til nå har vi hatt en regel i helgene om at han er hjemme til kl 01, men da er han den første i vennegjengen som må gå.

Anonymkode: f5199...82d

Er avhengig av hva de skal gjøre. Min 16 åring var ute på fotballbanen med kompiser i går til kl 1. Vi hentet han. 

Anonymkode: d6f2e...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oi det var tidlig. 

Min på ti år kan være ute til 23 i ferien. 

Anonymkode: 53030...ee1

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oj det var tidlig 

Anonymkode: e980f...e08

 

Ja, kanskje. Men jeg synes ikke ungdommer (og i hvert fall ikke 10-åringer) har noe å gjøre rekende ute etter kl. 22.

Vi bor i en mellomstor by, forresten, mulig det blir annerledes om man bor på småsteder. Her er det kjent for mange dårlige miljøer med all mulig dritt, kriminalitet, vold, alkohol, narkotika. Klart de kan drive med det på dagtid også, men sjansene for å komme borti sånt er alltid større på kvelds- og nattestid. 

 

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):



Så da gjensto argumenter som: 
- Jeg vil slite med å sove før du kommer hjem. (Noe som er mitt problem, og som jeg faktisk bare må lære meg.) 
- Jeg er redd for at du bråker når du kommer hjem, og vekker oss andre. (Som kan løses med å ha regler for hva som er greit når man kommer hjem og de andre sover før jobb.) 
eller min storfavoritt mot tenåringer: 
- Jeg bestemmer over deg!  (Som selvfølgelig egentlig bare er en fallitterklæring, og tegnet på at du er tom for argumenter.) 
 

Anonymkode: 9245a...6af

Ikke meg du siterer, men virkelig? Det er en fallitterklæring å si at man bestemmer over tenåringen?

Det er faktisk foreldrene som bestemmer. Og ønsker de foreldrene å ha ungene hjemme før de selv legger seg, så er det da ikke urimelig å be ungene om å komme hjem til da. 

Hvem mener du bestemmer?

Anonymkode: 6e9b7...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...