Gå til innhold

Kan jeg jobbe som støttekontakt? Tidligere kriminell

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Litt vanskelig å si denne problematikken. Altså om dette kommer til å fungere er kanskje avhengig av hvem brukere er. For man vet aldri om en bruker kan trigge TS på en eller annen måte. En kan jo prøve, og se hvordan det går. Vil tro at en hissig ungdom som bruker er best å holde seg unna ettersom de kan sikkert en del verbale gloser når det gjelder brutal, psykisk hets som TS knapt nok har hørt om. 

Og så har det vært noen legendariske tråder her før på KG, der bruker blir forelsket i støttekontakten, så det tok av litt der 😂

Anonymkode: 6ea99...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror de aller fleste arbeidsgivere er interessert i fortiden til søkere. CV tar jo utgangspunkt i akkurat det. 

Kriminell bakgrunn er relevant fordi ingen arbeidsgiver ønsker en kriminell arbeidstaker.. Det er selvsagt en ulempe for TS, men ansettelse er et risikoprosjekt, og arbeidsgiver forsøker å minimere risikoen for feilansettelse.

Kriminell bakgrunn er ikke en bagatell. TS virker klar over det, og det er jo heldigvis lenge siden for hans del

Anonymkode: 9a750...3b8

Hvorfor gikk du ut fra at ts er en «han»?

Anonymkode: d3e14...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Eller så kan det være nettopp en med innsikt i dette de behøver. En med egne erfaringer. En som faktisk forstår. Det er mye man ikke kan lese seg til i skolebøkene, og praktisk erfaring vil som regel alltid trumfe akademisk teori. Men det er vel kanskje også en av de tingene man ikke alltid evner å forstå, om man ikke har praktisk erfaring.

Nå ønsker jeg hovedsaklig å jobbe med voksne, men jeg hadde nok vært en god ressurs for barn og ungdom også.

Anonymkode: c87f6...490

Unnskyld, men; er det ikke dere med alvorlig psykisk sykdom som trenger støttekontakt selv? Er det bare opp til en selv hvilken side av bordet man føler seg hjemme på?

Anonymkode: a59b2...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes flere drapsdømte og kriminelle, som jobber med barn og unge eller mennesker med funksjonsnedsettelser (f.eks erfaringskonsulenter), så disse tingene du nevner er bare bagateller. Hadde vært noe annet om det var snakk om seksuelle overgrep.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Unnskyld, men; er det ikke dere med alvorlig psykisk sykdom som trenger støttekontakt selv? Er det bare opp til en selv hvilken side av bordet man føler seg hjemme på?

Gjør du deg dum med vilje?

Anonymkode: 2a595...c4c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner ei som har vært tung narkoman. Hun kom seg ut av det og jobber nå i kommunen med å hjelpe familier som sliter. Og så er hun erfaringskonsulent. Men hun har vært 100% ærlig om sin fortid. Men hennes narkomane fortid er ikke så lenge siden 

Anonymkode: 1f5e6...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ansetter folk og de som selv har opplevd noe vanskelig er ofte flinkere til å nå frem til brukerne. Det er liksom noe med likeverdighet. De som har levd perfekte liv har av og til en smalere forståelse av hvordan man hjelper de so  sliter, men de som har slitt selv vet at det liksom ikke er kinorturen som er viktig, men muligheten for å gå hjem når man vil og at hyggen er tradisjon med prat og sjokomelk i bilen på vei hjem. 

Foreldete ting står sjelden på politiattesten. Det står isåfall bare hvilke paragrafer du har brutt og hva du er dømt for - ikke detaljer. (Gymbag-historien kan du slappe av med.) Vinning og narkotika er ganske mange som har vært borti. Vold og sedelighet er mye vanskeligere å overse. Ett råd: øv deg på å forklare din historie med to setninger og nok info. Du eier din egen livshistorie, men sier det kan bli sårt og detaljert hvis de spør. Bestem deg for hva folk kan få vite og ikke. Øv på de setningene så når du blir spurt på jobbintervju, så svarer du akkurat det. Ingen har krav på detaljer, men arbeidsgivere kan spørre. 

og gratulerer med å ha kommet så langt i livet! Du må ha en vanvittig styrke og ressurser som står på beina. Takk for at du vil bidra til andres liv ❤️

Anonymkode: d89fb...752

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skriver som anonym nå, men jeg har en gammel dom for brudd på legemiddelloven og jobber som rektor på en barne og ungdomsskole. Har vært støttekontakt også med politiattest som ser ren ut. Det er fordi noen jobber bare spør om brudd på noen lover, som for eksempel overgrepsdommer.

Jeg har også vært beredskapshjem for barnevernet. Der ber de om utfyllende politiattest. Der kommer alt opp, trafikkbøter inkludert.  Jeg leverte den og forklarte at jeg hadde en gammel dom. De gjorde ikke noe ut av det siden det ikke var relatert til jobben nå og jeg ble godkjent som beredskapshjem.

Anonymkode: 3178b...c4d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Via nav så er vel alt mulig, du kan sitte i fengsel og fortsatt være i et utdanningsløp med utplassering i skole/ barnehage/eldrehjem

Anonymkode: b122d...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 12.05):

Tror de aller fleste arbeidsgivere er interessert i fortiden til søkere. CV tar jo utgangspunkt i akkurat det. 

Kriminell bakgrunn er relevant fordi ingen arbeidsgiver ønsker en kriminell arbeidstaker.. Det er selvsagt en ulempe for TS, men ansettelse er et risikoprosjekt, og arbeidsgiver forsøker å minimere risikoen for feilansettelse.

Kriminell bakgrunn er ikke en bagatell. TS virker klar over det, og det er jo heldigvis lenge siden for hans del

Anonymkode: 9a750...3b8

Det er en del folk som ansetter folk med kriminelle bakgrunnen som de har kommet over, jo. Personlig kjenner jeg flere - de er fine mennesker som vil gi folk en sjanse. Kjenner også noen som ansetter folk med ufullført utdanning også, og heller lærer opp på jobb, inkludert i offentlig sektor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke villet gitt deg jobb som støttekontakt men lykke til.

Anonymkode: 6b09b...b87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skriver som anonym nå, men jeg har en gammel dom for brudd på legemiddelloven og jobber som rektor på en barne og ungdomsskole. Har vært støttekontakt også med politiattest som ser ren ut. Det er fordi noen jobber bare spør om brudd på noen lover, som for eksempel overgrepsdommer.

Jeg har også vært beredskapshjem for barnevernet. Der ber de om utfyllende politiattest. Der kommer alt opp, trafikkbøter inkludert.  Jeg leverte den og forklarte at jeg hadde en gammel dom. De gjorde ikke noe ut av det siden det ikke var relatert til jobben nå og jeg ble godkjent som beredskapshjem.

Anonymkode: 3178b...c4d

Sier vel mer om behovet til bv. 

Anonymkode: 6b09b...b87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

helt tydelig at du ikke vet mye om psykisk sykdom. ser du for deg alle psykisk syke som en fare for samfunnet?? at vi liksom når som helst kan klikke på Kiwi eller bussen sånn som skjedde i Konsberger? (pil og bue mannen som drepte 5 stykk) 

Nei vet du hva.. eneste jeg er til «fare» for er meg selv med mine dumme vaner så kutt ut med dette tullet. 

Endret av Sofie Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er faktisk overraskende mange med egne psykiske vansker som jobber i rus og psykiatri. Mange som sliter tiltrekkes tydeligvis i større grad til den type jobber. Vi ser det kjempetydelig i mange virksomheter hos oss. Selv om man sliter psykisk er man jo ikke nødvendigvis svak. Mange av disse ansatte tåler en skikkelig støyt (det må man skal man jobbe innen rus og psyk). Men de har nok i noe større grad enn andre mer sykefravær (noe jeg syns vi som samfunn må tåle - vi vil heller ha folk som ikke er 100 prosent friske i jobb med litt sykemelding her enn der, enn at de ramler ut av arbeidslivet). 

At en som har slitt psykisk blir støttekontakt er jo en bagatell i forhold det... Virkelig null stress. Å ha psykiske vansker betyr ikke at man er svak, man kan like gjerne være mye sterkere enn oss som egentlig har seilt gjennom livet uten større utfordringer. 

Anonymkode: 3f4aa...19d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er faktisk overraskende mange med egne psykiske vansker som jobber i rus og psykiatri. Mange som sliter tiltrekkes tydeligvis i større grad til den type jobber. Vi ser det kjempetydelig i mange virksomheter hos oss. Selv om man sliter psykisk er man jo ikke nødvendigvis svak. Mange av disse ansatte tåler en skikkelig støyt (det må man skal man jobbe innen rus og psyk). Men de har nok i noe større grad enn andre mer sykefravær (noe jeg syns vi som samfunn må tåle - vi vil heller ha folk som ikke er 100 prosent friske i jobb med litt sykemelding her enn der, enn at de ramler ut av arbeidslivet). 

At en som har slitt psykisk blir støttekontakt er jo en bagatell i forhold det... Virkelig null stress. Å ha psykiske vansker betyr ikke at man er svak, man kan like gjerne være mye sterkere enn oss som egentlig har seilt gjennom livet uten større utfordringer. 

Anonymkode: 3f4aa...19d

takk for at du forsvarer❤️❤️😘🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du er ferdig med kriminaliteten så har du verdifulle erfaringer som kan hjelpe andre.

Anonymkode: 04988...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Spør politiet.  Du er ikke den samme person du engang var. Du har levd på en bedre måte, ikke hatt trøbbel med loven på noe vis. Du har sonet din straff og ønsker å gjøre noe positivt med livet ditt. Det er en fin ting.  Mange som har hatt trøblete ungdomstid og gjort dumme valg kan senere bli supre samfunnsstøtter. Lykke til. 

Anonymkode: 2df85...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg måtte ha en vandelsattest i forbindelse med jobb i fjor, og der stod brudd på veitrafikkloven og da jeg fikk bot for drikking på offentlig sted tilbake i 2000-og noe. 

Den kom i posten hjem til meg. 

Anonymkode: 26ecc...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Ja, det kan du. Så vidt jeg vet, "nullstilles" vandelen hvert 5 år så lenge du ikke har gjort noe. Jeg hadde vandel med  bare 1 år fra det skjedde(narkotika) til jeg startet utdannelse som helsefagarbeider, og tok på meg støttekontakt oppdrag, var støttekontakt for samme mann i 4 år. De ba om vandel, men jeg var jo nykter og ikke kriminell lenger. Hør med politiet, åssen vandelen din er nå. 

Om ikke jeg har driti meg helt ut og svart på et 10 år gammelt innlegg, glemte og sjekke dato før jeg begynte og skrive 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 2.00):

Takk for svar. Er det noen mulighet å få se den politiattesten selv, eller blir den sendt direkte til arbeidsgiver? Jeg er dømt for noen ting som er skikkelig flaut, bl a stjålet en gymbag fra en bil på en parkeringsplass. Og hytte innbrudd. Dukker de sakene opp i en attest om å være støttekontakt?

Anonymkode: c87f6...490

Du vil kun få et skriv/attest fra politiet der det står "intet å bemerke".

Thats it. Den kommer til deg, ikke arbeidsgiver. 

Anonymkode: 6f01a...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...