AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #21 Del Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Gjør samfunnet en stor tjeneste å ikke søk. Håper egentlig at du er et tr*l. Håper virkelig det! Anonymkode: de9d4...145 Hvorfor er du så mot at noen vil hjelpe andre? Anonymkode: 7db32...113 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #22 Del Skrevet 21. juni 2024 Når dette er sagt så søkte jeg selv på en jobb i et vikarbyrå som krevde plettfri vandel. Jeg hadde både bot for å ha kjørt altfor fort og en vinningsforbrytelse 7 år før. Tok likevel sjansen på å søke fordi jobben var så bra og hadde for gode/gunstige vilkår for å la være. Til og med da sendte ikke politiet ut vandelen uttømmende. Så jeg fikk jobben og ingen vet hva jeg gjorde for 7 år siden. Anonymkode: 3e8b0...14f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #23 Del Skrevet 21. juni 2024 Jeg håper du søker på jobben, det trengs flere støttekontakter og de gamle sakene viser ikke hvem du er i dag. Erfaringskonsulenter er også noe som er ettertraktet, kanskje du kan få andre stillinger i kommunen også. Anonymkode: f26bc...097 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #24 Del Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det der er ikke fillesaker! Nei, jeg er nøyaktig en person som trenger støttekontakt og ikke pokker om jeg hadde ønsket noen med innstilling som deg. Anonymkode: de9d4...145 Hva er det med holdningene hans/hennes som er så forferdelig da? Jeg ser ikke annet enn noen med en fortid som er uheldig og som han nå prøver å ordne opp i. Er det faktisk galt da? Anonymkode: 4559f...9da 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 21. juni 2024 #25 Del Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har lyst til å jobbe som støttekontakt. Men leste at man må levere vandelsattest. Jeg hadde en kriminell periode for ca 15 år siden, og har blant annet sittet i fengsel. Dømt for narkotika og vinningskriminalitet. Jeg har ført en plettfri livsstil siden den gang, men er dette ting som vil dukke opp på en sånn vandelsattest? Det er jo ikke akkurat bare en bot jeg har på rullebladet, det ser jo sikkert ikke så veldig bra ut. Er uføretrygdet, så tanken var jo å prøve meg litt i jobb. Tenkte sånn et par timer i uka, gjennom kommunen, siden de søker etter folk til å være støttekontakter. Burde jeg bare slå fra meg det her, eller er det sånn at ting på rullebladet blir foreldet? Jeg er jo en helt annen person i dag enn jeg var den gang. Har ikke spesielt lyst til at noen skal vite om fortiden min heller, og det er virkelig ingen relevansen til den personen jeg er i dag. Anonymkode: c87f6...490 Er du motivert for å ivareta og støtte andre da? Du skriver ikke noe om det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #26 Del Skrevet 21. juni 2024 Åh, jeg håper du ikke hører på den ene surpompen her inne som hakker på deg, og prøver deg som støttekontakt! De mest verdifulle folkene når det kommer til å hjelpe, støtte og forstå andre er nettopp de som har opplevd motgang og vanskelige ting selv. Det kan i mange tilfeller gjøre deg til et bedre medmenneske. Det er mange der ute som hadde satt pris på deg, og fått et bedre liv med din hjelp og støtte! Søk, og masse lykke til ❤ Anonymkode: e77c1...a65 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #27 Del Skrevet 21. juni 2024 Men er du ikke ufør da? Hva er det du er ufør på grunn av? Hvis det er psyken så håper jeg inderlig at det diskvalifiserer. Anonymkode: a59b2...16d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #28 Del Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Absolutt ikke. Dette var en kort periode av livet mitt, helt i starten på voksenlivet, hvor jeg var svært syk. Dette er ikke informasjon som er vesentlig i dag, og det sier ingenting om meg som person i dag. Jeg syns det er synd at sånne ting skal forfølge folk hele livet. Det er mye bedre for samfunnet hvis vi lar folk få gå videre etter å ha forandret livet sitt. Det er ikke alle som tåler å få livshistorien sin blottlagt hele tiden heller, det gjelder jo spesielt meg. Så mest sannsynlig kommer jeg ikke til å søke på den jobben, fordi det er en ørliten sjanse for at jeg må levere en politiattest, og kanskje enda mindre sjanse for at noen av disse skjelettene fra fortiden ramler ut av skapet. Så lenge den sjansen er til stede, så dropper jeg det heller. Det er synd da. Tror jeg kunne hatt noe å bidra med. Anonymkode: c87f6...490 Min sønn har ventet 2 år på støttekontakt og min datter 1,5 år. Vi trenger støttekontakter sårt her i landet!! Faktisk mtp mine barn tror jeg at jeg hadde foretrukket noen med "erfaring" som har lært av sine feil, for det er akkurat det min tenåring trenger. Hvor i landet er du? Anonymkode: 24284...c89 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #29 Del Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men er du ikke ufør da? Hva er det du er ufør på grunn av? Hvis det er psyken så håper jeg inderlig at det diskvalifiserer. Anonymkode: a59b2...16d Så du håper at uføre heller sitter hjemme og ikke gjør noen ting? At man ikke forsøker seg litt i jobb hvis man føler at man har litt å bidra med? Det er en merkelig holdning du har. Jeg har en traumelidelse etter en svært vanskelig oppvekst, som resulterte i disse problemene i slutten av tenårene/starten på voksenlivet. Så jeg er ikke bare ufør, men ung ufør. Det er ikke alle som får de samme mulighetene her i livet. Noen av oss er født inn i vanskelige oppvekstvilkår, og det er ikke alle det går bra med. Men jeg klarte å ta tak i ting, jeg klarte å snu den utviklingen veldig tidlig, og nå har jeg hatt mange år til å jobbe med meg selv og har en helt annen plattform enn jeg hadde den gang. Jeg er gift, har en fantastisk mann (som er i en god jobb), har hus og hjem og alt på stell. Og har som sagt ført en plettfri livsstil siden den gang. Det kan nok hende at mine erfaringer med traumer og vanskelige oppvekstvilkår kan være en ressurs. Anonymkode: c87f6...490 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #30 Del Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min sønn har ventet 2 år på støttekontakt og min datter 1,5 år. Vi trenger støttekontakter sårt her i landet!! Faktisk mtp mine barn tror jeg at jeg hadde foretrukket noen med "erfaring" som har lært av sine feil, for det er akkurat det min tenåring trenger. Hvor i landet er du? Anonymkode: 24284...c89 Sør-øst. Takk for at du heier på meg 😊 Anonymkode: c87f6...490 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #31 Del Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så du håper at uføre heller sitter hjemme og ikke gjør noen ting? At man ikke forsøker seg litt i jobb hvis man føler at man har litt å bidra med? Det er en merkelig holdning du har. Jeg har en traumelidelse etter en svært vanskelig oppvekst, som resulterte i disse problemene i slutten av tenårene/starten på voksenlivet. Så jeg er ikke bare ufør, men ung ufør. Det er ikke alle som får de samme mulighetene her i livet. Noen av oss er født inn i vanskelige oppvekstvilkår, og det er ikke alle det går bra med. Men jeg klarte å ta tak i ting, jeg klarte å snu den utviklingen veldig tidlig, og nå har jeg hatt mange år til å jobbe med meg selv og har en helt annen plattform enn jeg hadde den gang. Jeg er gift, har en fantastisk mann (som er i en god jobb), har hus og hjem og alt på stell. Og har som sagt ført en plettfri livsstil siden den gang. Det kan nok hende at mine erfaringer med traumer og vanskelige oppvekstvilkår kan være en ressurs. Anonymkode: c87f6...490 Nei, så klart er det topp at de jobber. Men en med alvorlig psykisk sykdom bør vel jobbe med noe annet enn å være støttekontakt for sårbare barn og unge. Anonymkode: a59b2...16d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #32 Del Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, så klart er det topp at de jobber. Men en med alvorlig psykisk sykdom bør vel jobbe med noe annet enn å være støttekontakt for sårbare barn og unge. Anonymkode: a59b2...16d Eller så kan det være nettopp en med innsikt i dette de behøver. En med egne erfaringer. En som faktisk forstår. Det er mye man ikke kan lese seg til i skolebøkene, og praktisk erfaring vil som regel alltid trumfe akademisk teori. Men det er vel kanskje også en av de tingene man ikke alltid evner å forstå, om man ikke har praktisk erfaring. Nå ønsker jeg hovedsaklig å jobbe med voksne, men jeg hadde nok vært en god ressurs for barn og ungdom også. Anonymkode: c87f6...490 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #33 Del Skrevet 21. juni 2024 Dine lovbrudd vil neppe komme opp. Du kan spørre politiet disse spørsmålene. Du kan ikke søke om politiattest uten bekreftelse fra jobben. Jeg ansetter folk og i utgangspunktet er ikke kriminell bakgrunn uaktuelt. Men det er utrolig viktig hvordan personen snakker om det. Å ikke ville snakke om det, eller bagatellisering er negativt. Sånn sett ville jeg vært litt skeptisk til deg fordi du ønsker å skjule denne informasjonen. Ta ansvar for dine feiltrinn, det fremstår positivt. Anonymkode: 9a750...3b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #34 Del Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Gjør samfunnet en stor tjeneste å ikke søk. Håper egentlig at du er et tr*l. Håper virkelig det! Anonymkode: de9d4...145 Hvem faen er du til å tro du snakker for hele landet? Jeg har ikke rusproblematikk selv, men har hatt det rundt meg i både oppvekst og voksenliv, hadde foretrukket en støttekontakt med erfaring fra annet enn A4 liv, og som har kjent på kroppen selv hvor tøft livet kan være. Ts, ikke la være å søke! Folk som trenger støttekontakt er like forskjellige som alle andre. Tror veldig få ville brydd seg, og det er heller ingen grunn til å la dem få anledning til å bry seg heller. Anonymkode: cffd2...d74 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 21. juni 2024 #35 Del Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har lyst til å jobbe som støttekontakt. Men leste at man må levere vandelsattest. Jeg hadde en kriminell periode for ca 15 år siden, og har blant annet sittet i fengsel. Dømt for narkotika og vinningskriminalitet. Jeg har ført en plettfri livsstil siden den gang, men er dette ting som vil dukke opp på en sånn vandelsattest? Det er jo ikke akkurat bare en bot jeg har på rullebladet, det ser jo sikkert ikke så veldig bra ut. Er uføretrygdet, så tanken var jo å prøve meg litt i jobb. Tenkte sånn et par timer i uka, gjennom kommunen, siden de søker etter folk til å være støttekontakter. Burde jeg bare slå fra meg det her, eller er det sånn at ting på rullebladet blir foreldet? Jeg er jo en helt annen person i dag enn jeg var den gang. Har ikke spesielt lyst til at noen skal vite om fortiden min heller, og det er virkelig ingen relevansen til den personen jeg er i dag. Anonymkode: c87f6...490 Alle typer jobber som krever vandelsattest har forskjellige ting de spør etter på den. Skal du jobbe med barn og ungdom vil ikke ubetinget dom på seksuallovbrudd fjernes uansett hvor lenge siden det skjedde. Usikker på grov vold og våpen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #36 Del Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dine lovbrudd vil neppe komme opp. Du kan spørre politiet disse spørsmålene. Du kan ikke søke om politiattest uten bekreftelse fra jobben. Jeg ansetter folk og i utgangspunktet er ikke kriminell bakgrunn uaktuelt. Men det er utrolig viktig hvordan personen snakker om det. Å ikke ville snakke om det, eller bagatellisering er negativt. Sånn sett ville jeg vært litt skeptisk til deg fordi du ønsker å skjule denne informasjonen. Ta ansvar for dine feiltrinn, det fremstår positivt. Anonymkode: 9a750...3b8 Takk for svar. Jeg tenker at jeg kommer til å være helt åpen om at jeg kommer fra en vanskelig bakgrunn, men det blir for sårt for meg å gå i detalj i disse tingene. Så jeg tenkte å fortelle om det, men litt kort og uten å gå i dybden. Og jeg hadde ikke tenkt å nevne kriminalitet og fengsel. Men hvis jeg hadde blitt spurt direkte, så hadde jeg ikke løyet heller. Selv om det er vanskelig for meg, jeg har jo brukt så mange år på å bygge meg opp et liv hvor jeg ikke assosieres med slike ting. Jeg bor et annet sted i landet enn jeg vokste opp, og jeg har jobbet så hardt for å gi et godt inntrykk av meg selv. Jeg ønsker virkelig ikke å bli svertet av fortiden på dette stedet som jeg har bodd mesteparten av mitt voksne liv. Det er det som ligger til grunn for at jeg ikke ønsker å fortelle om det, det har ingenting med å ikke ville ta ansvar å gjøre. Det handler om å få lov til å leve som et "normalt" menneske, når jeg aldri fikk muligheten til det i oppveksten. Jeg er en av de få personene her i landet, som har fått rettferdsvederlag fra staten. Altså erstatning for tapt barndom og offentlig svikt. Så jeg har en spesielt vanskelig bakgrunn, og jeg vokste opp under kritikkverdige forhold uten at det offentlige grep inn. Det var aldri et valg jeg tok. Jeg har brukt mange år i terapi for å bli i stand til å plassere skyld der den hører hjemme, da min grunnleggende innstilling var at alt var min egen feil, og at jeg var et dårlig menneske. Dette er mange år siden nå, da. Så det er klart at hvis jeg først skal begynne å fortelle om disse tingene, så er det fryktelig mye til det bildet, utover å ha begått kriminalitet i en avgrenset periode. Anonymkode: c87f6...490 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #37 Del Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dine lovbrudd vil neppe komme opp. Du kan spørre politiet disse spørsmålene. Du kan ikke søke om politiattest uten bekreftelse fra jobben. Jeg ansetter folk og i utgangspunktet er ikke kriminell bakgrunn uaktuelt. Men det er utrolig viktig hvordan personen snakker om det. Å ikke ville snakke om det, eller bagatellisering er negativt. Sånn sett ville jeg vært litt skeptisk til deg fordi du ønske r å skjule denne informasjonen. Ta ansvar for dine feiltrinn, det fremstår positivt. Anonymkode: 9a750...3b8 Jobber du et sted dere krever sikkerhetsklarering? Hva i alle dager har det å si hvilke feiltrinn kandidaten din gjorde for 15-20 år siden? Og hvorfor i alle dager skulle du ha noe rett på denne informasjonen. Gitt at det ikke er informasjon man får tilgang til via vandelsattest. Anonymkode: cffd2...d74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #38 Del Skrevet 21. juni 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jobber du et sted dere krever sikkerhetsklarering? Hva i alle dager har det å si hvilke feiltrinn kandidaten din gjorde for 15-20 år siden? Og hvorfor i alle dager skulle du ha noe rett på denne informasjonen. Gitt at det ikke er informasjon man får tilgang til via vandelsattest. Anonymkode: cffd2...d74 Tror de aller fleste arbeidsgivere er interessert i fortiden til søkere. CV tar jo utgangspunkt i akkurat det. Kriminell bakgrunn er relevant fordi ingen arbeidsgiver ønsker en kriminell arbeidstaker.. Det er selvsagt en ulempe for TS, men ansettelse er et risikoprosjekt, og arbeidsgiver forsøker å minimere risikoen for feilansettelse. Kriminell bakgrunn er ikke en bagatell. TS virker klar over det, og det er jo heldigvis lenge siden for hans del Anonymkode: 9a750...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 21. juni 2024 #39 Del Skrevet 21. juni 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, så klart er det topp at de jobber. Men en med alvorlig psykisk sykdom bør vel jobbe med noe annet enn å være støttekontakt for sårbare barn og unge. Anonymkode: a59b2...16d Det er snakk om jobb som støttekontakt, ikke en behandler. Har man litt sosiale antenner kan hvem som helst greie det. Det er enorm mangel på støttekontakter, og det er faktisk ganske mye potensiell arbeidskraft å hente blant de uføre til denne viktige oppgaven. Ikke gjør den mer komplisert enn den er. 36 minutter siden, AnonymBruker said: Tror de aller fleste arbeidsgivere er interessert i fortiden til søkere. CV tar jo utgangspunkt i akkurat det. Kriminell bakgrunn er relevant fordi ingen arbeidsgiver ønsker en kriminell arbeidstaker.. Det er selvsagt en ulempe for TS, men ansettelse er et risikoprosjekt, og arbeidsgiver forsøker å minimere risikoen for feilansettelse. Kriminell bakgrunn er ikke en bagatell. TS virker klar over det, og det er jo heldigvis lenge siden for hans del Anonymkode: 9a750...3b8 Vi er interessert i relevant bakgrunn. Jeg er faktisk ikke interessert i folks personlige utvikling de siste 20 årene, kriminell eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie Maria Skrevet 21. juni 2024 #40 Del Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror de aller fleste arbeidsgivere er interessert i fortiden til søkere. CV tar jo utgangspunkt i akkurat det. Kriminell bakgrunn er relevant fordi ingen arbeidsgiver ønsker en kriminell arbeidstaker.. Det er selvsagt en ulempe for TS, men ansettelse er et risikoprosjekt, og arbeidsgiver forsøker å minimere risikoen for feilansettelse. Kriminell bakgrunn er ikke en bagatell. TS virker klar over det, og det er jo heldigvis lenge siden for hans del Anonymkode: 9a750...3b8 Man må heldigvis ikke levere eller skrive cv for å være støttekontakt. Holder med et møte med kommunen. Og de aksepterer uføre mennesker😉. Sjokkert over noen av holdningene her inne.. 😟 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå