Gå til innhold

Var jeg ufin når jeg sa jeg ikke kom på jobb på første skoledag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, jeg sa det ikke er aktuelt for meg å komme på jobb etter at mitt barns første skoledag er over når de lurte på når jeg kom. Jeg hadde en forventning om at jeg skulle få fri hele vakta, når jeg ikke fikk velferdspermisjon på førskoledagen, men brukte avspasering (har rett på halv dag). Fikk så ørene flagret av sjefen i dag, selv om jeg endte opp med å avspasere det meste av vakta 😩

Statlig jobb. 

Anonymkode: 19067...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså, jeg sa det ikke er aktuelt for meg å komme på jobb etter at mitt barns første skoledag er over når de lurte på når jeg kom. Jeg hadde en forventning om at jeg skulle få fri hele vakta, når jeg ikke fikk velferdspermisjon på førskoledagen, men brukte avspasering (har rett på halv dag). Fikk så ørene flagret av sjefen i dag, selv om jeg endte opp med å avspasere det meste av vakta 😩

Statlig jobb. 

Anonymkode: 19067...254

Sjefen din kan jo ikke forlange det når du må følge til første skoledag. Men er ikke det i august?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også offentlig innen helse (kommunen) og fikk ikke en gang permisjon til verken barnehagetilvenning eller første skoledag. Fikk beskjed om å ta feriedager..🙈

Permisjon ifm skolestart er ikke noe du har krav på. Ihvertfall ikke hele dagen. Om du vil ha en kosedag med jenta første skoledag, er avspasering eller feriedag det rette å gjøre. Selv om jeg vet mange private bedrifter er litt rausere med arbeidstakerne sine.

Anonymkode: cb5fa...2dc

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet ikke om det er riktig å kalle det ufin, men du kan jo ikke bare la være å gå på jobb?

Anonymkode: 5a09e...ddc

Om hun sa ordrett ‘det er ikke aktuelt’ så finnes det høfligere måter å legge det frem på vil jeg si😅

Anonymkode: cb5fa...2dc

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vet ikke om det er riktig å kalle det ufin, men du kan jo ikke bare la være å gå på jobb?

Anonymkode: 5a09e...ddc

 Jeg skal vel ikke på jobb når der står i veilederen at jeg skal få velferdspermisjon..  

 

Luksusbia skrev (9 minutter siden):

Sjefen din kan jo ikke forlange det når du må følge til første skoledag. Men er ikke det i august?

Jo, det er i august, men det er nå jeg har søkt. 

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om hun sa ordrett ‘det er ikke aktuelt’ så finnes det høfligere måter å legge det frem på vil jeg si😅

Anonymkode: cb5fa...2dc

Ja, jeg sa det 🙈🙈 og fikk så sinnsykt kjeft! 

Anonymkode: 19067...254

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Altså, jeg sa det ikke er aktuelt for meg å komme på jobb etter at mitt barns første skoledag er over når de lurte på når jeg kom. Jeg hadde en forventning om at jeg skulle få fri hele vakta, når jeg ikke fikk velferdspermisjon på førskoledagen, men brukte avspasering (har rett på halv dag). Fikk så ørene flagret av sjefen i dag, selv om jeg endte opp med å avspasere det meste av vakta 😩

Statlig jobb. 

Anonymkode: 19067...254

Er første skoledag i juni?

Anonymkode: a15c7...47a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss tror jeg de må ta en feriedag om det er på dagtid. Men alle jeg kjenner har hatt første skole dag i 5-6 tiden på ettermiddagen slik at både foreldre, besteforeldre, tanter/onkler og søsken rekker det fint alle sammen. 

Anonymkode: a15c7...47a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke bare ta en feriedag?

Anonymkode: 37dae...649

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det i en oppdatert veileder til arbeidsplassen at du hadde rett på permisjon? Da skjønner jeg godt at du formulere deg slik du gjorde. Står det svar på hvitt at man har en rettighet er det naturlig å bli tydelig når man opplever den blir fratatt. Jeg kunne reagert på samme viset, selv om jeg jevnt over er sindig i konflikter. Er ikke leder selv klar over arbeidsplassens permisjonsordninger, eller har det skjedd en misforståelse en plass i systemet?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

 Jeg skal vel ikke på jobb når der står i veilederen at jeg skal få velferdspermisjon..  

 

Jo, det er i august, men det er nå jeg har søkt. 

 

Ja, jeg sa det 🙈🙈 og fikk så sinnsykt kjeft! 

Anonymkode: 19067...254

Velferdspermisjon er ikke bare hele dager. Det kan og være noen få timer en dag eller en time over et par dager. Eller en dag. Dette avtales i sammen med arbeidsgiver.

Og det blir veldig rart når du i HI skriver i fortid, som om dette allerede har skjedd.

Du høres for meg ut som bortskjemt, berettiget kranglefant. Du har et ansvar å stille opp og utføre jobben din i avtalt tidsrom (vakta di/arbeidstiden din), og så kan du enten bli sykemeldt eller få fri med eller uten lønn etter AVTALE med sjefen din. Her har du ikke inngått noen avtale, du har KREVD på en ganske så ufin måte å få fri hele vakta di til tross for at du ikke har krav på det. Ikke bare var du ufin men du sa direkte at det var UAKTUELT å komme tilbake på jobb.

Hadde jeg vært lederen din hadde min goodwill ovenfor deg nå vært lik null. Gratulerer med å gjøre deg selv upopulær.

  • Liker 30
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (1 minutt siden):

Står det i en oppdatert veileder til arbeidsplassen at du hadde rett på permisjon? Da skjønner jeg godt at du formulere deg slik du gjorde. Står det svar på hvitt at man har en rettighet er det naturlig å bli tydelig når man opplever den blir fratatt. Jeg kunne reagert på samme viset, selv om jeg jevnt over er sindig i konflikter. Er ikke leder selv klar over arbeidsplassens permisjonsordninger, eller har det skjedd en misforståelse en plass i systemet?

Det er ikke normalt å formulere seg slik nei.

Dersom en tror en har rett på noe, og en overordnet mener noe annet, så bør steg 1 være å avklare misforståelsen. Steg 1 er IKKE å være totalt på bakbena og si det er UAKTUELT å stille på jobb.

Så først bør man sjekke personalhåndboka.

"Mulig jeg har misforstått noe men i personalhåndboka står det at....".

  • Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke dra på jobb etter at du har fulgt barnet til skolen? Vil du bare ta en fridag? Det skjønner jeg jo isåfall at leder reagerer på. 

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Det er ikke normalt å formulere seg slik nei.

Dersom en tror en har rett på noe, og en overordnet mener noe annet, så bør steg 1 være å avklare misforståelsen. Steg 1 er IKKE å være totalt på bakbena og si det er UAKTUELT å stille på jobb.

Så først bør man sjekke personalhåndboka.

"Mulig jeg har misforstått noe men i personalhåndboka står det at....".

Nå ser jeg for meg at den formuleringen ikke er steg 1 av diskusjonen. Slår man i bordet fra første stund er det en mindre normal dialog. Det er ett type utsagn som er mer adekvat etter å ha møtt motvilje og opplevd seg urimelig behandlet. Men det blir bare fabulering, jeg vet jo ikke hvordan samtalen utarter seg i ts sitt tilfelle. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en god del år siden jeg hadde små barn. Men selv den gangen hadde vi rett på velferdspermisjon med lønn første skoledag og inntil 3 dager for tilvenning  i barnehage. Og her er eldste snart 38. Offentlig bedrift.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som ts har senvakt, og ønsker fri fra den fordi det er første skoledag. Det har hun ikke rett på. 
Det er de som har dagjobb songar rett på fri, vanligvis hele vakta (helsesektoren)

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Bacteria said:

Høres nesten ut som ts har senvakt, og ønsker fri fra den fordi det er første skoledag. Det har hun ikke rett på. 
Det er de som har dagjobb songar rett på fri, vanligvis hele vakta (helsesektoren)

Det var det første jeg tenkte også, at dette hørtes ut som TS prøver å komme seg unna en senvakt

Anonymkode: 95c86...a28

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte om å få fri på første skoledag. Det skulle i utgangspunktet ikke være noe problem da jeg jobbet et sted som var åpent 7 dager i uka, skulle uansett ha noen fridager og ingen andre hadde skolestarter. Istedenfor å spørre meg diskuterte overordet og en annen ansatt om jeg mente helt fri eller bare sen vakt. Så satte de meg opp med start 15.00.

Ble litt irritert da jeg så dette, sa at de kunne da heller spurt meg hvis de var i tvil hva jeg mente med fri. Stresset av gårde første skoledag og droppet halve kosen vil pleier å ha etter skolen. Tropper opp og blir møtt av "Hva gjør du her, du har jo fått fri?" 

Så i ettertid hadde de gjort om til fr, det også uten å snakke med meg eller sende ut ny liste på mail. (Var ikke noe app for dette, kun lister på mail). 

Jeg sa opp like etter.

Anonymkode: d9814...8a3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hos oss tror jeg de må ta en feriedag om det er på dagtid. Men alle jeg kjenner har hatt første skole dag i 5-6 tiden på ettermiddagen slik at både foreldre, besteforeldre, tanter/onkler og søsken rekker det fint alle sammen. 

Anonymkode: a15c7...47a

Hvilken kommune er dette? Her i Oslo begynte første skoledag til vanlig tid 08.30 for mine unger, i hvert fall.

Anonymkode: 0b4a1...2e5

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (2 minutter siden):

Høres nesten ut som ts har senvakt, og ønsker fri fra den fordi det er første skoledag. Det har hun ikke rett på. 
Det er de som har dagjobb songar rett på fri, vanligvis hele vakta (helsesektoren)

Kunne kanskje det, men det stemmer ikke. Er dog noe lengre vakt enn vanlig 7,5 timers da. 

Og det står i veileder at man har rett på fri i en dag. Når slutter dagen egentlig? 

Jeg foreslo først å bytte vakt til en vanlig 7,5, men det var ikke aktuelt iflg leder. Jeg sa også ok til å avspasere en del timer og jeg avspaserte også førskoledagen, på tross av at jeg også der i praksis hadde hatt rett på delvis velferdspermisjon. Jeg har ALLTID stått på for denne arbeidsplassen og følte meg nok litt urettferdig behandlet. 

Anonymbruker*** skrev (11 minutter siden):

Nå ser jeg for meg at den formuleringen ikke er steg 1 av diskusjonen. Slår man i bordet fra første stund er det en mindre normal dialog. Det er ett type utsagn som er mer adekvat etter å ha møtt motvilje og opplevd seg urimelig behandlet. Men det blir bare fabulering, jeg vet jo ikke hvordan samtalen utarter seg i ts sitt tilfelle. 

Du har rett. Men samtidig så ønsker jeg jo ikke å fremstå så ufin som jeg oppfattet min leder som. Blir helt overrasket over hvordan arbeidslivet har blitt, her er det ikke "gi og få", for å si det sånn. Over halve avdelingen er langtidssykemeldt, og jeg gjør mye mer enn man skulle kunne forvente av en ordinær arbeidstaker. 

Anonymkode: 19067...254

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...