Gå til innhold

Får ikke til å vri nøkkelen, hva skal jeg smøre med?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg har en dør hvor nøkkelen ikke fungerer lenger da den ikke har vært brukt på et par år. Jeg har lest i dokumentasjonen til sylinderen at den kun skal smøres med en spesiell type assa abloy låsefett står det? Det finner jeg selvsagt ikke på butikken, men noen jeg kjenner sier at WD-40 går helt fint å smøre sylinder med.

Nå lurer jeg på hva som er en god ide her? Kan WD-40 skade låsen siden dette ikke er fett, men rustoppløser/olje? Jeg har ikke dette fra før, så for meg er det kanskje lurere å kjøpe noe fett som er mer egnet til låsen min.

Blir litt fjern av å finne ut av hva som egner seg for dette her siden jeg ikke har peiling, men jeg fant ut at man kan lett få kjøpt litiumsfett, litiumsfett med masse tilsetninger som molybdendisulfid, WD-40, teflonspray, EP2, og en masse annet som ikke gjør det tydelig hva det er for noe.

Her er det jeg fant på butikkene som kanskje kan brukes til låsen:

• Smørefett Universal 400 g Starta, Jula
  • Smørefett Litiumsfett Starta eller CRC, Jula
  • Rustløser multispray WD40 250ml Smart Straw, Clas Ohlson
  • Teflonspray/Smøremiddel med PTFE, Biltema
  • Molybdendisulfidfett MoS₂ "Litiumbasert med molybdendisulfid og EP-tilsetningsstoffer", Biltema (Det eneste jeg har fra før - jeg har brukt dette til å smøre gjengene på låseringen til drivverk på sykkel)

Anonymkode: 3a1fb...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan bruke vanlig matolje.

Anonymkode: 52fbc...169

Er du sikker på at det ikke bare er kjerringråd som fungerer en stund, men så blir det masse smuss der fra oljen etterhvert?

Sånn er det på sykkelkjedet mitt. Alle former for wet lube blir bare masse griseri av alt mulig smuss etterhvert.

Fant forresten nettopp ut at Clas Ohlson selger noe som heter CRC låsolje. Det høres jo ut som rett produkt. Men du blir jo helt forvirra over at de sier du skal ikke bruke olje, men fett - og så selges det "låsolje"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow 😍

Dette er fordypning i et ikke-problem som pirrer meg. 

WD-40 er jo den enkle løsningen, men jeg registrerer jo at problemet stikker dypere. Naboen min er faktisk låsesmed av yrke, så jeg skal sparke ham i ballene så fort jeg ser han i morgen og spørre han om denne problemstillingen 😁

Endret av KnekkeBørre
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan bruke WD-40 som en nødløsning men du bør smøre med låsolje etterpå, den CRC låsoljen er helt grei å bruke. Bensinstasjoner selger også låsolje.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du kan bruke vanlig matolje.

Anonymkode: 52fbc...169

Absolutt ikke.

Anonymkode: ab96d...417

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assa Abloy selger også en spray som er "innstilt å dosere riktig mengde smøremiddel ved hvert trykk", "Ikke for lite og ikke for mye".

Så hvis man har lyst til å ha en overkomplisert løsning finnes det her også.

Endret av Gjest5656
feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
KnekkeBørre skrev (2 minutter siden):

Wow 😍

Dette er fordypning i et ikke-problem som pirrer meg. 

WD-40 er jo den enkle løsningen, men jeg registrerer jo at problemet stikker dypere. Naboen min er faktisk låsesmed av yrke, så jeg skal sparke ham i ballene så fort jeg ser han i morgen og spørre han om denne problemstillingen 😁

Du, jeg innser hva klokka er og at jeg har brukt alt for mye tid på dette her 😂 Men jeg ble litt desperat siden jeg ikke kommer meg inn døra nå. Tusen takk. Og god natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest5656 skrev (Akkurat nå):

Du, jeg innser hva klokka er og at jeg har brukt alt for mye tid på dette her 😂 Men jeg ble litt desperat siden jeg ikke kommer meg inn døra nå. Tusen takk. Og god natt.

Knus et vindu. 

Likeså god natt ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...