Gå til innhold

Ulikt lønnsnivå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg møter en jente som jeg trives med og har det hyggelig med. Hun er lett å prate med og gøyal og flott.

Hun jobber som selger i en butikk. Hun har en utdanning innen salg, så det er jo helt klart relevant arbeid. Poenget er at jeg tror hun får dårlig betalt, som en butikkmedarbeider med et lite tillegg. Alle kollegene er studenter, utenom butikksjef.
Hun kunne brukt utdanningen et annet sted. Men hun sier nå at hun ikke gidder det, det er «for sent» å gjøre det nå. Hun er 31.

Jeg skjønner ikke denne passive holdningen. Jeg har ikke kommentert det og vil ikke påvirke hennes valg. Men det bidrar til et ganske stort lønnsgap mellom oss og jeg ser egentlig på det underliggende karaktertrekket som litt lite attraktivt. Hva skal man si, tiltaksløst og litt hjelpeløs? 
Konsekvensen er jo også at hun nå bor hjemme, siden det ble slutt mellom hun og eksen. Jeg antar hun ikke har råd til et eget sted, jeg vet at hun sparer penger på den måten. Men altså, over 30 uten eget sted.
Jeg er redd jeg er nødt til å spørre henne litt mer om dette, og om hun har noen fremtidsplaner fordi det er på grensen til å være en dealbreaker for meg.

Anonymkode: ff756...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om dere blir sammen, har du ikke tenkt å bo med henne? 

Det er vanlig å føle at det er for sent, vi blir fortalt at vi er for gamle fra ung alder og det å komme over den å satse allikevel er tung. Jeg trodde jeg var for gammel til å studere som 22 år, å den svir enda å tenke på. 

Hva vil hun? Er det uatraktivt for deg om det viser seg at hun trives i jobben? 

Å om hun egentlig kunne tenkt seg noe annet, hvorfor bare forteller du ikke at hun ikke er for gammel, og støtter henne? Hun kommer til å tro det til noe forteller henne det motsatte.

Er dette for dumt opp mot at hun er både gøyal og flott? 

Anonymkode: 485fe...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber hun i butikk i Kina eller noe? Jeg jobber i butikk og huslånet mitt er under 20% av netto lønna mi.

Anonymkode: c5792...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun liker vel jobben sin. Det er viktig. Og har du tenkt å stifte familie, er det ofte greit å ha en som ikke går all inn på jobb. Hjem og barn skal følges opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar:) det er et godt poeng at man plutselig føler seg for gammel til å gjøre noe nytt. Jeg vil selvsagt støtte henne og si at hun ikke er for gammel. Jeg har bare ikke villet trykke mine meninger på henne, så jeg har ikke kommentert på det når hun sier det.

Jeg vil jo bo med henne om vi blir sammen så klart. Da kunne hun flyttet inn til meg.

Det er også et godt poeng at ikke begge trenger å være karrierefolk i et familieliv.

Grunnen til at jeg tenker på det er vel det at hun har jobbet i 7-8 år i strekk etter studier og likevel så har hun ikke nok penger til å ha sin egen leilighet etter det ble slutt med eksen. Hvis de delte den skulle man jo anta at han kjøpte henne ut og at hun fikk penger igjen. Og hvis hun ikke eide noe i den leiligheten, hva har hun brukt lønnspengene på? Hun har bodd over et år hjemme for å spare penger nå, så jeg antar jo at hun nesten må starte på bunnen.

Så jeg må nok bli nødt til å spørre om det om dette blir seriøst. 

Anonymkode: ff756...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fort gjort å få gjeld, kan være ho har noe av det. Men gjeld kan komme av mye. Ho kan ha trengt penger til daglige ting, hun å eksen kan ha kjøpt noe sammen,  ho levde livet som ung uten noe særlig inntekt osvosv. Man blir ikke voksene dagen man blir 20, å mange kvinner jobber ikke i det hele tatt🤷‍♀️

Altså visst man skal leve livet sammen så blir jo alt deres sammen, er ho ikke verdt det så er sånn sett forholdet håpløst.

Hva visst noe skjer med deg å din jobb ,? Kanskje du treffer veggen en dag å ikke klarer å jobbe eller ikke klarer å jobbe like mye?  

Det er ikke så viktig, man må klare seg men det gjør man SAMMEN.. 

Anonymkode: 065c6...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei, takk for svar:) det er et godt poeng at man plutselig føler seg for gammel til å gjøre noe nytt. Jeg vil selvsagt støtte henne og si at hun ikke er for gammel. Jeg har bare ikke villet trykke mine meninger på henne, så jeg har ikke kommentert på det når hun sier det.

Jeg vil jo bo med henne om vi blir sammen så klart. Da kunne hun flyttet inn til meg.

Det er også et godt poeng at ikke begge trenger å være karrierefolk i et familieliv.

Grunnen til at jeg tenker på det er vel det at hun har jobbet i 7-8 år i strekk etter studier og likevel så har hun ikke nok penger til å ha sin egen leilighet etter det ble slutt med eksen. Hvis de delte den skulle man jo anta at han kjøpte henne ut og at hun fikk penger igjen. Og hvis hun ikke eide noe i den leiligheten, hva har hun brukt lønnspengene på? Hun har bodd over et år hjemme for å spare penger nå, så jeg antar jo at hun nesten må starte på bunnen.

Så jeg må nok bli nødt til å spørre om det om dette blir seriøst. 

Anonymkode: ff756...5a4

Du trenger ikke være redd for å trykke dine meninger på henne, bare si, dette er ditt valg, men vil du skal vite at du ikke er for gammel og at jeg heier på deg. Vil du skal trives i livet  og om det er hvor du allerede er, så er det bra det. Men, om det ikke er rett for deg ts, så må jo du ta ditt valg selvsagt, slik hun tar for seg. 

Du kan sikkert være åpen om at du ser for deg mer for en partner, så kan hun få ta det valget om du er viktig for henne også, om hun er litt sånn passiv og ikke er så alt for knyttet hvor hun allerede er.

Men ja, ikke på en manipulatorarmen måte, bare til opplysning. For kanskje trives hun så godt med deg også, og har glemt litt at det er andre muligheter i livet før hun møtte deg.

Søsteren min har sin karriere 100 prosent på grunn av kjæresten sin, og hans driv mot nye høyder 😅 Men det kan bli konflikt av det ja. Men da får dere bare ta det når den kommer, ikke vær redd for kommunikasjon ts, det er også lov å trekke tilbake og omformulere om det blir feil for deg.

Anonymkode: 485fe...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da finner du en som har valgt et yrke du mener du kan leve med. 
 

Hadde jeg datet en fyr som la seg oppi hva jeg jobbet og trivdes med så hadde jeg sagt takk og farvel. Det er et rødt flagg at du allerede ønsker å endre på henne.

At hun velger å bo hjemme å spare til EK etter brudd er fornuftig fremfor å kaste bort penger på leie.

Det virker ikke som du har noe innsikt i hennes økonomi. Hun kan tjene mellom 380.000-450.000 i året som vanlig butikkmedarbeider. Du vet ikke om hun om hun eide sammen med eksen eller hva hun har på EK konto. 
 

Å kjøpe alene er steinhardt om dagen. Så om du er nysgjerrig kan du jo spørre henne om hun eide med eksen. Og om hun har noen konkrete planer om å kjøpe og høre hva hun tenker.

Når det er sagt så høres du dømmende ut og skikkelig ovenfra og ned type. Hun virker jordnær og mer chill og ta livet som det kommer type.

Jeg er som henne. Bryr meg lite om penger og materielle ting. Og jeg LEIER😱😱😱

Men har romslig økonomi, godt med sparepenger og er uavhengig og selvstendig. 
 

Og jeg er i 40 årene. Fikk meg kjæreste lell. Han har veldig god økonomi og kan pensjonere seg om han vil om et par år. Men det har aldri handlet om økonomien mellom oss. Vi ble stupforelsket og fant en bestevenn i hverandre. Vi har det utrolig fint sammen og ser hverandre for den vi er. Vi har fine samtaler, ler og tuller masse sammen, digg sex, vi kliner, klår og vi aksepterer hverandre for alt vi er på godt og vondt.

Mulig det er alderen, men som 40 åring med forhold bak meg som var helt feil i lengden, så innser en at det eneste som betyr noe er å finne en partner som en trives med. En som du aldri blir lei av å henge med og som støtter og løfter deg. Hjelper fint lite med alt det materielle rundt om en er sammen med feil partner.
 

 

Anonymkode: c8b87...f55

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i din situasjon, TS. Jeg ble sammen med en mann uten store mål i karrieren. Han trives i et relativt dårlig betalt yrke, mens jeg jakter penger og karriere. 
Vi er en helt perfekt match! Han stortrives med å jobbe redusert og ha hovedansvaret hjemme. Han har tatt seg av oppussing av bolig og generelt alt i privatlivet vårt, mens jeg jobber (50-60 timer i uken). I tillegg bidrar han med ting jeg ikke får gjort på jobb (har eget firma). 
 

Jeg ville kjørt på her, TS. Om hun er snill og til å stole på. I starten kjente jeg på de samme følelsene som deg, men nå kunne jeg ikke hatt en bedre partner. Elsker han og ser opp til han for den han er. Han gleder seg til den dagen han blir far og ønsker å slutte i jobben for å være hjemme med barna. Jackpot for min del ❤️❤️

Anonymkode: 597d6...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utdanning og jobber innenfor det, men jeg har valgt en arbeidsplass hvor lønnen er langt lavere enn hva jeg kunne fått andre steder. 
Jeg velger jobbe her fordi jeg gleder meg til jobb nesten hver eneste dag, jeg blir i godt humør av å være på jobb, og jobben gir meg overskudd og energi. 

Du stiller spørsmål til hvorfor hun ikke har råd til egen bolig, er du egentlig klar over hvor mange som blir ruinert av samlivsbrudd? 
Har du sett hvordan boligmarkedet har vært de siste årene, og hvor evig lang tid det kan ta å få solgt? Det er ikke gratis å bli sittende med en bolig over tid. 
Har du sett hvor mange som må selge med tap bare for å bli kvitt boligen? 

Venninnen min gikk igjennom samlivsbrudd for to år siden, de solgte en nybygd enebolig på 180kvm i en annen by. Hun bodde hjemme ett halvt år, før hun måtte få hjelp av foreldrene til å kjøpe seg 35 kvm i nåværende by... Ikke alle sitter igjen med store gevinster etter boligsalg... Spesielt ikke hvis man ikke har eid boligen i 10+ år. 
Han forrige jeg datet leide leilighet i moren sitt hus, han hadde tapt bortimot en million av egenkapital på ett huskjøp med eksen sin. 

Du spør hvor hun har gjort av lønnspengene hvis hun har bodd hjemme ett år... Bor hun gratis hjemme? Bidrar hun ikke med mat eller noe hjemme? Hun har ikke sittet med kostnader på forrige bolig i løpet av dette året? 

Anonymkode: 17883...12d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du jo bare finne ut om dere har nok til felles. Å ha ulikt syn på jobb/karriere er absolutt noe som kan bli vanskelig i et forhold, men det trenger ikke å være så stor sak som du tror. Det viktigste er at hun trives i jobben hun har. Snakk litt løst og fast videre om fremtidsplaner så finner du nok ut av hva slags type hun er.

Anonymkode: 54bf4...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsnakk henne, masse! Jeg har en kompis som jeg har hatt i ca 20 år. Jeg hadde ikke vært der jeg er i dag om han ikke hadde oppsnakket meg til meg. Jeg er han evig takknemlig for at han aldri har forsøkt å påvirke valgene mine, men han har alltid vært tydelig på at han har troa på meg og at han synes jeg er smart, har kapasitet osv. 

Si til henne at du har trua på henne, at 31 er bare starten på karrieren, at hun er dyktig, foreslå andre ting du tror hun vil mestre og fortell henne igjen og igjen hvorfor du har trua. Da skal du se hun kanskje begynner å strekke seg ut og får trua selv. 

Jeg vil anta at om hun bor hjemme og jobber i en butikk, har utdannelse, nettopp kommet ut av et forhold at hun mest sannsynlig føler seg ekstremt mislykket 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...