Gå til innhold

Ringes fra barnehagen hvis mini er litt snørrete…

kineknute

Anbefalte innlegg

mommyaka skrev (32 minutter siden):

De hadde 4 mnd med "tilvenning" der de var der hele tiden...fra januar til april..så barnet har vært i barnehagen 2 mnd . 

Og likevel blitt ringt etter mange ganger pga sykdom. Det var poenget mitt 💙

Anonymkode: 4d924...9ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og likevel blitt ringt etter mange ganger pga sykdom. Det var poenget mitt 💙

Anonymkode: 4d924...9ba

Tror nok det ikke er sykdom...om barnet klenger til 1 ansatt hele tiden så har ikke tilvenning funket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kineknute skrev (På 20.6.2024 den 19.12):

Heihei! 
Vi opplever at barnehagen har lav terskel for å ringe oss, slik at vi henter mini. 

Mini er 13 mnd, og tennene popper opp en etter en… Og med tenner så kommer det snørr og rennende øye, samt endel sutring. Mini er veldig needy kid, hun trives desidert best på armen - og har brukt ca fire mnd på å bli trygg i barnehagen. Fortsatt bærer levering preg av gråt og hjertesmerte for mor. 

Mini var noe redusert på morgenkvisten, driver nå med hjørnetenner.. Redusert i den forstand at hun over natten har blitt snørrete, med rennende øyne, samt noe sutring på morran. Ikke ulikt mini og de siste månedene, haha! Blank, tyntflytende snørr.

Leverte allikevel i barnehagen ca 0800, ga beskjed om at mormor henter i barnehagen etter dupp (ca 12:00-13:00). Altså en planlagt kortere dag. Presiserte også at mini driver med hjørnetenner og bærer preg av dette. 

09:10 ringer de meg fra barnehagen… «Hun er nok litt redusert i dag, hun bare sitte på armen/fanget til en av oss voksne. Hun har det nok best hjemme».  Jaja, det kom jo ikke som en overraskelse - slik er det jo hver gang hun får tenner.. 

Henter da mini i barnehagen og drar hjem. Hun er jo i kjempefin form?! Smiler, ler, løper rundt og gjør hyss. Ja, hun er snørrete og øyet renner fortsatt, men altså? Sender man hjem et barn fra barnehagen fordi barnet er litt needy? Ingen antydninger til feber eller utilpasshet. 

Så forstår naturligvis jeg at det er forskjell på å være i barnehagen, kontra å være hjemme i rolige omgivelser. Men vi har da ikke mulighet til å dra fra jobb hver gang mini får en tann, fordi hun trenger litt ekstra nærhet i disse periodene? Fra begynnelsen av april til dags dato har vi brukt 11 dager med sykt barn, og syv av de er lignende tilfeller som dette.. 

Vi føler at barnehagen har svæææært lav terskel for å ringe oss, fordi vi har et «krevende» barn som helst vil ha en voksen for seg selv. Dette gjør at jeg føler at barnet mitt er til bry i barnehagen, at hun er for krevende og slitsom for de å håndtere. Hun ér virkelig en håndfull, og hun krever mer av de enn de andre barna - men så er hun jammen ett år yngre enn de andre barna også. 

Det var dagens utblåsning. Kom gjerne med deres erfaringer og synspunkter, vi er førstegangsforeldre som kjenner på en frustrasjon ovenfor barnehagen. Det er mulig at dette er helt vanlig praksis, og at det er vi som er teite, hva vet vel vi? 

Begynte i bhg 9måneder????

Wow!!!

De har det best hjemme ja, burde ikke vært i barnehagen så liten!

Men terskelen for barnehagen burde vært større, absolutt!

Litt snåttete eller ekstra kos må de klare! Men samtidig så har 1person 3barn under 3 år samtidig og ofte flere om det er manko på folk(selv om det ikke er lov..)!

Anonymkode: 7f39e...de4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver "er du hjemme fra jobb bare du er forkjølet?". Der er svaret ja! Ved nyoppstått forkjølelse har pandemien lært oss at da holder vi oss hjemme med evt hjemmekontor og ser formen an. Rett og slett fordi det kan være noe annet enn "bare" forkjølelse. Og man er dessuten mest smittsom i begynnelsen. 

Du skal være glad du ikke hadde barnehagebarn i pandemien du! Da hadde du hvertfall fått kjent på det! Med karantene og isolasjon, stengte barnehager og ekstrem lav terskel for hjemsendelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Begynte i bhg 9måneder????

Wow!!!

De har det best hjemme ja, burde ikke vært i barnehagen så liten!

Men terskelen for barnehagen burde vært større, absolutt!

Litt snåttete eller ekstra kos må de klare! Men samtidig så har 1person 3barn under 3 år samtidig og ofte flere om det er manko på folk(selv om det ikke er lov..)!

Anonymkode: 7f39e...de4

Nå varer bare permisjonen frem til barnet er rundt 10 mnd da, så hva skal man gjøre. Ta med baby på jobb? 

Anonymkode: ce07c...2d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (2 timer siden):

Tror nok det ikke er sykdom...om barnet klenger til 1 ansatt hele tiden så har ikke tilvenning funket. 

Nei, 4 mnd tilvenning har tydeligvis feilet stort. Jeg får oppriktig vondt av mini som klenger seg på de voksne og ifølge ts nok oppleves som et krevende barn av de ansatte. 

De er to voksne med inntekter, jeg hadde definitivt tatt noe  mnd fri uten lønn, stakkars lille mini

Anonymkode: de06e...165

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei, 4 mnd tilvenning har tydeligvis feilet stort. Jeg får oppriktig vondt av mini som klenger seg på de voksne og ifølge ts nok oppleves som et krevende barn av de ansatte. 

De er to voksne med inntekter, jeg hadde definitivt tatt noe  mnd fri uten lønn, stakkars lille mini

Ikke gitt at det hjelper da. Vi gjorde det, tok ulønnet prrm i 6 mnd ekstra etter første  forsøk på barnehagestart. Viste  seg at ungen fortsatte i samme mønster til fylte 5. Vi har ikke anledning til å ikke jobbe i 5 år. Det tror jeg de færreste har. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke gitt at det hjelper da. Vi gjorde det, tok ulønnet prrm i 6 mnd ekstra etter første  forsøk på barnehagestart. Viste  seg at ungen fortsatte i samme mønster til fylte 5. Vi har ikke anledning til å ikke jobbe i 5 år. Det tror jeg de færreste har. 

Ditt barn fikk uansett 6 mnd der han hadde det godt, det er bedre enn å ikke få noen ekstra mnd i det hele tatt

Så kan det faktisk godt hende at det hjelper ts sin mini å ta de ekstra 6 mnd. Ikke dumt å prøve i hvertfall. Mini har det tydeligvis ikke bra i bhg, vil bare sitte på fang, vil ikke utforske, men i det mini kommer hjem

så er det full fart

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ditt barn fikk uansett 6 mnd der han hadde det godt, det er bedre enn å ikke få noen ekstra mnd i det hele tatt

Så kan det faktisk godt hende at det hjelper ts sin mini å ta de ekstra 6 mnd. Ikke dumt å prøve i hvertfall. Mini har det tydeligvis ikke bra i bhg, vil bare sitte på fang, vil ikke utforske, men i det mini kommer hjem

så er det full fart

Å be kvinner ta ulønnet perm er ikke akkurat positivt for jobb og videre karriere og oppholdelse av velferdsstaten.  Det er lagt opp til at kvinner skal jobbe fra 6-7 mnd etter fødsel. Da starter fars kvote. Når den er slutt er barnet under ett år og skal i barnehagen.  

Det er barnehagene som må bemanne og tilrettelegge for dette. Det er deres ansvar slik ordningen er idag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kineknute skrev (På 20.6.2024 den 19.57):

Litt av vår utfordring er at mor har en jobb som det er veldig utfordrende å forlate uten god planlegging (gjerne et par uker i forveien). Og far har nå brukt opp sine dager.. Selvsagt prioriterer vi mini, og ønsker kun det beste for henne - la det aldri være noen tvil om det!

Men det å forlate jobben får konsekvenser i andre enden, som igjen fører til merarbeid når mini er frisk igjen, og ett etterslep på jobb; og dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver. Vi gleder oss til hun blir større og forhåpentligvis mindre syk. 

Som nevnt i tidligere innlegg; hun løp rundt i barnehagen og hadde det helt supert når hun ble hentet i dag.. Ingen tegn til at hun var redusert, needy eller plaget. Vi har vært på butikken, vi har vært ute og lekt, vi har vært hos besteforeldre… Mini har vært like fornøyd hele dagen. Derav tenker vi jo at barnehagen tar disse vurderingene litt for raskt..

At det er vanskelig og får konsekvenser for dere at hun ikke er i form til å være i barnehagen,  har faktisk ingenting med saken å gjøre. Hvis barnet ikke er i form til å være der, følge gruppen sin, har hun faktisk ingenting der å gjøre. Dette er det dere som foreldre som må ta konsekvensene av. Ikke barnet selv,   ikke de andre barna på gruppa og ikke de ansatte i barnehagen.  Hun er deres barn og det er deres ansvar, uavhengig av hva dere jobber med.

Anonymkode: e4818...11f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...