Gå til innhold

Ringes fra barnehagen hvis mini er litt snørrete…

kineknute

Anbefalte innlegg

Å drive tilvenning i den perioden baby har mest separasjonsangst har nok gjort at hun er mer needy. Det er synd at hun måtte så tidlig i bhg. 
Men, det ordner seg nok! Hun blir større og etter det første året er de mindre syke og tennene er ute. Inntil det må dere regne med mange sykedager. Bruker dere opp sykt barn dagene  må dere være hjemme uten lønn. Sånn er det bare.

Anonymkode: 4741d...0e0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg høres det ut som om barnehagen ikke har kapasitet til å passe barnet ditt når det er snørrete og tett, fordi barnet ditt da blir ekstra «needy», som du selv sier hun er. Hvis hun trenger å bli bært rundt, sitte på fanget og ha 100% oppmerksomhet på seg hele tiden, så forstår jeg at de ansatte opplever det som vrient å imøtekomme. Tenk hvis hun er en av flere som er «needy»? En voksen kan ikke bære rundt på barnet ditt og sitte med barnet ditt på fanget, mens de gjenværende kollegaene skal ta vare på de andre barna, det går jo ikke. Så ja, kanskje har de lav terskel for å ringe etter dere - men kanskje er det også det ditt barn har behov for? 

Det første året i barnehagen er uansett det vanskeligste. Det er MYE sykdom, mange virus som sirkulerer i en barnehage og det er en stor overgang. Noen bruker lang tid før de kommer skikkelig inn i barnehagen og hverdagen der, andre igjen trenger knapt med tid. Det høres ut som om ditt barn er en av de som bruker lang tid, så kanskje er det da også greit å godta lav terskel for en periode? 

Anonymkode: fd060...92d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres faktisk ikke ut som dere har brukt så mye sykt barn dager i forhold til nytt barn i barnehagen. Når vårt barn startet i barnehagen i høst så var hun første halvåret mer hjemme enn i barnehagen,fordi den ene sykdomsperioden ble avløst av den andre. Slik er det første året. Når de kommer til andre året så har de opparbeidet seg et bedre immunforsvar og det skjer sjeldnere. Du sa selv du merket hun var litt redusert på morgenen, så her er det dere foreldre som må skjerpe dere. Dette er endel av pakka med å få barn.

Anonymkode: 7b467...024

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det høres faktisk ikke ut som dere har brukt så mye sykt barn dager i forhold til nytt barn i barnehagen. Når vårt barn startet i barnehagen i høst så var hun første halvåret mer hjemme enn i barnehagen,fordi den ene sykdomsperioden ble avløst av den andre. Slik er det første året. Når de kommer til andre året så har de opparbeidet seg et bedre immunforsvar og det skjer sjeldnere. Du sa selv du merket hun var litt redusert på morgenen, så her er det dere foreldre som må skjerpe dere. Dette er endel av pakka med å få barn.

Hva slags jobb har dere i tråden hvor arbeidsgiver godtar at dere er mer hjemme enn på jobb et helt år? 

Jeg har hatt endel sykedager med barn siden januar.  Må på møter ang dette på jobb. Må ha legeerklæring når barnet er sykt og er truet med å sparkes eller si opp selv om det ikke bedrer seg. 

Anonymkode: ce07c...2d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva slags jobb har dere i tråden hvor arbeidsgiver godtar at dere er mer hjemme enn på jobb et helt år? 

Jeg har hatt endel sykedager med barn siden januar.  Må på møter ang dette på jobb. Må ha legeerklæring når barnet er sykt og er truet med å sparkes eller si opp selv om det ikke bedrer seg. 

Hva slags jobb har du som har en arbeidsgiver som oppfører seg på en slik måte?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me0987 skrev (7 minutter siden):

Jobber i statlig virksomhet.  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, ansatte i barnehager er vant med snørrete barn, så de ringer ikke for den grunn alene. De sjekker almenntilstanden til barnet, er den dårlig, så ringes det.

Og ja, barn kan virke friskere hjemme enn i barnehagen. Har dere tenkt på hvor mye som foregår i en barnehage, og hvor masse inntrykk det gir å være der, som særlig påvirker formen om den allerede er litt nedsatt. Så det beste for barnet er jo da åpenbart å være hjemme i roligere omgivelser. 

Anonymkode: 0e9fb...ae0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, kineknute said:

Heihei! 
Vi opplever at barnehagen har lav terskel for å ringe oss, slik at vi henter mini. 

Mini er 13 mnd, og tennene popper opp en etter en… Og med tenner så kommer det snørr og rennende øye, samt endel sutring. Mini er veldig needy kid, hun trives desidert best på armen - og har brukt ca fire mnd på å bli trygg i barnehagen. Fortsatt bærer levering preg av gråt og hjertesmerte for mor. 

Mini var noe redusert på morgenkvisten, driver nå med hjørnetenner.. Redusert i den forstand at hun over natten har blitt snørrete, med rennende øyne, samt noe sutring på morran. Ikke ulikt mini og de siste månedene, haha! Blank, tyntflytende snørr.

Leverte allikevel i barnehagen ca 0800, ga beskjed om at mormor henter i barnehagen etter dupp (ca 12:00-13:00). Altså en planlagt kortere dag. Presiserte også at mini driver med hjørnetenner og bærer preg av dette. 

09:10 ringer de meg fra barnehagen… «Hun er nok litt redusert i dag, hun bare sitte på armen/fanget til en av oss voksne. Hun har det nok best hjemme».  Jaja, det kom jo ikke som en overraskelse - slik er det jo hver gang hun får tenner.. 

Henter da mini i barnehagen og drar hjem. Hun er jo i kjempefin form?! Smiler, ler, løper rundt og gjør hyss. Ja, hun er snørrete og øyet renner fortsatt, men altså? Sender man hjem et barn fra barnehagen fordi barnet er litt needy? Ingen antydninger til feber eller utilpasshet. 

Så forstår naturligvis jeg at det er forskjell på å være i barnehagen, kontra å være hjemme i rolige omgivelser. Men vi har da ikke mulighet til å dra fra jobb hver gang mini får en tann, fordi hun trenger litt ekstra nærhet i disse periodene? Fra begynnelsen av april til dags dato har vi brukt 11 dager med sykt barn, og syv av de er lignende tilfeller som dette.. 

Vi føler at barnehagen har svæææært lav terskel for å ringe oss, fordi vi har et «krevende» barn som helst vil ha en voksen for seg selv. Dette gjør at jeg føler at barnet mitt er til bry i barnehagen, at hun er for krevende og slitsom for de å håndtere. Hun ér virkelig en håndfull, og hun krever mer av de enn de andre barna - men så er hun jammen ett år yngre enn de andre barna også. 

Det var dagens utblåsning. Kom gjerne med deres erfaringer og synspunkter, vi er førstegangsforeldre som kjenner på en frustrasjon ovenfor barnehagen. Det er mulig at dette er helt vanlig praksis, og at det er vi som er teite, hva vet vel vi? 

Man sender ikke en unge som er litt sutretre med snørr og rennende øyne til barnehagen og forventer at det går bra. Det er jo helt klart at den ungen bør være hjemme med en hviledag. Og jo, blir hun så redusert av å få tenner må dere være hjemme. Kjipt, men sånn er det

Anonymkode: 87d37...b71

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har privat arbeidsgiver og de har full forståelse at barn er syke. Men må bruke feriedager/avspasering når jeg bruker opp dagene.

Anonymkode: 87d37...b71

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nå er vi 2 stk, i tillegg har vi fått hjelp et par kritiske dager av farmor.

Vi tar ut ulønnede fridager, og ofte prøver vi å skyve litt unna på møter slik at en av oss jobber på formiddag, den andre mer etter lunsj også jobber vi begge inn på kvelden. Uansett, det er en kabal. Arbeidsgiver kan ikke si noe på dette. Har man sykt barn, så har man sykt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kineknute skrev (15 timer siden):

Heihei! 
Vi opplever at barnehagen har lav terskel for å ringe oss, slik at vi henter mini. 

Mini er 13 mnd, og tennene popper opp en etter en… Og med tenner så kommer det snørr og rennende øye, samt endel sutring. Mini er veldig needy kid, hun trives desidert best på armen - og har brukt ca fire mnd på å bli trygg i barnehagen. Fortsatt bærer levering preg av gråt og hjertesmerte for mor. 

Mini var noe redusert på morgenkvisten, driver nå med hjørnetenner.. Redusert i den forstand at hun over natten har blitt snørrete, med rennende øyne, samt noe sutring på morran. Ikke ulikt mini og de siste månedene, haha! Blank, tyntflytende snørr.

Leverte allikevel i barnehagen ca 0800, ga beskjed om at mormor henter i barnehagen etter dupp (ca 12:00-13:00). Altså en planlagt kortere dag. Presiserte også at mini driver med hjørnetenner og bærer preg av dette. 

09:10 ringer de meg fra barnehagen… «Hun er nok litt redusert i dag, hun bare sitte på armen/fanget til en av oss voksne. Hun har det nok best hjemme».  Jaja, det kom jo ikke som en overraskelse - slik er det jo hver gang hun får tenner.. 

Henter da mini i barnehagen og drar hjem. Hun er jo i kjempefin form?! Smiler, ler, løper rundt og gjør hyss. Ja, hun er snørrete og øyet renner fortsatt, men altså? Sender man hjem et barn fra barnehagen fordi barnet er litt needy? Ingen antydninger til feber eller utilpasshet. 

Så forstår naturligvis jeg at det er forskjell på å være i barnehagen, kontra å være hjemme i rolige omgivelser. Men vi har da ikke mulighet til å dra fra jobb hver gang mini får en tann, fordi hun trenger litt ekstra nærhet i disse periodene? Fra begynnelsen av april til dags dato har vi brukt 11 dager med sykt barn, og syv av de er lignende tilfeller som dette.. 

Vi føler at barnehagen har svæææært lav terskel for å ringe oss, fordi vi har et «krevende» barn som helst vil ha en voksen for seg selv. Dette gjør at jeg føler at barnet mitt er til bry i barnehagen, at hun er for krevende og slitsom for de å håndtere. Hun ér virkelig en håndfull, og hun krever mer av de enn de andre barna - men så er hun jammen ett år yngre enn de andre barna også. 

Det var dagens utblåsning. Kom gjerne med deres erfaringer og synspunkter, vi er førstegangsforeldre som kjenner på en frustrasjon ovenfor barnehagen. Det er mulig at dette er helt vanlig praksis, og at det er vi som er teite, hva vet vel vi? 

Det går over. Den perioden er slitsom. Prøv å finne ut om noen av dere kan jobbe litt inn på kvelder hvis der er mulig,  eller ta mere kveldsvakt slik ar dere slipper så mange sykt barn dager. 

Anonymkode: ef552...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (13 timer siden):

Mem tenker dere at det er tilvenning når mor eller far er med hele tiden? Tilvenning er jo at dere tar 3 dager og er borte litt og litt. Hvorfor hadde dere ok henne bare hjemme til hun faktisk skulle begynne 

3 dager?! 
I vår barnehage er kravet 5 dager gradvis tilvenning, deretter helst korte dager i to uker. 
Jaggu glad utdaterte tanker om at tre dager er nok er på vei ut…😳

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Snørr og rennende nese har egentlig ikke så mye å si. Jenta vil sitte på arm/ fang og ikke utforske. Hun er for liten og umoden for bhg. Hold henne hjemme til, noen mnd uten lønn klarer absolutt alle sammen

Anonymkode: de06e...165

Eh, nei. 

Anonymkode: 4c841...dd5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Me0987 skrev (1 time siden):

En arbeidsgiver som forventer at arbeidstakeren drar sin del av lasset. Oftest i en privat bedrift som faktisk kan gå konk dersom arbeidstakerne ikke drar lasset. De fleste kvinner i Norge er ikke kjent med dette konseptet(bortsett fra alle de som nå kommer styrtende til fir å fortelle at de jobber i private bedrifter som aaaabsolutt ikke er slik - heilt beleilig). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

En arbeidsgiver som forventer at arbeidstakeren drar sin del av lasset. Oftest i en privat bedrift som faktisk kan gå konk dersom arbeidstakerne ikke drar lasset. De fleste kvinner i Norge er ikke kjent med dette konseptet(bortsett fra alle de som nå kommer styrtende til fir å fortelle at de jobber i private bedrifter som aaaabsolutt ikke er slik - heilt beleilig). 

Jobber i privat sektor nå, har jobbet i offentlig sektor tidligere. Så jo, er kjent med "konseptet" som du så fint kaller det. Alle skal selvsagt dra sin del av lasset, men fornuftige arbeidsgivere har et litt langsiktig perspektiv og forstår at de første årene i et barns levetid er litt unntakstilstand som kan medføre mye fravær, men forstår også at dette utgjør en relativt sett kort periode i et langt ansettelsesforhold, og vil prøve å finne løsninger som kan funke for begge parter i denne "unntakstilstanden".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anim92 skrev (1 time siden):

3 dager?! 
I vår barnehage er kravet 5 dager gradvis tilvenning, deretter helst korte dager i to uker. 
Jaggu glad utdaterte tanker om at tre dager er nok er på vei ut…😳

Jeg håper det faktisk tilpasset barnet, 5 dager hadde vært bortkastet for vår del, andre trenger to ukrr

Anonymkode: c182b...64e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om ditt barn er eneste ettåring i en avdeling med bare toåringer, kan det være en medvirkende grunn til at barnet ikke finner seg til rette. At en litt forsiktig ettåring ikke trives på gulvet blant kun større og mer aktive toåringer, er kanskje ikke så rart. Hva er grunnen til at det ikke er jevngamle barn på avdelingen? Kan det være en mulighet å få byttet avdeling til en med flere ettåringer? 

Jeg lurer også på hvordan ordningen med den lange tilvenningen ble avtalt? Vi hadde ikke noe større kontakt med barnehagen i forkant, fikk bare brev om oppstartsdato og tok det derfra. Kontaktet dere selv barnehagen i forkant, og la frem at hun er sensitiv, og så kom dere frem til denne løsningen?

Det er lett å glemme hvor raskt utviklingen skjer med de små, og tre måneder er jo et kvart liv for en ettåring. Jeg tror den lange tilvenningen kan ha vært uheldig, da den kan ha vent barnet til at det alltid er en egen voksen tilgjengelig for henne i barnehagen. Det kan virke som hun ikke ennå helt har oppfattet at hun er en del av en gruppe med barn, ikke et barn i tosomhet med en voksen på et sted med andre barn, om du skjønner. At de andre barna er på et helt annet nivå enn henne, bidrar nok også til at hun ikke får til å følge gruppen.

Jeg ville tatt opp om det kommer flere ettåringer på avdelingen til høsten. Hvis ikke, ville jeg tatt opp om det kunne vært gunstig at hun byttet avdeling etter ferien. Da må dere nok ta en ny, kortere tilvenning, med større fokus på at hun blir med på gulvet ved siden av de andre barna. Målet må være å få henne ned fra fanget på en måte som er trygg for henne.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du har tydeligvis bestemt deg for at mini er "needy og høysensitiv", og dyrker dette. En god start er å legge dette bort og behandle henne som et normalt barn.

Anonymkode: abfdb...a20

Jeg tenker det samme. Reagerer på måten barnet blir omtalt på. Bruken av orden «needy» hele tiden, og sensitiv.  Slik jeg forstår det er det snakk om et helt normalt, friskt barn her. Merkelig å tillegge barnet disse egenskapene i en alder av 1 år. 

Anonymkode: 6d960...305

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er så glad jeg har en forståelsesfull arbeidsgiver både mtp egne barns sykdom og egen sykdom eller andre kjipe ting ellers i livet. Vi får det alle litt bedre om vi er litt rause med hverandre.

En ting til til TS: Det er altså innafor å sende snørrete barn i barnehagen, litt rusk i halsen også. Det er de jo tross alt store deler av året, men man kan ikke bli overrasket om man blir ringt etter senere på dagen.

Anonymkode: f8372...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kineknute skrev (På 20.6.2024 den 20.22):

Hva er galskap med det? Jeg skjønner ikke helt hva som er feil med å gi barnet god tid til å bli kjent i barnehagen, når vi hadde muligheten til det? 

Hva som er galt med det? Hadde alle foreldre gjort som dere, ville det bli enda mer kaos på avd. 
Flere barn reagerer på nye voksne, flere reagerer på at voksne/ barn går ut av avd (-dvs de hyler og krabber/ går mot døra, i håp om å bli med). Foreldre har ikke signert noen taushetsplikt, og vi vet foreldre i andre bhg som har slengt dritt om andre sine «umulige dittunger», rundt på bygda. Lagt ut på sine om ting de har «sett- tolket fritt» hvordan ansatte jobber. Jeg har opplevd foreldre som har blandet seg i rutiner for andre barn. Foreldre som roter rundt i kjøkkenskap, for å finne kopp til seg selv. Osv.

Vi hadde fem unger, nå i vinter, som trengte en voksen hver, tre av de trenger det fortsatt. Det er heftig, når vi ofte er to og tre ansatte på tretten ett- og toåringer. Har vi en på fanget, armen, så hyler de andre. Løfter vi opp, setter en til på fanget, hyler den første. Den vil ikke dele oppmerksomheten. Mange bhg er så få, store deler av dagen, pga ubunden tid, møter, pauser. 
Derfor, ønsker vi tilvenning i en begrenset periode, og at (-i det minste) unger som ikke er i form, er hjemme. De har det best der, vi kan ikke tilby ett barn vår oppmerksomhet, hele dagen. Ei heller vil vi ha foreldre der, i flere mnd. Flott med lang tilvenning, det er klokt, men da i form av kortere dager, ikke i form av å være en, tja, sosial arena for foreldre. Vi har av og til foreldre som bruker oss som psykologer. Greit nok vi skal lytte, men vi er der for barna. (-alle kan ha vanskelige perioder i livet, og forstå meg rett, vi vil ha info, men vi trenger ikke eks dating- tabber, sex- trøbbel, hater alle osv i store doser.)

Anonymkode: bdec3...d55

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...