mommyaka Skrevet 20. juni #61 Del Skrevet 20. juni kineknute skrev (1 minutt siden): Dette! 🙌🏼 Tusen takk for et så fint svar, jeg er enig i absolutt alt du skriver. Disse vurderingene er så utrolig vanskelige, og helt sikkert ikke lettere for barnehageansatte heller.. Vi føler dog et stort press på at vi må hente så fort som overhode mulig når vi blir ringt.. Og som du skriver, det er ikke alltid like lett - det får noen konsekvenser i andre enden. Dialog er nok et nøkkelord her, og det føler vi at vi har prøvd.. Da var ting veldig fint i to-tre uker, før det var rett tilbake til det «gamle». Ansatte i barnehagen er også veldig ivrige på å fortelle oss at de er underbemannet, at det er sykdom blant personalet etc. og når man da i tillegg har ett needy barn som vi vet at er håndfull for de så får man også veldig dårlig samvittighet ovenfor personalet.. Samtidig som at man da også kan tenke seg til at terskelen for å ringe foreldrene blir lavere. Vi er i utgangspunktet veldig fornøyd med barnehagen, bortsett fra terskelen til å ringe oss. De gjør en fenomenal jobb hver eneste dag, og ære være de som jobber i en barnehage - skulle hatt superheltkapper hele gjengen! De forteller jo dette for å være ærlig. Og selfølgelig ringer de mer ofte om barnet deres ikke er i Slaget. En baby kan ikke bli holdt og duller med hele dagen av 1 voksen. Om deres baby krever så mye mp dere finne en annen ordning. 4 ansatte på kanskje 15 barn ...og dette er bare fra 0800-1400. Så er detæ 3-2 og 1 voksen. Om deres barn da bruker opp 1 voksen er ikke det greit for de andre barna 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #62 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ikke hørt om at snørr og rennende øyne hører sammen med tenner. Hvor har du hørt det? Anonymkode: 4664a...fe3 Da har du kanskje ikke hørt at unger kan kaste opp når de får tenner eller at barn kan få feber når de får tenner .... Anonymkode: 6dbf0...211 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #63 Del Skrevet 20. juni kineknute skrev (1 time siden): Litt av vår utfordring er at mor har en jobb som det er veldig utfordrende å forlate uten god planlegging (gjerne et par uker i forveien). Og far har nå brukt opp sine dager.. Selvsagt prioriterer vi mini, og ønsker kun det beste for henne - la det aldri være noen tvil om det! Men det å forlate jobben får konsekvenser i andre enden, som igjen fører til merarbeid når mini er frisk igjen, og ett etterslep på jobb; og dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver. Vi gleder oss til hun blir større og forhåpentligvis mindre syk. Som nevnt i tidligere innlegg; hun løp rundt i barnehagen og hadde det helt supert når hun ble hentet i dag.. Ingen tegn til at hun var redusert, needy eller plaget. Vi har vært på butikken, vi har vært ute og lekt, vi har vært hos besteforeldre… Mini har vært like fornøyd hele dagen. Derav tenker vi jo at barnehagen tar disse vurderingene litt for raskt.. Sånn er det for veldig mange og første årene er mye sykdom. Du virker ikke til å ta til deg koe av det som skrives Anonymkode: c182b...64e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #64 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Huff, får mareritt av å lese denne tråden. Jobbet i barnehage i mange år, og sånne foreldre som TS gjorde at jeg videreutdannet meg og fikk jobb på skole. Det er ikke barnet eller personalet som er problemet her, men foreldrene. Unnskyld, TS, men du virker barnslig og lite reflektert. Les svarene som folk skriver her Anonymkode: 62a53...7d9 Jeg må bare si at jeg opplever til tider foreldre som "vanskelige", at de ikke har forståelse for barnehagehverdagen og kommer med krav som blir både urimelige og umulige og tilfredsstillende. Men jeg opplever virkelig ikke TS slik. Som jeg ser det, er hun reflektert og en slik forelder som en kan ta en god prat og finne ut av ting med. Hun får en del veldig lite trivelige svar i denne tråden, uten å ha vært ufin selv. Jeg syns det er synd det skal være sånn. Jeg har ikke flyktet fra barnehagen enda. Men om jeg gjør det, er det på grunn av den konstante underbemanningen. Den er det hverken barnehageansatte eller foreldrene som har skylda for. Vi ønsker jo egentlig barnas beste hele gjengen. Men politisk er det visst hverken forståelse for behovet eller vilje til å sørge for at barna våre får den omsorgen de trenger i barnehagen (eller at barnehageansatte ikke møter veggen og blir langtidssykmeldte). Anonymkode: 5058f...563 7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #65 Del Skrevet 20. juni Brannfakkel, men det kan jo være noe feil med organiseringen av den barnehagen?! Anonymkode: 8dcb7...c92 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #66 Del Skrevet 20. juni mommyaka skrev (35 minutter siden): Dette ..du skriver jo dette. Hun har ikke fått riktig tilvenning. Du vil ha råd...men tar ikke til deg at dere var med henne i 4 mnd gjorde mer skade en hjelp for henne. Dette kommer til å fortsette Nå må du gi deg, du vet da vel ikke hva som er riktig for dette barnet! Anonymkode: c2190...07a 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #67 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg må bare si at jeg opplever til tider foreldre som "vanskelige", at de ikke har forståelse for barnehagehverdagen og kommer med krav som blir både urimelige og umulige og tilfredsstillende. Men jeg opplever virkelig ikke TS slik. Som jeg ser det, er hun reflektert og en slik forelder som en kan ta en god prat og finne ut av ting med. Hun får en del veldig lite trivelige svar i denne tråden, uten å ha vært ufin selv. Jeg syns det er synd det skal være sånn. Jeg har ikke flyktet fra barnehagen enda. Men om jeg gjør det, er det på grunn av den konstante underbemanningen. Den er det hverken barnehageansatte eller foreldrene som har skylda for. Vi ønsker jo egentlig barnas beste hele gjengen. Men politisk er det visst hverken forståelse for behovet eller vilje til å sørge for at barna våre får den omsorgen de trenger i barnehagen (eller at barnehageansatte ikke møter veggen og blir langtidssykmeldte). Anonymkode: 5058f...563 Barnehageansatt her også, og jeg støtter dette 100% Anonymkode: c2190...07a 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #68 Del Skrevet 20. juni Skjønner at det ikke er lett for noen dette her, men ungen blir jo ikke automatisk mindre needy hvis man ikke trener på det. Ungen må kunne klare seg uten mor mens det er på do i 3 minutter feks, den gråten får dere bare tåle. Anonymkode: 936b6...bf2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #69 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Brannfakkel, men det kan jo være noe feil med organiseringen av den barnehagen?! Anonymkode: 8dcb7...c92 Hvordan da, tenker du? Anonymkode: c2190...07a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kineknute Skrevet 20. juni Forfatter #70 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønner at det ikke er lett for noen dette her, men ungen blir jo ikke automatisk mindre needy hvis man ikke trener på det. Ungen må kunne klare seg uten mor mens det er på do i 3 minutter feks, den gråten får dere bare tåle. Anonymkode: 936b6...bf2 Men vi gjør jo det? Hvor i alle dager har du det fra at vi ikke gjør det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #71 Del Skrevet 20. juni Jeg tror ikke det riktige her er å legge skylden på at barnehagen er for raske i sine vurderinger - og det er heller ikke riktig å legge skylden på deg! Ikke alle har mulighet til å være hjemme med barn i 3+ år slik det virker som kvinneguid-mammaene er.. noen ganger så må bare barnet i barnehagen. Jeg husker fra min egen tid i barnehagen at jeg mistrivdes. Jeg hadde ingen barn på min egen alder på avdelingen, og de ansatte husker jeg som.. interessante karakterer. Har selvsagt også blitt fortalt dette av foreldrene mine i etterkant. Når jeg selv fikk barn ønsket jeg å gi dem den beste starten på livet, så søkte rundt og fant en kulturbarnehage som jeg syntes virket skikkelig spennende. Problemet var bare at jenta mi var ekstremt sensitiv for lyd og støy.. og en kulturbarnehage baserer seg jo på musikk. Så det ble bom. Podden gråt og gråt, klenget seg på ansatte osv. Full rulle, ble ringt opp nesten hver dag. Løsningen for oss ble å bytte barnehage. Noen ganger bare passer ikke barnehagen med barnet. Vi valgte en liten familiebarnehage med 4 andre barn på et lite tun i nærheten. Det var det beste valget vi kunne tatt! I det miljøet ble jenta vår mye tryggere, sov bedre, og alt gikk på skinner. Mitt råd til deg er å se etter andre barnehager hvis du kan. Ja, man kan ta en samtale med personalet, men som flere har nevnt her er kapasiteten ofte begrenset i kommunale / store barnehager og du kan nesten ikke forvente at de kan gjøre det du vil desverre (snakker av erfaring her). Så kanskje en annen barnehage kan være muligheten? Foreldrene mine avlastet barnehagen min ved å ha en dagmamma med meg to ganger i uken, så det er kanskje også en alternativ mulighet? Anonymkode: c8ec2...687 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 20. juni #72 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå må du gi deg, du vet da vel ikke hva som er riktig for dette barnet! Anonymkode: c2190...07a Nei men ts ser jo konsekvensen nå av p være mer barnet i 4 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #73 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har brukt 40 sykt barn dager siden januar. 30 av de er det barnehagen som har ringt. Hvis de fortsetter slik må jeg bytte barnehage eller si opp på jobb. Arbeidsgiver hater meg pga dette. Må på møter for å finne en løsning, kjeft og sinte sms ukentlig. 10 av gangene de har ringt har de sagt det var ørebetennelse. Vi tar ungen til lege som sier ungen nok bare er litt trøtt og vi nektes antibiotika. Så får ikke ungen komme I barnehagen igjen før vi har med kopi av resept eller skriv fra lege om at behandling er påbegynt. Vet ikke hva jeg skal gjøre og føler med deg ts. Anonymkode: ce07c...2d4 Bhg kan ikke kreve kopi av resept eller at behandling er startet når legen ikke vil skrive ut fordi at barnet ikke er sykt. Be heller legen skrive at barnet ikke har ørebetennelse, og at behandling derfor ikke er nødvendig. Å at barnet kan gå i barnehage som normalt. Anonymkode: 2e535...7bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #74 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg syns disse vurderingene, om barnet er frisk nok og i god form nok for barnehagen, er skikkelig vanskelige. Og det syns jeg både som mor til barnehagebarn og som barnehageansatt. Jeg har stått med et pjuskt barn på armen og vært veldig usikker på om jeg skulle kontakte foreldrene mange ganger. Nettopp fordi at kanskje barnet kvikner til etter mat, kanskje hvis jeg får engasjert det i noe veldig gøy, kanskje etter soving. Og samtidig, til nå den dagen, har jeg sett et barn som bare har det ordentlig kjipt, er plaget og ikke henger med. Hva skyldes sykdom, hva skyldes smerter, hva skyldes dårlig søvn, hva skyldes at "Per" leker med den bilen som "Ole" så gjerne vil ha i kombinasjon med at Ole er trøttere enn vanlig og litt tett i nesa? Hvor langt skal vi strekke strikken før vi ringer? På hjemmebane syns jeg også det er vanskelig å vurdere om jeg burde holde en av mine egne hjemme. For jeg må jo på jobb, og det skaper mye trøbbel hvis jeg ikke kommer. Til tider blir jeg nesten lettet når det er feber, for da er saken klar, da er vi hjemme. Men en sutrete toåring som sov dårlig og hoster om natten, jeg vet at barnehagedagen kan bli tøff. Jeg har holdt toåringen som virket i elendig form på morgenen, og nesten hadde feber, hjemme og innsett at det var å være overforsiktig, og at alle har løpt beina av seg og noen har kanskje ikke fått nok trøst på jobb. Så jeg tenker det er kjempeviktig at en snakker sammen. Jeg syns ofte det er fint å ta en telefon til foreldrene og fortelle at lille "Ole" er ikke seg selv, veldig tett i nesen, og har ikke den beste dagen i dag. Uten at det betyr "kom og hent ham med én gang". Foreldrene kan gjerne si at det er veldig vanskelig å få gått fra jobb, vi skal prøve å hente litt tidligere, ring tilbake om det blir verre. Og så oppdaterer jeg forhåpentligvis med en sms om at nå har han kviknet til mye etter luren sin, så dette går fint. Jeg vil veldig gjerne ha slike telefoner angående mine barn. Kanskje er det svært vanskelig for både mannen min og meg å gå fra jobb og vi har ingen andre som kan, men kanskje har vi en mulighet akkurat den dagen for å hente barnet i et slikt grensetilfelle om vi får informasjon om det. Kanskje var det feil. Men de dagene det går bra mtp våre jobber, er det bedre å risikere friskt og sprekt barn hjemme en sykt og slapt barn i barnehagen. Anonymkode: 5058f...563 Er så enig, så enig! Og som barnehageansatt skal jeg også komme med en innrømmelse. Og det er at enkelte ansatte (heldigvis ikke mange) i barnehager har en veldig lav terskel for å ringe og be foreldre hente. Og at det på enkelte avdelinger kan oppstå en "ukultur" med å nesten lete etter tegn på at barn må hjem. Litt satt på spissen selvfølgelig, man ja, slike ansatte finner man også. Anonymkode: c2190...07a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kineknute Skrevet 20. juni Forfatter #75 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er så enig, så enig! Og som barnehageansatt skal jeg også komme med en innrømmelse. Og det er at enkelte ansatte (heldigvis ikke mange) i barnehager har en veldig lav terskel for å ringe og be foreldre hente. Og at det på enkelte avdelinger kan oppstå en "ukultur" med å nesten lete etter tegn på at barn må hjem. Litt satt på spissen selvfølgelig, man ja, slike ansatte finner man også. Anonymkode: c2190...07a Spot on - det er litt slik vi føler på nå.. Det er alltid den samme ansatte som har ansvar for frøkna vår når vi blir ringt - utenom de gangene hun har hatt feber.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #76 Del Skrevet 20. juni kineknute skrev (2 minutter siden): Spot on - det er litt slik vi føler på nå.. Det er alltid den samme ansatte som har ansvar for frøkna vår når vi blir ringt - utenom de gangene hun har hatt feber.. Og det kan dessverre være der problemet ligger. Kunne det være en ide' å bytte avdeling eller barnehage? Anonymkode: c2190...07a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 20. juni #77 Del Skrevet 20. juni Det kan sikkert være en vanskelig vurdering noen ganger. Barnehagen har jo flere barn de skal ta vare på på én gang. Samtidig har man jo langt fra uendelig med sykt barn-dager som forelder, og dersom man skal bli ringt etter hver eneste dag barnet er noe annet enn i toppform, ryker disse fort. Ta det opp med dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 20. juni #78 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og det kan dessverre være der problemet ligger. Kunne det være en ide' å bytte avdeling eller barnehage? Anonymkode: c2190...07a Jeg tror du må snakke med pedleder og styrer og finne og hvordan det går med din datter. Om hun hele tiden må holdes og bæres,og krever mye så vil ikke bytte barnehagen være løsning. Da vil du jo ta henne vekk fra et "kjent" sted og personal. Da må dere jo begynne på tilvenning på nytt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #79 Del Skrevet 20. juni kineknute skrev (11 minutter siden): Dette! 🙌🏼 Tusen takk for et så fint svar, jeg er enig i absolutt alt du skriver. Disse vurderingene er så utrolig vanskelige, og helt sikkert ikke lettere for barnehageansatte heller.. Vi føler dog et stort press på at vi må hente så fort som overhode mulig når vi blir ringt.. Og som du skriver, det er ikke alltid like lett - det får noen konsekvenser i andre enden. Dialog er nok et nøkkelord her, og det føler vi at vi har prøvd.. Da var ting veldig fint i to-tre uker, før det var rett tilbake til det «gamle». Ansatte i barnehagen er også veldig ivrige på å fortelle oss at de er underbemannet, at det er sykdom blant personalet etc. og når man da i tillegg har ett needy barn som vi vet at er håndfull for de så får man også veldig dårlig samvittighet ovenfor personalet.. Samtidig som at man da også kan tenke seg til at terskelen for å ringe foreldrene blir lavere. Vi er i utgangspunktet veldig fornøyd med barnehagen, bortsett fra terskelen til å ringe oss. De gjør en fenomenal jobb hver eneste dag, og ære være de som jobber i en barnehage - skulle hatt superheltkapper hele gjengen! Jeg håper du gjør et nytt forsøk på å snakke om dette, og når mer inn. At det kjennes som at en må hente når de ringer, enten de sier det direkte eller ikke, er veldig forståelig! Dessverre er de kanskje så underbemannet at de ser at det ikke er bra for barnet å være der. Og sånn skal det ikke være. Det setter jo deg og barnets far i en håpløs situasjon, og det setter barnehagepersonalet i en håpløs situasjon. Bemanningsnormen for barnehager hjelper dårlig all den tid den ikke gjelder kun "i løpet av dagen" og ikke hele barnehagens åpningstid. Jeg må si jeg er veldig glad for foreldre som deg, som forstår at det ikke handler om latskap (forhåpentligvis), og som ser at det hele er komplekst. I motsetning til hva enkelte andre i tråden sier, så høres du ut som en det er lett å samarbeide med. Så skal barnehagen og dere samarbeide om noe det gjerne ikke finnes en optimal løsning på dersom de sliter med mye sykefravær der, og det er ikke akkurat enkelt. Jeg får til tider sms'n "xx vil ha godt av en kortere dag i dag om mulig" fra barnas barnehage. Jeg får jo dårlig samvittighet dersom det ikke er mulighet for en kortere dag, og jeg har hatt mye rare følelser knyttet til den sms'n med smiley på slutten. Men det hjalp veldig for meg å avklare litt rundt disse sms'ene, si at jeg satte pris på dem, men at til tider er barnets far så langt unna på jobb at han ikke rekker å hente og så er vi underbemannet eller har det hektisk på min jobb. De bekreftet at de skjønte det, og at de gjør alt de kan for at dagen til barnet ble så god som mulig uansett. Og jeg bekreftet at jeg heller vil ha slike meldinger, og så må jeg stå i min egen samvittighet overfor barnet. Men om ikke annet, så kan det kanskje påvirke hvordan jeg legger opp ettermiddagen, eller kanskje jeg har senvakt, kan levere sent og ha en lang frokost hjemme med barnet dagen etter. Anonymkode: 5058f...563 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kineknute Skrevet 20. juni Forfatter #80 Del Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og det kan dessverre være der problemet ligger. Kunne det være en ide' å bytte avdeling eller barnehage? Anonymkode: c2190...07a Å bytte avdeling er uaktuelt, når det er enda større barn på de andre avdelingene.. Å bytte barnehage er heller ikke enkelt, ettersom vi bor på et lite sted - de to andre barnehagene er fulle.. Som nevnt har vi også brukt veldig lang tid på tilvenning i barnehagen, vi har rett og slett ikke mulighet til å gjøre den prosessen en gang til.. Og jeg tror (til tross for alle som er uenige i denne tråden) at vi har et barn som er helt avhengig av god tid til å bli kjent/trygg med personal og omgivelser.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå