Gå til innhold

Hva er galt med min monsteria? Bilder


Alvea

Anbefalte innlegg

Hva er galt med planten min? 
Har kjøpt mosepinne og bundet litt nederst i går, men bladene har vært slik lenge. Noen blader folder seg også innover. Tror ikke jeg har overvannet..IMG_1544.thumb.jpeg.aaec96b07b35ede63753fb94edd9b11c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge siden er det du pottet om? Har du åpnet potten og sjekket røttene? Monstera liker å ha det "snug", men hvis den er helt rotbundet bør den få en potte som er pittelitt større (1-2 cm i alle retninger). Får den nok dagslys?

Anonymkode: 306ad...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser overvanna ut med tendenser mot rotråte.

Den kan også ha vært utsatt for for lite vanning etterfulgt av for mye vanning. 

Anonymkode: be187...996

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser litt deprimert ut. Prøvd å synge for den samt lett massasje? 

Anonymkode: 907ec...6af

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det kan se ut som rotråte. :) 

Anonymkode: bb43b...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekket for insekter? Finner du svarte små insekter så er planta dødsdømt. 

Vann monstera fra bunnen og la den tørke helt ut før neste vanning. Jeg vanner min ca 1 gang i måneden. 

Anonymkode: 67fa5...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvor lenge siden er det du pottet om? Har du åpnet potten og sjekket røttene? Monstera liker å ha det "snug", men hvis den er helt rotbundet bør den få en potte som er pittelitt større (1-2 cm i alle retninger). Får den nok dagslys?

Anonymkode: 306ad...eb2

Hva betyr "snug"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (Akkurat nå):

Hva betyr "snug"?

Trangt /tett

Anonymkode: a1e18...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (Akkurat nå):

Hva betyr "snug"?

Det er et engelsk ord. Min beste måte å forklare enkelt at røttene til monstera liker å være lett rotbundet og altså ikke ha for stor potte. :)

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du sjekket for insekter? Finner du svarte små insekter så er planta dødsdømt. 

Vann monstera fra bunnen og la den tørke helt ut før neste vanning. Jeg vanner min ca 1 gang i måneden. 

Anonymkode: 67fa5...9d5

Jeg vanner min 1 gang i uka og min stortrives med det, men den står også på gulv med litt varme.

Anonymkode: 306ad...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en måned siden jeg potter om den. Kanskje den fikk det alt for romslig ja. 
 

Høres ut som at jeg må dra den opp for å se til røttene da. Kutter jeg bare vekk de som er stygge og planter den tilbake i en mindre potte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvea skrev (1 time siden):

Kanskje en måned siden jeg potter om den. Kanskje den fikk det alt for romslig ja. 
 

Høres ut som at jeg må dra den opp for å se til røttene da. Kutter jeg bare vekk de som er stygge og planter den tilbake i en mindre potte?

Jeg tviler på at "for stor"potte er årsaken til de gule og litt "sykelige" bladene. La den bare få stå i fred nå og ikke forstyrr røttene igjen med en ny ompotting, for det ville være enda mer stress for planten å overleve. Det gulaktige på bladene kan tyde på for mye vann, at den står for vått i jorda for lenge, så røttene ikke får oksygen men blir stående i vasstrukken jord i for lang tid. Da får de ikke "puste", og den kan begynne og råtne. Da blir plantens utseende sånn sykelig, gult, merkelige blader osv.

Sjekk alltid potteskjuleren ved å løfte ut planten og se etter ca 20-30 minutter etter hver vanning, og tøm ut eventuelt vann som står igjen i krukken, så det blir tørt.

Og når du skal vanne den, dytt fingeren godt ned i jorden (ikke bare kjenn på toppen) og kjenn godt etter om den er tørr og faktisk trenger vann.

Overvanning dreper flest planter. Langt flere planter dør av overvanning enn av tørke, faktisk.

 

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvea skrev (1 time siden):

Kanskje en måned siden jeg potter om den. Kanskje den fikk det alt for romslig ja. 
 

Høres ut som at jeg må dra den opp for å se til røttene da. Kutter jeg bare vekk de som er stygge og planter den tilbake i en mindre potte?

Hvis du byttet til en mye større potte, kan det være årsaken ja. 

Se gjerne facebookgruppen "help with house plants". Hvis du søker opp monstera der, finner du masse

 

Anonymkode: 306ad...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (8 minutter siden):

Jeg tviler på at "for stor"potte er årsaken til de gule og litt "sykelige" bladene. La den bare få stå i fred nå og ikke forstyrr røttene igjen med en ny ompotting, for det ville være enda mer stress for planten å overleve. Det gulaktige på bladene kan tyde på for mye vann, at den står for vått i jorda for lenge, så røttene ikke får oksygen men blir stående i vasstrukken jord i for lang tid. Da får de ikke "puste", og den kan begynne og råtne. Da blir plantens utseende sånn sykelig, gult, merkelige blader osv.

Sjekk alltid potteskjuleren ved å løfte ut planten og se etter ca 20-30 minutter etter hver vanning, og tøm ut eventuelt vann som står igjen i krukken, så det blir tørt.

Og når du skal vanne den, dytt fingeren godt ned i jorden (ikke bare kjenn på toppen) og kjenn godt etter om den er tørr og faktisk trenger vann.

Overvanning dreper flest planter. Langt flere planter dør av overvanning enn av tørke, faktisk.

 

Monstera er veldig sensitiv for ompotting, så jeg ville ikke vært for sikker på at det ikke er årsaken til de gule bladene hvis det ble byttet til en potte som var mer rnn 1-2 cm større i alle retninger.

Anonymkode: 306ad...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...