Gå til innhold

Jesper, Ola eller Emil?


sjiiian

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 21.54):

Jeg synes Jesper. Ola og Emil er vanskelig å uttale på engelsk, pluss at Ola er ekstremt stereotypisk (les: Ola Nordmann). Emil er også som nevnt blitt veldig vanlig nå, helst som Emiiiiil istedenfor Eeeemil. Så det er blitt litt for trendy for min smak!

Anonymkode: b6185...20a

Ola er ikke vanskelig å si på engelsk. Ikke Emil heller. Flere Amerikanere som heter Emil.  
dessuren bor vi i Norge. Utrolig trist å ta hensyn til engelsk språk og utrydder våre egne navn. 
Hilsen en med et erkenorsk navn som ingen utlendinger hverken klarer å skrive eller si. 

Anonymkode: f7d83...a6e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):


Hilsen en med et erkenorsk navn som ingen utlendinger hverken klarer å skrive eller si. 

Anonymkode: f7d83...a6e

Det er jo fint at DU er fornøyd med å ha et navn som ikke "fungerer" i utlandet, men JEG er derimot sjeleglad for at jeg har et klassisk og internasjonalt navn som kan uttales av alle, uansett språk.

Så, jeg har full forståelse for at foreldre tar denslags med i betraktningen😊

Anonymkode: 504d5...f30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo fint at DU er fornøyd med å ha et navn som ikke "fungerer" i utlandet, men JEG er derimot sjeleglad for at jeg har et klassisk og internasjonalt navn som kan uttales av alle, uansett språk.

Så, jeg har full forståelse for at foreldre tar denslags med i betraktningen😊

Anonymkode: 504d5...f30

Hvorfor skal man utrydde norske navn for å ta hensyn til engelsk-menn egentlig? Utrolig trist å bo i et land som bryr seg så lite om eget språk og kultur. Sjeldent man set f.eks muslimer gjør det samme. De gir barna sine navn fra sin kultur. 

Anonymkode: f7d83...a6e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (På 21.6.2024 den 9.16):

Ola. Med tjukk L 

Blir bare assosiert med Olabrok.

Anonymkode: 6acbf...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesper. Synes det er utrolig mange barn som heter Emil, og eldre som heter Ola, så begge er liksom navn man har sett hele tiden. 

Alle tre er enkle og greie, men ikke spesielt spennende.

Anonymkode: 0dda2...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sjiiian skrev (På 20.6.2024 den 13.38):

Vi står fast på navn til en nyfødt gutt.. hjelp oss gjerne med deres assosiasjoner og tanker rundt navnene Jesper, Ola og Emil! :)

Emil er uten tvil det fineste

Jesper er også ganske fint

Ola har jeg aldri likt

Anonymkode: c2e53...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 21.54):

Jeg synes Jesper. Ola og Emil er vanskelig å uttale på engelsk, pluss at Ola er ekstremt stereotypisk (les: Ola Nordmann). Emil er også som nevnt blitt veldig vanlig nå, helst som Emiiiiil istedenfor Eeeemil. Så det er blitt litt for trendy for min smak!

Anonymkode: b6185...20a

emil er ikke vanskelig på engelsk i  det hele tatt, mange amerikanere heter jo det

Anonymkode: c2e53...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Emil, men det er vi ikke alene om 😅 Det er det fineste guttenavnet jeg vet om, men ta gjerne et mellomnavn også i tilfelle det er flere Emil-er i omløp.

Anonymkode: c4bda...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil er fint men veldig mange heter Emil.  Ola liker jeg ikke.  Hadde gått for Jesper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri likt Emil. Jesper og Ola er kule navn begge to. Jeg er fra sørlandet og uttaler Jesper som Jespå. Det kan jo uttales på mange måter utifra dialekt. Ville valgt Ola, tror jeg :)

Anonymkode: 405b8...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buddhahode skrev (På 20.6.2024 den 21.51):

Jeg vet om veldig mange Ola’er i barnehagealder, så blir ikke alene om det heller. Mange barn kommer til å slite med uttalen også om den tjukke l’en sprer seg videre.

Jeg stemmer for Jesper.

Du tenker nok på det såkalte Østfold-l'en, ikke tjukk l. Å si Ola med tjukk l er jo helt normalt på Østlandet.

 

Anonymkode: 34530...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av disse tre ville jeg valgt Jesper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...