Gå til innhold

Fastrenteinnskudd og/eller fond?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kun 12 mnd spareperspektiv, og kunderådgiver anbefalte fond. Det synes jeg var et dårlig råd for kortsiktig sparing. Hva synes dere om det rådet? Summen er 1,6 mill etter salg av bolig. Fastrenteinnskudd 6 mnd har over 5% i noen banker. 

Anonymkode: c7929...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fond burde være minst 5 år tidshorisont... Selv det er ganske kort.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (4 minutter siden):

Fond burde være minst 5 år tidshorisont... Selv det er ganske kort.

Ja! det er minst 5 år jeg også tenker🫢

Anonymkode: c7929...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart sparekonto. 

Globale indeksfond bør bespares minst i 15 år. Kanskje kan 10 år diskuteres men 5 år slik som andre skriver er for kort. Når det gjelder bransjefond så går det selvsagt an å gjøre korte veddemål, men det har også en viss risiko. Slike veddemål bør inngå som en krydder i en større portefølje.

Banken har interessekonflikt. De ønsker å selge husets fond til deg. Undersøk selv hva du ønsker og så ber du banken om å finne de rette produktene, i ditt tilfelle den beste sparekontoen.

Lykke til med sparing.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere helt blåst? Hvor mange år siste år har prediksjoner deres slått til? At man må ha fem års sparehorisont for at fond skal lønne seg? Nevn 1 fireårsperiode der det ville vært dumt med fond!!!!!!!!

 

Gå for (minst) 50/50, og så kan du stå der med skjegget i postkassa om ett år og tenke på hva du ville tjent om du hørte på kunderådgiveren din.

Anonymkode: 84b5c...bad

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (ts) opplevde å måtte selge fond med tap pga en vanskelig økonomisk situasjon for noen år siden, der jeg måtte ha penger. Så godt mulig jeg er blåst, men denne gangen vil tapet være større om min EK til ny bolig synker drastisk😩Men med min pessimisme må jeg kanskje kjøpe safe og ha cash i beredskapslageret😅

Anonymkode: c7929...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville valgt fastrenteinnskudd, det er noen utrolig gode tilbud akkurat nå.

Har selv en god miks av 3mnd, 6mnd og fond. 

Anonymkode: c51c0...d43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er dere helt blåst? Hvor mange år siste år har prediksjoner deres slått til? At man må ha fem års sparehorisont for at fond skal lønne seg? Nevn 1 fireårsperiode der det ville vært dumt med fond!!!!!!!!

 

Gå for (minst) 50/50, og så kan du stå der med skjegget i postkassa om ett år og tenke på hva du ville tjent om du hørte på kunderådgiveren din.

Anonymkode: 84b5c...bad

Ganske trygt og helt trygt er ikke det samme. Hadde du puttet alle sparepengene dine inn i markedet i 2004 og måtte ta det ut i 2008 hadde du mistet halvparten av sparepengene dine. Selvsagt er fond i snitt mer lønnsomt, men det er ikke du som må leve med at TS kanskje mister halvparten av pengene sine. Garantert 5% avkastning er mye mer fristende for mange folk enn å gamble på kanskje 8-9% (som du må skatte nesten 40% av gevinsten på) og kanskje miste halvparten av pengene dine..

Bilde_2024-06-20_120853310.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Er dere helt blåst? Hvor mange år siste år har prediksjoner deres slått til? At man må ha fem års sparehorisont for at fond skal lønne seg? Nevn 1 fireårsperiode der det ville vært dumt med fond!!!!!!!!

Jeg kan nevne flere med det samme.

Jeg liker avkastningstrekanten fra Franfurt børs, her dog i euro med månedlig sparing. Etter 15år i MSCI World så er du på den sikre siden, historisk sett. 

msci_world_triangle_euro_month.png

Som du ser så kan avkastning være svært ulik. På høyre siden ser du året du kjøper. Nederst ser du året du selger. Den øverste hvite linjen markerer 5 år. Ser du hvor mye rødt det er her oppe? Kriser kan plutselig vare lenge. I mer enn 4 år. Alt fra 2000 til 2010 er et tapt tiår. 

Har du investert pengene 2009 og solgt samme år igjen, så hadde du fått -43% avkastning. Ganske mye tap. Se rundt 2000 tallet da, her var det mange år minus på rad. Det kan skje også nå. Ingen som vet.

Hvordan vet TS at det ikke skjer liksom nå?

Men kortsiktig kan det selvsagt også gå heftig opp, se for eksempel rundt 2005 eller 2010 rett etter krisetider. Her ser du mer enn 20% avkastning på kun ett år.

Jo da, TS kan være heldig. Men hvordan kan TS vite det?

Men er du investert mer enn 15år, hvor mye rødt ser du her? Nettopp. Langsiktig er nøkkelordet.

Det er risiko over tid som teller. Du tåler at det svinger og du blir belønt med en grei avkastning. Den ligger i dette eksemplet på rundt 7% per år i gjennomsnitt etter 15år.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg (ts) opplevde å måtte selge fond med tap pga en vanskelig økonomisk situasjon for noen år siden, der jeg måtte ha penger. Så godt mulig jeg er blåst, men denne gangen vil tapet være større om min EK til ny bolig synker drastisk😩Men med min pessimisme må jeg kanskje kjøpe safe og ha cash i beredskapslageret😅

Anonymkode: c7929...4b2

Derfor bør du ha en buffer på plass før fondsparingen påbegynnes.

Schmuhu

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (1 time siden):

Jeg kan nevne flere med det samme.

Jeg liker avkastningstrekanten fra Franfurt børs, her dog i euro med månedlig sparing. Etter 15år i MSCI World så er du på den sikre siden, historisk sett. 

msci_world_triangle_euro_month.png

Som du ser så kan avkastning være svært ulik. På høyre siden ser du året du kjøper. Nederst ser du året du selger. Den øverste hvite linjen markerer 5 år. Ser du hvor mye rødt det er her oppe? Kriser kan plutselig vare lenge. I mer enn 4 år. Alt fra 2000 til 2010 er et tapt tiår. 

Har du investert pengene 2009 og solgt samme år igjen, så hadde du fått -43% avkastning. Ganske mye tap. Se rundt 2000 tallet da, her var det mange år minus på rad. Det kan skje også nå. Ingen som vet.

Hvordan vet TS at det ikke skjer liksom nå?

Men kortsiktig kan det selvsagt også gå heftig opp, se for eksempel rundt 2005 eller 2010 rett etter krisetider. Her ser du mer enn 20% avkastning på kun ett år.

Jo da, TS kan være heldig. Men hvordan kan TS vite det?

Men er du investert mer enn 15år, hvor mye rødt ser du her? Nettopp. Langsiktig er nøkkelordet.

Det er risiko over tid som teller. Du tåler at det svinger og du blir belønt med en grei avkastning. Den ligger i dette eksemplet på rundt 7% per år i gjennomsnitt etter 15år.

Derfor bør du ha en buffer på plass før fondsparingen påbegynnes.

Schmuhu

Er jo enig😅men så skjer livet. Jeg er syk og ufør, og det er kun boliginvestering som gjør at jeg har denne EK’en nå. 

Anonymkode: c7929...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Er jo enig😅men så skjer livet. Jeg er syk og ufør, og det er kun boliginvestering som gjør at jeg har denne EK’en nå. 

Anonymkode: c7929...4b2

Da synes jeg du skal sette de på en bankkonto med god rente. Du er ikke i en posisjon hvor du bør gamble med de pengene ❤️

Anonymkode: b2ffd...c2a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fastrente  12 mnd.  5%...2.1 mill.  

-------------------------------  5,25 %. 705.000  .

Pnesjonskonto              4,75 %   700,000

Høgrente Sander          4.75 %   200.000

Bufferkonto                   3.75 %    65.000

 

Synes fondsparing  for pensjonister 70 + er  "høl  i hue"

Anonymkode: a4e3c...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på bankrådgivere er mitt generelle råd…

Anonymkode: 272fc...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ikke hør på bankrådgivere er mitt generelle råd…

Anonymkode: 272fc...885

Jepp, her er det bare en rådgiver (selger) som forsøker å nå måltallene sine…

Anonymkode: 3db49...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg var misfornøyd med han i banken fra før, så tror jeg vil be om en ny rådgiver. 

Noen som vet hva som skjer om man signerer kontrakt på nybygg, men ila 2,5 år byggetid mister finansieringen? Får man selge kontraktsposisjonen, eller blir det automatisk tvangssalg? Har sett ett prosjekt med 100k innskudd, resten ved overtakelse. Ser mulighet for enten å ha det selv, eller tjene noen hundre tusen kr.

Anonymkode: c7929...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...