Gå til innhold

Sykelønnsordningen er for generøs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Solanum skrev (38 minutter siden):

Det står i artikkelen at bare én lege avgjør om personen får uføretrygd. Det stemmer da ikke? 

Men uansett. Jeg ser flere ting som kan gjøres. 

Holdningskampanjer: Få bukt med fordommer. Handikappa folk kan også være gode arbeidstakere. Folk med fremmede navn er også ressurser. 

Ventelister: sjøl sto jeg på hele fem forskjellige ventelister før jeg ga opp og søkte uføretrygd. Få de bort og få hjelp til å koordinere. 

Mye større fokus på kvinnehelse. Kvinner må få raskere hjelp med fødselsskader, f.eks. Større fokus på plager i overgangsalderen. 

6 timersdag for småbarnsforeldre med full lønn. 

Holdningskampanjer rettet mot menn: de må dele på det tredje skiftet. 

Styrking av barnevernet. Alt for mange barn ødelegges hjemme og på institusjon. 

Styrking av fengselsomsorgen. Hjelp de som har rotet det til. 

Styrking av psykiatrien. 

Styrking av bedrifthelsetjenesten. 

Flere muligheter for opphold på rehabilitering. 

Tiltak mot ensomhet. 

Bedre opplæring på arbeidsplassene løfting og bæring. 

Slankesprøyter til de som vil ha. 

Flere fastleger. 

Raskere godkjenning av utdannelser fra utlandet. 

Tiltak rettet særlig mot innvandrerkvinner. 

Styrking av utegående politi. 

Styrking av husbanken slik at innvandrerungdom kan få et eget rom hjemme og slipper å reke gatelangs. 

Pålagt skolering i ledelse i bedrifter med over f.eks 5 ansatte. 

Oj, det er mye vi kan finne på. Og så kult det hadde vært! Hele folket i arbeid for bedre helse og bedre liv. 

 

Barnevern er allerede den største utgiftsposten i mange kommuner. Mange kommuner har ikke et forsvarlig tilbud i helse, skole og barnehage fordi utgifter til andre ting er så høye. 

Holdningskampanjer har liten effekt utfra hva jeg leser.  Det er også svært kostbart! Da bør det heller gjøres mer lønnsomt ved incentiver å ansette feks psykisk og fysisk syke. 

Vi er allerede der at ikke akutt sykdom som gir store plager og er farlig i liten grad kan prioriteres. Helse har ventelister på et uår. Kvinnehelse kommer da selvsagt sist. 

Fengswlsomsorgen er svindyr.  Hver fange koster mer enn hva en fengselsbetjent har i lønn pr dag. 2750,- 

Det vil være mer effektivt å gjøre slik at en unngår at folk blir kriminelle. Dette må plukkes opp allerede i skole og barnehage.  

Her jeg bor får nå ingen rehabiliteringsplass.  Kommunen går nemlig i minus da. Vi har ikke penger.da må det tas fra barnehage og skole, og de er allerede sterkt underbemannet.  

Slankesprøyter har store bivirkninger for mange. Dette ser jeg på som en elendig løsning. Da bør vi heller begynne å importere sunnere mat som i Sverige og Finland og skru opp prisen på ultraprosessert mat. Da blir det billigere og spise sunt. 

Anonymkode: 7c1cc...334

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har et poeng, jeg tror mye hadde vært gjort om de hadde fjernet sykelønn for første fraværsdag, samt redusert sykelønnsprosenten noe.

Det er veldig mange som synes det er greit å bare ta seg en fridag. Og ja, jeg har hørt ulike folk si det åpenlyst flere ganger.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener de som er sykmeldt fått av lege skal ha mindre inntekt bør skamme dere. Å gå ned til 80% eller 66% som en annen nevner er helt sinnsykt. Utgiftene blir ikke mindre av å være sykmeldt, da kommer gjerne utgifter til lege, medisiner og behandlinger. Ikke alt er på blå resept eller går på frikort.

Jeg er en av de som har vært mye sykmeldt pga sykdom opp igjennom årene og jeg skammer meg ikke. Jeg har brukt ufattelig mange 1000 til medisiner og behandlinger. Stått på venteliste til både det ene og det andre.

1 år sykmeldt og 3 år på AAP gikk rasende fort. Ble jeg bedre på den tiden? Nei!

Jeg har begynt på nytt løp på AAP og for bare noen få uker siden fikk jeg endelig lov å søke ufør. Fastlege, fysioterapeut, NAV veileder og flere på ett behandlingssted jeg var er enige om 100% ufør. Søknad sendt, men i enden skal én lege som ikke kjenner meg avgjøre om jeg får ufør eller ei. Jeg er innstilt på avslag, men det spiller ingen rolle. Jeg går videre på AAP om jeg får avslag, klager på avslaget og sender ny søknad. Uansett skal jeg ikke ut i jobb igjen.

Nå som alt har blitt så mye dyrere så har jeg ikke råd til medisiner og behandling lenger. Så den norske stat biter seg selv i ræva ved å senke inntekt til de på AAP, mange av de kommer aldri ut i jobb igjen fordi inntekten ikke tillater medisinsk hjelp.

Tenk om dere selv en dag havner i denne jævlige situasjonen? Vil dere med glede gå ned flere 1000 i mnd bare fordi dere dessverre en syke? 

 

Anonymkode: 421dc...985

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi betaler jo for det nå? Ingen tar vare på egne foreldre nesten, de blir stelt av utenlanske og norske ansatte på sykehjem, som de betaler for, slik som "Vi" vil gjøre i fremtiden. De som får flest barn er de som er størst utgift for samfunnet, og sosioøkonomisk status går i arv...

Anonymkode: b7d97...fd2

Mine foreldre betaler i hovedak for egen sykehjemsplass,  som er 85% av inntekten du har pr mnd.

Det er ikke slik at det da er penger igjen til lønn, medisiner, renhold, drift, kjøkkendrift osv. Det er det arbeidstakere som betaler med sine skattepenger.  

Det er ikke slik at det du skatter idag er samme pengene som sikrer deg når du blir gammel. 

Om vi ikke har nok skattebetalere i fremtiden vil det ikke være nok ansatte på sykehjem,  maten blir dårligere, drift legges ned i mindre kommuner og dine barn eller øvrige familie må sjekke deg og du må bo hos dem om du ikke kan bo alene lengre. 

Anonymkode: 7c1cc...334

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens ordning er god, meget god, og det er mye som tyder på at den ikke kan stå deg over tid, men jeg håper inderlig de verner de dårligst betalte yrkene, de som er fysisk og psykisk hardt belastende. slik at folk som bruker opp helsa si får 100% sykepenger fra dag 1, han se for meg et skille på 4-5-6 G, og at personer over dette progressivt "mister" rettigheter og at godt betalte over la oss si 8 G bare får 80% sykepenger.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den må ned. 80% av dagens nivå kan være en ok start.

Anonymkode: 209a0...87e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

1 år sykmeldt og 3 år på AAP gikk rasende fort. Ble jeg bedre på den tiden? Nei!

 

 

Anonymkode: 421dc...985

Hva skjedde etter de 3 årene på AAP? Måtte du søke sosialhjelp?

Anonymkode: fcf5e...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ordning ja👍 Jeg makser alltid egenmeldingsdager hvert år (4 ganger i året). Passer på å legge de til fred el mand så jeg får en langhelg. 

Anonymkode: dc5c0...923

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som mener de som er sykmeldt fått av lege skal ha mindre inntekt bør skamme dere. Å gå ned til 80% eller 66% som en annen nevner er helt sinnsykt. Utgiftene blir ikke mindre av å være sykmeldt, da kommer gjerne utgifter til lege, medisiner og behandlinger. Ikke alt er på blå resept eller går på frikort.

Jeg er en av de som har vært mye sykmeldt pga sykdom opp igjennom årene og jeg skammer meg ikke. Jeg har brukt ufattelig mange 1000 til medisiner og behandlinger. Stått på venteliste til både det ene og det andre.

1 år sykmeldt og 3 år på AAP gikk rasende fort. Ble jeg bedre på den tiden? Nei!

Jeg har begynt på nytt løp på AAP og for bare noen få uker siden fikk jeg endelig lov å søke ufør. Fastlege, fysioterapeut, NAV veileder og flere på ett behandlingssted jeg var er enige om 100% ufør. Søknad sendt, men i enden skal én lege som ikke kjenner meg avgjøre om jeg får ufør eller ei. Jeg er innstilt på avslag, men det spiller ingen rolle. Jeg går videre på AAP om jeg får avslag, klager på avslaget og sender ny søknad. Uansett skal jeg ikke ut i jobb igjen.

Nå som alt har blitt så mye dyrere så har jeg ikke råd til medisiner og behandling lenger. Så den norske stat biter seg selv i ræva ved å senke inntekt til de på AAP, mange av de kommer aldri ut i jobb igjen fordi inntekten ikke tillater medisinsk hjelp.

Tenk om dere selv en dag havner i denne jævlige situasjonen? Vil dere med glede gå ned flere 1000 i mnd bare fordi dere dessverre en syke? 

 

Anonymkode: 421dc...985

Det er trist at du har det sånn. Men jeg synes heller ikke det er rettferdig at folk får 100% lønn når de ikke jobber. De fleste vil nok overleve fint på 80% lønn også, selv om de kanskje må litt ned i levestandard.

Anonymkode: 38c02...c4d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er trist at du har det sånn. Men jeg synes heller ikke det er rettferdig at folk får 100% lønn når de ikke jobber. De fleste vil nok overleve fint på 80% lønn også, selv om de kanskje må litt ned i levestandard.

Anonymkode: 38c02...c4d

Jeg er i prinsippet enig, men det vil raskt slå ut veldig urettferdig. F.eks bør man ikke gå syk på jobb i helsetjenesten, samtidig som man er man mye mer utsatt for smitte der og f.eks i barnehage, sammenliknet med en f.eks en revisor. Det er mange ganger jeg spurt om jeg skal komme på jobb mot redusert arbeidsmengde og fått et «nei, bli hjemme, vi trenger en sykepleier som kan være 100% i drift, da leier vi heller inn vikar». Alle med barn er mer utsatt for sykdom, og de ønsker man ikke å ramme, etc etc.

Ta heller langtidsfravær på shady grunnlag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva skjedde etter de 3 årene på AAP? Måtte du søke sosialhjelp?

Anonymkode: fcf5e...068

Nei, gikk rett over på runde 2 med 3 år AAP.

Anonymkode: 421dc...985

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Karensdager eller redusert lønn de første dagene ved egenmelding ville garantert fått ned sykefraværet. Jeg jobber litt med lærlinger fra mange bedrifter og det er skremmende hvor mange som uten skam forteller at de bruker egenmeldingsdager som personlige fridager. Som er opptatt av å "bruke opp" egenmeldingsdagene i løpet av et år. Dette er utrolig kostbart både for bedriftene og samfunnet. Hadde man fått et par karensdager så er jeg rimelig sikker på at mange hadde kommet seg på jobb de dagene de var i tvil om de kunne gå på jobb eller ikke.

Anonymkode: 128b0...361

Jeg hadde en punkt om obligatorisk kurs for ledere i bedrifter av en viss størrelse. 

Både egenmeldinger og sykemeldinger kan bestrides. Dette burde en hver leder være klar over og kurses i hvordan dette gjøres riktig. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er trist at du har det sånn. Men jeg synes heller ikke det er rettferdig at folk får 100% lønn når de ikke jobber. De fleste vil nok overleve fint på 80% lønn også, selv om de kanskje må litt ned i levestandard.

Anonymkode: 38c02...c4d

Hva med de som bor alene, boliglån som skal betales? Skal de være nødt til å velge mellom mat eller medisin og behandling?

Det er svindyrt med behandlinger og medisiner over tid. Jeg er der nå at mat og betaling av regninger er viktigere enn medisiner og behandlinger.

Dette er en villet politikk, så at jeg går ut i 100% ufør skammer jeg meg ikke over. Jeg skal kjempe for det til den er i boks.

Anonymkode: 421dc...985

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Mine foreldre betaler i hovedak for egen sykehjemsplass,  som er 85% av inntekten du har pr mnd.

Det er ikke slik at det da er penger igjen til lønn, medisiner, renhold, drift, kjøkkendrift osv. Det er det arbeidstakere som betaler med sine skattepenger.  

Det er ikke slik at det du skatter idag er samme pengene som sikrer deg når du blir gammel. 

Om vi ikke har nok skattebetalere i fremtiden vil det ikke være nok ansatte på sykehjem,  maten blir dårligere, drift legges ned i mindre kommuner og dine barn eller øvrige familie må sjekke deg og du må bo hos dem om du ikke kan bo alene lengre. 

Anonymkode: 7c1cc...334

Hvis du tror det 85% trekk i trygd dekker kostnaden ved en sykehjemsplass er du enten fryktelig naiv eller dine foreldre har trygd i millionklassen..

Anonymkode: aa273...287

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vi betaler jo for det nå? Ingen tar vare på egne foreldre nesten, de blir stelt av utenlanske og norske ansatte på sykehjem, som de betaler for, slik som "Vi" vil gjøre i fremtiden. De som får flest barn er de som er størst utgift for samfunnet, og sosioøkonomisk status går i arv...

Anonymkode: b7d97...fd2

Forskjellen er at det nå finnes skatteytere til å betale for ordningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du ser ikke kostnadene med dette forslaget ditt? Er du klar over at forbruket til AS/Norge allerede er 25 % over det vi har råd til ift skatterinntekter? Vi tar 400 MILLIARDER fra Oljefondet hvert for å finansiere forbruket vårt.

Tror lavere lønn under sykmelding og evt trekk i lønn ved korttidsfravær kan være smart, det skal ikke lønne seg å ha vondt i vilja.

Anonymkode: 936dc...ea2

Jeg er gravid nå og jeg hadde nok revurdert det hele hvis jeg skulle få lavere lønn eller trekk i lønn som følge av svangerskapsrelatert sykdom. Da får Norge bare ha det så godt med lave fødselstall hvis det er slik det skal være, spør du meg.

Anonymkode: c0592...38f

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du lister en masse punkter, men ikke ett eneste handler om folks holdninger og ansvar forventet liv. Dette er problemet i Norge, null personlig ansvar, alt skal fikses av staten

Anonymkode: aa273...287

På vrangleser meg med vilje. 

Å legge til rette for at folk skal få utnytte sitt fulle potensiale må da være bra? 

Skal kvinnen som sliter med fremfall stappe på plass livmora sjøl? Eller ta skalpellen fatt og skjære ut litt endometriose? 

Dette som et eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solanum skrev (1 time siden):

Det står i artikkelen at bare én lege avgjør om personen får uføretrygd. Det stemmer da ikke? 

Men uansett. Jeg ser flere ting som kan gjøres. 

Holdningskampanjer: Få bukt med fordommer. Handikappa folk kan også være gode arbeidstakere. Folk med fremmede navn er også ressurser. 

Ventelister: sjøl sto jeg på hele fem forskjellige ventelister før jeg ga opp og søkte uføretrygd. Få de bort og få hjelp til å koordinere. 

Mye større fokus på kvinnehelse. Kvinner må få raskere hjelp med fødselsskader, f.eks. Større fokus på plager i overgangsalderen. 

6 timersdag for småbarnsforeldre med full lønn. 

Holdningskampanjer rettet mot menn: de må dele på det tredje skiftet. 

Styrking av barnevernet. Alt for mange barn ødelegges hjemme og på institusjon. 

Styrking av fengselsomsorgen. Hjelp de som har rotet det til. 

Styrking av psykiatrien. 

Styrking av bedrifthelsetjenesten. 

Flere muligheter for opphold på rehabilitering. 

Tiltak mot ensomhet. 

Bedre opplæring på arbeidsplassene løfting og bæring. 

Slankesprøyter til de som vil ha. 

Flere fastleger. 

Raskere godkjenning av utdannelser fra utlandet. 

Tiltak rettet særlig mot innvandrerkvinner. 

Styrking av utegående politi. 

Styrking av husbanken slik at innvandrerungdom kan få et eget rom hjemme og slipper å reke gatelangs. 

Pålagt skolering i ledelse i bedrifter med over f.eks 5 ansatte. 

Oj, det er mye vi kan finne på. Og så kult det hadde vært! Hele folket i arbeid for bedre helse og bedre liv. 

 

Gode punkter!

For hver krone man bruker på forebygging sparer man langt mer enn 10 kroner i behandling!

 

Du har et punkt som heter holdningsendring for menn - og der er det et punkt som må på listen i tillegg.

Menn må rett og slett slutte å voldta og utøve vold mot kvinner - og andre menn!

"Kvinner opplever mye oftere enn menn alvorlig fysisk vold fra kjæreste, partner eller ekspartner. Én av ti kvinner har vært utsatt for alvorlig fysisk vold fra partner, og én av tjue er voldtatt av partner med makt eller tvang. Halvparten av kvinnene som var utsatt for alvorlig fysisk vold fra partner, hadde også opplevd partnervoldtekt." https://www.nkvts.no/aktuelt/hoy-forekomst-av-vold-og-overgrep-i-norge/

Og fra samme link:

"Vold er et folkehelseproblem

Forskerne har sett på sammenhengen mellom vold og psykisk helse, og funnene er tydelige: De som hadde opplevd vold, hadde høyere nivå av angst, depresjon og posttraumatisk stress.

– Det var også en klar sammenheng mellom å ha opplevd gjentatt vold – og ulike former for vold – og omfanget av symptomer på psykisk uhelse. Det viser at forekomsten av vold og overgrep i Norge i dag utgjør et reelt folkehelseproblem, sier Dale."

 

Og et så stort folkehelseproblem koster selvfølgelig samfunnet enorme summer!

Anonymkode: e9547...bb6

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Det er for slepphendt. Det blit utnyttet på det groveste.

Mitt yrke retter seg direkte mot gruppen som ønsker sykemelding og jeg får helt vondt i magen enkelte dager for hva som blir godkjent.

Staten blør penger!

Anonymkode: 4ca20...4eb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...