Gå til innhold

Sykelønnsordningen er for generøs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

66 %, likt som uføretrygd tenker jeg. Og selvsagt med 6G grense, de som tjener mange millioner i året skal selvsagt ikke få millioner i sykepenger, dagpenger eller uføretrygd.  Evt 7-8 G, til nød.

Hvorfor tenker du at en som er sykmeldt trenger mer penger enn en som er ufør? Like mye utgifter og ekstra kostnader til medisiner, behandlinger etc der.

Hvorfor kjemper du for at de som tar seg en tre dagers skal kompenseres 100 % mens du selv bare får 66 %?

Jeg synes man bør innføre en karensdag, og deretter 66 % lønn.

Anonymkode: cabcf...6e7

Hva jobber du med som mener at dette er rettferdig?

Jeg er enig i at de som tjener over en viss sum bør få reduksjon (progressivt). Men samtidig så det også skilles mellom de ulike yrkene og arbeidsplassene. Lite fysisk krevende yrker og/eller lite menneskekontakt, gjør at man drar med seg betraktelig mye mindre sykdom pga at man nettopp jobber.

Selv har jeg blitt smittet av omgangssyke på jobb (så og si alle ble dårlige), og fikk skade på jobb som gjorde at jeg var lenge borte. Skal jeg straffes ekstra pga dette? Hadde krevd erstatning fra jobb i så fall. Om jeg hadde måttet kjempe mot arbeidsplassen ang skyldsspørmål, så hadde det vært svært psykisk belastende. 

Kronikere bør også være skjermet så lenge det gjelder kjent sykdom. 

Anonymkode: adaed...0f3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Loff77 skrev (16 minutter siden):

Vi er jo alt verdensmestre i trygd, er vel ikke mulig å bli enda mer, tror du seriøst at vi i en av verdens beste land å leve i er verdens sykeste? Vi har også et av verdens mest regulerte arbeidsliv og jobber minst.

Eller kan det være for gode ordninger mon tro?

Ordningene var bedre før, vi har blitt verdensmestre i trygd fordi vi har blitt så dårlige på tiltak og helsehjelp. Nei, vi er ikke verdens beste land og leve i , langt i fra. Vi er nok ikke verdens sykeste, men vi er sykere enn vi var når vi hadde bedre hjelp . 
selvsagt er ikke ordningene for gode, da var jo færre langtidssykmeldte og uføre da vi hadde bedre ordninger. Folk blir ikke friskere av og ikke få helsehjelp. Alle tiltakene for og holde folk på bena og i jobb som har blitt fjernet fordi det er billigere på kort sikt og gi folk 18000 i måneden for og holde kjeft og holde seg hjemme og klare seg selv, lønner det seg på sikt? For hvem ? Staten , samfunnet, enkeltmenneske? Legg ned sykehusplasser, la folk gå uten fastlege, legg ned rehabiliterings opphold og oppvarmede bad, fjern tilbud og fysioterapi, fjern tilbud på dps, kutt pasientreiser, kutt tt kort til jobb, kutt medisiner fra blå resept, kutt helseopphold i utlandet, kutt tilrettelegging på arbeidsplassen, fjern « aktiv på dagtid « tilbud, ta vekk hjelpesentralen osv osv , ja dette vi har gjort de siste 20- 30 årene fordi ordningene var for gode har jo fungert kjempebra! 

Anonymkode: e7e8d...baf

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så positive til å begrense sykepengeordningen.  Har dere tenkt på hvordan det vil påvirke arbeidsmarkedet? 

Hvis du lever I et land hvor du får 60-80% av lønnen din ved sykdom.  Velger du da å jobbe innenfor kontor og yrker med god lønn. Eller vil du da jobbe i butikk, sykepleie ol. 

Da vil plutselig alle jobbe mot godt betale yrker. 

Fot ikke å snakke om klasseskille det vil skape. 

Anonymkode: 7c1cc...334

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

OECD har helt rett, sykelønnsordningen er alt for dyr, håper det blir tatt tak i!

https://www.nrk.no/norge/oecd_-urolig-for-okende-sykefravaer-__kaller-sykelonnen-_svaert-sjeneros_-1.16931785

Anonymkode: 57168...36b

Absolutt ikke generøs. Jeg har vært 100 % sykemeldt siden slutten av februar. Ikke mottatt en krone i sykepenger. Begrunnelse? Tjener for lite… Helt dust at man må tjene et visst beløp for å ha rett på sykepenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

66 %, likt som uføretrygd tenker jeg. Og selvsagt med 6G grense, de som tjener mange millioner i året skal selvsagt ikke få millioner i sykepenger, dagpenger eller uføretrygd.  Evt 7-8 G, til nød.

Hvorfor tenker du at en som er sykmeldt trenger mer penger enn en som er ufør? Like mye utgifter og ekstra kostnader til medisiner, behandlinger etc der.

Hvorfor kjemper du for at de som tar seg en tre dagers skal kompenseres 100 % mens du selv bare får 66 %?

Jeg synes man bør innføre en karensdag, og deretter 66 % lønn.

Anonymkode: cabcf...6e7

En sykemeldt trenger mindre penger enn en ufør.

Anonymkode: 209a0...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bromance said:

Sykelønn kunne vært på 66 % av tidligere inntekt, akkurat slik som uføretrygden er, selvsagt med 6 G som maks beregningsgrunnlag.  Ellers enig med mye av tiltakene @Solanum foreslår.  Det vil kanskje være dyrt på kort sikt med det hen foreslår,  men på sikt kan det være lønnsomt både for samfunnet som helhet og den enkelte.

AAP er også 66% av tidligere lønn. Litt rart at de som tar seg en "langhelg" rett som det er skal få 100%, men de langtidssyke de får bare 66%.

Anonymkode: 7c12b...9d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, Loff77 said:

Vi er jo alt verdensmestre i trygd

Men samtidig er vi ett av de landene med høyest yrkesdeltagelse. Mulig en sammenheng der?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En sykemeldt trenger mindre penger enn en ufør.

Javel, forklar dette.

Folk blir ufør av en grunn og den grunnen kan føre til ufør. Utgiftene er det samme.

Anonymkode: 421dc...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Javel, forklar dette.

Folk blir ufør av en grunn og den grunnen kan føre til ufør. Utgiftene er det samme.

Anonymkode: 421dc...985

En sykmelding er midlertidig og en ufør er permanent. Det vil da være å anta at den sykmeldte har bedre økonomi det året de max er sykmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAP er også 66% av tidligere lønn. Litt rart at de som tar seg en "langhelg" rett som det er skal få 100%, men de langtidssyke de får bare 66%.

Ja enig med deg der. "Alle" snakker om de uføre, men som arbeidsledig og frisk kan man gå på dagpenger i 2 år uten å gidde å søke jobber, og sykelønnsordningen bidrar til økt "sykefravær" når man får utbetalt akkurat like mye ved å være hjemme som å gå på jobb, i inntil et helt år.

Anonymkode: 73eea...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samtidig er vi ett av de landene med høyest yrkesdeltagelse. Mulig en sammenheng der?

Det er en sammenheng,  men det forklarer ikke alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja enig med deg der. "Alle" snakker om de uføre, men som arbeidsledig og frisk kan man gå på dagpenger i 2 år uten å gidde å søke jobber, og sykelønnsordningen bidrar til økt "sykefravær" når man får utbetalt akkurat like mye ved å være hjemme som å gå på jobb, i inntil et helt år.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en sammenheng,  men det forklarer ikke alt.

Greide visst å trykke på anonymknappen. Får skylde på jeg befinner meg i utlandet 😄👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror at en karensdag ville få ned korttidsfraværet betraktelig, og en reduksjon i lønn ved langtidsfraværet ville hjulpet der.

80% lønn f.eks når man er syk. 

Anonymkode: 38c02...c4d

Da hadde jeg gått på jobb uansett, og smitta en hel haug av folk. Jeg har ikke økonomi nok til at å få en dag mindre lønn om jeg er syk er greit. Jeg har allerede høy terskel for å ta meg en sykedag, men med en karensdag hadde jeg gått på jobb med influensa. Er kanskje syk 1-2 ganger i året fordi jeg har barn, men før gikk det flere år mellom hver gang.

Anonymkode: 5c652...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

William_S skrev (8 timer siden):

Veldig få her i tråden har åpenbart vært syke. For noen syke holdninger het.

Får håpe det går opp et lys for dem når det skjer dem selv. Mennesker er enkle...

Anonymkode: fcf5e...068

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Karensdager eller redusert lønn de første dagene ved egenmelding ville garantert fått ned sykefraværet. Jeg jobber litt med lærlinger fra mange bedrifter og det er skremmende hvor mange som uten skam forteller at de bruker egenmeldingsdager som personlige fridager. Som er opptatt av å "bruke opp" egenmeldingsdagene i løpet av et år. Dette er utrolig kostbart både for bedriftene og samfunnet. Hadde man fått et par karensdager så er jeg rimelig sikker på at mange hadde kommet seg på jobb de dagene de var i tvil om de kunne gå på jobb eller ikke.

Anonymkode: 128b0...361

Helt enig !    👏   90 % i sykelønn, og en karensdag hadde hjulpet MYE

Anonymkode: 6e615...d42

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så stygg i tankene at mennesker som uttaler seg om sykelønn og alle de syke som skulker burde får redusert lønn. Jeg håper nesten de blir skikkelig syke, være ut å inn av sykehus i flere år med sin reduserte lønn. 
Vi som er kronisk syke vi bidrar ikke nok til å motta 100% sykelønn. Det er liksom noen som tror at man ønsker å bli syk, man ønsker å stå 2 år kø for å få hjelp. 
Jeg tenker at de som mener at de syke bare skulker, vondt i vilja vil egentlig ikke være på jobb. De er misunnelige på de som ikke jobber, og dermed tråkke de ned. 
Jeg bytter gjerne en dag, jeg hadde gjort alt i verden for å bli frisk og jobbe. 
Jobb er viktig for mennesker, det er ikke kun lønn, det å føle at man er til nytte, betyr noe, har kollegaer er viktig for vår helse! 
Slike utsagn som er i denne tråden vil gjøre at vi har en økning i fravær da terskelen for å komme tilbake blir høyere og høyere. Det er vondt å være lenge borte, vondt å være ukas snakkis, vondt å være den alle tror skulker. 

Anonymkode: 33619...76a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Får håpe det går opp et lys for dem når det skjer dem selv. Mennesker er enkle...

Anonymkode: fcf5e...068

Så enkle at det eneste som står i hodet på dem er å karre til seg alt de kan.

Alltid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, enig

Når det nærmer seg ett år og det begynner å få økonomiske konsekvenser,

ser man ofte at de kronisk sykmeldte plutselig blir friske

Anonymkode: 9f2aa...755

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jepp, enig

Når det nærmer seg ett år og det begynner å få økonomiske konsekvenser,

ser man ofte at de kronisk sykmeldte plutselig blir friske

Anonymkode: 9f2aa...755

Hvor ser man dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 10.44):

OECD har helt rett, sykelønnsordningen er alt for dyr, håper det blir tatt tak i!

https://www.nrk.no/norge/oecd_-urolig-for-okende-sykefravaer-__kaller-sykelonnen-_svaert-sjeneros_-1.16931785

Anonymkode: 57168...36b

Jeg vet om flere mennesker som er delvis uføre, som ønsker seg sterkt en jobb de kan gjøre de resterende prosentene! Mange av de får ikke jobb… De søker og søker, men er i vikariater og faller ut igjen fordi de bare kan jobbe 40/50/60%. Hvis vi gjorde noe med dette, ville vi virkelig sett endringer i økonomien! 

Ellers syns jeg sykelønn er helt nødvendig for at folk skal ha et godt liv. Ingen velger å bli uføre, få kreft, senskader, bli rammet av vold, overgrep eller annet som gjør at man blir langtids sykemeldt eller arbeidsufør. 

I stedet for å sutre om at det er så mange syke, må samfunnet gjøre noe med hvorfor alle blir syke! Hjelp folk med ulike diagnoser ut i jobb, og hjelp de som faller utenfor samfunnet… Blir de ordningene bedre, får flere sysselsatt seg og de som jobber allerede blir mindre slitne! Hadde sykdom kostet samfunnet mindre, hadde vi hatt mer penger til flere folk i skole, sykehus, sykehjem om vi flyttet på pengene…

Hvorfor er så mange syke nå, enn før? Det er et speilbilde av samfunnet for øvrig… Barn får ikke hjelpa de trenger i skolen, med mobbing, spesialundervisning, barnevernet griper ikke inn hjemme. Voksne blir syke og får ikke hjelp med barn, bli friskere fort og står lenge i kø for behandling, bilder, operasjoner som kunne vært gjort raskt og dermed fått folk fortere tilbake i jobb! 

Mange står i årevis og venter på bilder, undersøkelser, operasjon for f.eks. vonde knær, hofter, rygg, hodepine…. Ting som ikke går an å jobbe med mens man venter! Hadde vi fått folk behandlet og ivaretatt fort, ville det vært mindre sykemeldte. Så her må Norge slutte å sutre, sende penger (milliarder!) ut og gjøre noen gode tiltak for å gjøre det som trengs der problemet virkelig ligger!

Anonymkode: 508a2...ebb

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...