Gå til innhold

Sykelønnsordningen er for generøs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og så går det utover de som trenger en fungerende og god sykelønnsordning. Nei, forebygging er alltid bedre, ikke å sulte ut folk og tro det skaper noe positivt. 

Anonymkode: c9794...e6f

Vi overlever nok en karensdag og 66%, er ikke synd på Nordmenn, mest patetiske og sykelige folket i verden, aap, uføre, bla bla bla er alt for generøse ordninger rett og slett

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke å belønne når man sørger for at folk kan leve og spise selv om de er sykemeldte. 

Anonymkode: c9794...e6f

Nå er vel halve folket overvektige så de har vel godt av noen dager med litt mindre

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (Akkurat nå):

Vi overlever nok en karensdag og 66%, er ikke synd på Nordmenn, mest patetiske og sykelige folket i verden, aap, uføre, bla bla bla er alt for generøse ordninger rett og slett

Sier du inntil du trenger en av disse ordningene. Hva om du endte opp i en stygg ulykke i morgen?

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (1 minutt siden):

Nå er vel halve folket overvektige så de har vel godt av noen dager med litt mindre

huff, så usaklig! 

Anonymkode: c9794...e6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandrine

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror at en karensdag ville få ned korttidsfraværet betraktelig, og en reduksjon i lønn ved langtidsfraværet ville hjulpet der.

80% lønn f.eks når man er syk. 

Anonymkode: 38c02...c4d

Så du mener faktisk at jeg (og andre) som er langtidssykemeldte i påvente av operasjon el skal gå ned til 80% lønn? 

Jeg har jobbet fullt hele livet så når jeg blir syk de siste årene av arbeidslivet så mener du virkelig at man ikke fortjener full lønn? 

Det er et hån mot folk som står på i samfunnet.
Vi som er godt voksne skal gå ned i lønn når vi blir syke? Og ikke for å snakke om at pensjonen også blir lavere da. 

Heldigvis så er ikke myndighetene der enda ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (7 minutter siden):

Nå er vel halve folket overvektige så de har vel godt av noen dager med litt mindre

Wow - så tøff du er 

Anonymkode: ab1ac...bed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det morsomste i denne artikkelen er at det sitter en fyr å LAND rapporterer i OECD som ikke vet at statsbudsjett er årlige. Det betyr at man ikke forstår hvordan statsøkonomi i fungerende demokratier fungerer.

Ellers er det mye samme gamle visa :

Produktivitetsveksten går ned, noe som er naturlig ettersom vi når et tak i hvor mye mer vi kan effektivisere samfunnet under de gitte forutsetningene, fortsatt ingen forståelse om hvordan høy effektivisering påvirker arbeidslivet fortsattt ingen forståelse for forskjellen mellom Norge og de fleste andre land i forhold til hvor stor del av Norges statsøkonomiske ressurser som er statlige inntekter. 

OECD har sin funksjon, men jeg kan ikke huske en eneste gang at OECD sin analyse av Norsk økonomi, har hatt noen som helst relevans til virkeligheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du tror dette vil vært billigere enn utgiftene i sykelønn? 

Anonymkode: 7c1cc...334

På sikt i hvertfall. Litt av problemet når trygdekontoret ( som tenkte langsiktig ) ble gjort til nav ( som har årsbudsjett ) ble det mye billigere og uføretrygde folk. 

Anonymkode: e7e8d...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexandrine skrev (2 minutter siden):

 

Så du mener faktisk at jeg (og andre) som er langtidssykemeldte i påvente av operasjon el skal gå ned til 80% lønn? 

Jeg har jobbet fullt hele livet så når jeg blir syk de siste årene av arbeidslivet så mener du virkelig at man ikke fortjener full lønn? 

Det er et hån mot folk som står på i samfunnet.
Vi som er godt voksne skal gå ned i lønn når vi blir syke? Og ikke for å snakke om at pensjonen også blir lavere da. 

Heldigvis så er ikke myndighetene der enda ... 

karensdager vil vel stort set gjelde korttidsfraværet, nei ingen fortjener full lønn ved sykdom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandrine
Loff77 skrev (Akkurat nå):

karensdager vil vel stort set gjelde korttidsfraværet, nei ingen fortjener full lønn ved sykdom

Så folk som får kreft eller kvinner med fødselsskader ol skal gå på 80% lønn fordi helsemyndighetene ikke makter å gi dem operasjon i tide? De fleste må vente 1 år på operasjon. Hvordan tror du det er å gå på jobb med livmoren hengende ut av kroppen?

Kreftpasienter skal karre seg på jobb mens de går på cellegift og er dopa ned på smertestillende?

Du virker ikke å være helt voksen - ei heller noe særlig erfaren. 

Mitt råd: ta deg en tur på sykehuset og se deg rundt - prat med folk som har litt mer erfaring enn deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror at en karensdag ville få ned korttidsfraværet betraktelig, og en reduksjon i lønn ved langtidsfraværet ville hjulpet der.

80% lønn f.eks når man er syk. 

Anonymkode: 38c02...c4d

Problemet med karensdag var den i stor grad gikk ut over kronisk syke. Jeg vokste opp med en kronisk syk far ( i dag hadde han sikkert vært uføretrygdet ) og før karensdagen forsvant var det bingo i husholdningen om hva han fikk i lønn.så fjernet det karensdagen , han fikk full lønn hver måned og faktisk hjelp til og holde seg i jobb til han gikk av med pensjon. Så har han kostet litt, men også betalt millioner i skatt i stedenfor og få millioner i uføretrygd. 
jeg synes noen ser på « 3 dagers « som enkelt og at man trenger en holdningskampanje eller noe. Uansett vil ikke karensdag gå ut over de litt late, det vil gå ut over oss som har dager vi rett og slett ikke klarer og stå opp av senga. Vil bare føre til flere på trygd. 

Anonymkode: e7e8d...baf

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det viser alle undersøkelser. Hvorfor er vi så veldig mer syke i Norge enn feks Sverige?

Fordi at etter ett år som syk i Norge , er du fortsatt syk.  I Sverige er du arbeidsledig. Derifra går du til sosialklient. I begge tilfellene her får du pengene fra samme kilde, men budsjettpostene i landets statsbudsjett blir anderledes.

Og vi ser sykere ut. 

Sånn sett er det interesant at OECD rapporten at det var langtidssykemeldingene som ble ansett som problem, ikke kort tid, men det handler mer om at dette handlet om  Land-rapport, og det er arbeidsgiver som tar kosten av korttidssykemeldinger.

Loff77 skrev (23 minutter siden):

Vi overlever nok en karensdag og 66%, er ikke synd på Nordmenn, mest patetiske og sykelige folket i verden, aap, uføre, bla bla bla er alt for generøse ordninger rett og slett

Fullt mulig, men hvis de offentlige løsningen svekkes, må de kompenseres av arbeidsgiver. Jeg skal jo fortsatt ha pengene mine  : livskostnadene mine knyttet til sykdom forsvinner jo ikke. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Problemet med karensdag var den i stor grad gikk ut over kronisk syke. Jeg vokste opp med en kronisk syk far ( i dag hadde han sikkert vært uføretrygdet ) og før karensdagen forsvant var det bingo i husholdningen om hva han fikk i lønn.så fjernet det karensdagen , han fikk full lønn hver måned og faktisk hjelp til og holde seg i jobb til han gikk av med pensjon. Så har han kostet litt, men også betalt millioner i skatt i stedenfor og få millioner i uføretrygd. 
jeg synes noen ser på « 3 dagers « som enkelt og at man trenger en holdningskampanje eller noe. Uansett vil ikke karensdag gå ut over de litt late, det vil gå ut over oss som har dager vi rett og slett ikke klarer og stå opp av senga. Vil bare føre til flere på trygd. 

Anonymkode: e7e8d...baf

Vi er jo alt verdensmestre i trygd, er vel ikke mulig å bli enda mer, tror du seriøst at vi i en av verdens beste land å leve i er verdens sykeste? Vi har også et av verdens mest regulerte arbeidsliv og jobber minst.

Eller kan det være for gode ordninger mon tro?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alexandrine skrev (5 minutter siden):

Så folk som får kreft eller kvinner med fødselsskader ol skal gå på 80% lønn fordi helsemyndighetene ikke makter å gi dem operasjon i tide? De fleste må vente 1 år på operasjon. Hvordan tror du det er å gå på jobb med livmoren hengende ut av kroppen?

Kreftpasienter skal karre seg på jobb mens de går på cellegift og er dopa ned på smertestillende?

Du virker ikke å være helt voksen - ei heller noe særlig erfaren. 

Mitt råd: ta deg en tur på sykehuset og se deg rundt - prat med folk som har litt mer erfaring enn deg selv. 

Man er nesten heldig i dag om man bare venter ett år på en nødvendig operasjon. Mange må vente mye lengre siden operasjonskøene har økt jevnt og trutt. Skjønner at folk med penger velger private løsninger fremfor å stå kjempelenge i kø. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solanum skrev (3 timer siden):

Det står i artikkelen at bare én lege avgjør om personen får uføretrygd. Det stemmer da ikke? 

Men uansett. Jeg ser flere ting som kan gjøres. 

Holdningskampanjer: Få bukt med fordommer. Handikappa folk kan også være gode arbeidstakere. Folk med fremmede navn er også ressurser. 

Ventelister: sjøl sto jeg på hele fem forskjellige ventelister før jeg ga opp og søkte uføretrygd. Få de bort og få hjelp til å koordinere. 

Mye større fokus på kvinnehelse. Kvinner må få raskere hjelp med fødselsskader, f.eks. Større fokus på plager i overgangsalderen. 

6 timersdag for småbarnsforeldre med full lønn. 

Holdningskampanjer rettet mot menn: de må dele på det tredje skiftet. 

Styrking av barnevernet. Alt for mange barn ødelegges hjemme og på institusjon. 

Styrking av fengselsomsorgen. Hjelp de som har rotet det til. 

Styrking av psykiatrien. 

Styrking av bedrifthelsetjenesten. 

Flere muligheter for opphold på rehabilitering. 

Tiltak mot ensomhet. 

Bedre opplæring på arbeidsplassene løfting og bæring. 

Slankesprøyter til de som vil ha. 

Flere fastleger. 

Raskere godkjenning av utdannelser fra utlandet. 

Tiltak rettet særlig mot innvandrerkvinner. 

Styrking av utegående politi. 

Styrking av husbanken slik at innvandrerungdom kan få et eget rom hjemme og slipper å reke gatelangs. 

Pålagt skolering i ledelse i bedrifter med over f.eks 5 ansatte. 

Oj, det er mye vi kan finne på. Og så kult det hadde vært! Hele folket i arbeid for bedre helse og bedre liv. 

 

Og pengene skal du ta fra hvor? Og hvorfor ønsker du å drepe grunderånden?

Anonymkode: eb790...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sykepenger og dagpenger bør være på cirka likt nivå, rundt 80%, uten 6G grense. 

Anonymkode: 06eec...f76

66 %, likt som uføretrygd tenker jeg. Og selvsagt med 6G grense, de som tjener mange millioner i året skal selvsagt ikke få millioner i sykepenger, dagpenger eller uføretrygd.  Evt 7-8 G, til nød.

 

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere som mener de som er sykmeldt fått av lege skal ha mindre inntekt bør skamme dere. Å gå ned til 80% eller 66% som en annen nevner er helt sinnsykt. Utgiftene blir ikke mindre av å være sykmeldt, da kommer gjerne utgifter til lege, medisiner og behandlinger. Ikke alt er på blå resept eller går på frikort.

Jeg er en av de som har vært mye sykmeldt pga sykdom opp igjennom årene og jeg skammer meg ikke. Jeg har brukt ufattelig mange 1000 til medisiner og behandlinger. Stått på venteliste til både det ene og det andre.

1 år sykmeldt og 3 år på AAP gikk rasende fort. Ble jeg bedre på den tiden? Nei!

Jeg har begynt på nytt løp på AAP og for bare noen få uker siden fikk jeg endelig lov å søke ufør. Fastlege, fysioterapeut, NAV veileder og flere på ett behandlingssted jeg var er enige om 100% ufør. Søknad sendt, men i enden skal én lege som ikke kjenner meg avgjøre om jeg får ufør eller ei. Jeg er innstilt på avslag, men det spiller ingen rolle. Jeg går videre på AAP om jeg får avslag, klager på avslaget og sender ny søknad. Uansett skal jeg ikke ut i jobb igjen.

Nå som alt har blitt så mye dyrere så har jeg ikke råd til medisiner og behandling lenger. Så den norske stat biter seg selv i ræva ved å senke inntekt til de på AAP, mange av de kommer aldri ut i jobb igjen fordi inntekten ikke tillater medisinsk hjelp.

Tenk om dere selv en dag havner i denne jævlige situasjonen? Vil dere med glede gå ned flere 1000 i mnd bare fordi dere dessverre en syke? 

 

Anonymkode: 421dc...985

Hvorfor tenker du at en som er sykmeldt trenger mer penger enn en som er ufør? Like mye utgifter og ekstra kostnader til medisiner, behandlinger etc der.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med de som bor alene, boliglån som skal betales? Skal de være nødt til å velge mellom mat eller medisin og behandling?

Det er svindyrt med behandlinger og medisiner over tid. Jeg er der nå at mat og betaling av regninger er viktigere enn medisiner og behandlinger.

Dette er en villet politikk, så at jeg går ut i 100% ufør skammer jeg meg ikke over. Jeg skal kjempe for det til den er i boks.

Anonymkode: 421dc...985

Hvorfor kjemper du for at de som tar seg en tre dagers skal kompenseres 100 % mens du selv bare får 66 %?

 

Jeg synes man bør innføre en karensdag, og deretter 66 % lønn.

 

 

Anonymkode: cabcf...6e7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du ser ikke kostnadene med dette forslaget ditt? Er du klar over at forbruket til AS/Norge allerede er 25 % over det vi har råd til ift skatterinntekter? Vi tar 400 MILLIARDER fra Oljefondet hvert for å finansiere forbruket vårt.

Tror lavere lønn under sykmelding og evt trekk i lønn ved korttidsfravær kan være smart, det skal ikke lønne seg å ha vondt i vilja.

Anonymkode: 936dc...ea2

Men, her drar du jo med alle de som faktisk er syke under samme kam?! Hva godt skal det gjøre å gå ned i lønn fordi man har blitt syk, man har da fortsatt de samme utgiftene om man er uheldig å bli syk. Skal man da være syk og i tillegg bekymre seg for økonomien oppi det hele? 
Personlig har jeg null tro på at straff i form av redusert lønn under sykemelding vil gjøre noe godt. Ja, kanskje vil den lille andelen av de som har vondt i vilja komme seg i jobb, men den store andelen som faktisk er syke vil bli pålagt enda større belastninger enn de allerede har. 

Anonymkode: 8b08c...714

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du tror det 85% trekk i trygd dekker kostnaden ved en sykehjemsplass er du enten fryktelig naiv eller dine foreldre har trygd i millionklassen..

Anonymkode: aa273...287

Det var jo nettopp poenget! Det dekker ikke kostnaden, derfor trenger vi alle unge skattebetalere når vi blir eldre om vi skal fortsette dagens levestandard, og opprettholde mulighet for sykehjemsplass slik vi kjenner det. 

Der min venninne kommer fra er det fellesrom på sykehjem, med 8 personer pr rom. En sykepleier på nattevakt har eneansvar for opptil 80 pasienter.  

Det er hva vi kan vente i fremtiden om vi ikke får nok barn og utdanner nok sykepleiere osv. 

Anonymkode: 7c1cc...334

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

66 %, likt som uføretrygd tenker jeg. Og selvsagt med 6G grense, de som tjener mange millioner i året skal selvsagt ikke få millioner i sykepenger, dagpenger eller uføretrygd.  Evt 7-8 G, til nød.

 

 

Hvorfor tenker du at en som er sykmeldt trenger mer penger enn en som er ufør? Like mye utgifter og ekstra kostnader til medisiner, behandlinger etc der.

Hvorfor kjemper du for at de som tar seg en tre dagers skal kompenseres 100 % mens du selv bare får 66 %?

 

Jeg synes man bør innføre en karensdag, og deretter 66 % lønn.

 

 

Anonymkode: cabcf...6e7

Jeg synes faktisk at de som er ufør skal få beholde lønnen de hadde 100%. Ikke ett eneste sted skriver jeg at uføre kan få 66% mens de som bruker egenmelding får 100%. Jeg synes det skal være likt da ingen velger å bli syke eller skadet.

Å være enslig og samtidig gå på AAP er tøft økonomisk og slettes ikke verdig. Jeg teller mynter for å kanskje få råd til iallefall en av medisinene jeg bruker. Stort sett har jeg ikke råd fordi det går til regninger og mat.

Jeg har frikort, men kan ikke bruke det til feks tannlege som er viktig pga medisiner jeg bruker. Må gå til sjekk 4 ganger i året og stort sett er det noe som må fikses. Tusenlappene renner ut og så er det medisiner og behandling jeg bare må droppe pga økonomi.

Anonymkode: 421dc...985

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller går svensker syke på jobb?

Anonymkode: 7d241...cab

Nei, men de har dårligere stillingsvern under sykdom så de blir sagt opp hvis de er mye/lenge borte fra jobb på grunn av sykdom. Folk som ikke er i jobb har som kjent heller ikke sykefravær. Og før noen nevner at Sverige har færre uføre enn Norge, så stemmer det. Det betyr ikke at folk ikke er arbeidsuføre i like stor grad som i Norge, men de kategoriseres som arbeidsløse eller sosialklienter i stedet. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...